Kun valitat ruuan kalleutta, niin miksi et vuokraa puutarhapalstaa ja kasvata sitä ruokaa?
Palstojen vuokraus hiipumassa, kun nuoria ei asia kiinnosta.
Minulla on palsta ja on ruokaa yllin kyllin. Kaupasta tarvitsee hakea paljon vähemmän ruokaa.
Toki tämä on minulle myös mielenkiintoinen harrastus. Oikeastaan ilman tätä asennetta hommasta ei tulekaan mitään. Peruselintarvikkeet on lisäksi kaupassa halpoja, siis hiilihydraatit. Jos hyötyjä hakee niin sitä tulee liikenteen säästöistä. Liikkuminen kun on todella kallista.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittelepä ap kustannukset ja saamasi sato. Paljo tulee hintaa omille perunoille?
Laskin pikaisesti että hintaa tulisi n. 15 centtiä perunakilolle. Perunaa yli 100 kiloa ja niin että riittää kahdelle reippaasti talven yli. Lisäksi saanut reipasta liikuntaa, joka on myös eräs motiivi. Porkkanat myös talveksi. Niiden kustannus samaa luokkaa liikennekustannusten kanssa + kasvuharso.
Tässä on myös se että kun hoitaa palstaa niin ei voi olla samaan aikaan kuluttamassa, esim. kuntosalilla. Samoin ei myöskään tarvitse lähteä hakemaan näita kaupasta.
ap
Kerrohan, miten palstaviljelet 15 eurolla yli 100 kg perunaa? Tehokkaasti toimivat ammattiviljelijät saavat perunasatoa noin 3 kg neliömetriltä. Tarvitsisit 70 neliötä tehokasta viljelyalaa, sanotaan 80 neliötä hukkapinta-ala huomioiden. Mistään Suomen kaupungista ei saa sen kokoista palstaa vuokrattua edes kahdellakympillä. Lannoitetta tarvitset kenties viisi kiloa. Siihen menee ainakin kymppi, riippuen mistä ja mitä ostat. Edullisin kilohinta syntynee, kun tilaat suursäkissä maataloustukkurilta 700 kg kerrallaan, mikä toki maksaa paljon, mutta riittää sitten parille seuraavallekin sukupolvelle. Kiittelevät sitten sinua syötyään kymmeniä vuosia pelkkää perunaa. Tarvitset 10 kg tms. siemenperunaa, joka sekin maksaa heittämällä kympin-pari. Tauteja ja tuholaisia et ainakaan tuolla budjetilla torju, joten menetät satosi kokonaan tai suurelta osin ehkä joka toinen vuosi. Niin, ja asut palstalla. Tarvitset siis lisää pinta-alaa ja asumuksen. Hintaa tulee niistäkin.
Pikainen laskusi on kuten pikaiset yleensäkin. Reisille meni.
Laskit ihan väärin tuon pinta-alan/tuoton.
Maanviljelijä saa tuon 30 000 kiloa hehtaarilta, mutta siinä on mukana kaikki viljelyn tarvitsema tila. Eli minä tarvitsin tuon 100 kilon perunasadon saamiseksi n. 30 neliötä maata. Ei 70 neliötä kuten esität. Perunaa myös tuli tuon mukaisesti. Itsekin ihan yllätyin että miten paljon sitä perunaa tuli.
Lannoitteet olen ostanut alennusmyynneistä. Mm. erään kerran 40 kilon säkin alta 30 e. Nyt on n. 100 kiloa lannoitetta jemmassa. Ostettu mm. 2x 40 kiloa a) 34e. Hinnat ja määrät jotain täyslannoitetta.Lannoitetta ei lisäksi mene kovin suuria määriä, kun on pienet viljelykset.
Palstan hinnasta olet myös väärässä, mutta en avaa asiaa enempää. Riippuu siitä onko palsalla esim. vettä hanasta saatavissa. Jos on vettä saatavissa n. 20 e palstahintaan, niin ottaisin semmoisen palstan ilomielin.
