Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: 62 000 kotitaloutta tippunut köyhyyteen hintojen nousun takia

Vierailija
19.10.2022 |

Se on paljon. Itsellä on ruokakori kaupassa kyllä muuttunut, vaikka hyvätuloinen olenkin. Miten teillä on vaikuttanut?

Kommentit (416)

Vierailija
41/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kova väite, alle 2 euroa/päivässä rahaa käytössä, eli alle 60 euroa kuukaudessa. En jotenkin usko, että KELLÄÄN olisi tuo tilanne Suomessa. Absoluuttinen köyhyys.

Suhteellinen köyhyys taas on laskennallinen ilmiö, josta ei koskaan päästä eroon, ellei KAIKKIEN palkka ole tarkalleen sama. Niin kauan kuin on palkkaeroja, on suhteellista köyhyyttä. Suomessa suhteellisen köyhyyden raja taitaa olla 1400e/kk käteen rahaa?

Kyllä täällä köyhiä on, varsinkin hallinnonvastaisia voimia pyritään rääkkäämään kaikinkeinoin.

No ei ole Suomessa oikeasti köyhiä. Suomessa saat asumistukea yms. niin, että jokainen pärjää ihan hyvin. On katto pään päällä, ruokaa ja käyttörahaakin.

Matkailu avartaa, mitä oikea köyhyys on. Sitä vaan ei Suomessa ole.

Lueppa ketjuni: Tulot 1050e

Laskurin mukaan juu mullekin pitäisi siis tulla 1395, vaan kun eipä ole tullut.

Vierailija
42/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmat nostaa kilvan hintoja, jotka lopulta maksaa kuluttaja, mutta palkkoja ei olla valmiita nostamaan, koska "hinnat nousisivat lisää". Tottahan se, mutta kun muissa maissa palkat tietenkin nousee, niin nousee ne hinnat siinäkin erotuksena vain se, että suomalaisten ostovoima romahtaa kun ovat ainoita, joiden tulot ei kasva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassakin tuttavapiirissä on yksi varakas yrittäjä, joka kiroaa hallitusta apuun, jottei tarvitse luopua yhtään mistään. On jäätävän iso omakotitalo ja miljoonakämppä Helsingissä kerrostalossa, Tesla ja Porsche, lapsilla hevoset. Mistään ei kuulemma aio nipistää, vaan hallituksen pitäisi jotenkin tukea että saisi ylläpitää tätä elämäntapaa. Jos näin, niin miksi sitten kenenkään muunkaan pitäisi mistään tinkiä.

Et nyt taida ymmärtää, että hän maksaa veroja jäätävän summan vuodessa. Ei hän ole mikään loinen, vaan päinvastoinen ihminen, joka pyörittää tätä yhteiskuntaa, sekä tarjoamalla työpaikkoja (yrittäjä), että maksamalla veroja.

Nyt valtio haluaa tuhota yhteiskunnan nostamalla sähkön hinnan ylös (vihreä unelma sähkön käytön vähentämisestä),  ja samalla taata sähköyhtiöille satumaiset voitot sähköstä (tuotetun sähkön kustannushan on lähes sama, myyntihinta on vaan 10 kertainen). Kyllä minäkin sähkön hinnan nousua vastustan, vaikka olenkin varakas yrittäjä myös. Valtion pitäisi ymmärtää erottaa Suomi sähköpörssistä, jotta sähkön hinta palaa takaisin vanhaan.

Vierailija
44/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa loppui kokonaan ulkona syöminen, siis ihan perus hesessä/mäkissä/pitsalla. Ei ole yksinkertaisesti varaa enää.

Täällä kaikki pitsat (huonoissakin paikoissa) maksaa jotain 11e ylöspäin. Pakko säästää tuo raha nyt ruokaan, eikä herkutella.

Pizzaravintolan pitäjänä toivoisin, että ihmiset eivät ryhtyisi tähän, vaan jatkaisivat pizzalla käymistä kuten tähänkin asti. Moni yrittäjä on mitoittanut elämäntyylinsä tiettyyn tasoon, ja jos siitä pitää äkisti alkaa supistaa vain siksi että jäärät jäävät kotiin syömään uunipeltipitsaa, niin lappu tulee luukulle. Esim omalla kohdallani käytännössä typeränä syntynyt ajatuskin.

Monesti se kotona tehty uunipeltipitsa on parempaa, kun pitserian muka kinkkupitsa.

