Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko kauhea jos en suostu viettämään joulua iäkkäiden sukulaisten kanssa?

Vierailija
19.10.2022 |

Monen kuukauden ajan mm. mummo on jo kysellyt, että tulenhan jouluksi vanhalle kotipaikkakunnalle. En vaan millään jaksaisi, en matkustamista, sukulaisvierailuja ja kaikkea sitä jouluhössötystä.

Vietin joulut juuri siellä vanhempien ja isovanhempien luona melkein 30 vuotta, kunnes koronan aikana tuli "pakollinen" tauko ja hoksasin, että vietän joulua mieluiten omalla kotipaikkakunnallani. Olen ainut lapsenlapsi, mikä varmaan selittää asiaa. Jos en lähde saan kuunnella ainakin kuukausitolkulla olevani kylmä ja julma, kun en tullut...

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole itsekäs. Vietät joulun juuri niin kuin sinusta tuntuu hyvältä, mutta tarjoudu kyläilemään jonain muuna viikonloppuna joulun alla. Tai kutsu heidät luoksesi kylään, jos matka ei ole vanhuksille liian hankala.

Vierailija
22/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu usein herkistää ihmisen ja jouluun liittyy lähes kaikilla perhemuistioja. Useimmilla mukavia.

Siksi jouluna toivoo lasten ja lastenlasten olevan kiiteettömästi muutaman päivän läsnä.

Mulla asuu lapset vielä kotona, mutta tajuan tuon jo nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Joulua, isolla jiillä.

Vierailija
24/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat isovanhempani menettäneenä sanoisin että kannattaa mennä. Tulee vielä vuosia kun "saat" viettää rauhassa joulusi.

Minä valitsin toisin ja se on kyllä kaduttanut.. nyt jos voisin valita, ottaisin ne sukulaisjoulut, vaikka koin itse samalla tavalla kuin sinä.

Nyt se helppo joulu oman perheen kesken onkin välillä melko "tyhjä" joulu, ilman niitä kaikkia ihmisiä.

Vaikka toki näinkin hyvä tätä nykyä. :)

Vierailija
25/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa jälkeenpäin, jos tämä olisi ollut viimeinen joulu jonkun sukulaisesi seurassa. Tiedän tunteen, minulla ei enää näin reilu nelikymppisenä ole yhtään isovanhempaa eikä omia vanhempia hengissä.

Miksi harmittaa? Mistäs tietää, onko aloittajakaan elossa jouluna. Ties vaikka menehtyy liikenneonnettomuudessa mennessään joulunviettoon.

Monella kolmekymppisellä on jo puoliso. Sillä puolisolla on todennäköisesti kumpikin vanhemmista elossa, ehkä eronneina, ja kummankin vanhemman vanhemmat elossa myös. Sitten on omat vanhemmat ja kummankin vanhemman vanhemmat. Miten ratkaistaan, missä viikonloppuun sijoittuva joulu vietetään? Jos yhdessä paikassa, muut suuttuvat. Jos vartti jokaisessa, kaikki suuttuvat. Siinä on sillä nuorellaparillakin joulumieli ja jaksaminen kaukana.

Vierailija
26/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa hieman painostamisen tuntua. Vedotaan siihen kuinka vanhat odottavat, että tullaan luo. Aloittajalle sanoisin, että et ole kauhea. Teet mikä sulle on nyt hyvä. Olet kuitenkin monena vuonna jouluna käynyt.

Vierailija
27/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se nykyaikaista minä minä minä naista ahdistaa kun kaikki ei menekkään hänen ehdoilla häntä varten. Kerro ihan suoraa isovanhemmillesi että et halua olla heidän kanssa tekemisissä niin hekin tietää jättää sinut perinnöttä

Vierailija
28/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa jälkeenpäin, jos tämä olisi ollut viimeinen joulu jonkun sukulaisesi seurassa. Tiedän tunteen, minulla ei enää näin reilu nelikymppisenä ole yhtään isovanhempaa eikä omia vanhempia hengissä.

Miksi harmittaa? Mistäs tietää, onko aloittajakaan elossa jouluna. Ties vaikka menehtyy liikenneonnettomuudessa mennessään joulunviettoon.

Monella kolmekymppisellä on jo puoliso. Sillä puolisolla on todennäköisesti kumpikin vanhemmista elossa, ehkä eronneina, ja kummankin vanhemman vanhemmat elossa myös. Sitten on omat vanhemmat ja kummankin vanhemman vanhemmat. Miten ratkaistaan, missä viikonloppuun sijoittuva joulu vietetään? Jos yhdessä paikassa, muut suuttuvat. Jos vartti jokaisessa, kaikki suuttuvat. Siinä on sillä nuorellaparillakin joulumieli ja jaksaminen kaukana.

Jos on lapseton nuoripari, niin kumpikin menee omille vanhemmilleen jouluksi.

Jos on lapsia, niin joko vuorovuosin tai sitten toisen vanhemmille aatoksi ja toisen vanhemmille joulupäiväksi. Ja molempien vanhemmille tieto, että joulunpyhiä saa tulla jatkamaan teille, jos haluaa joulupäivän jälkeen vielä.

Vierailija
29/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Me päätimme aikoinamme esikoisen synnyttyä, että yhtäkään joulua emme vietä autossa ja se päätös on pitänyt. Rakastan joulua, sen odotusta ja kodin kauniiksi laittamista, joten en ymmärrä, miksi menisin juhlimaan joulua lapsuudenkotiin tai appivanhempien luo. Näistä tahoista kun kummatkaan eivät ole millään tavalla jouluihmisiä, kunhan kinuavat paikalle, kun naapureillakin lapset ja lapsenlapset käyvät. Nämä ihmiset naureskellen dissaavat meidän jouluperinteitämme. Tähän väliin huomautus, että meille joulu ei tarkoita hillitöntä kuluttamista ja krääsää, vaan samat koristeet toimivat vuosi toisensa jälkeen ja tärkeintä on leipomusten tuoksu, luonnonmateriaaleista tehty kaunis kranssi, ym. Ja ennen kaikkea yhdessäolo oman perheen kesken.

Meillä tämä on toiminut huikean hyvin. Alkuun tuli nurinaa, mutta enää ei ole vuosiin tullut. Lapset nyt kouluikäisiä. Olemme aina sanoneet, että tervetuloa meille jouluna, mutta kukaan ei halua "jouluna ajella". Niinpä niin, naulan kantaan!

Vierailija
30/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Miten olisi, jos kokeilisit rehellisyyttä. Sanot nyt jo mummolle, että olet aika kiireinen ja haluaisit jouluna levätä.

Vierailija
31/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kiva sukulaisjoulu, niin kyllä sinne kaikki haluavat tulla. Joten se herättää ihmetystä, jos joku ei halua vaikka voisi.

Mutta esim. mun kaverilla äiti sanoi, että viettää mieluummin aikaa muiden lastensa kanssa, ja isä teki selväksi, että ei halua olla lapsensa kanssa tekemisisissä. Joten kaverikaan ei halua vanhempiaan nähdä. Silti vanhemmilta tulee joka välissä syyllistämistä miten lapsi käy liian vähän kylässä. Ilmeisesti pitävät itseään tosi herttaisina ja rakastavina vanhempina.

Kaveri tekee tällä hetkellä ihan omia joulusuunnitelmiaan, jossa viettää meilläkin aikaa enemmän tai vähemmän. Saa nähdä minkälaisiksi suunnitelmat muodostuvat.

Vierailija
32/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se nykyaikaista minä minä minä naista ahdistaa kun kaikki ei menekkään hänen ehdoilla häntä varten. Kerro ihan suoraa isovanhemmillesi että et halua olla heidän kanssa tekemisissä niin hekin tietää jättää sinut perinnöttä

Onko se perinnettä jättäminen viimeinen keino uhkailla saada lapsi taipumaan tahtoon vai mikä?

Vierailija
33/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on lapseton nuoripari, niin kumpikin menee omille vanhemmilleen jouluksi.

Jos on lapsia, niin joko vuorovuosin tai sitten toisen vanhemmille aatoksi ja toisen vanhemmille joulupäiväksi. Ja molempien vanhemmille tieto, että joulunpyhiä saa tulla jatkamaan teille, jos haluaa joulupäivän jälkeen vielä.

