Kun valitat ruuan kalleutta, niin miksi et vuokraa puutarhapalstaa ja kasvata sitä ruokaa?
Palstojen vuokraus hiipumassa, kun nuoria ei asia kiinnosta.
Minulla on palsta ja on ruokaa yllin kyllin. Kaupasta tarvitsee hakea paljon vähemmän ruokaa.
Toki tämä on minulle myös mielenkiintoinen harrastus. Oikeastaan ilman tätä asennetta hommasta ei tulekaan mitään. Peruselintarvikkeet on lisäksi kaupassa halpoja, siis hiilihydraatit. Jos hyötyjä hakee niin sitä tulee liikenteen säästöistä. Liikkuminen kun on todella kallista.
Kommentit (108)
Parasta että aloittaja keskittyy jatkossakin lannoittamaan vain av-palstaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ainakaan halvemmaksi tule ja pieni riski jos sato ei onnistukaan.
Tulee tietysti halvemmaksi jos palstalle pääsee esim.polkupyörällä tai kävellen.
Kuvaamallasi asenteella hommasta ei juuri tulekaan mitään.
Omakotiasuja voi lisäksi tehdä palstan omalle tontilleen, mikä on kaikkein paras ratkaisu.
Pitää osata myös viljellä, ei siitä muuten tule mitään muuta kuin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Säästyypähän nekin palstan vuokrarahat vaikka perunan ostoon. City-marketissa oli potut 0,99e/5kg. Ei kyllä enää tuohon hintaan kannata itse kasvattaa. Eikä siellä palstalla viitsi oikein sika-nautoja kasvatella.
Noi kun ostat siemenperunoiksi, niin se määrä moninkertaistuu ja perunahan on vielä helppo viljeltävä. Ei paljon työtä vaadi.
Palstan vuokra, kulku, taimet/siemenet/lannoitteet. Ollaan jo sellaisissa luvuissa, että kaupa ruoka on huomattavasti edullisempaa. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sellainen ole enemmän harrastus, johon menee rahaa, kuin tapa hankkia edullista ruokaa?
Vähän sama homma kun kanojen kasvatus omaan tarpeeseen. Äkkiä tuplahinta jos vertaa kaupan hintoihin.
Lumityöt tulee kanssa "halvaksi" kun ostaa mönkkärin ja muut koneet sitä varten.
Mutta ei kaikkea voi mitata rahassa.
Vanhoissa kerrostaloissa oli vielä hillokellarit joka asunnolle. Ei enää ole. En muista minkä ikäinen talo se oli, jossa minulla vuokralaisena oli tällainen kellari käytettävissä. En opiskelijana siellä mitään kyllä säilönyt, ruokaa ei tosiaankaan ollut yllin kyllin säilöttäväksi asti...
Mutta olisihan ne nykyään hyvät vaikka ei viljelisi itse. Iso säkki perunaa on usein halvempi kuin monta pientä. Mutta mihin sen ison säkin asunnossa laittaa.
Mitä muuten maksaa palsta? Veikkaan että sen kokoiselta läntiltä ei rahallisesti kyllä pääse omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Omakotiasuja voi lisäksi tehdä palstan omalle tontilleen, mikä on kaikkein paras ratkaisu.
Joo niin voitaisiin tehdä, mutta ei oikeasti ole aikaa, voimia ja mielenkiintoa sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulin palstalta. Kylvin porkkanaa, sipulia, punajuurta, naudanlihaa ja porsasta.
Ansaitset Vuoden Viljelijä -palkinnon👍
Vierailija kirjoitti:
Erittelepä ap kustannukset ja saamasi sato. Paljo tulee hintaa omille perunoille?
Laskin pikaisesti että hintaa tulisi n. 15 centtiä perunakilolle. Perunaa yli 100 kiloa ja niin että riittää kahdelle reippaasti talven yli. Lisäksi saanut reipasta liikuntaa, joka on myös eräs motiivi. Porkkanat myös talveksi. Niiden kustannus samaa luokkaa liikennekustannusten kanssa + kasvuharso.