Ei näillä palstoilla kukaan käytä mitään kemiallisia torjuntakeinoja. Eikä niitä edes myydä kaupoissa harrastelijoille. Tämän takia kannattaa valikoida esim. perunalajikkeet palstan mukaan, Myös rutonkestävyyteen kiinnittää huomiota.
Siemenperunat maksaa jonkun verran. Voi myös käyttää kaupan tavallisia ruokaperunoita.
ap
Miksi et avaa palstan hintaa tarkemmin? Onko palstaa olemassakaan?[/quote
Palsta voi olla myös ilmainen? Ilman hanavettä.
Miksei sitten kerro tarkemmin että on ilmainen? Jos hinnasta ei kerro tarkemmin, niin ei se anna kuvaa että palsta olisi ilmainen.
Hän ei ehkä kerro sen takia, koska tässä maassa ei kovin monessa kunnassa ole ilmaisia palstoja? Haluaa säilyttää anominymiteettinsä(?)
......anonymiteettiytensä......
Esim oman kuntani viljelypalstat ovat n 0,5 aaria, vesi tulee ja hinta 30 euroa. Minulla oli sellainen joskus, mutta nykyään tyydyn pihaviljelyyn. Keskityn kasvattamaan kaupassa kalliimpia vihanneksia, kuten lehtikaalia, ananaskirsikat, munakoisoa, papuja, fenkolia, chilejä, yrttejä ja lisäksi aina kokeilen jotain uutta. Tietty jotain kurkkua, kesäkurpitsaa ja tomaattia tulee myös laitettua, mutta ne ovat satokaudella halpoja muutenkin. Juureksia en vaivaudu kasvattamaan, koska talossani ei ole kylmäsäilytystilaa riittävästi sellaisille.
Kasvattaminen on itselleni harrastus, jossa palkitsee se, että voi ainakin sen kesäsesongin syödä kaikkea itse viljeltyä. Rahallista säästöä tulee varmaan jonkin verran, mutta tuskin merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sellainen ole enemmän harrastus, johon menee rahaa, kuin tapa hankkia edullista ruokaa?
Minä istutin broilerin rintafileitä ja savulohta, kun niitä menee meillä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittelepä ap kustannukset ja saamasi sato. Paljo tulee hintaa omille perunoille?
Laskin pikaisesti että hintaa tulisi n. 15 centtiä perunakilolle. Perunaa yli 100 kiloa ja niin että riittää kahdelle reippaasti talven yli. Lisäksi saanut reipasta liikuntaa, joka on myös eräs motiivi. Porkkanat myös talveksi. Niiden kustannus samaa luokkaa liikennekustannusten kanssa + kasvuharso.
Tässä on myös se että kun hoitaa palstaa niin ei voi olla samaan aikaan kuluttamassa, esim. kuntosalilla. Samoin ei myöskään tarvitse lähteä hakemaan näita kaupasta.
ap
Kerrohan, miten palstaviljelet 15 eurolla yli 100 kg perunaa? Tehokkaasti toimivat ammattiviljelijät saavat perunasatoa noin 3 kg neliömetriltä. Tarvitsisit 70 neliötä tehokasta viljelyalaa, sanotaan 80 neliötä hukkapinta-ala huomioiden. Mistään Suomen kaupungista ei saa sen kokoista palstaa vuokrattua edes kahdellakympillä. Lannoitetta tarvitset kenties viisi kiloa. Siihen menee ainakin kymppi, riippuen mistä ja mitä ostat. Edullisin kilohinta syntynee, kun tilaat suursäkissä maataloustukkurilta 700 kg kerrallaan, mikä toki maksaa paljon, mutta riittää sitten parille seuraavallekin sukupolvelle. Kiittelevät sitten sinua syötyään kymmeniä vuosia pelkkää perunaa. Tarvitset 10 kg tms. siemenperunaa, joka sekin maksaa heittämällä kympin-pari. Tauteja ja tuholaisia et ainakaan tuolla budjetilla torju, joten menetät satosi kokonaan tai suurelta osin ehkä joka toinen vuosi. Niin, ja asut palstalla. Tarvitset siis lisää pinta-alaa ja asumuksen. Hintaa tulee niistäkin.
