Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä kaikki 50+ ikäiset ovat töissä?

Vierailija
19.10.2022 |

Kaikkialla kohtaa vain alle viiskymppisiä työntekijöitä. (Itsekin olen työtön insinööri)

Kavereitani on vielä töissä, mutta esim aluehallintovirastossa oleva ikätoverini sanoi, että siellä on hän ja yksi ensi vuonna eläkkeelle jäävä. Muista vanhin on 44-vuotias. Kaikki uudet palkattavat ovat maksimissaan noin 30-vuotiaita.

Toinen kaveri on kelassa. Sielläkin lähinnä vaan nuorta porukkaa.

Kun kävin joskus pankin pääkonttorissa, siellä oli käteispuolella 3 vanhaa ja muut max 30. Siellä neuvonta- ja kauppapuolella ei ollut ainoatakaan vanhaa.

Kolmannella ja neljännellä kaverillani on oma firma. Viides on sairaseläkkeelle. Kuudes on firmansa osakas. Eräs on koulun rehtori.

Miksi missään ei tunnu näkyvän 50+ työntekijöitä. Kaupoissakin yleensä nuorisoa, samoin purilaispaikoissa jne jne.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää: siis tosiin sanoen kaikki ikäluokkani kaverit ovat työpaikkansa lähes ainoita yli 40-vuotiaita.

Vierailija
2/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yli 50-kymppisiä, jotka ovat mm. sairaalan keittiössä töissä, "piilossa" silmiltä. Joidenkin on vaikeampi taas löytää niitä töitä, koska otetaan ennemmin nuorempia hommiin. Saattavat joutua pitempäänkin pysymään työnhakijoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikkaan halutaan ottaa töihin tuoreet koulutiedote omaavia ihmisiä, jotka ovat nuoruuttaan joustavia.

Lisäksi heillä on hyvät digitaidot.

Miten voitaisiin tukea vanhempien työllistymistä.

Vierailija
4/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sote-ala

Vierailija
5/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa yrityksessä. Mulle sanottiin jo 35v että näytän naamastani liian vanhalta.

Vierailija
6/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa yrityksessä. Mulle sanottiin jo 35v että näytän naamastani liian vanhalta.

Opiskelin kauppaopistossa 1982. Luokallani oli nainen, joka oli 30-v. Sanoi jonkun työnantajan sanoneen hänelle , että muuten palkkaisi, mutta hän on niin h.... vetin vanha.

Siis kolmekymppinen!

Luki toista tutkintoaan, kun akateeminen ammattinsa ei enää soveltunut hänelle sairauden takia.

Vierailija
7/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli juttua, että 55+ ovat halutuimpia ja arvostetuimpia työntekijöitä

Vierailija
8/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen it-alalla tätä samaa. Olen 48 ja töissä, ja huomaan olevani vanhin koodaushommissa. Johtajissa, HR-osastolla tms. on kyllä ihan eläkeikään asti vanhempiakin, mutta näissä teknisissä hommissa porukka katoaa ennen 50 ikävuotta. Joitain tapauksia olen kyllä nähnyt että on vaihtaneet alaa keski-iässä, alkaneet yrittäjiksi (freelancer konsultti), mutta en ollut tajunnut miten harvinaisia otuksia viisikymppiset ja vanhemmat koodarit on. YT:issähän niitä on kyllä taittu meilläkin muutamat kerrat poistaa talosta, koska liian kalispalkkaisia. Näinköhän sitä pitää itsekin alkaa varautua, että jos yt:t tulee, lähtö tulee.

Vierailija
9/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli juttua, että 55+ ovat halutuimpia ja arvostetuimpia työntekijöitä

Juttua voi olla mutta jos yrität oikeasti hakea työtä sen ikäisenä niin tilanne näyttää aikalailla erilaiselta. 

Vierailija
10/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huollattanut autoa suuressa Toyotan merkkiliikkeessä.

Joku yli 10 vuotta sitten sieltä poistettiin jokainen viisikymppinen ja sen yli oleva huoltoneuvoja. (1 siirrettiin maalauspuolen työnjohtajaksi). Tilalle palkattiin nuoria.

Isossa hallissa ei ole koskaan ollut kuin yksi vanhempi mekaanikko. Muuy on alle nelikymppisiä.

En ymmärrä, minne katoavat.

Vierailija
11/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-35 -vuotiaita näkyy töissä kaikkialla.

Jos kaikki menisi oikein, niin 50-65 -vuotiaita kuuluisi näkyä saman verran. Näin ei tosiaankaan ole.

Vierailija
12/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kohta 40-vuotias ja nuorempien joukossa pelastuslaitoksella päällystössä. Kaikki muut ovat tyylini eläkettä odottelevia ja puhuvat tuon tuosta kohta alkavista eläkepäivistä. Vuodenvaihteessa ja ensi vuonna ainakin 6 palopäällystön edustajaa jää eläkkeelle ja pari toimistonhoitajanaista siinä sivussa. 

Vierailija
13/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku harva vanha saa olla töissä. Esim sauli niinistö. Loput hivutetaan pois.

Vierailija
14/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka paikkaan halutaan ottaa töihin tuoreet koulutiedote omaavia ihmisiä, jotka ovat nuoruuttaan joustavia.

Lisäksi heillä on hyvät digitaidot.

Miten voitaisiin tukea vanhempien työllistymistä.

Digitaidoissakin on eroa. Yhdessä paikassa oli esimies n. 50-vuotias, joka vihasi tietokoneita eikä kiinnostanut yhtään opetella käyttämään niitä. Kaikki sähköpostit tulostettiin, vaikka olisi voinut lähettää edelleen. Toisessa paikassa 10 vuotta vanhempi esimies käyttää sujuvasti kaikenlaisia ohjelmistoja ja on virkeä ukko.

Vierailija
15/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli viisikymppisiä työskentelee julkishallinnon virastoissa, opettajina, vaativissa asiantuntijatehtävissä, sairaanhoitajina ja lääkäreinä, ministereinä ja kansanedustajina, presidenttinä sekä palkkioviroissa.

Yksityiseltä puolelta heidän työsuhteensa on päättynyt ikärasismin tai liian suuren palkan vuoksi! 

Vierailija
16/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäala kuhisee sellaisia 40-65-vuotiaita miehiä. 

Vierailija
17/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman työpäikan työntekijöiden keski-ikä on 44v. Meillä on pitkiä työsuhteita ja se näkyy keski-iässä.

Vierailija
18/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman työpäikan työntekijöiden keski-ikä on 44v. Meillä on pitkiä työsuhteita ja se näkyy keski-iässä.

Eli meillä on paljon myös yli 50-vuotiaita.

Vierailija
19/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen perinnässä, pitkä pankkitausta. Tutut työskentelevät pankkien taustatehtävissä, rahoitusyhtiöissä, it-puolen esimiehinä, opettajina, restauroijina, sairaanhoitajina, toimittajina, yksityisyrittäjinä jne.

Pankin tiskeillä on töissä nuoria, jotka ovat hyviä asiakkaiden kanssa. Asiakaspalvelu on hyvin haasteellista.

Vierailija
20/91 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa meni työt, kun firma vaihtoi omistajaa. Oman alan hommia en enää saa, vaikka työkkäri komentaa mut niitä hakemaan. Sote-alan hommia teen joskus, nimittäin henkilökohtaisen avustajan. Tällä hetkellä en ole työkkärissä hakijana.

Paras maksaa asunto- ja muutkin lainat ennenkuin on 50v.