Missäs välissä se nuoripari luo omia jouluperinteitä ja joulumuistoja omille lapsilleen? Eihän heillä ole sellaisia omastakaan lapsuudesta, kun joulut ovat olleet istumista autossa. Joka paikkaan kiireellä reissaavilla ei ole sitä leppoisaa yhdessäoloa, kun koko ajan pitää tuijottaa kelloa ettei ole myöhässä mistään.

Vierailija
34/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä syy kieltäytyä olisi, että aiot viettää joulua oman perheen kesken tai edes tyttö/poikaystävän perheen kanssa nykyisellä kotipaikkakunnalla. Tai jos sanot "joutuvasi" töihin juuri jouluna, ja että siitä sentään maksetaan hyvin. Jos taas olet vielä opiskelija, ajattelevat varmaan sinulle tulevan köyhä ja yksinäinen joulu ilman sukua.

Kohteliasta on silti edes käväistä joulunvietossa. Kuka sen juhlinnan muuten järjestää? Jos isoäiti, totta kai hän haluaa tietää kuinka monelle järjestetään ruokia. Totta on tuokin, ettei erityisesti isovanhemmat tiedä, vaikka kyseessä olisi viimeinen joulu.

Vierailija
35/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko he käyneet sun luona? Olet 30 vuotta käynyt heidän luona. Ei sun tarvitse.

Vierailija
36/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kiva sukulaisjoulu, niin kyllä sinne kaikki haluavat tulla. Joten se herättää ihmetystä, jos joku ei halua vaikka voisi.

Mutta esim. mun kaverilla äiti sanoi, että viettää mieluummin aikaa muiden lastensa kanssa, ja isä teki selväksi, että ei halua olla lapsensa kanssa tekemisisissä. Joten kaverikaan ei halua vanhempiaan nähdä. Silti vanhemmilta tulee joka välissä syyllistämistä miten lapsi käy liian vähän kylässä. Ilmeisesti pitävät itseään tosi herttaisina ja rakastavina vanhempina.

Kaveri tekee tällä hetkellä ihan omia joulusuunnitelmiaan, jossa viettää meilläkin aikaa enemmän tai vähemmän. Saa nähdä minkälaisiksi suunnitelmat muodostuvat.

Piti tietysti vastata ap:n kysymykseen. Eli jos teillä on tuota jälkimmäistä laatua, niin ei tuollaisia ihmisiä tarvitse mielistellä. Mutta jos sukulaisesi ovat kivoja, niin joulu on yhdessäolon aikaa, ja silloin voi vähän ajatella muitakin. Yksin ehdit olla muulloinkin, jopa siinä joululomalla tai joulunpyhinä jää aikaa yksinolollekin kyllä.

Vierailija
37/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, että jokaisella isovanhemmalla on testamentti lastenlasten hyväksi?

Vierailija
38/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tulet kokemaan itse vanhana.

Vierailija
39/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä syy kieltäytyä olisi, että aiot viettää joulua oman perheen kesken tai edes tyttö/poikaystävän perheen kanssa nykyisellä kotipaikkakunnalla. Tai jos sanot "joutuvasi" töihin juuri jouluna, ja että siitä sentään maksetaan hyvin. Jos taas olet vielä opiskelija, ajattelevat varmaan sinulle tulevan köyhä ja yksinäinen joulu ilman sukua.

Kohteliasta on silti edes käväistä joulunvietossa. Kuka sen juhlinnan muuten järjestää? Jos isoäiti, totta kai hän haluaa tietää kuinka monelle järjestetään ruokia. Totta on tuokin, ettei erityisesti isovanhemmat tiedä, vaikka kyseessä olisi viimeinen joulu.

Mahtaako se ysikymppinen isoäiti jaksaa järjestää joulua isolle porukalle? Siinä on nimittäin hommaa.

Vierailija
40/95 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on viettänyt 30 vuotta joulut heidän luonaan. Ei mikään minäminäminä ihminen. Mikä rahalla uhkailu on? Rahako on se, joka pitää läheiset lähellä ja rahalla uhkailu? Ei todellakaan!