Millaisista viriketuokioista vanhukset pitävät? Onko kokemusta asiasta kenelläkään?
Minun pitäisi järjestää jotain enkä tiedä mistä he pitäisivät.
Olisko jotain leivontaan liittyvää?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
He ovat aivan tavallisia ihmisiä, eläneet vain kauemmin. Ei ihminen ala tykkäämään esimerkiksi lautapelistä, jos ei ole välittänyt siitä nuorempanakaan. Soita puhelimella tai iPadilla heille esimerkiksi heidän oman aikansa musiikkia. Muistisairaatkin virkistyvät ja palaavat muistoihinsa kuullessaan tuttuja kappaleita. Äläkä soita liian vanhoja kuten esim. Kultainen nuoruus ja vastaavia ällötyksiä. Siellä on varmaankin paljon rockikauden ihmisiä. Tee lista valmiiksi. Netistä löydät tietoa.
Volyymit kaakkoon, voi olla huono kuulo.
Mä pidin työharjoittelussa virikehetkenä tarinallisen liikuntatuokion. Eli tarinaa kertoessani "maalattiin" talon seiniä käsiliikkein, "poimittiin" omenoita puusta, "lakaistiin" luudalla lattioita, jne. Pitivät kovasti ja kaikenkuntoiset pystyivät osallistumaan.
Musiikki, tanssiminen (vaikka tuolissa istuen), tuolijumppa, eläinten tai lasten vierailut (meidän kunnassa joskus oli yhteistyötä koulujen ja vanhainkodin kanssa, koululaiset kävi esittämässä kuorolaulua jota olivat musiikkitunnilla harjoitelleet, sen jälkeen kahvi- ja mehuhetki ja lapset juttelivat vanhusten kanssa)
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä ryhmä ja minkä kokoinen? Kahdenkesken on helppoa, käydä ulkoilemassa, jutella ja kuunnella, muistella mennyttä elämää. Lukea yhdessä lehtiä.
Ryhmän kanssa voisi kuunnella musiikkia, oman aikansa kappaleita. Lukea lehtiä tai kirjoja, runoja. Tuolijumppaa. Leipominen onnistuu myös jos tarvittavat ainekset saa hankittua. Esim piparit joulutortut, pullat voisi olla helppo toteuttaa
Mä olen nyt 61-vuotias. Mikän on mun "oma aikani"? Eli millaista musiikkia mulle pitäisi 20 vuoden päästä soittaa virikkeenä? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Bingo ja levyraati tai musiikkitietovisa vanhoilla ikivihreillä kappaleilla (esim. siltä ajalta kun ovat olleet nuoria ja käyneet tansseissa).
Naapuri käy kerran viikossa vanhusten päiväkerhossa. Siellä on juuri noita musiikki-kilpailuja. Tuolijumppaa. Pokitiikkojen nimien muistelua tietovisa -tyylisesti. Syksymmällä ulkona mölkkyä.
Vanhojen esineiden arvuuttelua, nykyvanhukset 80 -90 vielä ovat eläneet aikoja kun kodeissa tehtiin matoista miesten tarvekaluihin kaikki itse. Ilman sähköä.
Hehän voivat itse kertoa ja kuvailla, nuoret tokko tietävät häkilää tms. Yritin just muistella mikä se oli jolla hirsien väliin tiivistettiin sammalta, pellavaa tms mutten muista
Älä leivo. Liian monta työvaihetta. Homma lähtee lapasesta.
Ei mitään sellaista työvaihetta jossa on enemmän kuin kaksi vaihetta esim: kokoa kasaan, istuta alas. Siinä se.
Voit kysellä kysymyksiä, virikevihkoja on joka paikassa. Vanhukset tykkäävät kyselyistä, jokainen mukaan kyselyyn vaikka äänekkäimmät sanovat heti vastaukset. Sitten kun ilmapiiri on murrettu ja naurua saatu, voit alkaa johdattelemaan kysymyksiä. Esim: tietovisa jossa kysyt mikä kaupunki alkaa K.lla. Jokainen sanoo jotain, se voi olla sama kuin mitä on aiemmin sanottu, sillä ei ole väliä vaan sillä että jokainen osallistuu. Sitten kysyt missä tämä kaupunki sijaitsee ja siitä lähtee juttutuokio, joku tietää jonkun joka on käynyt siellä, mitä nähtävyyksiä on ja millainen kaupunki on kesällä tai talvella. Näin voit saada yksinkertaisesta tietovisasta tarina- ja muisteluvisan ja parhaimmillaan kaikki pääsevät ääneen ja innostuvat kertomaan omista kokemuksistaan.