Vierailija
45/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys ja ankeus on jokaisen oma valinta. Kantsis avartaa mieltä miten rahaa voi tienata sen sijaan et miettii miten säästää jostain ruoasta tai vessa paperista :D

Vierailija
46/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on suhteellista. Suomi on euroopan kallein maa. Pitää vissiin hieroa sitä köyhyyttä joittenkin naamaan että ymmärtävät.

Vierailija
47/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
48/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä kauheasti vaikuttanut - ehkä kalaa ei tule syötyä niin paljon kuin ennen, mutta muuten aika samoilla mennään. Ja Lidlissä on tullut käytyä useammin.

Tosin tähän voi vaikuttaa se, että tulot on kahdeksan tonnia kuussa, joten ihan jokaista penniä tarvii laskea. No, amerikassa vastaavassa asemassa oleva tyyppi saisi vähintään tuplat kevyemmällä verotuksella, joten köyhiä tässä sikäli ollaan. Suhteellista on se, siis.

Ootko laskenyt myös mitä se sama kaveri amerikassa maksaa esim. sairaskuluvakuutuksesta ja mitä se kattaa?

Vierailija
49/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ja ankeus on jokaisen oma valinta. Kantsis avartaa mieltä miten rahaa voi tienata sen sijaan et miettii miten säästää jostain ruoasta tai vessa paperista :D

Ei täällä saa enää tehdä oikein mitään, kotona paistettua pullaakin jos myy niin loisjoukkiot parahtaa heti itkuun, ei pääse kato vetää välistä "riittävästi"

Vierailija
50/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään joka päivä sieniä tai marjoja - nyt on karpaloaika ja puolukoitakin on edelleen. Ruokamenot pysyvät kurissa, kun käytän paljon ilmaisantimia. Kiisselit ovat hyviä, ja mehut hyviä ja terveellisiä  ruokajuomia, jos ei sokeroi niitä liikaa. Puolukka käy survoksenakin moneen ruokaan, ja olen kesästä alkaen keittänyt mehuja ja hilloja. Maakellari on siten aika lailla täynnä kesän ja oman pihankin satoa. Perunoita ei tarvitse ostaa koko talvena, ja niitä jää varmaan siemenperunoiksikin. Muuten olen korona-aikana kerännyt ison ja monipuolisen kotivaran, jonka turvin pärjäisin talven yli  lman kaupassa käyntejäkin, vaikka kyllähän jogurtteja tulisi jossain vaiheessa ikävä.

Vierailija
51/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettiset valinnat ovat jääneet pois, siis luomutuotteet ja vapaan lehmän tms tuotteet. Surettaa ihan hirveästi, mutta ei pysty kotihoidontuella maksamaan 7,5e 400g jauhelihapaketista.

Vierailija
52/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kova väite, alle 2 euroa/päivässä rahaa käytössä, eli alle 60 euroa kuukaudessa. En jotenkin usko, että KELLÄÄN olisi tuo tilanne Suomessa. Absoluuttinen köyhyys.

Suhteellinen köyhyys taas on laskennallinen ilmiö, josta ei koskaan päästä eroon, ellei KAIKKIEN palkka ole tarkalleen sama. Niin kauan kuin on palkkaeroja, on suhteellista köyhyyttä. Suomessa suhteellisen köyhyyden raja taitaa olla 1400e/kk käteen rahaa?

Kyllä täällä köyhiä on, varsinkin hallinnonvastaisia voimia pyritään rääkkäämään kaikinkeinoin.

No ei ole Suomessa oikeasti köyhiä. Suomessa saat asumistukea yms. niin, että jokainen pärjää ihan hyvin. On katto pään päällä, ruokaa ja käyttörahaakin.

Se oikeasti köyhä asuu jossain majassa metsässä, käyttää samoja rääsyjä vuodesta toiseen, dyykkaa ruokaa roskiksista yms. eli on ihan oikeasti köyhä. Ei ole rahaa kuin se max. 2e/päivä. Suomessa ei ole tuollaista oikeaa absoluuttista köyhyyttä ollenkaan.

Sinä vaan haluaisit yhteiskunnan kustantavan korkeamman elintason itsellesi. Se on eri asia kuin köyhyys. Sinulla on ihan varmasti kämppä, ruokaa yms..

Suomessa ainoa tapa oikeasti joutua köyhäksi on ruveta yrittäjäksi, koska silloin voi oikeasti tippua kaikkien turvaverkkojen ulkopuolelle, ja yritystoiminnan lopettamisen todistaminen voi olla vuosien työ. Yrittäjänä voit oikeasti saada suomessa 0e/kk käteen, mukaan lukien kaikki mahdollliset tuet.

Vierailija
53/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme yksi näistä köyhyyteen tippumassa olevia. Olen ihan tavallinen vuoroviikkoäiti Vantaalta, opettaja ammatiltani. Bruttopalkka alkaa numerolla 2 ja saan myös asumistukea. Kaupungin asunto, ei onneksi suuria sähkökuluja. Halvempia asuntoja ei löydy ja olen toki kiitollinen saatuani kaupungilta kämpän.

KAIKKI menee nyt teinien ruokiin ja kuluihin, vaikka ivatkin ihania ja fiksuja lapsia eivätkä käytä merkkivaatteitakaaan lainkaan. Heillä on myös omia kesätyötahoja vielä, niillä ostavat kaiken ekstran.

Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.

Vierailija
54/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme yksi näistä köyhyyteen tippumassa olevia. Olen ihan tavallinen vuoroviikkoäiti Vantaalta, opettaja ammatiltani. Bruttopalkka alkaa numerolla 2 ja saan myös asumistukea. Kaupungin asunto, ei onneksi suuria sähkökuluja. Halvempia asuntoja ei löydy ja olen toki kiitollinen saatuani kaupungilta kämpän.

KAIKKI menee nyt teinien ruokiin ja kuluihin, vaikka ivatkin ihania ja fiksuja lapsia eivätkä käytä merkkivaatteitakaaan lainkaan. Heillä on myös omia kesätyötahoja vielä, niillä ostavat kaiken ekstran.

Olen perunut kampaajat ja kaiken, en osta itselleni enää mitään. Elämänpiiri on kutistunut jotenkin ankeaksi, työssäkäyntikin tuntuu typerältä. Tätäkö varten opiskelin ja otin lainaa? Pyrin elämässä eteenpäin? Perkele.

Heh.. jotenkin osuvaa, että se on juuri sinun yhteiskuntaluokka, joka on aina vähän paheksunut sitä ns. huonompaa, matapalkkaista kansanosaa, joka ei ole niin suuresti työnteosta motivoitunut kun palkka heillä on sama kuin tukitaso on. Eli käyt töissä vain jotta saat maksettua pakolliset menot ja nekin niin ja näin.

Nyt te olette ihan samalla tapaa ja ehkäpä jopa vielä herkemmin lyömässä hanskat tiskiin itse.

Vierailija
55/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä kauheasti vaikuttanut - ehkä kalaa ei tule syötyä niin paljon kuin ennen, mutta muuten aika samoilla mennään. Ja Lidlissä on tullut käytyä useammin.

Tosin tähän voi vaikuttaa se, että tulot on kahdeksan tonnia kuussa, joten ihan jokaista penniä tarvii laskea. No, amerikassa vastaavassa asemassa oleva tyyppi saisi vähintään tuplat kevyemmällä verotuksella, joten köyhiä tässä sikäli ollaan. Suhteellista on se, siis.

Ootko laskenyt myös mitä se sama kaveri amerikassa maksaa esim. sairaskuluvakuutuksesta ja mitä se kattaa?

Joo, olen. Toki vertailu on hieman hankala, koska vakuutuksissa on vaihtoehtoja pirusti ja on vaikea valita sellainen, joka vastaisi suurin piirtein suomalaista julkisen puolen tasoa (joka tosin ei itselle riitä Suomessakaan). Mutta juu, on se ostovoima ihan toista. Ja vapaus valita ylipäätään.

Vierailija
56/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat tunnelmat. Haluaisin pois pk-seudulta, mutta vuoroviikkovanhempana se ei käy.

Mihinkään ei ole enää varaa, kaikki kiva jää yksitellen pois. Toki joku metsässäkävely on edelleen kivaa, mutta kyllä sitä hitto soikoon kaipaa välillä jotain ihan normaalia pientä luksustakin!! Vaikka kakkukahvit ja ravintokäynti. Joku kylpylä joskus tai vaikka risteily ruokineen. Olen opiskellut, tehnyt töitä, maksanut lainoja. Nyt sitten kituutellaan tässä.

Vierailija
57/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa loppui kokonaan ulkona syöminen, siis ihan perus hesessä/mäkissä/pitsalla. Ei ole yksinkertaisesti varaa enää.

Täällä kaikki pitsat (huonoissakin paikoissa) maksaa jotain 11e ylöspäin. Pakko säästää tuo raha nyt ruokaan, eikä herkutella.

Pizzaravintolan pitäjänä toivoisin, että ihmiset eivät ryhtyisi tähän, vaan jatkaisivat pizzalla käymistä kuten tähänkin asti. Moni yrittäjä on mitoittanut elämäntyylinsä tiettyyn tasoon, ja jos siitä pitää äkisti alkaa supistaa vain siksi että jäärät jäävät kotiin syömään uunipeltipitsaa, niin lappu tulee luukulle. Esim omalla kohdallani käytännössä typeränä syntynyt ajatuskin.

Niinhän sitä toivoisi, mutta kun monen on pakko karsia menoista.

Siinä jää pizzat, leffat, parturit ja moni muukin palvelu väliin, jos vaihtoehtona on se että sähköt katkeaa tai kämppä menee alta.

Tai että koko perheen yhden pizzeriakeikan hinnalla saa tehtyä viikon ajan niitä peltipizzoja kotosalla.

Näinhän se lama syntyy. Osa säästää myös pelon ja varautumisen vuoksi, vaikka ei olisi välitöntä tarvettakaan.

Mutta moni pieni- ja keskituloinenkin perhe asuntovelkoineen ja nousseine sähkökuluineen on kyllä ihan todellisessa liemessä. Ja määrä kasvaa talven aikana rajusti.

Vierailija
58/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurikaan vaikuta, koska olen aina käyttänyt rahaa melko niukasti enkä ikinä esim. matkaile tai syö ulkona. Käytän rahaa lähinnä ruokaan, vaateostoksiin ja kodin tavaroihin, joista kahdesta viimeisestä on helppo tarvittaessa nipistää. Asumisesta ei oikein voi säästää, kun asun jo edullisella asuinalueella yksiössä.

Vierailija
59/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oikeasti köyhä asuu jossain majassa metsässä, käyttää samoja rääsyjä vuodesta toiseen, dyykkaa ruokaa roskiksista yms. eli on ihan oikeasti köyhä. Ei ole rahaa kuin se max. 2e/päivä. Suomessa ei ole tuollaista oikeaa absoluuttista köyhyyttä ollenkaan.

Sinä vaan haluaisit yhteiskunnan kustantavan korkeamman elintason itsellesi. Se on eri asia kuin köyhyys. Sinulla on ihan varmasti kämppä, ruokaa yms..

Suomessa ainoa tapa oikeasti joutua köyhäksi on ruveta yrittäjäksi, koska silloin voi oikeasti tippua kaikkien turvaverkkojen ulkopuolelle, ja yritystoiminnan lopettamisen todistaminen voi olla vuosien työ. Yrittäjänä voit oikeasti saada suomessa 0e/kk käteen, mukaan lukien kaikki mahdollliset tuet.

Asun murjussa missä on kaupungin kämppien halvimmat neliöt, vaikea tästä on siis enää halvemmin asua.

Samat rääsyt on tosiaan käytössä vuodesta toiseen ja nämäkin suurelta osin saatu läheisiltä käytettynä, kengätkin on "vaan" joku nelisen vuotta vanhat.

Dyykannytkin olen joskus aikoinaan kun olin koditon ja jouduin viettämään öitäni lehtiroskiksessa, tuolloin myös varastin välillä nälkääni.

Karkeasti laskien minulla on rahaa päivää kohden käytössä tällä hetkellä 2,466666e, eikö ole vielä tarpeeksi köyhää siis?

Noh, voinhan luopua yrittäjä-isäni avusta ja maksaa jatkossa itse nettini, ja simsalabim, sitten minulla onkin päivää kohden enää se alle 2 euroa.

Ja kaikki tämä vain sen takia, että tukia myöntävä taho teeskentelee etten ole toimittanut heille tositteita, vaikka näkevät varmasti aivan kuten minäkin sieltä viesteistä, että olen ne toimittanut tähän mennessä jo kolmesti kuukauden sisällä.

Vierailija
60/416 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh.. jotenkin osuvaa, että se on juuri sinun yhteiskuntaluokka, joka on aina vähän paheksunut sitä ns. huonompaa, matapalkkaista kansanosaa, joka ei ole niin suuresti työnteosta motivoitunut kun palkka heillä on sama kuin tukitaso on. Eli käyt töissä vain jotta saat maksettua pakolliset menot ja nekin niin ja näin.

Nyt te olette ihan samalla tapaa ja ehkäpä jopa vielä herkemmin lyömässä hanskat tiskiin itse.

Meillä opeilla on kuule niin kakka palkka, ettei ole varaa koskaan paheksua yhtään ketään! Reilu 2000 netto usean vuoden opiskeluista ja aina on joutunut penniä venyttämään. Nyt ei vaan penni oikein veny enää, vaan katkeaa.