Pikainen laskusi on kuten pikaiset yleensäkin. Reisille meni.
Laskit ihan väärin tuon pinta-alan/tuoton.
Maanviljelijä saa tuon 30 000 kiloa hehtaarilta, mutta siinä on mukana kaikki viljelyn tarvitsema tila. Eli minä tarvitsin tuon 100 kilon perunasadon saamiseksi n. 30 neliötä maata. Ei 70 neliötä kuten esität. Perunaa myös tuli tuon mukaisesti. Itsekin ihan yllätyin että miten paljon sitä perunaa tuli.
Lannoitteet olen ostanut alennusmyynneistä. Mm. erään kerran 40 kilon säkin alta 30 e. Nyt on n. 100 kiloa lannoitetta jemmassa. Ostettu mm. 2x 40 kiloa a) 34e. Hinnat ja määrät jotain täyslannoitetta.Lannoitetta ei lisäksi mene kovin suuria määriä, kun on pienet viljelykset.
Palstan hinnasta olet myös väärässä, mutta en avaa asiaa enempää. Riippuu siitä onko palsalla esim. vettä hanasta saatavissa. Jos on vettä saatavissa n. 20 e palstahintaan, niin ottaisin semmoisen palstan ilomielin.
Ei näillä palstoilla kukaan käytä mitään kemiallisia torjuntakeinoja. Eikä niitä edes myydä kaupoissa harrastelijoille. Tämän takia kannattaa valikoida esim. perunalajikkeet palstan mukaan, Myös rutonkestävyyteen kiinnittää huomiota.
Siemenperunat maksaa jonkun verran. Voi myös käyttää kaupan tavallisia ruokaperunoita.
ap
Miksi et avaa palstan hintaa tarkemmin? Onko palstaa olemassakaan?[/quote
Palsta voi olla myös ilmainen? Ilman hanavettä.
Miksei sitten kerro tarkemmin että on ilmainen? Jos hinnasta ei kerro tarkemmin, niin ei se anna kuvaa että palsta olisi ilmainen.
En ole ap. Minulla on ok-talo kaupungissa ja siinä on tonttia 20 neliön kasvimaalle, pienelle varastolle, kompostille ja kaksi hedelmäpuuta plus kaksi marjapensasta. Kasvimaasta ei tarvi maksaa mitään ja hoito on helppoa kun menee takapihalle ulos ovesta ja tekee kasvimaahommia pari kertaa viikossa puolisen tuntia. Kasvimaata ei tarvi jatkuvasti kuokkia ja kastella. Lannoitteita ei tarvita myöskään ja työkalutkin ovat vähäiset, mitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin säilöä se kaikki? Omavaraisuus, tai merkittävä osa-omavaraisuus merkitisi mittavaa varastointimahdollisuutta, sekin kallista.
Maakellarissa säilyvät hyvin mehut ja hillot ja säilötteet ja perunat ja kasvikset. Oman palstan tai pihan antimien lisäksi kannattaa muistaa hyödyntää jokamiehenoikeutta ja Suomen puhdasta luontoa.
Aloittaja ei ole palstaa nähnytkään
Kalliimmaksi tulee kasvattaa itse - se on enemmänkin puuhastelua. Helsingissä on mahdoton saada palstaa, monta sataa vuosien jonossa, vaikka vain kourallinen niistä kiinnostunut. Mistähän kaikki helsinkiläiset halukkast vuokraisi palstan, kun nykyiset jonottavat vuosia?
