Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suututtaa kun kaverini säästää toimeentulotuesta! Ilmiantaisitteko te?

Vierailija
19.10.2022 |

Hän saa siis sen perusosan kuukaudessa, joka on noin 500 euroa...Mutta hän on onnistunut säästämään tuosta summasta joka kuukausi 150-200 euroa, ja nyt hänellä on kasassa jo 4000 euroa käteisenä! Kun kysyn miksi säästää, niin pahan päivän varalle kuulemma, jos vaikka pesukone hajoaa tai tulee terveysongelmia.
Kertoo aina miten on onnistunut saalistamaan hyviä tarjouksia ja taas säästänyt pitkän pennin.

Eihän toimeentulotuesta kuuluisi pystyä säästämään? Eikö silloin toimeentulotuki ole ylimitoitettu, jos se onnistuu??
Ja eihän kaverini saisi hakea toimeentulotukea kun hänellä on nuo 4000 euron käteisvarat...Suututtaa kun hän kertoo miten paljon onnistui taas missäkin kuussa säästämään.

Ilmiantaisitteko te tällaisen kaverin, tai oletteko kenties ilmiantaneet?

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kateellinen ettei itselläsi jää yhtään säästöön vai mistä on kysymys?

Vierailija
42/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ilmiantaminen on tosiaan vähän vaikeaa/turhaa, kun eihän Kela mitään pysty asialle tekemään jos ne rahat on käteisenä. Joten jos aloittajan mielestä on "huutava vääryys" että kaverilla on ne rahat, niin ei se vääryys ilmiantamisella korjaannu. Aloittajan mielestä on siis vääryys että kaverilla on rahaa joka ei sille kaverille aloittajan oikeustajun mukaan kuulu.

Ainoa keino jonka keksin tuon vääryyden korjaamiseksi: aloittajan pitää mennä kähveltämään ne kaverin rahat ja tuhota ne. Tai no okei, kirjaimellisesti rahaa ei saa tuhota, siis ei niitä roskikseen saa heittää. Joten muulla tavoin niistä pitää hankkiutua eroon. Ehkä näin: anna rahat hyväntekeväisyyteen. Vai onko olemassa jokin tapa lahjoittaa valtiolle rahoja? Lahjoitus verottajalle? Koska verottajaltahan ne rahat on tulleet joten verottajalle ne rahat kuuluvat takaisin. Mutta jos ap ei keksi miten saisi lahjoitettua ne rahat verottajalle niin sitten pitää lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Paitsi että tässä tapa lahjoittaa ne verottajalle: ap perustaa pöytälaatikkofirman jossa tekee "päinvastaisen kirjanpitoverorikoksen". Siis normaalisti kirjanpitorikoksella pyritään välttelemään veroja eli tosiasiassa firma tekee paljon voittoa mutta firma maksaa vain vähän veroja. Aloittajan pitää tehdä päinvastoin, eli firma ei välttämättä tee ollenkaan voittoa mutta kirjanpitorikoksen vuoksi firma joutuu maksamaan paljon veroja! Hieno rikos!

Noin helppoa se on. Noin vääryyden saa korjattua. Toki on tosi kiva juttu jos joku keksii helpomman tavan palauttaa ne rahat verottajalle. Mutta tässä siis tiivistettynä minun keksintöni:

1. Ap kähveltää ne rahat.

2. Ap perustaa pöytälaatikkofirman.

3. Kirjanpitorikoksen ansiosta ap maksaa firmastaan liikaa veroja verottajalle.

Onkos ap jotenkin avuton kun ei itse tota keksinyt? Ulisee vaan palstalla! Onkos ap jonkinlainen ruikuttaja? Ei ongelmat ratkea valittamalla! Ongelmat ratkeaa sillä että tekee jotain - että ihan itse korjaa ne ongelmat! Ihan itse! Siitä vaan ap, nyt tiedät! Toimi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmasti trolli, mutta joillekin huutelijoille tiedoksi, että ei todellakaan saa leikata toimeentulotukea! Tervemenoa koittamaan itse elää sillä! Mulla on siitä kokemusta enkä ymmärrä kyllä miten jotkut kehtaa kadehtia toimeentulotukeakin. 

Itse olin yhden lapsen opiskeleva yh ja tulomme kaikkinensa oli n.1200€. Tämä siis sisälsi aivan kaikki tuet, myös sen toimeentulotuen ja tuosta summasta mun piti maksaa aivan kaikki. Ei asuttu missään kalliissa asunnossa vaan ihan kunnan rivarikaksiossa pienellä paikkakunnalla. Kyllä sai monesti laskeja senttejä ruokakaupassa, suunnitella tarkkaan koska on varaa ostaa lapselle talvikengät jne. Omista vaatteista yms. tuli tingittyä monesti. Ei todellakaan mitään jäänyt säästöön eikä ollut mitään mistä olisi kannattanut olla meille kateellinen.

Onneksi tuo on jo taakse jäänyttä elämää ja nykyään olen vakituisessa työssä ja tulot säännölliset. Opiskelen nytkin, mutta töiden ohessa ja tulot ihan eri tasoa. Lisäksi tapasin myöhemmin uuden miehen ja ostimme omakotitalon. Lapsikin on jo täysi-ikäinen lukiolainen. 

Vierailija
44/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneeseen saa rahat kelasta ja kela maksaa myös julkisen terv.huollon. valehtelet.

Arvasin, että joku rupee tästä mussuttaan.

Pesukonetta ei makseta, jos talossa on pyykkitupa. Lapsiperheet voi saada joissain tapauksissa, mutta sinkut ei.

Riippuu sairaudesta. Julkinen ei hoida erityisluvan vaativia kilpirauhassairauksia.

Joko olet ilman lääkitystä, jos ei ole rahaa mennä yksityiselle tai " teet" sen rahan jostain tavalla tai toisella ja menet yksityiselle saamaan hoitoa. Mutta ei sitä ttt huomioida millään tavalla.

Mä olisin saanut 300€ maksusitoumuksen pesukoneeseen. Paikkakunnan ainoassa kodinkoneita myyvässä liikkeessä muutama kone joista halvin 400€. Eli olisi pitänyt maksaa koneesta itse 100€ ja päälle vielä kuljetuskustannukset. Naapurikuntaan matkaa 30km joten kuljetus vielä kalliimpaa. Jäi pesukone ostamatta ja pesin pyykit koneella joka vuosi vettä pohjasta. Onneksi se kesti niin kauan kuin oli tarve. 

Vierailija
45/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tt-tuen perusosan voi käyttää miten haluaa. Voi nostaa vaikka kokonaan tililtä ja säilöä sukanvarteen. Tai höylätä kortilla Alkoon tai ajaa vaikka taksilla. Se on Kelan näkökulmasta ihan yksi lysti mihin asiakas sen tukensa käyttää. Kelaa kiinnostaa ainoastaan tilien saldot ja ettei tilille tipahtele mistään muualta ylimääräistä rahaa.

Vierailija
46/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalle voi tehdä nimettömän ilmiannon, riittää että epäilee jonkun väärinkäyttävän tukia. Kela joutuu virkavastuulla kaikki ilmoitukset tutkimaan.

Tuossa ei vain ole mitään väärinkäytöstä tapahtunut. Tt-tuesta saa säästää, jos pystyy.

Vierailija
47/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mitään ylimitoitettua, jokainen toimeentulotuen saaja saa perusosaa saman verran. Joku pystyy siitä säästämään ja joku ei. Ei se kenellekkään kuulu miten joku käyttää toimeentulotukensa.

Olisi kohtuutonta että toimeentulotukea Pertsa saa 300€ kk elämiseen koska hän on kykenevä säästämään 200€ kk, kun taas Kake saa koko 500€ kk koska ei pysty säästämään.

Eihän tässä olisi mitään logiikkaa.

Vierailija
48/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti,voi säästää vaikka koko summan.

Vierailija
49/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo se u li na. Ihan rikos se on jos säästää toimeentulotuesta ja saa sitä samaan aikaan.

https://www.luoteis-uusimaa.fi/paikalliset/3478799

Sosiaalialan asiantuntija varoittaa, että toimeentulotuella ei saa säästää eikä sijoituksiakaan saa olla. Jos niitä on, niin toimeentulotukea ei voida myöntää.

.. syyllistyy petokseen, jos henkilö hakee toimeentulotukea eikä kerro varoistaan, sanoo YTM, sosiaalityöntekijä Susanna Rissanen

Vierailija
50/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne vahtaa käteisnostoja Kelassa?