Ei askarteluita, ei pelejä mielellään jos et ole kokenut niitä vetämään. Myös musiikin kuuntelu ja toiveiden esittäminen on mieluista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään sellaista työvaihetta jossa on enemmän kuin kaksi vaihetta esim: kokoa kasaan, istuta alas. Siinä se.
Voit kysellä kysymyksiä, virikevihkoja on joka paikassa. Vanhukset tykkäävät kyselyistä, jokainen mukaan kyselyyn vaikka äänekkäimmät sanovat heti vastaukset. Sitten kun ilmapiiri on murrettu ja naurua saatu, voit alkaa johdattelemaan kysymyksiä. Esim: tietovisa jossa kysyt mikä kaupunki alkaa K.lla. Jokainen sanoo jotain, se voi olla sama kuin mitä on aiemmin sanottu, sillä ei ole väliä vaan sillä että jokainen osallistuu. Sitten kysyt missä tämä kaupunki sijaitsee ja siitä lähtee juttutuokio, joku tietää jonkun joka on käynyt siellä, mitä nähtävyyksiä on ja millainen kaupunki on kesällä tai talvella. Näin voit saada yksinkertaisesta tietovisasta tarina- ja muisteluvisan ja parhaimmillaan kaikki pääsevät ääneen ja innostuvat kertomaan omista kokemuksistaan.
Ei askarteluita, ei pelejä mielellään jos et ole kokenut niitä vetämään. Myös musiikin kuuntelu ja toiveiden esittäminen on mieluista.
Tuokin on tavallaan peli.
Vierailija kirjoitti:
He ovat aivan tavallisia ihmisiä, eläneet vain kauemmin. Ei ihminen ala tykkäämään esimerkiksi lautapelistä, jos ei ole välittänyt siitä nuorempanakaan. Soita puhelimella tai iPadilla heille esimerkiksi heidän oman aikansa musiikkia. Muistisairaatkin virkistyvät ja palaavat muistoihinsa kuullessaan tuttuja kappaleita. Äläkä soita liian vanhoja kuten esim. Kultainen nuoruus ja vastaavia ällötyksiä. Siellä on varmaankin paljon rockikauden ihmisiä. Tee lista valmiiksi. Netistä löydät tietoa.
Koskas rokki tuli Suomeen?
Naapurin vanhus on 90, kyllä hänen lempimusiikkiaan on tanssimusiikki, tuo 50-80 lukujen välillä.
Itse olen 76, elvis oli nuoruuteni elokuvatähtiä mutt kyllä mullakin vanha tanssimusiikki eniten tuo muistoja mieleen ja tietiakin.
Toki löytyy klassisen musiikin ystäviä ja tietäjiä kuin myös rokinkin.
Miksi vanhuksena tykkäisin kuunnella kaikkia vanhoja biisejä kun nykyäänkin tykkään etsiä uusia ja kuunnella kaikkea uutta? Voi nykyajan vanhuksetkin tykätä uudestakin musiikista.
Tee levyraati missä soitat kaikenlaista erilaista uutta musiikkia ja seassa vanhaakin.
Joku semmonen keskiaikainen musiikki-ilta, jos vanhaa musiikkia on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on tavallaan peli.
Tavallaan on ja tavallaan ei.
Pelejä en suosittelisi koska siinä joutuu kilpailuasetelmaan ja monet vanhukset tykkäävät rauhasta. Hernepussien heittely on kyseenalaista koska osalla vanhuksista on kivuliaita sairauksia ja he joutuvat tekemään äkkiliikkeitä. Peleihin myös tarvitsee tietynlaisen kohderyhmän ja koska sitä nyt ei tiedetä niin voi olettaa että ryhmä voi olla millainen tahansa.
Tähän liittyy myös muistelu mikä on mielen jumppaa. Vanhukset eivät yleensä halua jumppia vaan monet haluavat vain kertoa omia tarinoita ja saavat äänensä esille ja monet kuuntelemaan. Parhaassa tapauksessa kehittyy vanhusten välinen keskustelu joka on parempi kuin hoitaja-vanhus keskustelu, siinä tulee aito vuorovaikutus esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä ryhmä ja minkä kokoinen? Kahdenkesken on helppoa, käydä ulkoilemassa, jutella ja kuunnella, muistella mennyttä elämää. Lukea yhdessä lehtiä.