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole palstaa nähnytkään
Kalliimmaksi tulee kasvattaa itse - se on enemmänkin puuhastelua. Helsingissä on mahdoton saada palstaa, monta sataa vuosien jonossa, vaikka vain kourallinen niistä kiinnostunut. Mistähän kaikki helsinkiläiset halukkast vuokraisi palstan, kun nykyiset jonottavat vuosia?
No johan nyt. Roikkuu palstalla päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden aikuisen taloudessa menee viikossa noin kaksi kiloa perunaa ja kilo porkkanoita. Näille tulee hintaa yhteensä kolmisen euroa eli kuukausikustannus on 10-15 euroa. Me asutaan kerrostalossa eikä täällä ole mitään kylmäkellareita. Jos me lähdettäisiin vuokraamaan viljelypalstat ja ostamaan lannoitteet, niin perunat ei yhtään halvemmiksi tulisi, kun palstalle pitäisi kuitenkin kulkea autolla. Me ei myöskään käydä ostamassa erikseen perunoita ja porkkano
ita vaan ne otetaan mukaan samalla kertaa kun käydään muutenkin kaupassa.
Meillä samankokoisessa taloudessa menee joka päivä kesäkasvukaudella yksi vihreä salaatti, useita tomaatteja ja kurkku, kesäkurpitsoita ainakin kaksi ja sipulia sekä yrttejä päivittäiseen ruokailuun. Pottuja menee kuukaudessa tuo pari kiloa. Porkkanoita ym. juureksia syömme enimmäkseen talvella, maustekurkkuja säilön itse koska kasvimaalta tulee valtava määrä muutamasta taimesta. Juurekset ostan torilta maanviljelijöiltä. Tomaattia ja kurkkua emme syö talvella koskaan sillä ovat täysin mauttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden aikuisen taloudessa menee viikossa noin kaksi kiloa perunaa ja kilo porkkanoita. Näille tulee hintaa yhteensä kolmisen euroa eli kuukausikustannus on 10-15 euroa. Me asutaan kerrostalossa eikä täällä ole mitään kylmäkellareita. Jos me lähdettäisiin vuokraamaan viljelypalstat ja ostamaan lannoitteet, niin perunat ei yhtään halvemmiksi tulisi, kun palstalle pitäisi kuitenkin kulkea autolla. Me ei myöskään käydä ostamassa erikseen perunoita ja porkkano
ita vaan ne otetaan mukaan samalla kertaa kun käydään muutenkin kaupassa.Meillä samankokoisessa taloudessa menee joka päivä kesäkasvukaudella yksi vihreä salaatti, useita tomaatteja ja kurkku, kesäkurpitsoita ainakin kaksi ja sipulia sekä yrttejä päivittäiseen ruokailuun. Pottuja menee kuukaudessa tuo pari kiloa. Porkkanoita ym. juureksia syömme enimmäkseen talvella, maustekurkkuja säilön itse koska kasvimaalta tulee valtava määrä muutamasta taimesta. Juurekset ostan torilta maanviljelijöiltä. Tomaattia ja kurkkua emme syö talvella koskaan sillä ovat täysin mauttomia.
Meidän pihaan en kasvimaata voi laittaa, kerrostalossa kun asutaan. Kauempana sijaitsevan kasvimaan huolto on vaikeampaa ja mitä olen palstaviljelijöitä kuunnellut, niin se sato häviää usein eläinten suuhun. Siinä ei tarvitse olla kovin montaa pupua tai kaurista, kun ne pistelee vihannekset suihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos osallistujille ja näkemiin.
ap
Sulla meni heti tunteisiin kun kerrottiin vähän tosiasioita ja ajateltiin asioita realistisesti. Olisit nyt vähän pidempään jaksanut trollata.
