Putoanko nyt oikeasti köyhyyteen? Muita?
Asumiskulut nousevat sadalla eurolla kuussa, ruokaan menee järkky määrä rahaa kasvavien teinien takia. Siitä en pysty enää säästämään yhtään. Kaikesta olen jo karsinut, mitään ekstraa ei enää ole. Ei pieniäkään lomamatkoja, ei yhtään mitään.
Kertokaa nyt muutkin, missä menette? Onko muillakin yhtä ankeaa ja pelottavaa? Tämä alkaa nimittäin nyt todella ahdistamaan ja pitämään öisin hereillä.
Kommentit (76)
Turha ehdottaa siunausta ja jeesusta tähän väliin, kumpikaan ei minun tietääkseni laskuja ja veroja maksa.
Kuten myös nämä "no miksei sulla oo parempaa työpaikkaa" - tyyppiset lausunnot. Voi työntää ihan vain hanuriin ja pitää suun kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomessa ollu muuten joskus ruokamellakoita?
Koko sisällissotahan johtui porvarien ja maaseudun jyväjemmareiden elintarvikkeilla keinottelusta. Kaupunkien työläiset raatoivat 12 tuntia päivässä lauantaisinkin ja viikon palkalla sai puoli kiloa jauhoja ja lämmityspuita tai lapsille lihaa. Ihmiset kuolivat nälkään ja porvarit täyttivät taskunsa kansalaisten hädän turvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos teinit suostuvat pitämään käytettyjä vaatteita, siinä ainakin säästää. Ruokaa voi saada joskus edullisestikin. Kun ei menetä toivoaan, selviää. Kaikkea onnea ja menestystä Teille.
Vai että ihan suostuu. Sulla on elämänhallinta hakusessa kun teinit sanoittelee sulle sen mihin suostuvat.
Tsemppiä ap. Mä pärjään jotenkin mutta äitini ei. Ei pääse eroon omakotitalostaan, siinä kallos öljylämmitys, sähkö, vesi, kattoremontti ja putkiremontti noin 700 e kuussa ja eläke 1000 e. Joo ja äiti on ollut töissä lähes koko aikuisen elämänsä mutta pitkiä lomautuksia 90-luvulla laman aikaan.
Ap, ei tuo kovin ahdistavalta kuulosta, jos vain lomanatkoista pitää.
Olen matalapalkka alalla työskentelevä nainen, enkä ole kymmeneen vuoteen käynyt ulkomailla. Minulla on asuntovelkaa ja sen maksaminen taatusti vie joka ikisen euron, eipä jää ylimääräistä.
Kesälomalla, kun saa ne lomarahat, teemme miesystäväni kanssa aina jonkin lomareissun, kotimaassa.
Etsimme aina, jo etukäteen kaikkein edullisimman majoitus-ja yöpymispaikan.
Talvilomani käytän ulkoiluun, mm. hiihtämiseen, lepäilyyn, ja muuhun pieneen puuhailuun.
Ei ole pahasti asiat, mikäli vain lomamatkoista joutuu tinkimään.
Niin, sit vaan laulamme jotta: kauaaaan on kärsitty vilua ja nälkää. Keskiluokkakin putoo polvilleen ja puute ja kurjuus on kaikilla. niin se jotenkin tulee menemään Jenkkejä myöden. Syntisiä rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sit vaan laulamme jotta: kauaaaan on kärsitty vilua ja nälkää. Keskiluokkakin putoo polvilleen ja puute ja kurjuus on kaikilla. niin se jotenkin tulee menemään Jenkkejä myöden. Syntisiä rangaistaan.
Uskovaisille sataa omilta korruptiorahaa, millä pitää kulissia yllä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästä tilanteesta keskituloiset lapsiperheet melkeinpä eniten kärsivät. Tukia ei välttämättä saa, on usein asuntolainaa, kalliit sähkölaskut ja lapsiin menee paljon rahaa jo ihan pelkästään ruokaankin. Sinkun tai opiskelijan on helpompi nipistää tai muuttaa halvempaan ja pienempään vuokra-asuntoon.