Ryhmän kanssa voisi kuunnella musiikkia, oman aikansa kappaleita. Lukea lehtiä tai kirjoja, runoja. Tuolijumppaa. Leipominen onnistuu myös jos tarvittavat ainekset saa hankittua. Esim piparit joulutortut, pullat voisi olla helppo toteuttaaMä olen nyt 61-vuotias. Mikän on mun "oma aikani"? Eli millaista musiikkia mulle pitäisi 20 vuoden päästä soittaa virikkeenä? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Kysyisin sinulta että mistä musiikista tykkäät. Jos et kykenisi vastaamaan, niin soittaisin musiikkia siltä ajalta kun olet ollut nuori-siltä ajalta kun olet ollut keski-ikäinen. Toki tää ei välttämättä olisi oikeaa lempparimusiikkiasi, mutta minkäs minä sille mahtaisin jos et kykene ilmaisemaan tahtoasi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmän kanssa voisi kuunnella musiikkia, oman aikansa kappaleita. Lukea lehtiä tai kirjoja, runoja. Tuolijumppaa. Leipominen onnistuu myös jos tarvittavat ainekset saa hankittua. Esim piparit joulutortut, pullat voisi olla helppo toteuttaaMä olen nyt 61-vuotias. Mikän on mun "oma aikani"? Eli millaista musiikkia mulle pitäisi 20 vuoden päästä soittaa virikkeenä? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Kysyisin sinulta että mistä musiikista tykkäät. Jos et kykenisi vastaamaan, niin soittaisin musiikkia siltä ajalta kun olet ollut nuori-siltä ajalta kun olet ollut keski-ikäinen. Toki tää ei välttämättä olisi oikeaa lempparimusiikkiasi, mutta minkäs minä sille mahtaisin jos et kykene ilmaisemaan tahtoasi mitenkään.
Kakkapää!
Sanot sananlaskun alun ja vanhukset voi viitata kertomaan lopun.
Esim: arvaa oma tilasi - anna arvo toisellekin.
Tuo oli yksi esimerkki paikassa, jossa äitini kävi. Häntä ärsytti, kun siellä ei voinut viitata, vaan se huusi, joka keksi ja hän on hidas nykyään.
Oman kokemuksen mukaan muistisairaat mielellään kuuntelevat ja osaavat laulaa niitä vanhan kansan lauluja, jotain 30- 50-luvun kotimaista musiiikkia. Ja esim vanhoja joulu- ja lastenlauluja. silloin ei varmasti ollut niin paljon vaihtoehtoja kuin nykyään, niin on helpompi arvailla. Taitaa olla ne samat Olavi Virrat ja muut mitä kaikki on siihen aikaan kuunnelleet. Moni muistisairas lauleskee tai kertoilee jotakin värssyjä mitä on lapsuudessa tai nuorena kuunnellut ja oppinut. Nykyaika ja lähimenneisyys on unohtunut
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhuksena tykkäisin kuunnella kaikkia vanhoja biisejä kun nykyäänkin tykkään etsiä uusia ja kuunnella kaikkea uutta? Voi nykyajan vanhuksetkin tykätä uudestakin musiikista.
Tee levyraati missä soitat kaikenlaista erilaista uutta musiikkia ja seassa vanhaakin.
Tähän sulle vanhuksena vastaisin että 15- 30 vuotta ( naapurini 91) eteenpäin kuitenkin ajatusmaailma muuttuu, muistot ja menneisyys tulee tärkeämmäksi. Ja se muisteluiden kertominen. Vaikka tietäiskin näitä nykyisiäkin kevyen musiikin laulajia.
Olen tuon naapurini tuntenut 70 vuotta. Vielä 30 vuotta sitten oli työssä, matkusteli, mökkeili. Maailma kun supistuu tuo hänellekin suurta iloa kun muistaa jonkun 50- 60 luvun jutun, muistelu muiden samanikäisten kanssa. Hän siis asuu kotona, ryhmä kai aika onnistuneesti koottu yhdeksänkymppisistä.
Siis en osaa sanoa jos joutuisin hoivakotiin millainen minusta tulisi, mistä tykkäisin, mitä ymmärtäisin. Niissä vaan niin toisenlaista kuin kotona asuvien virkistyspäivässä.
Itse olen vielä kunnallisten vanhuspalveluiden ulkopuolella - toivottavast kauan.
Näytä isolla screenillä matkakohteita ja luontokuvia. Sitten näistä keskustelua.
Shakkia mieluusti pelaavat!
-ap