Suututtaa kun kaverini säästää toimeentulotuesta! Ilmiantaisitteko te?
Hän saa siis sen perusosan kuukaudessa, joka on noin 500 euroa...Mutta hän on onnistunut säästämään tuosta summasta joka kuukausi 150-200 euroa, ja nyt hänellä on kasassa jo 4000 euroa käteisenä! Kun kysyn miksi säästää, niin pahan päivän varalle kuulemma, jos vaikka pesukone hajoaa tai tulee terveysongelmia.
Kertoo aina miten on onnistunut saalistamaan hyviä tarjouksia ja taas säästänyt pitkän pennin.
Eihän toimeentulotuesta kuuluisi pystyä säästämään? Eikö silloin toimeentulotuki ole ylimitoitettu, jos se onnistuu??
Ja eihän kaverini saisi hakea toimeentulotukea kun hänellä on nuo 4000 euron käteisvarat...Suututtaa kun hän kertoo miten paljon onnistui taas missäkin kuussa säästämään.
Ilmiantaisitteko te tällaisen kaverin, tai oletteko kenties ilmiantaneet?
Kommentit (132)
Minulla jää400 euroa alijäämää mutta se lasketaan ylijäämäksi koska liian kallis asunto.
Raha ei riitä ruokaan ja hyvä puoli on, että syön vähän mutta terveellisesti. Olen hoikka.
Aloittana kaltaisten kateellisten pas*ojen takia koko Suomessa on todella myrkyllinen ja vihamielinen ilmapiiri ja kaiken takana on puhdas kateus
Miten kuvittelit ilmiantavasi?
"Hei, tolla on käteistä patjan välissä tämän ja tämän verran, miinustakaa tt-tuesta pois tai käykää takavarikoimassa ne!"
?
Vierailija kirjoitti:
No en ilmiantaisi. Ihan sama, jos se olisi joka kuukausi laittanut sen 150-200 euroa vaikka veikauspeleihin tai kaljaan- oma päätös omien rahojen käytöstä.
No mitä ihmettä voisi ilmiantaa? Ihmiselle on laskettu minimi mitä pitää saada, ei sitä vähennetä jonkun katkeran, kateellisen 'kaverin' vuoksi hyvä tavaton.
Ap on esinerkki lauseesta mihin tarvitsemme vihollisia kun on tuollaisia yståviä.
Häpeä ap
Tottakai ilmiantaisin, täällä vaan muut kateelliset vinkuu kun pelkäävät itsekin ilmiantoa. Älä heistä välitä!
Jos on säästöjä vaikka säästöt on säästetty toimeentulotuesta niin silloin ihmisen pitää käyttää säästönsä ennen kuin voi saada uutta toimeentulotukea. Näin se vaan menee joten ilmianna!
En ilmiantaisi, mutta ärsyttää moinen nipotus. Raha on tarkoitettu kulutettavaksi, tietyllä kohtuudella kuitenkin. Noilla summilla olla kohtuuden alapuolella kaikkien mittareiden mukaan.
Jos taas jonu pystyy säästämään koska saa pimeätä tuloa muualta, no jaa ei se fiksua ole eikä ihailtavaa, mutta siinä ei ole sellanen nipotus meininki silloin.
Kelalle voi tehdä nimettömän ilmiannon, riittää että epäilee jonkun väärinkäyttävän tukia. Kela joutuu virkavastuulla kaikki ilmoitukset tutkimaan.
Anna kaverin säästää kun hän pystyy noinkin pienestä summasta säästämään. Itse myös perustoimeentuloa saan ja säästettyä saanut 11500€ jotka olen laittanut tuotto- osuuksiin.
Ihmiset käyttävät oudosti sanaa "kaveri".
Ei toimeentulotukea ole mikään pakko käyttää vain ruokaan eikä kellekään kuulu vaikka ryyppäisi tai säästäisi koko summan. Myös kotona asuvat täysi-ikäiset voivat saada toimeentulotukea, toki vähemmän kuin yksin asuvat, mutta tällöin he aika todennäköisesti saavat kotoa ilmaisen asumisen ja ruuan. Eli silloinkin raha jää tavallaan ylimääräiseksi ja on ihan sallittua. Fiksumpaahan se on sitä paitsi säästää kuin tuhlata heti johonki turhaan. Voi sitten ostaa vaikkapa uudet kengät kun sopivat sattuvat kohdalle, eikä tarvitse käyttää heti samassa kuussa rahaa huonoihin jos sillä hetkellä ei hyviä löydä.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneeseen saa rahat kelasta ja kela maksaa myös julkisen terv.huollon. valehtelet.
Ei saa, jos taloyhtiössä on pesukoneet. Joskus saattaa tarvita rahaa yksityislääkäreihin, esimerkiksi gynekologiin tai silmälääkäriin. Myös silmälaseihin voi mennä rahaa. Itse olin pari vuotta sitten työttömänä ja tarvitsin uudet lasit. Sain Kelalta siihen tukea mutta itsellekin jäi vielä 150 e maksettavaa, kun varastovahvuudet eivät riitä ja linsseihin ei voinut ottaa halpoja, kevytrakenteisia kehyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneeseen saa rahat kelasta ja kela maksaa myös julkisen terv.huollon. valehtelet.
Pesukoneeseen ei saa rahaa jos taloyhtiössä on pyykkitupa. Ehkä joku haluaa myös säästää sitä varten että pääsee joskus yksityiselle. Kyllähän ap toki valehtelee, mutta et sinäkään oikeassa ole.
No enpä ihan usko aloittajaa. Itse sain vain 150 e toimeentulotukea, kun laskin, että ehkä jopa 500 e saan, jos haen. Eli kyllä on ihan minimiin rajattu saamiset, jolla juuri henkiin jää ja jolla ostaa halvinta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kelalle voi tehdä nimettömän ilmiannon, riittää että epäilee jonkun väärinkäyttävän tukia. Kela joutuu virkavastuulla kaikki ilmoitukset tutkimaan.
Tuesta säästäminen ei vain taida olla tuen väärinkäyttöä. Tukea haettaessa on Kelaan täytynyt toimittaa tiliotteet, joista näkisi jos ennestään olisi suuria summia tilillä säästössä. Käteissäästöjä ei kukaan tule kotoa etsimään, vaikka kuinka ilmiantaisi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne lähettävät poliisin rahakoiran nuuskimaan nurkat ja patjanalukset. 🤪
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää400 euroa alijäämää mutta se lasketaan ylijäämäksi koska liian kallis asunto.
Raha ei riitä ruokaan ja hyvä puoli on, että syön vähän mutta terveellisesti. Olen hoikka.
Et nauti elämässä mistään.
Minun kaveri ja sen mies käy töissä. Ne käy joka viikko ruokajonossa ja sillä tyylillä ovat jo säästäneet 20 000e. Käyvät ulkomailla reissuissa ja ostelevat sitä ja tätä itselleen. En puutu.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että joku rupee tästä mussuttaan.
Pesukonetta ei makseta, jos talossa on pyykkitupa. Lapsiperheet voi saada joissain tapauksissa, mutta sinkut ei.
Riippuu sairaudesta. Julkinen ei hoida erityisluvan vaativia kilpirauhassairauksia.
Joko olet ilman lääkitystä, jos ei ole rahaa mennä yksityiselle tai " teet" sen rahan jostain tavalla tai toisella ja menet yksityiselle saamaan hoitoa. Mutta ei sitä ttt huomioida millään tavalla.
Toimeentulotuesta saa säästää. Eri asia, jos olisi valmiina jo monta tonnia tilillä ja hakisi tukea, mutta itse tuesta on kyllä sallittua säästää eikä sitä muutenkaan kukaan tule tarkastamaan. Ihan tyypillistä tt-tukea saavilta nostaa rahaa käteiseksi ja tarvittaessa säästää, jos nyt jotain sattuu yli jäämään. Eikä tuo sitä paitsi niin ihmeellistä ole, jos 500 eurosta saa puoletkin säästettyä. Kyllähän ihminen elää parillasadallakin kuussa, jos ei tarvitse ostaa juuri muuta kuin ruokaa eikä työttömänä tarvitse tankata autoa kuten työssäkäyvänä.