Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä kaikki 50+ ikäiset ovat töissä?

Vierailija
19.10.2022 |

Kaikkialla kohtaa vain alle viiskymppisiä työntekijöitä. (Itsekin olen työtön insinööri)

Kavereitani on vielä töissä, mutta esim aluehallintovirastossa oleva ikätoverini sanoi, että siellä on hän ja yksi ensi vuonna eläkkeelle jäävä. Muista vanhin on 44-vuotias. Kaikki uudet palkattavat ovat maksimissaan noin 30-vuotiaita.

Toinen kaveri on kelassa. Sielläkin lähinnä vaan nuorta porukkaa.

Kun kävin joskus pankin pääkonttorissa, siellä oli käteispuolella 3 vanhaa ja muut max 30. Siellä neuvonta- ja kauppapuolella ei ollut ainoatakaan vanhaa.

Kolmannella ja neljännellä kaverillani on oma firma. Viides on sairaseläkkeelle. Kuudes on firmansa osakas. Eräs on koulun rehtori.

Miksi missään ei tunnu näkyvän 50+ työntekijöitä. Kaupoissakin yleensä nuorisoa, samoin purilaispaikoissa jne jne.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli viisikymppisiä työskentelee julkishallinnon virastoissa, opettajina, vaativissa asiantuntijatehtävissä, sairaanhoitajina ja lääkäreinä, ministereinä ja kansanedustajina, presidenttinä sekä palkkioviroissa.

Yksityiseltä puolelta heidän työsuhteensa on päättynyt ikärasismin tai liian suuren palkan vuoksi! 

Jaa-a. Ainakaan kaverini suurella osastolla valtiolla (avi) ei ollut kuin hän ja yksi toinen yli 45-vuotiaita. Muut nuorempia. Milloinkaan ei palkattu vanhempaa, vaan aina hyvin nuori. Esim lakimieheksi.

Miksi valtion ja kunnan työpaikat eivät voisi olla esimerkillistä ja palkata myös vanhoja?

Outo virasto, jos siellä ei ole vanhoja töissä. Voin sanoa, että kunnilla on ja ainakin niissä kahdessa, jossa olen ollut töissä,niin palkataan myös.

Vierailija
42/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin huvikseni: meillä on 16 työntekijää, joista tasan puolet eli kahdeksan yli viisikymppisiä. Sote-alan järjestö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän viisikymppinen työelämässä mukana oleva näyttää neöikymppiseltä. Pakkohan se on siltä näyttää ja keinot kyllä löytyy. Siksi niitä 50+ vuotiaita ei näy.

Vierailija
44/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon taas saanut ihan päinvastaisen kuvan. Missä heitä ei olisi? Suurinosa työkavereista ollut yleensä just näitä viiskymppisiä - valitettavasti.

N 35

Vierailija
45/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä insinööritalo täynnä 50+ väkeä. Osa jää jo eläkkeelle, mutta muutaman kuukauden kuluttua ovat takaisin heittämässä keikkaa jossain kiinnostavassa projektissa.

Vierailija
46/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kohtasin +50v työntekijöitä työkkärissä, verotoimistossa, virastotalon aulapalvelussa, kangaskaupassa, kahvilassa (semmoinen mummotyylinen, jossa tuoksui kanelikorvapuusti), Sokoksessa, liiviliikkeessä, Tokmannilla, kirjakaupassa, autohuoltamossa (tai olikohan se oikeastaan rengasliike) ja jakamassa koronarokotteita. Lisäksi tiedän, että opettajissa, sosiaali- ja terveysalalla ylipäätään, kirkon ja kunnan työntekijöissä sekä yksinyrittäjinä on paljon yli 50+ ikäisiä. Kampaajani on täyttänyt tuon maagisen rajan, samoin kaupungin talousjohtaja ja kesämökkikunnassani mökkitalkkari.

Vierailija
47/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassoilla ja R-kioskeissa iäkäämmät työntekijät ovat lisääntyneet viime vuosina. Tiedän pari eläkeläistä, jotka tekevät keittiö keikkoja kouluilla ja päiväkodeissa työvoimapulan takia.

Menen itse mieluummin vanhemman työntekijän asiakkaaksi. Olo on silloin hyväksytympi, luottavaisempi, turvallisempi eikä tarvitse jännittää tai hävetä jotain.

Vierailija
48/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aspassa siirtyy viimeistään 30-vuotiaana toimiston puolelle, missä asiakastehtävät hoidetaan sähköisesti, ei kasvotuksin. Siitä tietää olevansa vanha, vaikka siirtoa toimistotehtäviin perustellaan vankalla kokemuksella. ;)

Vierailija
49/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli viisikymppisiä työskentelee julkishallinnon virastoissa, opettajina, vaativissa asiantuntijatehtävissä, sairaanhoitajina ja lääkäreinä, ministereinä ja kansanedustajina, presidenttinä sekä palkkioviroissa.

Yksityiseltä puolelta heidän työsuhteensa on päättynyt ikärasismin tai liian suuren palkan vuoksi! 

Jaa-a. Ainakaan kaverini suurella osastolla valtiolla (avi) ei ollut kuin hän ja yksi toinen yli 45-vuotiaita. Muut nuorempia. Milloinkaan ei palkattu vanhempaa, vaan aina hyvin nuori. Esim lakimieheksi.

Miksi valtion ja kunnan työpaikat eivät voisi olla esimerkillistä ja palkata myös vanhoja?

Olen kunnalla palkoissa, tulin tänne vuonna 1984 töihin. 

Viimeksi meidän tiimiin palkattiin 55-vuotias ja sitä ennen 59 -vuotias. Kun halutaan ammattitaitoa, ei nuoret oikein osaa. 

Vierailija
50/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50 ja it-taitoni ovat ajan tasalla. Sen takia minut palkattiinkin. Pomoni, 46-v mies ei tajua it-hommista tuon taivaallista. En muuten koe itseäni liian vanhaksi.

Vierailija
51/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huollattanut autoa suuressa Toyotan merkkiliikkeessä.

Joku yli 10 vuotta sitten sieltä poistettiin jokainen viisikymppinen ja sen yli oleva huoltoneuvoja. (1 siirrettiin maalauspuolen työnjohtajaksi). Tilalle palkattiin nuoria.

Isossa hallissa ei ole koskaan ollut kuin yksi vanhempi mekaanikko. Muuy on alle nelikymppisiä.

En ymmärrä, minne katoavat.

Oisko sama paikka, minne sukat katoaa pesukoneesta?

Vierailija
52/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudankaivajina

Vierailija
53/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burgerit ovat niitä harvoja paikkoja, jossa ei näe edes 30-40 v.

Vierailija
54/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää: siis tosiin sanoen kaikki ikäluokkani kaverit ovat työpaikkansa lähes ainoita yli 40-vuotiaita.

Aivan merkillinen aloitus. Viisikymppiset ovat alalla kuin alalla: opet, lääkärit. laki-ihmiset, myyjät, lähihoitjat, pankinjohtajat; siis ihan kaikkialla. AP:n kaveripiiri on oudon ikäistä. Useimmilla työpaikoilla on kaikenikäisä.

Vierailija
55/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni koulussa on suorastaan vitsi se, että kuka ehtii ekana eläkkeelle :) Hyviä opettajia ja viihtyneet samassa koulussa pitkään.

Vierailija
56/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskuksessa työskentelemässä työttömyystukea + 9 euron matkakulukorvausta vastaan.

Vierailija
57/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli viisikymppisiä on paljon mm. asiantuntijatehtävissä toimintojen taustalla, pari viime vuotta etätöissä.

Yleensä ihmiset haluavat jossain vaiheessa pois asiakasrajapinnasta, varsinkin henkilöasiakaspuolelta. Yritysasiakkaiden kanssa jaksaa pidempään. 

Vierailija
58/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin eläkkeelle 63v pari vuotta sitten IT -alalta.

Vierailija
59/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen it-alalla tätä samaa. Olen 48 ja töissä, ja huomaan olevani vanhin koodaushommissa. Johtajissa, HR-osastolla tms. on kyllä ihan eläkeikään asti vanhempiakin, mutta näissä teknisissä hommissa porukka katoaa ennen 50 ikävuotta. Joitain tapauksia olen kyllä nähnyt että on vaihtaneet alaa keski-iässä, alkaneet yrittäjiksi (freelancer konsultti), mutta en ollut tajunnut miten harvinaisia otuksia viisikymppiset ja vanhemmat koodarit on. YT:issähän niitä on kyllä taittu meilläkin muutamat kerrat poistaa talosta, koska liian kalispalkkaisia. Näinköhän sitä pitää itsekin alkaa varautua, että jos yt:t tulee, lähtö tulee.

Sama ala ja oma firma nykyisin. Teen pelkästään projekteja, jotka kiinnostaa ja johon aikaa riittää niin, että voin pitää työmäärän itselleni sopivana.

Vierailija
60/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin n 50v hain työpaikkaa yksityisestä puljusta terveydenhoitoalalla. Haastattelun jälkeen tuli puhelu että antavat mulle paikan iästäni huolimatta. Ajattelin että häh, kuulinko oikein!? Kieltäydyin kohteliaasti paikasta koska haastattelussa oli käynyt ilmi asioita työn luonteesta ja ajattelin että tuo ei ole paras työpaikka mulle. Yrittivät kovasti maanitella ja olin tosi tyytyväinen kun voin kieltäytyä paikasta missä on tuommoinen asenne. Sain pian itselleni sopivamman paikan kunnalliselta puolelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi