Keinonahkatakkiin tuli naarmu. Miten korjaan sen?
Takki on aivan ihana ja muuten uutta vastaavassa kunnossa, joten en todellakaan ole heittämässä sitä pois. Suutarien näkemys asiaan lienee sama kuin aina, eli keinonahkaa ei voi korjata?
Naarmu on pieni viiltonaarmu hihassa. Mietin jos neulankärjellä töpöttelisin viillon sisään Pattex tekstiililiimaa ja yksinkertaisesti liimaisin viillon reunat yhteen? Tuon liiman pitäisi sopia tekstiileille, nahalle, puulle, muoville jne. Mietin vaan sopiikohan se pehmeälle muoville, mitä PU on? Kellään kokemuksia tämmöisestä korjauksesta?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Siis muovitakki meni rikki.
Niin se on muovia ja on kestänyt jo vuosia ja pidän siitä. Aion korjata sen ja käyttää sitä vielä vuosia. Ei se nahkakaan eettisyyden ja ympäristön kannalta täysin ongelmaton ole. Ap
Nostetaan. Kellään kokemusta Pattex tekstiililiimasta? Yritin etsiä arvosteluja, mutta en löytänyt mitään. Mietityttää sopiiko se PU:lle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostetaan. Kellään kokemusta Pattex tekstiililiimasta? Yritin etsiä arvosteluja, mutta en löytänyt mitään. Mietityttää sopiiko se PU:lle. Ap
Ei ole kokemusta, ei ole.
No höh! Kait sitä joku on joskus ostanut ja käyttänyt johonkin, kun kaupoissa myydään. Ap
Metsästät keinolehmän ja otat siitä vähän paikkaustarpeita.
Siis onko se läpi puhki vai onko siinä naarmu? Jos on naarmu, niin kannattaa yrittää nahkissta. Löytyy siis nimellä nahkiss. Käy oikealle ja keinonahalle, tuolla aineella olen mm pelastanut kuluneet nahkatuolit, monet kengät ja laukut. Aine on siinä hyvä, että se käy myös keinonahalle. Hyvä tuote!
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se läpi puhki vai onko siinä naarmu? Jos on naarmu, niin kannattaa yrittää nahkissta. Löytyy siis nimellä nahkiss. Käy oikealle ja keinonahalle, tuolla aineella olen mm pelastanut kuluneet nahkatuolit, monet kengät ja laukut. Aine on siinä hyvä, että se käy myös keinonahalle. Hyvä tuote!
Se on pieni viilto, jossa tekonahka on revennyt vuoreen asti.
Siksi ajattelin liimaa. Sitä ei voi millään tasoittaa. Ap
Muovitakille muoviliimaa ja puristelet sen sauman kiinni. Pikaliimakin käy mutta se on kovaa kovetuttuaan. Muoviliimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liimaa nurjalle puolelle vaikka kangasta ja purista hyvin paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, silloin varmaan kannattaa liimata. Itse suojaisin kohdan vielä tuolla nahkikssella sitten kun liima on kuivunut.
Vierailija kirjoitti:
Muovitakille muoviliimaa ja puristelet sen sauman kiinni. Pikaliimakin käy mutta se on kovaa kovetuttuaan. Muoviliimaa.
Juuri tuota liiman kovettumista tässä pelkään. Sen takia ajattelin laittaa Pattex tekstiililiimaa. Tekstiililiimassa yleensä on jotain joustoa. Eipä tässä varmaan muu auta kuin kokeilla. Ap
Pysyisikö tuo ihan jollain tarralla kiinni, jos pääsee nurjalle puolelle laittamaan tarran tai teipinpalan, käyttää vaikka jotain tehokasta teippiä, niin luulisi pysyvän sillä ja saumasta parhaimmillaan onnistuen tulisi huomaamattoman siisti eikä jäisi mitään liimapurseita siihen.
Tee terävällä veitsellä viilto. Lisää katu-uskottavuutta.
Jos et osaa piilo-ommelta, avaa hihan vuoria sen verran, että voit ommelta naarmun nurjalta ja sitten vain vuorin sauma kiinni.
Pelkkä tekstiililiima reunoissa ei riitä. Avaa vuorikangasta saumasta riittävästi niin, että yllät repeämäkohtaan. Liimaa viillon alle pala jotain sopivaa kangasta niin, että se peittää repeämän kunnolla ja viillon reunat tulevat kohdakkain. Lisää samalla liimaa myös viillon reunoihin, mutta varovasti ettei tule liikaa ja tarkista etukäteen miten ylimääräinen liima poistetaan (kostealla?). Luultavasti jokin ohuehko keinokuitukangas tai keinonahkapala toimisi parhaiten eli sellainen jossa on samanlainen joustavuus ja venyvyys kuin takin materiaalissa. Pyöristä paikan reunat ja katso, ettei sen muoto näy pullistumana takin päällä.
Vierailija kirjoitti:
Pysyisikö tuo ihan jollain tarralla kiinni, jos pääsee nurjalle puolelle laittamaan tarran tai teipinpalan, käyttää vaikka jotain tehokasta teippiä, niin luulisi pysyvän sillä ja saumasta parhaimmillaan onnistuen tulisi huomaamattoman siisti eikä jäisi mitään liimapurseita siihen.
gorilla ilmastointiteippiä nurjalle puolelle pysyy kiinni.
Mä olen joskus pyytänyt verhoilijalta (saa myös vaikka ompeluliikkeestä?) sellasta silitettävää liimaverkkoa, silitetään sinne nahan sisäpuolelle eli joudut avaaman vuorin. Kestää todella hyvin vaikka olisi suora viilto, jos kyseessä vino viilto eli leikkautunut viistoon, niin silloin se viisto-osa lipare on lisäksi myös liimattava sen vastakappaleeseen.
Eikös ne työpaikoilla, ainakin tehtailla korjaile kaiken muunkin teipillä...
Siis muovitakki meni rikki.