Vierailija
51/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiehellä ikävä yllätys toimeentulotuen saajille: rahaa säästänyt voidaan tuomita rikoksesta äärettömän ankara pykälä

Ihmiset eivät tajua, kuinka ankara meidän toimeentulolakimme on, sosiaali- ja terveysministeriön ylitarkastaja Jaakko Ellisaari varoittaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005013894.html

Vierailija
52/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ilmiantaminen on tosiaan vähän vaikeaa/turhaa, kun eihän Kela mitään pysty asialle tekemään jos ne rahat on käteisenä. Joten jos aloittajan mielestä on "huutava vääryys" että kaverilla on ne rahat, niin ei se vääryys ilmiantamisella korjaannu. Aloittajan mielestä on siis vääryys että kaverilla on rahaa joka ei sille kaverille aloittajan oikeustajun mukaan kuulu.

Ainoa keino jonka keksin tuon vääryyden korjaamiseksi: aloittajan pitää mennä kähveltämään ne kaverin rahat ja tuhota ne. Tai no okei, kirjaimellisesti rahaa ei saa tuhota, siis ei niitä roskikseen saa heittää. Joten muulla tavoin niistä pitää hankkiutua eroon. Ehkä näin: anna rahat hyväntekeväisyyteen. Vai onko olemassa jokin tapa lahjoittaa valtiolle rahoja? Lahjoitus verottajalle? Koska verottajaltahan ne rahat on tulleet joten verottajalle ne rahat kuuluvat takaisin. Mutta jos ap ei keksi miten saisi lahjoitettua ne rahat verottajalle niin sitten pitää lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Paitsi että tässä tapa lahjoittaa ne verottajalle: ap perustaa pöytälaatikkofirman jossa tekee "päinvastaisen kirjanpitoverorikoksen". Siis normaalisti kirjanpitorikoksella pyritään välttelemään veroja eli tosiasiassa firma tekee paljon voittoa mutta firma maksaa vain vähän veroja. Aloittajan pitää tehdä päinvastoin, eli firma ei välttämättä tee ollenkaan voittoa mutta kirjanpitorikoksen vuoksi firma joutuu maksamaan paljon veroja! Hieno rikos!

Noin helppoa se on. Noin vääryyden saa korjattua. Toki on tosi kiva juttu jos joku keksii helpomman tavan palauttaa ne rahat verottajalle. Mutta tässä siis tiivistettynä minun keksintöni:

1. Ap kähveltää ne rahat.

2. Ap perustaa pöytälaatikkofirman.

3. Kirjanpitorikoksen ansiosta ap maksaa firmastaan liikaa veroja verottajalle.

Onkos ap jotenkin avuton kun ei itse tota keksinyt? Ulisee vaan palstalla! Onkos ap jonkinlainen ruikuttaja? Ei ongelmat ratkea valittamalla! Ongelmat ratkeaa sillä että tekee jotain - että ihan itse korjaa ne ongelmat! Ihan itse! Siitä vaan ap, nyt tiedät! Toimi!

PS. Tuo ratkaisisi tosiaan sen ongelman että ne nykyiset 4000 euroa päätyisivät takaisin verottajalle. Mutta sen jälkeen kaveri saattaisi edelleenkin säästää toimeentulotuesta, jatkossakin siis aina joka kuukausi 150-200 euroa säästöön. Sitähän tuo ratkaisuni ei estäisi.

Kaveri voisi siis edelleenkin jatkaa tuota hirvittävää "vääryyden tekemistään"! Huh, kamalaa! Osaakos joku keksiä miten tuo estettäisiin? Kun tuo kaveri on nyt oppinut pahoille tavoille elikkä toimeentulotuesta säästämiseen, niin varmaan se tulevaisuudessa jatkaa sitä pahaa tapaansa! Mitenkäs tuo saadaan korjattua? Kuka keksii? Mikä ratkaisuksi?

Itse keksin vain tälläsiä radikaaleja ratkaisuja: Ap tap paa kaverinsa! Kun kaveri on kuollut niin se ei voi enää säästää toimeentulotuesta. Tai ap järjestää kaverinsa lukkojen taakse johonkin laitokseen kuten vaikkapa mielisairaalan suljetulle osastolle tai vankilaan. Tai ap järjestää kaverinsa jumiin autiolle saarelle. Tai ap sieppaa kaverinsa vangiksi kellariin. Tms. Mutta keksiikö joku sellasen ratkaisun jossa kaveri edelleen voi jatkaa normaalia elämää, edelleen jatkaa toimeentulotuen saamista - mutta ei enää voi säästää siitä? Miten varmistetaan se ettei se säästäminen enää jatkossa onnistu?

Ainoa minkä itse keksin: aloittajan pitää jotenkin saada kaverinsa toimeentulotukea alennettua! Kun kaveri saa jatkossa 20% tai 40% vähemmän toimeentulotukea joka kuukausi niin ei varmaan säästäminen enää onnistu. Tai jos kaverin toimeentulotuen alentaminen ei onnistu, niin kaveri kyllä jatkaa säästämistä aina vain, mutta aloittajan pitää vain käydä kähveltämässä säästöt pois kaverilta joka vuosi.

Vierailija
53/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kaverin vika ole, hänhän vain hyödyntää mahdollisuuden jonka meidän järjettömän typerä tukisysteemi mahdollistaa.

Vaikuttaa voit siten, ettet äänestä vasenta laitaa.

Vierailija
54/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan täti voi kysyä mihin tililtä nostetut rahat ovat menneet ja kuitit ostoksista.

Ei Kela mitään kuitteja kysele tai vahdi sitä, maksaako ostokset käteisellä vai kortilla. Vain sillä on väliä, tuleeko tilille rahaa muualta tai onko siellä säästöjä.

Vierailija
55/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pitää olla todella pihi ja olla elämättä minkäänlaista elämää jos kykenee toimeentulotuesta säästämään.

Ja millainen kaveri sinä olet? Se, että hän ei käytä rahaansa turhaan niinkuin jotkut tekevät ei tarkoita sitä, ettäkö hän ei sitä rahaa tarvitse. Ja hän on selittänyt hyvin mihin hän tuota rahaa säästää = jos joku tarpeellinen menee rikki.

käyttää rahaa=elää elämää. Minäki kai oon puolkuollu vähintään tuon mukaan.

Vierailija
56/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa jo se u li na. Ihan rikos se on jos säästää toimeentulotuesta ja saa sitä samaan aikaan.

https://www.luoteis-uusimaa.fi/paikalliset/3478799

Sosiaalialan asiantuntija varoittaa, että toimeentulotuella ei saa säästää eikä sijoituksiakaan saa olla. Jos niitä on, niin toimeentulotukea ei voida myöntää.

.. syyllistyy petokseen, jos henkilö hakee toimeentulotukea eikä kerro varoistaan, sanoo YTM, sosiaalityöntekijä Susanna Rissanen

Niin, säästöjä ei saa valmiiksi olla mutta mikään laki ei kiellä säästämästä itse tuesta. Koko tuen saa vapaasti nostaa käteiseksi ja sen jälkeen ei kuulu Kelalle, kuluuko se ruokakauppaan, alkoon vai sukanvarteen.

Vierailija
57/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikaa tukia jos saa vielä säästymään, 

Vierailija
58/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku onnistuu tt-tuesta säästämään, se hänelle sallittakoon. Miten voi edes käydä mielessä käräyttäminen? Tuohan osoittaa suunnitelmallisuuteen ja elämänhallintaan kykenemistä. Vai olisiko ap tyytyväinen, jos kaveri ryyppäisi ja röökaisi rahat, sekö on sitä oikeaa tukien käyttöä?

Vierailija
59/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käteinen ei enää kävisi maksuvälineenä, ei tätäkään ongelmaa olisi. Ihmiset eivät voisi kiertää tukijärjestelmää säästämällä käteistä tai saamalla vanhemmilta tai sukulaisilta käteistä rahaa tukien päälle tilisiirtojen sijasta.

Vierailija
60/132 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kaveris elää hyvin hyvin pihisti ja pystyy siten saamaan säästöön hätäpäivän varalle vaikka uuteen pesukoneeseen tmv.

En tosiaankaan käräyttäis.

Ei aihetta.

Mikään ei estä sinua kokeilemasta samaa ja säästämästä omista rahoistasi pahan päivän varalle ?

Kateutesi ja katkeruutesi ei ole mikään syy ilmiantaa kaveria.

Sinä kun tuskin olet auttamassa häntä, kun se paha päivä tulee ja esim. se pesukone hajoaa ja tarvitaan joko korjaus tai uusi pesukone, joten vahva suositus sille, että kietaiset paksun köyden kaulasi ympärille ja kävelet syvälle metsään mahdollisimman tukevan puun juurelle. Kiipeä puuhun.

Sitten heität sen köyden toisen pään yli vahvan oksan ja teet kestävän solmun.

Katso, että valitsit riittävän korkealla sijaitsevan oksan.

Hyppää alas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi