millaisiin pulloihin simaa voi pullottaa?
ja onko mitään vinkkejä siman tekoon.. ikuisuus sitte olen sitä tehnyt, en muista enää...
Kommentit (37)
SITRUUNASTA TULEE HAPANTA,SEN VALKOISESTA KUORESTA KARVASTA.
Jutun ydin on laittaa korkit tiukasti kiinni, mutta kannattaa käydä "suhauttamassa" auki ja takaisin kiinni niitä pari krt päivässä käymisen ajan.
astian koolla ole väliä. Oon tehny simaa jopa ämpäriin, siis siirtäny vaan puhtaaseen ämpäriin ja laittanu ihan kannen tai sit ruokalautasen päälle, 10 litran lähdevesiastiassa oon kans tehny jne, pienempi astia on vaan käytössä käytännöllisempi.
Ei tartte pullottaa lainkaan jos ei halua ja saa ämpärin johonkin viileään (niin saa viileää juotavaa).
Pulloon siirto ämpäristä/tynnyristä vaan siksi että pullosta saa kätsysti kaataa, saa ottaa mukaan yms.
Mikä vaan pullo kelpaa. Meillä on tehty limsapulloihin kunnes muutettiin OK- taloon ja aloin tekemään pakkaseen mehuja ja isot pakastepullot on käteviä siihen, nyt niitä alkaa olemaan tyhjiä simaa varten, ja syksyllä sitten taas mehun tekoon.
siis sellaisiin, joihin esim omenamehua pakastetaan 0,5-1 litran pulloihin
Mutta älä laita liian tiiviisti sitä korkkia, muuten ne pullistuu palloksi :)
muuten tulee poreet ulos, liian käynyttä jos pullot pullistelee.
Kyllä sen korkin täytyy olla tiivis,
Hieman raollaan korkit niin ei tule vahinkoja.
ja fariinisokeripussin kyljestä löytyy hyvä ohje, sillä itse olen tehnyt.
pullistuvat kyllä siman käydessä, mutta hyvin on toiminut. Myös 1,5l limsapulloissa on ollut, ne pysyivät käymisenkin ajan ihan normaalina.
joku sanoo et se voi räjähtää jos korrki on kiinni ja toine taas sanoo että jos korrki on auki nii hiilihapot karkaa. Eli laitanko korkin kiinni vai jätänkö auki?
Sillain, että poreet pääsee tasaantumaan. Itse olen aina käynyt välillä päästämässä liikoja paineita pois pulloista (kun joudun huoneenlämmössä käyttämään).
joku sanoo et se voi räjähtää jos korrki on kiinni ja toine taas sanoo että jos korrki on auki nii hiilihapot karkaa. Eli laitanko korkin kiinni vai jätänkö auki?
Ja pulloa ei saa täyttää ihan täyteen. Jos pullistuu, on sima jo liian käynyttä, sit voi suhautella happoja pois ja juoda nopeesti simat parempiin suihin.
"Liian käynyttä"? Kun hiivakäymisen yhteydessä sitä kaasua syntyy ja jos korkki on liian tiukasti kiinni niin tottakai pytty räjähtää. Ei se sima mitenkään sen valmiimpaa ole.
Jos pullistuu, on sima jo liian käynyttä, sit voi suhautella happoja pois ja juoda nopeesti simat parempiin suihin.
Entä mitenkä Ikean lasipullot toimii tässä? Niissähän korkki on tiukasti kiinni eikä kaasuja voi päästellä pois kuin kerralla kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Entä mitenkä Ikean lasipullot toimii tässä? Niissähän korkki on tiukasti kiinni eikä kaasuja voi päästellä pois kuin kerralla kaikki.
Mä mietin samaa kun pullotin lasipulloihin. En uskalla nyt ruuvata korkkeja kiinni, vaan korkit on vaan siinä suulla hattuna.
Myös lasipullo voi räjähtää, jos siihen tulee liikaa kaasua. Mun ystävä jätti simapullon parvekkeelle, johon paistoi aurinko. Pullo räjähti kamalasti paukahtaen, kun korkki ei antanut periksi. Itse olen viimeksi tehnyt siman 1,5 litran limsapulloihin, annoin käydä 1 vrk lämpimässä ja sitten jääkaappiin. Paras sima oli viimeisessä pullossa, n viikko vapun jälkeen. Eli 1,5 - 2 viikkoa jääkaapissa, niin hyvä sima minun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkaahan ne sitä käymistä vielä eikä kaikki simaan sitoutunut hiilihappo sekunnissa mihinkään karkaa. Siksihän se kuplii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin samaa kun pullotin lasipulloihin. En uskalla nyt ruuvata korkkeja kiinni, vaan korkit on vaan siinä suulla hattuna.
Eihän ne pääse hiilihapottumaan kunnolla jos sinne ei missään vaiheessa pääse painetta syntymään.
Minulla meni viime vuonna lähes koko erä piloille simaa, kun käytin noita uusia, pehmeitä virvoitusjuomapulloja. Sima ei tekeytynyt niissä ollenkaan, vaikka säilytin sitä monta viikkoa. En tiedä, pääseekö kaasut jotenkin siitä pullon materiaalista läpi, niissä pulloissahan säilyy limpparissakin hiilihappo tosi huonosti avaamisen jälkeen.
Myös pullon iso koko 1 1/2 litraa jotenkin ehkäisee tekeytymistä.
Lasipullot on parhaita. Vanhat kovaa muovia olevat limsapullot myös ok. Tärkeää on saada korkki tiukasti kiinni.
Fariinisokeripussissa on ihan hyvä siman ohje. Käytä luomusitruunoita ja raaputa siman joukkoon sitruunoiden kuoret. Rapsuta sitten sitruunoista se valkoinen osa pois ja pilko vasta sitten sitruunat siman joukkoon. Se valkoinen töhkä kuoren alla tekee simasta hapanta.
Fariinisokerin lisäksi voi käyttää myös hunajaa. Siitä tulee tosi hyvää simaa!