Porkkana tuntuu tytöistä kivalta
Olen useasti yrittänyt. Ei minulla selkä kestä tuota juolakkoa raivata lapiolla, eikä mikään kasva ilman reipasta lannoitusta yms. maanparannusta. Jos nyt minulla kasvaa mikään oikein muutenkaan, en edes sisällä saa mitään pysymään hengissä tai kasvamaan, jos nyt jotenkin kituukin.
olen laittanut nauriita an ukseeni, tuntuvat hyvältä
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulin palstalta. Kylvin porkkanaa, sipulia, punajuurta, naudanlihaa ja porsasta.
Itse kylvin kaaleeta, ananaata ja jauhenlihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulin palstalta. Kylvin porkkanaa, sipulia, punajuurta, naudanlihaa ja porsasta.
Itse kylvin kaaleeta, ananaata ja jauhenlihaa.
pesitkö jauhenlihan hyvin ensin?
Ei ole palstaa tai kylmäkellaria täällä.
Meillä on kerrostalon kylmäkellari niin huono että siellä nahistuu juurekset hetkessä. Annan mieluummin kauppiaan säilyttää perunani asianmukaisesti.
Kuuden hengen perheessä kasviksia menee (suositusten mukaan) noin tonni vuodessa. Halvimmillaan se on siis tuhat euroa, jos kasvisten keskikilohinta on euron. Tosiasiassa se on enemmän.
Lisäksi perunoita menisi noin tonni vuodessa (jos ei siis perheessämme syötäisi lainkaan pastaa, riisiä, polentaa, kuskusta, bulguria, nuudeleita, kvinoaa...). Keskisato perunanviljelijöillä on joku 25tn/ha, joten harrastelijaviljelijänä voisin varmaan laskea, että saisin perunaa kilon per neliö (eli 10tn/ha). Perheen pottumaa olisi siis 1000m2 - käytännössä hyvänä vuotena saisin perunaa paljon enemmän, huonona juuri tuon verran. Oletus on, että siemenperunoita varten ei tarvitse varata enempää maata, koska pikkuperunoita tulee aina varsinaisen sadon päälle - ainakin näin on tullut koko sen 50v, kun olen perunankasvatuksen kanssa ollut tekemisissä. Tonni perunaa maksaisi joku 750€, keskiarvona.
Teoriassa kasvattamalla kaiken itse säästän vähintään 1750€. Käytännössä en pysty kasvattamaan kaikkea itse, mutta toisaalta kasvatan kasviksia, joiden kilohinta on paljon enemmän kuin tuo euro/kilo (valkosipulit, chilit, yrtit, palsternakat, pinaatti, pavut, herneet; mutta myös marjoja ja hedelmiä, raparperia jne). Kasvatan ja kerään luonnosta noin puolet koko vuoden kasviksista, meillä syödään myös paljon sieniä. Luulisin, että se, mitä kasvatan, maksaisi noin 1500-2500€ vuodessa, etenkin jos laskisin, että ostaisin sen määrän sieniä, mitä nyt kerään luonnosta ja omasta takaa, olen saanut herkkusieniä kasvamaan kasvimaan laidalla.
Jos minulla olisi paremmat kasvatusolosuhteet, niin kasvattaisin erilaisia kaaleja, huomattavasti enemmän papuja ja erilaisia vihervihanneksia. Myös kurkkujen kasvatus kannattaisi, tänä vuonna sain juuri kymmenen kiloa säilöttyä, se on se määrä, mikä meillä menee maustekurkkuja/relissiä talven aikana.
Meillä olisi noin 1500 neliötä peltoa, jossa voisin kasvattaa tämän teorian mukaisen kasvis- ja perunamäärän. Tällä hetkellä siitä suurin osa on kesannolla, koska emme syö ihan noin paljon perunaa, mitä näissä laskelmissani on ollut. Kaupunkilaisten palstat taitavat olla aika lailla pienempiä, puolta aaria tai aaria (aari=10x10m). Siirtolapuutarhatontit taitavat olla vähän suurempia?
Jos asuisin kaupungissa, ja saisin edullisesti (50€/vuosi) edes tuollaisen puolen aarin palstan, niin todennäköisesti ottaisin sen.