Olenko kauhea jos en suostu viettämään joulua iäkkäiden sukulaisten kanssa?
Monen kuukauden ajan mm. mummo on jo kysellyt, että tulenhan jouluksi vanhalle kotipaikkakunnalle. En vaan millään jaksaisi, en matkustamista, sukulaisvierailuja ja kaikkea sitä jouluhössötystä.
Vietin joulut juuri siellä vanhempien ja isovanhempien luona melkein 30 vuotta, kunnes koronan aikana tuli "pakollinen" tauko ja hoksasin, että vietän joulua mieluiten omalla kotipaikkakunnallani. Olen ainut lapsenlapsi, mikä varmaan selittää asiaa. Jos en lähde saan kuunnella ainakin kuukausitolkulla olevani kylmä ja julma, kun en tullut...
Kommentit (95)
Se on sinulle pieni asia, heille valtava asia.
No ihan se ja sama. Jos et saa napanuoraasi katkeamaan millään, niin selittele itsellesi, että olet onnellisempi muualla kuin sinua rakastavien ihmisten luona.
Järjestä suvulle pikkujoulu omalla asuinpaikkakunnallasi, vaikka joulukuun alkupuolella, ja kerro, että teetä tämän siksi, kun et pääse jouluksi "kotiin". Tai sovi vierailu lapsuutesi kotipaikkakunnalla asuvien sukulaistesi luona sellaisena ajankohtana, johon ei kohdistu yhtä vahvaa tunnelatausta kuin jouluun. Esim. itsenäisyyspäivä tai loppiainen.
Eihän ei toki korvaa heille sitä, että heidän joulunsa jää "epätäydelliseksi", kun sinä et ole paikalla. Mutta mikä tässä maailmassa täydellistä olisi?
Olin jo sanomassa että olet, mutta ei huvittaisi minuakaan viettää aikaa noin syyllistävien ihmisten kanssa.
Jos sinulle joulunvietto isovanhempien kanssa jostain syystä oikeasti olisi hirveää, niin olisi ihan ok jäädä pois.
Jos taas se olisi vain vähän tylsää tms., niin kyllä itse menisin silti. Isovanhemmille se olisi tärkeää. Voithan jättäytyä pois osasta vierailuja yms.? Ei kaikkeen tarvitse osallistua.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Joulua ei enää nähdä. Voit unohtaa koko jutun.
Olet aivan kamala ihminen !!!!!!!!
Jos et menee se särkee sukulaistesi sydämmet,
sitäkö sinä haluat, taliaivo ?
Et ole. Joulu on jo vanha juttu ja niin on vanhempasikin.
Varmasti sinulla on jouluna parempaakin tekemistä.
Mene nyt vielä kun ovat hengissä. Ei tarvi sitten haudalla itkeä kun ei tullut käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä sopia sukulaisten kanssa että on paikalla jouluaattona mutta kaikkia joulupyhiä tapaninpäivään asti. Jos sinulla on oma auto, niin matkustamisen voi toteuttaa omassa aikataulussa.
Koronaa on edelleen liikkeellä. Onko järkevää mennä sen takia.
Luen juuri sukui 1800-luvun kirjeitä. Kun joulu lähestyy, alkaa iäkkäät sukulaiset toivoa jälkeläisillään muutaman päivän visiittiä jouluna.
Eli kautta aikain on toivottu läheisten vierailua erityisesti jouluisin.
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt vielä kun ovat hengissä. Ei tarvi sitten haudalla itkeä kun ei tullut käytyä.
Sitten voikin itse eläkeikässä alkaa viettää sellaisia jouluja mitä itse haluaa. Eihän siihen mene aloittajalla kuin vajaat 40 vuotta.
Tuo sinun kommentti on syyllistämistä pahimmillaan.
Iäkkäitä ei oikein ole enää muuta mukavaa elämässä, kun tavata lapsia ja lapsenlapsia.
Sitä sitten odotetaan.
Mökkinaapuri eli joka vuosi koko alkukesän lasten ja lastenlasten vierailua odottaen. (Ruotsissa asui lapset, eli pitkä matka)
Viikon ne siellä olivat mökillä ja loppukesän mökkinaapurit olisivat apaattisia.
Luulen, että hankkivat mökin aika vanhoina vain siksi, että olisi kiva paikka kutsua jälkipolvet viikoksi kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä sopia sukulaisten kanssa että on paikalla jouluaattona mutta kaikkia joulupyhiä tapaninpäivään asti. Jos sinulla on oma auto, niin matkustamisen voi toteuttaa omassa aikataulussa.
Talvipimeässä autoilu ruuhkassa miten surkeassa säässä onkin kiva tapa viettää joulua.
Harmittaa jälkeenpäin, jos tämä olisi ollut viimeinen joulu jonkun sukulaisesi seurassa. Tiedän tunteen, minulla ei enää näin reilu nelikymppisenä ole yhtään isovanhempaa eikä omia vanhempia hengissä.
Miksi mummon oma lapsi ei mene sinne jouluna? Entä jos selittää nuo selitykset ja näette silloin kun olet menossa paikkakunnalle, muulloin kuin jouluna. Entä voiko mummolle hankkia jotain ruokia/lahjoja/hänen haluamaa aina jouluksi, kortti ja soittelu silloin. Entä videopuhelut sovitusti. Onko muita sukulaisia hänelle saatavilla. Älä ota syyttelyä, sano että riittää, ei ole kivaa.
Olen mummo. Minua kysyttiin matkalle mukaan, kieltäydyin heti. En lähde jouluksi minnekään, haluan olla rauhassa kotona. En jaksaisi sitä menoa ja ylivoimien vakuuttaa että hauskaa on.
Jos jouluna pitää sukulaisia tavata, niin perinteisesti Tapaninpäivä on vierailupäivä, muuten ihmiset viettävät joulua oman perheensä kanssa.
Olet