Nyt luovutan ja aion antaa nuoren pois, jonnekin
Missä hänen kanssaan pärjätään.
Olemme tavallinen perhe, tai tuon pojan isä on kuollut ennenkuin tämä poika syntyikään ja kärsii adhd:sta.
Olen jo pitkään koittanut pärjätä, mutta tällä nuorella on hirveä halu saada vaan päätään sekasin. Ja kun tässä on hänen sisarpuolensa, hekin joutuvat kuuntelemaan tätä hirveää mesoamista.
Vähän jopa pelkään tätä poikaa, koska hän on välillä hirveän raivon vallassa.
Kävin juuri eilen juttelemassa taas lasutätien kanssa ja heidän olisi ollut tarkoitus tulla käymään torstaina.
Nyt tuntuu, että en tiedä voinko odottaa heidän tuloaan, koska en halua joutua kuuntelemaan sitä raivoamista ja katselemaan tavaroitten hajottamista.
Nuori yrittää saada siis minut antamaan hänelle rahaa, adhd lääkkeitään tai mitä tahansa että saa päätään sekaisin. Ja kun en tietenkään suostu, niin hän sekoaa.
En jaksa enää.
Kommentit (371)
Keskustelun edetessä on tullut ilmi, ettei lääkitys toimi kuin päinvastoin. Diagnoosi on siis ollut väärä ja lääkitys pahentaa tilannetta, kun aiheuttaa riippuvuutta. Adhd-lääkitys on syy tarpeeseen saada pää sekaisin kun se on tyypiltään suoraan yksi kovimmista päihteistä. Nyt ripeästi hoitamaan asia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Näiden yh-tapauksien lisääntyminen näkyy selvästi nykyään koululuokissa. Oppilasmateriaali on heikentynyt ja pisatulokset romahtaneet.
T: opettaja
voiko noin yleistää, lapsellahan on myös isä, ei mun yhteishuolto vaikuttanut lapseni koulumenestykseen, hienosti meni. Harva nykyään on yksinhuoltaja, yhteishuoltajat ja toisen luona kirjoilla ja viettää enemmän aikaa. Isällä mahdollisuus tavata viikko ja viikko jos käy perheelle, moni asia vaikuttaa, joka toinen vl isä tai äiti, lomat sovitaan, arkena voi tapava kerran viikossa jne
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun edetessä on tullut ilmi, ettei lääkitys toimi kuin päinvastoin. Diagnoosi on siis ollut väärä ja lääkitys pahentaa tilannetta, kun aiheuttaa riippuvuutta. Adhd-lääkitys on syy tarpeeseen saada pää sekaisin kun se on tyypiltään suoraan yksi kovimmista päihteistä. Nyt ripeästi hoitamaan asia kuntoon.
Landella 20 km lenkki -5 asteen pakkasessa syö kaiken turbulensin aivoista.
Autisminkirjo tulee rokotteista. Sitä mukaa kun niitä on lisätty, autismitapaukset vain lisääntyvät. Taas tehtiin uusi iso amerikkalaistutkimus joka todisti että rokottamattomat ovat kaikkein terveimpiä.
Vertaus oli näin: iso kortteli täynnä asukkaita. Ilman rokotteita vain yhdellä olisi terveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapiaa tarvitsee. Etkö voi ottaa yhteyttä hoitavaan tahoon. Tai pyytää siirtoa psykiatriseen.
Kyllä olisi koulusairaala. Sinne vaan pitäisi kulkea joka aamu taksilla, se on toisessa kaupungissa. Se kuulosti hyvälle idealle, kun tästä juteltiin. Kuitenkin olisin edelleen yksin lasten kanssa, illat ja yöt.
Siitäkään ei olisi varmuutta, saisinko nuoren aina siihen taksin kyytiinkään.
Koulusairaalaan voidaan myös majoittaa 24/7. Sitten kun tilanne on parantunut, niin käy sitä kotoa käsin.
Tälleen entisenä adhd nuorena kuulostaa kyl tutulta, ite rauhotuin ja perustin perheen ja kasvoin vastuulliseksi aikuiseksi väärin, eli polttamalla pilveä, mitään ongelmia ei ole tullu ja sitä ei musta päältä päin uskois.
Mä tiedän et näin ei sais suomessa sanoa mut te tapatte adhd lapsenne nollatoleranssilla päihteiden kans, päihteitä ne adhd lääkkeetkin on.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi kirjoitettu aloitusteksti. Puhutaan "jostain nuoresta" ei omasta lapsesta, ihan ku jostain ulkopuolisesta kolmannesta persoonasta.
Ei ihme että raivoaa.
Anna rakkautta, hellyyttä, rauhaa ja turvaa sille "nuorelle".
Anna sille kunnollista, terveellistä puhdasta itsetehtyä ruokaa ja paljon d vitamiinia (joko pillereinä tai rasvaista kalaa), jotta sen aivot saa riittävästi ravintoa. Täysin ravintoaineita vailla oleva roskaruoka saa aikaan valtavan määrän just näitä mt ongelmia ja eri diagnooseja kun aivot ei toimi.
Puhun nuoresta sen takia, että jokainen ymmärtää, että kyseessä on teini, ei pieni lapsi. ap
Auttaako laitos? Tutustuu vaan kaltaisiinsa ja aineiden hankkiminen on jatkossa naurettavan helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo adhd lääke kyllä on rauhoittanut, mutta hänellä on tässä viime vuodesta tullut tätä päihteiden käyttöä. On huomannut, että pää sekaisin on helpompi olla. En kuitenkaan usko että annosta pitäisi nostaa nyt enempää.
Kysyt lapseltasi miten hän kokisi, että mikä olisi paras ratkaisu siihen, että hän saisi paremman otteen elämästään ja mikä hänestä olisi paras ratkaisu siihen, että päästäisi irti päihteiden käytöstä.
Kun tämä keskustelu ei tuota tulosta, kerrot hänelle rehellisesti, että olet päättänyt antaa hänet pois taitavammille kasvattajille, koska olet tajunnut, ettet osaa hoitaa äidin velvoitteita tässä haastavassa tilanteessa ja että tämä ei ole lapsesi syytä, vaan vika on sinussa ja puuttellisissa vanhemmuuden taidoissasi (kyllä: sinun pitää todellakin esittää asia noin lapsellesi, muuten hän ajattelee, että ensin oma isä hylkäsi hänet kuolemalla ja nyt pahin: oma äiti hylkää ja lapsesi alkaa ajatella, että kaikki vika on hänessä, ajatus, joka on väärin, siksi sinun tulee korostaa sitä, että ymmärrät, että vika on sinussa ja siinä ettet osaa kasvattaa lasta noin haastavissa olosuhteissa). Kerrot myös lapsellesi, että rakastat häntä silti ja sydämesi särkyy tästä päätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako laitos? Tutustuu vaan kaltaisiinsa ja aineiden hankkiminen on jatkossa naurettavan helppoa.
Tätä olen miettinytkin..Poika sanoo itse, että haluaa laitokseen, koska siellä saa viikkorahaa. Jos vain tietäisin, että selviän hänen kanssaan, niin en halua hänestä päästä eroon. Rakastan häntä, ja aina kun kaikki on hyvin, tuntuu että tästä kyllä selvitään ja olen onnellinen. Sitten tulee näitä hetkiä, kun iskee epätoivo..
Minä olin täydellinen nuori.
Kaunis hoikka älykäs ja kiltti.
Äiti piti nälässä ja löi...
Muutin kotoa asumaan yksin 16 vuotiaana.
hylkää ap poikasi.
Minä pärjäsin, kyllä poika pärjää.
Et selvästikään rakasta häntä.
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä "vapaan" kasvatuksen tuloksia. Kotona ei mitään kuria ja lapset touhuu mitä tykkää. Sitten kun kasvetaan teini-ikään niin ollaan helisemässä, kun ei lasta saada kuriin. Näitä näkee ihan joka kaupungissa ja kouluissa. Äitikin, kun olisi tarpeeksi jämpti ja näyttäisi kuka talossa määrää, niin loppuisi lasten perceilyt lyhyeen! Sanokaa mitä sanotte, tää on totuus.
Niinkö? Nää nykynuoret tietää myös oikeutensa pikkasen liian hyvin, on varmaa koulussa valistettu.
Lapsi perceilee >sinä suutut ja huudat >lapsi mökää takas, että huutaminen on henkistä väkivaltaa ja uhkaa soittaa sossuun.
Nykyvanhemmilta on keinot viety. Ei saa muuta ku silittää päätä ja jutella. Juups juu.
Mistä lähtien pelkkä juttelu on saanu ketään kuriin? Never.
Vierailija kirjoitti:
Autisminkirjo tulee rokotteista. Sitä mukaa kun niitä on lisätty, autismitapaukset vain lisääntyvät. Taas tehtiin uusi iso amerikkalaistutkimus joka todisti että rokottamattomat ovat kaikkein terveimpiä.
Vertaus oli näin: iso kortteli täynnä asukkaita. Ilman rokotteita vain yhdellä olisi terveysongelmia.
Niin, tai sitten rokotusohjelmat ja autismin diagnosointi ovat sattuneet kehittymään samanaikaisesti?
P.S. Laitathan linkin/lähdeviitteen tähän isoon amerikkalaistutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä "vapaan" kasvatuksen tuloksia. Kotona ei mitään kuria ja lapset touhuu mitä tykkää. Sitten kun kasvetaan teini-ikään niin ollaan helisemässä, kun ei lasta saada kuriin. Näitä näkee ihan joka kaupungissa ja kouluissa. Äitikin, kun olisi tarpeeksi jämpti ja näyttäisi kuka talossa määrää, niin loppuisi lasten perceilyt lyhyeen! Sanokaa mitä sanotte, tää on totuus.
Niinkö? Nää nykynuoret tietää myös oikeutensa pikkasen liian hyvin, on varmaa koulussa valistettu.
Lapsi perceilee >sinä suutut ja huudat >lapsi mökää takas, että huutaminen on henkistä väkivaltaa ja uhkaa soittaa sossuun.
Nykyvanhemmilta on keinot viety. Ei saa muuta ku silittää päätä ja jutella. Juups juu.
Semmoset fantasiat sieltä. D :
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut fantasia, vaan totta.
Ihan kule oman tenavan suusta kuultua.
Revi siitä fantasiaa
Rehellisesti mä kattelisin pilven polttoa sormien läpi sillä ehdolla et muuhun, viinaankaan, ei kosketa, koulut käydään ja työt hoidetaan.
Kaikki muut mitä täälä on ehdotettu on enemmän pahaa kun hyvää ja vähintää sivuaa oman lapsensa hylkäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut fantasia, vaan totta.
Ihan kule oman tenavan suusta kuultua.Revi siitä fantasiaa
Sä et pärjää lapselles verbaalisesti huutamatta? : DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo adhd lääke kyllä on rauhoittanut, mutta hänellä on tässä viime vuodesta tullut tätä päihteiden käyttöä. On huomannut, että pää sekaisin on helpompi olla. En kuitenkaan usko että annosta pitäisi nostaa nyt enempää.
Niin. Toki päihteet auttavat hetkellisesti pahaan oloon, mutta sitten kun vaikutus lakkaa, olotila on kaksi kertaa pahempi. Koita saada lapsesi tajuamaan se.
Meillä adhd:eilla on ongelmia dopamiinin kanssa: se ei kiinnity tarpeeksi tehokkaasti reseptoreihin. Päihteille on vaihtoehtoja. Itse en ole koskaan käyttänyt päihteitä, vaikka olen adhd. Syynä lienee se, että olen löytänyt harrasteita, jotka inspiroivat minua ja saan niistä luontaista dopamiinilisää.
Yksi näistä on liikunta, kun menen aamulla kuntosalille ja rääkkään lihaksiani, pääsen pelkästään fyysisen rasituksen tuomalla dopamiinilisällä pitkälle puolenpäivän yli. Vaikeaa on nousta aamuisin ylös, mutta siksi on hyvin tärkeää mennä ajoissa nukkumaan ja samojen rutiinien kanssa. Jos saisin täysin vapaasti valita, niin nukkuisin päivät ja heräisin puolenpäivän jälkeen, menisin nukkumaan joskus aamuyöstä 3-4 välillä. Mutta eihän se käy tässä maailmassa, siksi olen opettanut aivoni väen vängällä tottumaan siihen, että ihan jokainen ilta pitää olla nukkumassa klo 21, sänkyyn pitää mennä 20.30. Siellä sitten luen jotain, venyttelen tai vaikka kuuntelen podcastia. Todella tylsää, mutta minun täytyy tehdä näin. Eläkkeellä alan sitten elämään luotaisen rytmini mukaan. Jokaisella adhd:lla (eikä tarvitse edes olla adhd:ta) on tällaisia pikkujuttuja, jotka pitää löytää ja joiden ansiosta elämä sujuu paremmin.
Kun on suuri murheita elämässä, esimerkiksi lapsellasi suuri trauma isänsä kuolemasta, niin ehdottomasti terapiaa. Adhd:lle ehkä kävisi joku toiminnallinen terapia. Itse en esimerkiksi osaa työstää itseäni lainkaan siten, että istuisin jossain terapeutin vastaanotolla ja puhuisin, vaan minulla itsetyöstäminen käynnistyy vain silloin, kun liikun samaan aikaan. Luojan kiitos, en ole tarvinnut koskaan terapiaa, mutta olen vain joskus tajunnut tämän. Ehkä lapsesikin alkaisi tajuamaan itseään paremmin, jos löytäisi jonkun liikunnallisen harrastuksen, voisitko sinä auttaa häntä siinä?
En lukenut kaikkea, mutta tuo että adhd-ihminen ei kyllä saa päätään sekaisin adhd-lääkkeillä. Niiden vaikutushan on rauhoittava. Jossain on vikaa, onhan lääkäri tietoinen tästä että adhd-lääkkeen vaikutus ei ole toivottu?
Onko psykalle hoitokontaktia, onko lääkäri ehdottanut mielialalääkettä? Esim Risperdal. Puolet adhd-lapsista tarvitsee tällaisen tasaavan lääkkeen, kun impulssikontrollia ei vaan ole. Se ei ole mikään peikko vaan tavallista apua.
Meillä on tehty oppikirjan mukaan kaikki, kirjaimellisesti, olen lukenut ihmeelliset vuodet ja kiukkukirjat ja aggression portaat jne. Säännöt on aina perusteltu. Aina. Kodin säännöissä ei montaa ehdotonta ole. Silti niitä on mahdoton lapsen noudattaa. (ehdottomia on mm ettei saa lyödä)
Me muutettiin jo varhaisessa vaiheessa maalle, kauas kaupungin valoista, kun oli nähtävissä että lapsi lähtee kartsalle ja ongelmiin heti kun ikää riittää. Täältä ei noin vain lähdetä.