Olenko kauhea jos en suostu viettämään joulua iäkkäiden sukulaisten kanssa?
Monen kuukauden ajan mm. mummo on jo kysellyt, että tulenhan jouluksi vanhalle kotipaikkakunnalle. En vaan millään jaksaisi, en matkustamista, sukulaisvierailuja ja kaikkea sitä jouluhössötystä.
Vietin joulut juuri siellä vanhempien ja isovanhempien luona melkein 30 vuotta, kunnes koronan aikana tuli "pakollinen" tauko ja hoksasin, että vietän joulua mieluiten omalla kotipaikkakunnallani. Olen ainut lapsenlapsi, mikä varmaan selittää asiaa. Jos en lähde saan kuunnella ainakin kuukausitolkulla olevani kylmä ja julma, kun en tullut...
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt vielä kun ovat hengissä. Ei tarvi sitten haudalla itkeä kun ei tullut käytyä.
Sitten voikin itse eläkeikässä alkaa viettää sellaisia jouluja mitä itse haluaa. Eihän siihen mene aloittajalla kuin vajaat 40 vuotta.
Tuo sinun kommentti on syyllistämistä pahimmillaan.
se vaan pitää paikkansa. Kaikki säälittelevät yksinäisiä vanhuksia mutta kun voisi jotain itsekin tehdä sen eteen niin siihen se sitten jääkin. Ja neuvotaan muitakin tekemään samoin. Ettäs kehtaatte kaksinaamaiset kakkiaiset.
Miten ratkaistaan, minne ne lapsenlapset puolisoineen ja lapsineen menevät jouluksi, jos heidän pitää viettää joulua jokaisen vanhemman ja isovanhemman luona?
eihän tälläisestä ollut kysekkään.
Vierailija kirjoitti:
Mieti siltä kannalta, että iäkkäille isovanhemmille tämä saattaa olla viimeinen joulu. Sitten kun heitä ei enää ole, voi olla että kaipaat joulun viettämistä heidän kanssaan.
Mieti itse siltä kannalta, että sinua ja muita sukulaisia on kiristetty viimeisellä joululla jo vuosikymmenet. Muita on kyllä kuollut, mutta ei se jonka viimeistä joulua vietetään joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt vielä kun ovat hengissä. Ei tarvi sitten haudalla itkeä kun ei tullut käytyä.
Tuo jos joku on syyllistämistä.Tuolla periaatteella pitää uhrata koko nuoruus- ja aikuistukaa montakymnentä vuotta muiden miellyttämiseen että heidän Joulu on täydellinen.Sanon , ettei tarvitse.Voit viettää Joulua ihan omalla tavallasi miten haluat.
ei ole miellyttämisestä kysymys. Etkä sinä tiedä kuinka kauan joku elää. Joulu on perhejuhla ja siihen kuuluu lasten ja lastenlasten tapaaminen myöskin, itseasiassa se on tärkeintä niille joilla lapsia on.Jos jätetään uskonasiat pois. Kyllähän siitä surullinen olo tulee jos ei vaivauduta käymään kun pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jos joku on syyllistämistä.Tuolla periaatteella pitää uhrata koko nuoruus- ja aikuistukaa montakymnentä vuotta muiden miellyttämiseen että heidän Joulu on täydellinen.Sanon , ettei tarvitse.Voit viettää Joulua ihan omalla tavallasi miten haluat.
ei ole miellyttämisestä kysymys. Etkä sinä tiedä kuinka kauan joku elää. Joulu on perhejuhla ja siihen kuuluu lasten ja lastenlasten tapaaminen myöskin, itseasiassa se on tärkeintä niille joilla lapsia on.Jos jätetään uskonasiat pois. Kyllähän siitä surullinen olo tulee jos ei vaivauduta käymään kun pyydetään.
Pyydetään vai painostetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voikin itse eläkeikässä alkaa viettää sellaisia jouluja mitä itse haluaa. Eihän siihen mene aloittajalla kuin vajaat 40 vuotta.
Tuo sinun kommentti on syyllistämistä pahimmillaan.
se vaan pitää paikkansa. Kaikki säälittelevät yksinäisiä vanhuksia mutta kun voisi jotain itsekin tehdä sen eteen niin siihen se sitten jääkin. Ja neuvotaan muitakin tekemään samoin. Ettäs kehtaatte kaksinaamaiset kakkiaiset.
Miten ratkaistaan, minne ne lapsenlapset puolisoineen ja lapsineen menevät jouluksi, jos heidän pitää viettää joulua jokaisen vanhemman ja isovanhemman luona?
Kutsutaan ne isovanhemmat sinne vanhemman luo myös.
Tai sitten kaikki isovanhempien luo.
