Suututtaa kun kaverini säästää toimeentulotuesta! Ilmiantaisitteko te?
Hän saa siis sen perusosan kuukaudessa, joka on noin 500 euroa...Mutta hän on onnistunut säästämään tuosta summasta joka kuukausi 150-200 euroa, ja nyt hänellä on kasassa jo 4000 euroa käteisenä! Kun kysyn miksi säästää, niin pahan päivän varalle kuulemma, jos vaikka pesukone hajoaa tai tulee terveysongelmia.
Kertoo aina miten on onnistunut saalistamaan hyviä tarjouksia ja taas säästänyt pitkän pennin.
Eihän toimeentulotuesta kuuluisi pystyä säästämään? Eikö silloin toimeentulotuki ole ylimitoitettu, jos se onnistuu??
Ja eihän kaverini saisi hakea toimeentulotukea kun hänellä on nuo 4000 euron käteisvarat...Suututtaa kun hän kertoo miten paljon onnistui taas missäkin kuussa säästämään.
Ilmiantaisitteko te tällaisen kaverin, tai oletteko kenties ilmiantaneet?
Kommentit (132)
Oletko tarkistanut, että kaverisi varmasti puhui totta? Voisihan joku rehennellä olemattomilla säästöillä.
Aloittajaa suututtavat omituiset asiat. Tai siis, joku sosiaalipummi onnistui säästämään 4000€? Ja se nyt sitten on suuren suuri kysymys että mitä sitä tekisi! Tuon pulman kanssa pitää pähkäillä? Pitää painiskella? Pitää aprikoida että mitähän sitä oikein tekisi? Jaah? No, pienet on pulmat! Hei ap: hanki isompaa pähkäiltävää!
Minä tiedän kymmeniä ihmisiä jotka ovat tehneet useita törkeitä pahoinpitelyitä, murh'ayrityksiä, rais'kauksia, ynnä muita pienempiä rikoksia vaikka millä mitalla. Ja mitä minä asialle voin tehdä? Tuon kanssa jouduin pitkään painiskelemaan, pohtimaan, aprikoimaan. Että jonnekinhan minun pitäisi kertoa. Jonnekin. Poliisille tms. Mutta kun aika monet niistä pahoinpitelijöistä ovat poliiseja!
Lopulta jouduin tulemaan siihen tulokseen että mitään en voi tehdä. Minnekään ilmoittaminen ei hyödyttäisi mitään, ei johtaisi mihinkään. Viranomaiskoneisto suojelee noita rikollisia, he voivat jatkaa rikostehtailuaan, ja minähän en millään voi saada aikaan minkäänlaista organisoitua "hyökkäystä tuulimyllyä vastaan". Se olisi minulta aivan täyttä ajanhukkaa, se ei voisi mihinkään hyvään johtaa, ei yhtään mihinkään hyvään, ei ikinä.
Joten mitään en voi tehdä. Harmittavaa. Minua harmittaa. Mutta minun pitää vain oppia elämään sen asian kanssa. Pitää vain oppia elämään sen tiedon kanssa että monet viattomat ihmiset tulevat vielä joutumaan hirveiden rikosten uhreiksi - enkä minä voi tehdä yhtään mitään niitä uhreja suojellakseni. Voin ainoastaan pitää itseni turvassa, niin että minä en joudu uhriksi, uhriksi joutuu kuka vain muu paitsi minä.
Maailma on kakka paikka. Tai siis yhteiskuntamme on äärimmäisen korruptoitunut. Ei sille mitään mahda.
Jos joku huijaa itselleen 4000€ tai vaikkapa 400000000€ niin se ei minua haittaa yhtään. Olen nähnyt miljoona kertaa pahempiakin rikoksia joille viranomaiset eivät tee yhtikäs mitään, ei vaikka kuinka paljon ilmoiteltaisiin!
