Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun perunasoseesta liisteriä?

03.11.2006 |

Millä tavoin voisin valmistaa vauvan kasvissoseen siten, ettei peruna menisi liisteriksi? Aina soseuttaessani sauvasekottimella lopputuloksena on liisteri. Käytän soseeseen Rosamunda-perunaa ja soseutan muuta kasvikset ennen perunaa, kuten vauvaruokaohjeissa sanotaankin.

No vauvalle tuo liisterimäinen sose kyllä maistuu hyvin, mutta kyseinen mössö todella on kuin pikaliimaa astioissa ja itse sekoittimessa.

Kiitos, jos joku osaa heittää vinkin kehiin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli liisteriä tuli kun yritin sauvasekoittimella tehdä perunasosetta.

Nykyisin sitten olen tehnyt perunasosetta korkeintaan muutaman annoksen jääkaappiin ja syöttänyt viimeistään seuraavana päivänä niin olen ihan vain haarukalla soseuttanut.

Kannattaa soseuttaa kunnolla ihan vähäisen vesimäärän kanssa ja lisätä neste vasta lopuksi niin saa paremmin hienoksi. Hieman paakkuja jää aina, mutta ei ainakaan meidän pojalla ole syöntiä alun opettelun kakomisia lukuun ottamatta haitannut.

Mirduiska

Vierailija
2/10 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarukalla muussaaminen on hyvä vaihtoehto. Meilläkin sauvasekoittimella tulee liisteriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

liisteriä tuli täälläki aikanaan pelkällä sauvasekottimella, nykyisin muussaan peruna muusin käsin sillä puupainimella tai sit muovimuussaimella (tai mitä ne nyt on nimeltänsä) sen jälkeen lisään maidon ja sekoitan sähkövatkaimella, näin muusista ei tule liisteriä vaan kuohkeaa, jos sen jälkeen muusi on vielä kokkareista, niin sitten vielä sauvasekoittemella, mut pointti siis se että ekka muussata käsin ja sitten vasta sauvasekoittimella/sähkövatkaimella

Vierailija
4/10 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne soveltuvat parhaiten soseen tekoon, eivät siis liisteröidy.

Tosin huomasin juuri itsekin saman että viime kesän jäljiltä tuntuu jauhoisissa lajikkeissakin olevan jonkin verran tuota liisteröitymisvikaa.

Vierailija
5/10 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi peruna pitäisi soseuttaa heti KUUMANA. Ainakin itse huomasin aikoinaan, että jäähtyneestä perunasta tuli liisteriä, mutta kun sen soseutti saman tien keittämisen jälkeen, niin tuli ihan ok sosetta. Ja jos vielä soseuttaa yhdessä esim. porkkanan kanssa niin liisteriominaisuus vähenee entisestään.

Vierailija
6/10 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soseutan perunan siivilän läpi painamalla, muut ainekset sauvasekoittimella ja lopuksi lisään perunan lusikalla sekoittaen joukkoon.

Vierailija
7/10 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse niin, että ensin soseutan perunat (heti keittämisen jälkeen), ja sitten lisään reippaasti perunoiden keitinlientä. Ei tule ihan niin liisteriä, vaan jää löysemmäksi. Aiemmin laitoin maitoa nesteeksi (siis Tuttelia, Nannia tms), ja sitäkin ehkä vähän liian vähän, ja tuli tosiaankin aikamoista liisteriä. Tuo, että lisää esim. porkkanaa sekaan, on myös hyvä kikka estää totaalinen liisteröityminen.

Vierailija
8/10 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakastimessa. Eli tein annoksi jääpalalokeroon ja ajattelin kokeilla miten ns. liisteriperunamuussi reagoi pakkasessa, eikä se enää ollutkaan liisteriä:-))

Vierailija
9/10 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi käsin pieneksi ja sen jälkeen lisätä maito ja sauvasekoittimella aloittaa tavallaan maidon sekoittaminen ja vähitellen peruna tulee maidon alta mukaan. näin teen kun teen velliä. silloin ei tule liisteriä, mutta sen jälkeen kun peruna on mukana vatkauksessa, pitää olla nopea. muutoin tulee liisteriä.

muutoin kyllä pelkkä haarukka riittää. ne hävoävät kyllä ne pikkupaakit suuhun :)

Vierailija
10/10 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt itsekin tullut siihen tulokseen, että parasta vaan muussata haarukalla.