Tässä on myös se että kun hoitaa palstaa niin ei voi olla samaan aikaan kuluttamassa, esim. kuntosalilla. Samoin ei myöskään tarvitse lähteä hakemaan näita kaupasta.
ap
Osa liian kipeitä kuokkimiseen. Talvella ei jäisessä maassa kasva mikään, joillakin ei pakastinta tai maakellaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästyypähän nekin palstan vuokrarahat vaikka perunan ostoon. City-marketissa oli potut 0,99e/5kg. Ei kyllä enää tuohon hintaan kannata itse kasvattaa. Eikä siellä palstalla viitsi oikein sika-nautoja kasvatella.
Noi kun ostat siemenperunoiksi, niin se määrä moninkertaistuu ja perunahan on vielä helppo viljeltävä. Ei paljon työtä vaadi.
Ei pidä paikkaansa. Olen kyllä seurannut anopin perunanviljelyä. Puoli ämpärillistä tuli rupista perunaa ja senkin saamiseen meni turhaa puhdasta kasteluvettä ja kipeä selkä rikkaruohojen kitkemisestä.
No se on vähän hankalaa tähän aikaan vuodesta. Eipä tiennyt vielä keväällä.
Tosin en nyt valita ruoan hinnasta, mutta näin niinku periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittelepä ap kustannukset ja saamasi sato. Paljo tulee hintaa omille perunoille?
Laskin pikaisesti että hintaa tulisi n. 15 centtiä perunakilolle. Perunaa yli 100 kiloa ja niin että riittää kahdelle reippaasti talven yli. Lisäksi saanut reipasta liikuntaa, joka on myös eräs motiivi. Porkkanat myös talveksi. Niiden kustannus samaa luokkaa liikennekustannusten kanssa + kasvuharso.
Tässä on myös se että kun hoitaa palstaa niin ei voi olla samaan aikaan kuluttamassa, esim. kuntosalilla. Samoin ei myöskään tarvitse lähteä hakemaan näita kaupasta.
ap
Että sellainen 100 kilon marttyyri siellä sitten. Ostan perunat muitten ruokaostosten yhteydessä. Eikä olisi tiloja/paikkaa missä edes säilyttäisin tuollaisen määrän yhtään mitään juureksia.
Kiitos kaikille selittelijöille, ettei homma kannata. Olen harrastanut tätä aina jossain muodossa. Myös perunat ja porkkanat otin mukaan ihan hiljan ja ihan menestyksekkäästi.
Elämäntyylilläni joka tapauksessa on kertynyt mukavasti säästöjä tilille.
Ei kannattaisi aina laskea hommien kannattavuutta. Laiskuus ja mukavuudenahalu (kuviteltu) kun on kuitenkin usein se perimmäinen syy.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Älä esitelmöi vaan se kustannuserittely? Paljo maanvuokra, paljon tarvikkeet,miten liikut palstalle jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulin palstalta. Kylvin porkkanaa, sipulia, punajuurta, naudanlihaa ja porsasta.
Ansaitset Vuoden Viljelijä -palkinnon👍
Kiitos, tämä innostaa minua ja lähdenkin nyt vielä istuttamaan kanafileitä ja metwurstia.
Ensi viikolla syödäänkin sitten oman palstan halpoja antimia.
Viiden kilon pottupussi cittari564ssa maksoi 0,99 e. Porkkanat ja punajuuret 1 e kahden kilon pussi
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille selittelijöille, ettei homma kannata. Olen harrastanut tätä aina jossain muodossa. Myös perunat ja porkkanat otin mukaan ihan hiljan ja ihan menestyksekkäästi.
Elämäntyylilläni joka tapauksessa on kertynyt mukavasti säästöjä tilille.
Ei kannattaisi aina laskea hommien kannattavuutta. Laiskuus ja mukavuudenahalu (kuviteltu) kun on kuitenkin usein se perimmäinen syy.
ap.
Ensiksi puhut säästöistä ja sitten siitä, ettei kannata laskea kannattavuutta. Eli ollaan tultu oisteeseen,jossa tajusit, ettei se viljely ollutkaan halpaa.
Outoa haukkua ihmisiä laiskoiksi vain siksi, etteivät halua harrastaa samoja asioita kuin sinä.
Mitä kaikkea kasvatat? Saatko koko vuoden sadot? Missä kasvimaa sijaitsee? Pihallasi, vai kaupungin palstalla? Jos palstalla, onko pitkä matka?