Missä kaikki 50+ ikäiset ovat töissä?
Kaikkialla kohtaa vain alle viiskymppisiä työntekijöitä. (Itsekin olen työtön insinööri)
Kavereitani on vielä töissä, mutta esim aluehallintovirastossa oleva ikätoverini sanoi, että siellä on hän ja yksi ensi vuonna eläkkeelle jäävä. Muista vanhin on 44-vuotias. Kaikki uudet palkattavat ovat maksimissaan noin 30-vuotiaita.
Toinen kaveri on kelassa. Sielläkin lähinnä vaan nuorta porukkaa.
Kun kävin joskus pankin pääkonttorissa, siellä oli käteispuolella 3 vanhaa ja muut max 30. Siellä neuvonta- ja kauppapuolella ei ollut ainoatakaan vanhaa.
Kolmannella ja neljännellä kaverillani on oma firma. Viides on sairaseläkkeelle. Kuudes on firmansa osakas. Eräs on koulun rehtori.
Miksi missään ei tunnu näkyvän 50+ työntekijöitä. Kaupoissakin yleensä nuorisoa, samoin purilaispaikoissa jne jne.
Kommentit (91)
Minä näen jatkuvasti sen ikäisiä eri paikoissa.
Työantajien ja valtion tavoitteet ei kohtaa. Työuria halutaan pidentää 68-vuotiaaksi saakka, ja firmat hakee alle nelikymppisiä. Mitä tuon melkein 30 vuoden aikana pitäisi tehdä jos kukaan ei halua palkata ikärasismin takia? Eivät kaikki voi perustaa omaa firmaa tai lähteä ulkomaille työnhakuun. Itse valitsin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon vuoden työttömyyden jälkeen. Kävin omarahoitteisesti kuukauden mittaisen uudelleenkoulutuksen ja sain kahden kk kuluttua ensimmäisen hakemani työpaikan. Juuri sellainen työ joka on "piilossa toimistossa" ja asiakkaat näkevät vain nuoret asiakaspalvelun neitoset ja herraset jotka jaksavat kävellä, seisoa, nostella ja kyykistellä koko työajan, kunnes selkä tai olkapää irtisanoutuu työtehtävästään.
Managerina ison talon it-osastolla. Jos tulee huono arpa niin ei stressaa yhtään asunnot ja velat jo maksettu.
Täällä! Olen täystyöllistetty 63-vuotias kirjallisuuden suomentaja. Monet kollegani jatkavat töitään vielä yli 70-vuotiaina.
50+ on ulkoistettu kilometritehtaalle, koska he ovat liian kokeneita ja heillä on liian hyvä palkka. Minunkin työpaikalta ulkoistettiin kilometritehtaalle pitkän linjan ammattilaisia, muutama puhui vielä sujuvasti useampaa eri kieltä. Nyt me vähemmän kokeneet ihmetellään, kun ei ole enää talossa konkareita, joilta kysyä apua sellaiseen tilanteeseen, joka vaatisi sitä hiljaista tietoa. Usein turvaudutaan myös tulkkipalveluun, senkin olisi se konkari hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Yli viisikymppisiä työskentelee julkishallinnon virastoissa, opettajina, vaativissa asiantuntijatehtävissä, sairaanhoitajina ja lääkäreinä, ministereinä ja kansanedustajina, presidenttinä sekä palkkioviroissa.
Yksityiseltä puolelta heidän työsuhteensa on päättynyt ikärasismin tai liian suuren palkan vuoksi!
Juuri näin ja seuraavan 10v päästä kolmannes julkisen sektorin työntekijöistä jää eläkkeellä.
Julkisen sektorin korkea ikärakenne näkyy jo nyt, työvoimapula on hoitoalalla terv.keskuksissa ja lasten päivähoidossa, kun 50-luvulla syntyneet ovat jääneet eläkkeelle.
Kyllähän noita näkee kaikialla, niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon taas saanut ihan päinvastaisen kuvan. Missä heitä ei olisi? Suurinosa työkavereista ollut yleensä just näitä viiskymppisiä - valitettavasti.
N 35
Mitä sulla on - valitettavasti- viisikymppisiä työkavereitasi vastaan? Olet typerä, sulla on opittavaa.
Rakennushommissa meitä on vaikka kuinka paljon.
Hoitajina ja vielä eläkkeelläkin.
Asiantuntijatehtävissä, tekninen ala. Nainen, 56v. Tällä alalla kokemus on valttia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on useamman sadan hengen virasto, jossa työntekijöiden keski-ikä on lähes 51 vuotta. Meiltä eläköityy nyt ja lähivuosina useita kymmeniä henkilöitä vuosittain. Hiljainen tieto katoaa, toimintaa automatisoidaan ja nuoria tulee tilalle paljon vähemmän kuin on lähtijöitä. 10 vuoden päästä työpaikkani on varsin eri näköinen ja myös toimintakulttuuri muuttuu väistämättä. En sano, että se on hyvä tai huono asia. Ainoastaan huolettaa tuo hiljaisen tiedon katoaminen.
Tämä on muuten totta. Ja ainakin omalla alalla tieto siirtyy tekemällä ja sitä kautta oppimalla, joten jonkinlainen siirtymäaika tiedolla on.
Jokainen projekti on erilainen. Kokemus auttaa soveltamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein tuntuu olevan julkisella sektorilla tapana, ettei eläkkeelle lähtijän tilalle palkata ketään uutta, erityisesti viroissa ja jos on sellainen työ, jonka voi tehdä tietokoneella missä vain. Virka saatetaan muuttaa aivan toisenlaiseksi ja lähtijän työt jaetaan jäljellejäävien kesken.
Sun pontti menee nyt vähän ohi? Virka siis muutetaan,mutta siihen ei palkata ketään.
Siis siihen alkuperäiseen virkaan ei palkata ketään tekemään sitä työtä, jota eläkkeelle lähtijä teki.
Ne työt jaetaan muiden kesken. Viran kelpoisuusehtoja muutetaan vaativammaksi.
Itse näin 36-vuotiaana vaihdoin yksityiseltä sektorilta valtiolle virkaan. Toki valtioltakin voi kenkää tulla, mutta ala on nyt just sellainen, ettei välttämättä aivan heti (puolustusministeriö). Virassa on pääasiallisesti kuin täi tervassa. Irtisanominen on paljon vaikeampaa.
Esim meillä museoalalla on pari alle 4 kymppistä, muut reilu 10 hlöä 50- 60 v. Välillä
No sitten ei varmaan olekaan pelkoa enää uudelleen työllistymisestä jos nykyinen työpaikka lopettaa toimintansa.
Kilometritehtaalla.