Ei se keskituloinen sinkku noin vain muuta toiseen asuntoon ja se maksaa yksin ne sähkölaskut, ruoat ja muut pakolliset menot eikä se keskituloinen sinkku luultavasti saa mitään tukia. Lapsiperheillä sentään kahden henkilön tulot ja se asuminen maksaa vähemmän per tulonsaaja kuin sillä sinkulla. Lapsiperhe saa myös ainakin ne lapsilisät.
Eniten sieppaa se, että raataa töissä, joka ei kuitenkaan rahallisesti paljon kannata.
Sinkku se kaikkein köyhin on. Kaikki kulut maksettava yksin. Lapsiperheillä riittää rahaa tonnin ruokalaskuun. Itse pitää pärjätä 150 eurolla kk ruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästä tilanteesta keskituloiset lapsiperheet melkeinpä eniten kärsivät. Tukia ei välttämättä saa, on usein asuntolainaa, kalliit sähkölaskut ja lapsiin menee paljon rahaa jo ihan pelkästään ruokaankin. Sinkun tai opiskelijan on helpompi nipistää tai muuttaa halvempaan ja pienempään vuokra-asuntoon.
Ei se keskituloinen sinkku noin vain muuta toiseen asuntoon ja se maksaa yksin ne sähkölaskut, ruoat ja muut pakolliset menot eikä se keskituloinen sinkku luultavasti saa mitään tukia. Lapsiperheillä sentään kahden henkilön tulot ja se asuminen maksaa vähemmän per tulonsaaja kuin sillä sinkulla. Lapsiperhe saa myös ainakin ne lapsilisät.
Unohdit sen, että ruoantekeminen yhdelle annoshinnalta kalliimpaa kuin useammalle.
Tehdään poliitikoista ja virkaköpeistä keittoa, irtaimisto nettiin myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Sinkku se kaikkein köyhin on. Kaikki kulut maksettava yksin. Lapsiperheillä riittää rahaa tonnin ruokalaskuun. Itse pitää pärjätä 150 eurolla kk ruuassa.
On myös sinkkuäitejä
Vierailija kirjoitti:
Oletat keskituloisen sinkun olevan keskituloista lapsiperhettä köyhempi, kun sillä ei ole varaa omistusasuntoon vaan asuu mielestäsi vuokra-asunnossa, mutta kuitenkin lapsiperhe on se, joka kärsii hintojen noususta enemmän? Mikäs järki tossa on?
Vierailija kirjoitti:
Siitäs sait Putin!
Jep
https://64.media.tumblr.com/02e8eec8380da6193b909196e6d1685c/tumblr_na8…
Vierailija kirjoitti:
Joo kananmunat on halpaa ruokaa vahinko vaan että jotkut saa niistä anafylaktisen shokin. Taidankin ostaa puoli tiuta niin ei ole sen jälkeen rahahuolia.
Kaikelle voi olla allergisia, muttei se muuta sitä faktaa mitä elintarvikkeet ovat edullisia. En ymmärrä tätä kommenttia.
Onneksi on ilta-alet monissa kaupoissa. En muista milloin olisin ostanut tuoretta leipää...
tai lihaa...
Köyhyyden ei tarvitse olla loppuelämän tila. Hyvinkin pienistä tuloista on mahdollista säästää ja sijoittaa. Omat tuloni olivat n.5 vuotta 1200e/kk. Välillä talous oli tosi tiukoilla, mutta sitten myös elin sen mukaan. Esim just ruoka-aineita, joita käytin oli pääasiassa: peruna, sipuli, porkkana, kaali, jos sai halvalla niin sesonkikasvikset, munat, maito, halpa makarooni, linssit, tomaattisäilykkeet, viikonloppuisin juusto, noin kerran kuussa jauheliha. Leivän tein itse, eli jauhot siis myös. Marjoja ja sieniä sain metsästä ilmaiseksi, toisinaan kalaa.
Ihan hyvin tälläkin ruokavaliolla nälkä pysyi loitolla.
Joka kuukausi rahaa kahteen säästöön. Toinen on kulutussäästö, sieltä hommataan talvitakit ja silmälasit yms. Toinen on pitkäntähtäimen säästö, siihen ei kosketa. Molempiin edes 10e/kk.
Joo..olen töissä kaikki päivät, pitääkö jakaa persettä öisin vai mitä ehdotat?