Jos aloittajaa kadehdittaa että joku joutuu hakemaan yhteiskunnalta tukeja ,niin ota reilusti lopputili ,sanot vain maagiset sanat:minä otan lopputilin ja kas kummaa kurjuus alkaa samantien ,menee viikko tai pari niin huomaat että ei ne tuet todellakaan ole niin suuret mitä yleisesti luullaan ja jopa tahallisesti väitetään .no pari viikkoa niin alkaa alahuuli jo väpättämään .että sitten kohtaat todellisuuden rahoista ei riitä säästöön.ja voit olla varma että joku työnhakija ottaa riemuiten vastaan työpaikkasi ja tätä työpaikkaa hakee myös lukematon määrä muita työnhakijoita toivoen itselleen parempaa tulevaisuutta sekä toimeentuloa.siispä ryhdy aloittaja työttömäksi työnhakijaksi tee elämäsi parhain päätös nyt jos tuet ovat niin suuria kuin annat ymmärtää .toinen hyvä vaihtoehto on että hommaa itsellesi joku harrastus ja yritä siinä menestyä ,kirjoituksillasi et näemmä menesty.uskottavuutesi on mennyt
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on typerä kaveri, kun kertoo asioistaan sinulle. Melkein yhtä typerä kuin sinä.
Joo, vaikea sanoa kumpi ihminen on typerämpi: se joka puhuu hölmöyksiä vai se joka kuuntelee hölmöyksiä ja vieläpä jälkeenpäin pohdiskelee niitä.
Me kenties me ollaan vielä typerämpiä kun me täällä kommentoidaan noita hölmöyksiä.
Mutta on mullekin kaikenmaailman pimahtaneet hullut puhunut kaikenmaailman liibalaabaa eikä mulla ole mitään aavistustakaan mitä ne on puhunut, ei sellaisia puheita paina mieleen. Sen olen huomannut ettei ihmisten puheilla ole yhtään mitään merkitystä. Kuka muka poliitikkojenkaan puheita kuuntelisi?
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on yksi kaveri, joka saa aika paljon toimeentulotuesta säästöön. Hänelle vanhemmat kustantavat mm. puhelinlaskun ja bussikortin, ja maksavat aina ruokaostokset sekä antavat kuulemma käteisenä rahaa joten käytännössä koko perusosa jää kaikkeen ylimääräiseen. Kelahan ei tästä saa tietää, kun raha annetaan käteisenä eikä suoraan tilille. En kuitenkaan ilmoittaisi tästä mihinkään, oma asia miten kukin tukensa käyttää.
Ei ole oma asia kun kuluttaa veronmaksajien varoja.
Mutta yllättävän moni ilmoittaa kateuttaan kadehtimaansa henkilöä. Näkeehän sen ylilaudallakin että, joidenkin toimeentulotuista tehdään vaikka mitä ilmoituksia samoin lahjoitusten/rahan kerjäämisestä liveissä siinä missä toiset saa rauhassa kerjätä donatea ja tehdä mitä vain. Näin se Suomessa menee. Kuinka moni sitten aidosti vain ilmoittaa jos on havainnut väärinkäyttöä?
En uskonut että noin kateellisia ihmisiä voi olla olemassa. Miksei ap jää työttömäksi niin saisi itsekin säästöön. Itsellä ei jää mitään 800 anssista, eikä saa tukia kun asun vanhassa ok talossa, työtä ei saa kun olen vanha. Mutta hatunnosto sille joka noin olemattomista rahoista pystyy säästämään, kumpa itsekin osaisin
Käske hänen hommata personaltrainer, niitä löytyy joka lähtöön. Viinaa, huumeita ja maksullista seksiä, niin voi vaatia lisää tukia oikeutetusti.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneeseen saa rahat kelasta ja kela maksaa myös julkisen terv.huollon. valehtelet.
Ei saa rahaa pesukoneeseen koska "taloyhtiössä on pesukone", joka sattuu olemaan jatkuvasti rikki kun on niin vanha eikä uutta hankita. Enemmän vuodesta hajalla tai "huollossa" kuin oikeasti toimivassa kunnossa. Toimeentulotuesta en saanut 200e lääkekuuria joka tarpeellinen koska katsottiin kuuluvan toimeentulotuen "perusosaan", säästin muutaman kk ajan että sain rahat lääkkeisiin. Harmi kun terveydellä pitää leikkiä. Kai julkinen terveydenhuolto elvyttää jos elvyttää.
En missään nimessä käräyttäisi mut neuvoisin kaveria olemaan tuosta hiljempaa koska joku voi jotain alkaa väittämään kelaan. Toimeentulotuesta pitää säästää juuri pahan päivän varalle koska toimeentulotuella ollessa yhteiskunnan silmissä sinulla on jo paha päivä, mutta jos tulee jotain äkillistä terveydenhuotloon tai arjen kannalta merkittävä kodinkone hajoaa niin sitten sinulla on oikeasti paha päivä johon et saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei varsinaisesti ole laitonta, joten ei siitä ilmiannosta mitään seuraisi. Ja vaikka hän ei saisi kaikkea rahaa kulutettua, ei olisi laillista alentaa hänen tukeaan sillä perusteella. Ja lain mukaan samaa tukisummaa ei saa huomioida kahden eri kuukauden tuloiksi. Ja vaikka hän olisi saanut rahaa lahjana joltain, ei jonkun tutun ilmoitus salaisista käteisvaroista mihinkään toimenpiteisiin johtaisi. Vai luuletko, että aina jos joku ilmoittaa, että "hei Pekalla on salaa 400 euroa", niin välittömästi Pekan tuet tippuisivat tuon summan? Ei Suomi nyt niin absurdi maa sentään ole.
Joten itse en ainakaan tuhlaisi elämääni tuollaisen miettimiseen. Itsellesi tulee vain kuluja, kun soittelet Kelan maksullisiin numeroihin ihan turhaan. Käytä nekin rahat ja se aika johonkin kivaan. Ei tuossa tule kenellekään mitään haittaa, mutta itse vain käyttäisit elämääsi typerästi.
Jos kaverin säästöistä ilmoittaa Kelalle, niin poliisien pitää tehdä rynnäkkö kaverin kotiin ja tehdä siellä kotietsintä ja takavarikoida pois ne säästöt. Siinä kotietsinnässä poliisin pitää tietysti pistää kaikki paikat hyrskynmyrskyn tuusannuuskaksi. Jos ne säästöt ei löydy, niin se kaveri pidätetään ja viedään poliisiasemalle ja pidetään siellä kuulusteltavana vaikkapa viikkotolkulla kunnes se kertoo että missä ne säästöt on!
Ei Kela pysty niitä säästöjä tai siis käteisiä siltä kaverilta etsimään. Mutta poliisi pystyy.
Eli kyllä se ilmoitus Kelalle hyödyttää. Parin päivän sisällä poliisit ilmestyvät paikalle. Sitä kannattaa mennä katselemaan. On hauskaa katseltavaa kun poliisit vähän kovistelevat sosiaalitukihuijaria. Kaveri pistetään käsirautoihin ja poliisiautoon, hah!
Kyllä. Yleensä asia hoidetaan karhuryhmän toimesta ja paikalla on ainakin pari panssaroitua ajoneuvoa ja jos on oikein pahasta huijarista kyse, niin virka-apua pyydetään sekä laivaston sukeltajilta että laskuvarjojääkäreiltä. Sellainen yhteisoperaatio siis. Kyllä siinä huijarit jää kiinni.
Aivan oikein!
Aikoinaan luin hurjan lehtijutun Kiinasta. Siellä jossain maaseutukaupungissa miesjoukko teki teroristi-iskun jossa ne huitoi puukoilla siviilejä rautatieasemalla. Sitten ne teroristit lähti pakoon. Mutta poliisit yms lähti perään. Ja niin seurasi ajojahti. Teroristit pakeni kaupungin ulkopuolelle vuoristoon. Ja siellä vuoristossa ne pakeni päiväkausia, aina vain pidemmälle vuoristoon. Kunnes ne saatiin kiinni, tai siis saarrettua. Jolloin teroristit piiloutuivat luolaan. Viranomaiset alkoivat savustaa teroristeja ulos luolasta liekinheittimellä! Osa teroristeista saattoi tulla ulos luolasta antautumaan. Osa teroristeista ei välttämättä tullut ulos luolasta, ei antautunut, joten eiköhän sitä savustamista sitten jatkettu kunnes teroristit kuolivat sinne luolaan. Niin, Kiinassa on teroristeja vastaan riittävän kovat otteet: teroristeja ei päästetä pakoon, niitä jahdataan niin kauan kuin välttämätöntä, ja sitten teroristi saa ihan itse päättää: kuoleeko liekinheittimeen vai antautuuko jolloin päätyy vankilaan loppuiäkseen.
Ja tuosta toiminnasta meidän täytyy ottaa mallia tänne Suomeen, vastaavanlaiset yhtä kovat otteet käyttöön. Juurikin niiden ihmisten jahtaamiseen jotka säästää rahaa toimeentulotuesta!
Suomen kohtuullinen toimeentulotuki on maksu siitä, että tavallisia kadunkulkijoita ei ryöstetä eikä lapsia kidnapata eikä liikennevaloissa autoja anasteta. Kun on koko ajan hirveä nälkä eikä mielenterveyslääkkeisiin rahaa, rauhallinen yhteiskunta muuttuu sotatantereeksi ja poliisivaltioksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jo se u li na. Ihan rikos se on jos säästää toimeentulotuesta ja saa sitä samaan aikaan.
https://www.luoteis-uusimaa.fi/paikalliset/3478799
Sosiaalialan asiantuntija varoittaa, että toimeentulotuella ei saa säästää eikä sijoituksiakaan saa olla. Jos niitä on, niin toimeentulotukea ei voida myöntää.
.. syyllistyy petokseen, jos henkilö hakee toimeentulotukea eikä kerro varoistaan, sanoo YTM, sosiaalityöntekijä Susanna Rissanen
Käsittääkseni tuossa puhutaan muista säästöistä ja varallisuudesta kuin tt-tuesta. Jotta tt-tukea saisi, pitää tietysti ensin käyttää säästönsä. Mutta onko kiellettyä säästää itse tt-tuesta?
On kiellettyä,se säästetty tt-tuki katsotaan maksukuukauden jälkeen varallisuudeksi joka vähentää tt-tukea.
Kerrotkos sitten, miksi minulle myönnetään joka kuukausi täysimääräinen tttuki, vaikka minulla on aina tilillä rahaa yhden kuukauden vuokranmaksun verran? - eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jo se u li na. Ihan rikos se on jos säästää toimeentulotuesta ja saa sitä samaan aikaan.
Sosiaalialan asiantuntija varoittaa, että toimeentulotuella ei saa säästää eikä sijoituksiakaan saa olla. Jos niitä on, niin toimeentulotukea ei voida myöntää.
.. syyllistyy petokseen, jos henkilö hakee toimeentulotukea eikä kerro varoistaan, sanoo YTM, sosiaalityöntekijä Susanna Rissanen
Käsittääkseni tuossa puhutaan muista säästöistä ja varallisuudesta kuin tt-tuesta. Jotta tt-tukea saisi, pitää tietysti ensin käyttää säästönsä. Mutta onko kiellettyä säästää itse tt-tuesta?
On kiellettyä,se säästetty tt-tuki katsotaan maksukuukauden jälkeen varallisuudeksi joka vähentää tt-tukea.
Mikä summa tilillä vaikuttaa leikkaavasti tulevaan toimeentulotukeen, 5 €, 25 €, 50 € vai yli 50 €?
Ainakin tilisiirtojen osalta yli 50e summa leikkaa tukea, eli tuo 50e taitaa olla se raja jonka esim. vanhempi saa lapsen tilille siirtää kuukausittain ilman, että tukea leikataan. Sitä suurempia tilisiirtoja ei voi laittaa vaan esim. isommat lahjarahat kannattaa antaa käteisenä tai ostaa vaikka lahjakortti. Näistä lahjasummista ei ole mitään järkeä ilmoitella tunnollisesti Kelaan tai laittaa tilille, jolloin tuki pienenisi tuon yli 50e ylittävän summan verran.
Viimekatsomalta lähiomainen sai laittaa 70e, eikä sitäkään ylittäviä ole aina huomioitu mitenkään. Varmaankin käsittelijästä ja tilisiirtojen toistuvuudesta riippuu.
No nyt mä tajusin mikä neuvoksi toimeentulotuesta säästäjiä vastaan!
Poliisien pitää salaa viedä piilokameroita kaikkien toimeentulotuella asuvien ihmisten koteihin. Ja niin sitten poliisit näkee 24/7 kaiken mitä ne pummit kotonaan tekee. Jos ne pistää sukanvarteen käteistä niin se onkin sitten siinä, se näkyy videolla, kiinni jäivät! Poliisit heti paikalle, rahat pois, huijarille sakot, toimeentulotuki katkolle.
Nehän ovat hänen omia rahojaan, jotka on laillisesti saatuja. Verotkin peritty päältä varmaan. Aina ne jotain kautta napataan. Mistä ap ilmoittaa, siitäkö ettei kaveri kenties syö tai juo tai polttele tupakkaa, tai että joku muu antaa ruokaa? Jos ei ota rahaa muualta, eli ei salaile tai valehtele tulojaan, niin asia ok.
Mieti että itse olet käyttänyt saman summan vaikka ilmankin olis pärjännyt. Mihin ilmoitetaan vuoden idiootti-kilpailun osanottajat? Oot mun suosikki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä summa tilillä vaikuttaa leikkaavasti tulevaan toimeentulotukeen, 5 €, 25 €, 50 € vai yli 50 €?
Ainakin tilisiirtojen osalta yli 50e summa leikkaa tukea, eli tuo 50e taitaa olla se raja jonka esim. vanhempi saa lapsen tilille siirtää kuukausittain ilman, että tukea leikataan. Sitä suurempia tilisiirtoja ei voi laittaa vaan esim. isommat lahjarahat kannattaa antaa käteisenä tai ostaa vaikka lahjakortti. Näistä lahjasummista ei ole mitään järkeä ilmoitella tunnollisesti Kelaan tai laittaa tilille, jolloin tuki pienenisi tuon yli 50e ylittävän summan verran.
Asiakkaana tuon toki tiesinkin. Kysymykseni olikin lähinnä teoreettinen, kuinka paljon saa säästöön jäädä, ennen kuin se leikkaa tukia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on yksi kaveri, joka saa aika paljon toimeentulotuesta säästöön. Hänelle vanhemmat kustantavat mm. puhelinlaskun ja bussikortin, ja maksavat aina ruokaostokset sekä antavat kuulemma käteisenä rahaa joten käytännössä koko perusosa jää kaikkeen ylimääräiseen. Kelahan ei tästä saa tietää, kun raha annetaan käteisenä eikä suoraan tilille. En kuitenkaan ilmoittaisi tästä mihinkään, oma asia miten kukin tukensa käyttää.
Näin juuri - oma asiansa. Ja lain mukaan tukisumman saa käyttää vaikka kaikkeen ylimääräiseen. Mikään taho ei velvoita ostamaan sillä juuri ruokaa.
No ei se nyt ihan oma asia ole, kun maksamme järkyttäviä verosummia tällaisen ylläpitoon, ja julkiset palvelut muuten on kuralla. Ihmisten itsekkyydellä ei ole aina rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa olet tehnyt tämän saman aloituksen?
No sori, mutku mun pomo haluaa leikata toimeentulotuesta ja siksi teen näitä aloituksia.
Itsekkin olen ollut toimeentuki tulon asiakas. Kyllä se on niin surullista ja turvatonta elämä silloin että jos on vähänkin itsesuojelu vaistoa niin kyllä sitä yrittää säästää tuosta pienestä summastakin vähäsen. Varmaan tuessa on laskettu että ruokaan menee muutama euro päivää kohden mutta jos onnistuu sinnitteleen vaikka puurolla muutaman päivän että saisi säästöön pikkusen niin ei sitä pitäisi kenenkään kadehtia.