Pääasia, että ollaan yhdessä (ellei korona pelota)
Meille ainakaan ei mahdu meidän lapset puolisoineen, minun vanhemmat, miehen äiti, veljeni, mieheni sisarukset puolisoineen ja lapsineen puhumattakaan kaikkien puolisoiden omista vanhemmista. Kiva, jos joillain on isot kartanot koteina, joissa on tilaa kymmenille yöpyjille.
ei yötä tarvi ollakaan ja on siinä 3 päivää jouluna,ei kaikki tarvi samaan aikaan tulla.
Eihän kaikki asu samalla paikkakunnalla. On tylyä ajattaa toisia monen sadan kilometrin matka talvikelillä pimeässä ja sanoa, että tänne ette jää yöksi. Miten ne isovanhemmat sitten näkevät kaikkia, kun porukkaa tulee eri päivinä?
no eihän tässä ollut tälläisestä kysekkään,lue aloitus uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran vuodessako ap siellä mummolla käy? Ehkä hän voisi siinä tapauksessa mennä joskus muulloin kuin jouluna, jos se tuntuu mukavammalta?
Ei luulisi olevan kohtuutonta tavata mummo kerran vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tuleekin jälkikasvulle iso riita, kumman vanhemmille ja isovanhemmille mennään käymään lasten kanssa ja kenet jätetään yksin.
Joulu on kyllä ankeaa aikaa muutenkin, on pimeää ja ajokeli voi olla huono. Sopisiko mummolle tavata kesällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydetään vai painostetaan?
sinuako on sitten painostettu käymään? En usko,korkeintaan pyydetty pysymään kaukana.
Yksi tärkeimpiä terapiassa oppimiani asioita on se, että minulla on oikeus olla itsekäs. Ennen yritin miellyttää muita oman hyvinvointini kustannuksella, enää en suostu siihen. Se pätee myös sukulaisiin. Jos siis tulisi tilanne, että minä ja mummoni olisimme eri mieltä siitä missä ja miten vietän jouluni, valitsisin ihan oikeutetusti sen mikä minusta tuntuu hyvältä, enkä enää tunne siitä syyllisyyttä.
Eli ap, teet juuri niin kuin itse haluat. Et ole vastuussa vanhempiesi tai isovanhempiesi tunteista, ja heidän on selvittävä mahdollisesta pettymyksestä ja mielipahasta omin voimin. Vain sinä voit pitää omat rajasi, pidä ne äläkä tunne syyllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on kyllä ankeaa aikaa muutenkin, on pimeää ja ajokeli voi olla huono. Sopisiko mummolle tavata kesällä?
kun se joulu on vaan kerran vuodessa. Ei se ole sama. Jos itse pyytäisit vaikka synttäreille jonkun ja vastaisi ettei nyt käy,tuun joskus ens kesänä sitten kun ehdin. Miltä tuntuis?
Aloittaja tekee ihan niinkuin itse haluaa, eihän siinä muu auta. Itselleni tuollaiset sukujoulut olisivat kauhistus. En ole ikinä viettänyt joulua enkä tule sitä myöskään ikinä viettämään missään muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun se joulu on vaan kerran vuodessa. Ei se ole sama. Jos itse pyytäisit vaikka synttäreille jonkun ja vastaisi ettei nyt käy,tuun joskus ens kesänä sitten kun ehdin. Miltä tuntuis?
Itse olen joutunut valitsemaan menenkö vieraaksi henkilön A häihin vai henkilön B. Samoin kävi, kun kaksi kummilasta vietti yo-juhliaan samana päivänä eri paikkakunnilla. Talvella on kutsutut vieraat peruneet tulonsa, kun ajokeli on ollut huono.
Joulu nyt sellainen, että silloin ei repeä moneen paikkaan yhtä aikaa. Omalla alalla on kiireistä eikä silloin saa pitää mitään vapaita ennen eikä jälkeen joulun, joten sitä on jo muutenkin väsynyt. Tänä vuonna joulu on kaiken lisäksi viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Empatian puutetta monella tässä ketjussa.
On luonnotonta, että nykyaikaan vanhukset elelee erossa jälkeläisistään. Näin ei ole ollut historiassa yleisesti koskaan ennen 1960-luvun lakimuutosta (jolloin loppui lasten velvollisuus elättää vanhoja vanhempiaan)
Kuvittele, että moni lapsiperhe viettää joulunsa autossa sä miten minuuttiaikataululla kyläpaikasta toiseen, jossa jokaisessa kuuluu marinaa nytkö vasta tulitte nytkö jo lähdette. Eronneet 7sovanhemmat moninkertaistavat ryntäyilyn.
Tulen empatiaa vain näitä ensin töissä viikolla olleita ja pyhäpäivät autossa istuneita kohtaan. Sääliksi käy.