***ELOISAT loppuviikkoon (pe-su)***
Kommentit (64)
Moi!
Meillä oli tällä viikolla 3 kk neuvola. Mitat olivat 5310g ja 59 cm. Pituutta oli nyt tullut reilusti, painoa suhteessa vähemmän. Kyseltiin vauvan syömisestä, mutta kyllä minusta maitoni riittää, ei vauva tunnu nälkäiseksi jäävän. Eiköhän 600g/kk ole ihan hyvä painonnousu. Kuukauden päästä voisin kuulemma aloitella perunasoseella kiinteitä. Sopiihan se, mutta luulin että neuvolassa ollaan sitä mieltä että pelkkää imetystä vaan ekat 6 kk jos onnistuu. Rokotus meni hyvin, vauva itki kun pidettiin paikallaan tyhmässä asennossa, en tiedä huomasiko itse piikkiä. Ei piikistä oireita, ihan oli oma iloinen itsensä illalla. Tosi väsynyt oli kyllä neuvolan jälkeen, nukkui ja söi vaan, mahtoiko johtua rokotuksesta.
Rytmit: Meillä mennään nukkumaan (liian) myöhään illalla, vauva syö 23-00 aikoihin ja sitten nukutaan. Sitten syö 3-4 aikaan ja aamulla 7 paikkeilla. Aamulla mies vaihtaa vauvan vaipan, tuo hänet minun viereeni sänkyyn syömään ja lähtee töihin. Me tytöt nukumme sitten n. klo 9 asti. Päiväunet on milloin mihinkin aikaan, välillä lyhyitä pätkiä välillä pidempiä. Riippuu siitä, onko meillä jotain " ohjelmaa" vai ollaanko vaan kaksin kotona.
Vaatteet: Olen saanut paljon käytettyjä sekä uusia lahjaksi, paljon en ole itse ostellut vaatteita vauvalle. Ajattelin säästää näteimpiä muistoksi/mahdollisen toisen lapsen käyttöön. Tylsemmät vaatteet annan eteenpäin vaikka uff:n laatikkoon jollei kukaan tuttava tarvitse.
Käsien jäystäminen: Kiva kuulla että toistenkin vauvat tutkivat ja syövät käsiään. Minäkin olen miettinyt, pitääkö käsien imeskelyä jotenkin rajoittaa. Meillä ei ole edes tuttia käytössä, pitääkö sitä nyt alkaa tyrkyttää vai menisikö käsien syönti muuten ohi. Joku edellä kirjoitti, että on yrittänyt saada vauvan syömään purulelua, sama täällä. Hetken se pysyy kädessä, mutta sitten tipahtaa. Neuvolassakin sanottiin että ei saa imeä käsiä, menee iho rikki. En minä kuitenkaan joka kerta ota käsiä suusta pois.
Tässä nyt vaan omaa napaa, hyvää pyhäinpäivän iltaa kaikille!
Mantse ja Olivia
tuli mieleen onko pikku-Ruusta kuulunut? Eikös hänellä ollut jännät paikat, raskaustesti odottamassa tekijäänsä.
Suuren suuret kiitokset tapaamisesta äideille ja vauvoille! Oli aivan ihana keskeytys tähän arkeen. Ehdinkin jo sanoa, että me ei olla oikein liikenteessä oltu, kun mua hiukka jännittää, mutta hyvin tuntui reissu sujuvan, joten eiköhän meikäläisen sosiaalinen elämä ala tästä pikkuhiljaa vilkastumaan.
Vauvat olivat kaikki niiiiiin hellyttäviä ja ihania! hassua muuten, miten erilaisia kuitenkin kaikki olivat. Siis jo taitojenkin suhteen. Meidän neiti kun tuntuu olen´van ihan pikkuvauva vielä eikä kauheasti hymy tai juttu irtoa ja sitten toiset kujertelee kovastikin ;)
Ehdottomasti kaikki uudet ja vanhat tekijät mukaan joulukuun tapaamisen. Mukavaa vaihtaa kuulumisia kasvotusten, kun olen huono kirjoittelija eikä aina aika tunnu riittävän.
Voikaa hyvin ja kauniita unia kaikille!
Air+lapset
eli 62 on jo aika tiukka ja 68-70 cm vaatteet alkaa ilmestyä aika pikaisesti kehiin. Huomasin tänään, että monet bodyt onkin aika pinkeitä ja huomenna kaivelen sitten isommat kaappiin ja pienemmät aatikkoon.
itse olen ostellut paljon Huuto.Netistä, kun en ole tuolla ulkomaailmassa kauhiasti pyörinyt. Mukavasti tavaraa ja halvalla. Myös veikan vanhat vaatteet ovat osittain olleet käytössä. Uusia olen siis vähän ostanut kummalekaan. lahjaksi on tullut myös ihan kivasti, joten eipä ole ollut tarvetta. Ja sit laitan itse kiertoon ne, mitä en halua säilyttää ihan varlta ;)
Nyrkkien imeskelyyn:
Meidän neiti on kova syömään nyrkkiä erityisesti illasta ja tänään sain piiiitkän tauon jälkeen ujutettua tutin suuhun ja se lutkutustekniikka löytyikin yllättäen ;) Katsotaan, että miten tästä eteenpäin. pidin siis muutaman viikon tauon ja tänään kokeilin, kun alkoi neiti olla ihan villinä nyrkkeihinsä. Minä olen hiukka ilkeä ja yrittänyt pitää ne kätöset pois suusta. Kun tuo silmäkin rähmii, niin ei ole mukavaa, että sitten seuraavaksi hierastaan sitä. Poju ei koskaan nyrkkiä imenyt ja aluksi luulin sen olevan nälän merkki, mutta eipä taida olla, kuten joku muukin totesi joskus aikaisemmin.
Air vielä ja nyt poistun...
meillä olikin erinlainen yö,tyttö heräs 1.00 jolloin pistin tutin suuhun ja sain muutaman kerran remppaa ja sitte heräs 4.00 syömään.
nytten söi vasta 8.00 140ml :O yleensä meillä syödään 2-4.00 sitten 6.30-7.00 sitten 9 aikaan sitten 11-11.30 sitten 15.00 sitten 17.30 ja 19.30-20.00 onkohan liian tiheeseen? ku syö 100ml vähintään? tänään menee sekasin tuo rytmi tulee 1 syönti vähempi,toiv. ei vaadi yöllä sitten enempi?.
ei kait sen kummempia huomena neiti on 2kk :)
Khp: mä teen tosta jauheesta maidon niin, että kun keitän pullot, laitan samalla veden kiehumaan ja kaadan sitten niihin juuri keitettyihin pulloihin odottamaan jääkaappiin. Sieltä sitten tarvittaessa lämmittelen veden ja lisään jauheet joukkoon. On mun mielestä ihan kätevä näin. Laitoit tuossa äsken että teillä oli erilainen yö. Meillä ruvettiin kanssa jossain vaiheessa vähentämään noita yösyöntejä. Eilen soi klo 20 ja nukahti ennen yhdeksää, yöllä söi vasta puol neljän aikoihin ja sitten seitsemän jälkeen aamulla. Jossain vaiheessa vuorokauden syöntimäärät vaihteli viiden ja seitsemän välillä, nyt ovat tasoittuneet sinne kuuteen kun tämä sama rytmi on pari viikkoa ollut käytössä. Meillä menee noin seitsemän desiä korviketta päivässä, mutta saa siis myös tissiä, joten en tiedä, minkä verran maitoa sitten yhteensä saa. Mä oon tullut korvikkeen kanssa siihen tulokseen, että annan sen verran, mitä tyttö reippaasti pullosta imee. Jos menee ihan lupsutteluksi, otan pullon pois ja katson hetken päästä uudelleen, mutta väkisin en tyrkytä, silloin se vaan tulee ylös hetken päästä.
Korvikkeista: täällä oli muitakin, jotka juottaa myös korvikkeita, oletteko huomanneet, että eri merkit vaikuttaisi vauvaan erilailla? Tai siis pulautteleeko jostain merkistä enemmän ja miten käy kakkaamistiheyden ja kakan värin? Mä taas testailen eri merkkejä, kun tuntuu, että neiti puklaa jatkuvasti. Masu ei juuri kipristele, mutta paukutellaan kyllä kovasti ja kakka on ollut varsin vihreää jo pari kolme viikkoa. No, onpas taas aihe...
Vaatteista: meillä kanssa jo 69-70 senttiset käytössä, 62 senttisiä bodeja joutuu venyttämään niin, että ovat sitten kaula-aukosta turhan avaria. Tosin käytetään kestovaippoja, joten sekin hieman vaikuttaa. Tyttö siis 2 kk neuvolassa 60 cm ja 5640g (23.10.) , perjantaina punnittiin rokotustutkimuksen yhteydessä ja paino 5870g.
Tällasta Turuust...
Justiina
Jospa minäkin nyt vihdoin " ilmoittaudun" ... Odotusaikana pari kertaa kirjoittelin, mutta sitten siirryin taustalle vain teidän juttujanne lukemaan. Ihanaa on ollut saada vertaistukea moniin ongelmiin! :)
Eli meille syntyi tyttö 23.8 huhtikuussa syntyneen isoveikan seuraksi. Asustellaan täällä Riihimäen kupeessa, taisi joku muukin olla täältä suunnalta....? Tämä kuopuksen vauva-arki on ollut HYVIN vaihtelevaa, lähinnä nukkumisen suhteen. Tuossa jo toiseen otsikkoon kirjoittelinkin näistä tytön nukahtamisvaikeuksista... eli päikyille ei ilman huutoa käydä ja tarvitaan erinäistä heijaamista ja hytkytystä ennen kuin suostuu antamaan unelle periksi....ja kaikista ikävintä on kun yölläkin välillä syötön jälkeen typy jää hereille eikä suostu nukahtaan ilman apua... Viime yönäkin taas valvottiin pari tuntia..... Muuten on kyllä maailman ihanin ja hymyilevin tyttö! :)
Tässä lyhykäisyydessään; jos sitä jatkossa jaksaisi taas useammin kirjoitella ja kommentoida! ;)
T. oinasmamma ja lapset
piti kirjoittaman.... imetysdementia yhdistettynä univajeeseen, you know.....;)
joo,meillä on alusta asti syöty kerran yössä just 2-4 välillä ja sit puol 7-7 aikaan. en tiiä mitä lie 1.00 ähisi kait ilmaa meni ku paukutteli.
nyt on tänää näköjään tällänen rytmi että söi 8.00 eikä oo vieläkään nälkänen :O seukkas tossa ja väsähti ja nukkuu nyt sylissä.
joku kirjotteli tosta hytkyttelystä päikkäreille..täällä vaihtelevasti,yleensä nopeemmin nukahtaa kun kapaloin ja pikkasen hytkyttää sylkyssä,siten se ei herää ku kädet on " sidoksissa" ja se lämpöero ei tunnu kun laittaa sylistä sänkyyn.
toivotaan ettei tulis tapaa tästä hytkyttelystä! sitten kyllä alkaa huudatus operaatio ;)
kyllä eilenki oli väsyny ja annoin huutaa ku ei vaan jaksa aina hytkyttää ja kävellä pitkin kämppää..tää ei oikeestaan itke paljoo mut enempi marisee ja se on ÄRSYTTÄVÄÄ kuunneltavaa..
saas´nähä miten yö menee kun neiti syö varmaan nyt vähempi tai ehkä enempi kerrallaan ja harvemmin..
Aivan ihana auringonpaiste taas. Eeli vetelee ulkona tirsaa villatamineissa. Nyt kun käytössä on ollut kypärämyssy niin se saa osakseen hurjan karjumisen. Muuten pukeminen ei ole ollut huudon paikka, päinvastoin nukahtaa puettaessa, mutta tuo kypärämyssy joutaisi Eelin mielestä Kankkulan kaivoon.
TERVETULOA UUSILLE mukaan! Muistankin sinut oinasmamma alkuajoilta, juuri tuosta asuinpaikastasi. Mikäli oikein muistan, sieltä nurkilta mukana on Huhti, Vieteri, Marhein ja nyttemmin hiljaiseloa pitänyt Katzu. Jännä muuten, että niin monta uutta on juuri samoilta nurkilta tullut mukaan =)
Hytkyttelijöille, kantajille ja vaunujen heiluttelijoille: Jälleen kerran suosittelen tutustumaan lasten riippumattovalikoimaan. Enää niitä pienempiä ei kannata mielestäni ostaa näille elokuisille vaan satsata jo isompaan mattoon. Esim Chico-matto on toimituskuluineen 34.90e. Ei tarvitse itse kantaa (kroppa alkaa vihlomaan) ja vauva saa olla sylimäisessä mytyssä liikuvassa matossa.
OPElle poikien kuvauksesta. Hienosti meni, oli oikein aktiivinen valokuvaaja, jolla oli hyvä ehdotus, miten Eelikin saadaan kunnolla kuvaan veljien kanssa. Siinä kun helposti käy niin, että pienen veljen pitäessä Eeliä vauvan pää retkottaakin kuvan suhteen epäsuotuisassa asennossa...No, Eeli laitettiin lampaantaljalla vuorattuun koppaan nököttämään ja veljet siihen viereen molemmin puolin. Toivotaan, että edes yksi kuva on sellainen, jossa kaikki olisivat " omia itsiään" . ESikoista Eelin korissa pitäminen nauratti niin että koko ajan laittoi ujosti käden suulleen ja kakkonen olisi koko ajan ollut pussaamassa Eeliä niin, että pää peitti Eelin naaman. Mutta hyvin tosiaan selvittiin.
Hienoa, että tapaaminen onnistui ja Johto-cafe osoittautui toimivaksi paikaksi. Nähdään siellä sitten tammikuussakin, kunhan ensin käydään taas tukevimpien ruokalistojen ääressä Chicosissa pikkujoulujen merkeissä. OPE, laittaisitko muuten ilmoittautumispinon pystyyn (aivan kuin en itse osaisi...on vaan niin tuttua, että sinä sen teet ;-)
Me lähdetään päiväunien jälkeen Sirkus Finlandiaan ykkösen ja kakkosen kanssa!! Ihanaa, saa itsekin olla taas lapsi. Eeli menee hoitoon ystävälleni. Alkuun ajattelin ottaa Eelin tietysti mukaan, mutta sitten aloinkin miettiä, miten katsomossa oikein onnistuu imetykset (varsinkin näillä pakkasilla, vaikka tokihan siellä jonkinlainen lämmitys on), nukutukset ja ylipäänsä oleminen. Ihan kiva, että nyt saa keskittyä vain ja ainoastaan isompiin poikiin ja tarjota heille syliä, kun varmaan näemme kaikkea hurjan jännääkin.
Nyt valmistelemaan lähtöä.
Pumpuli ja pojat 9/03, 11/04 ja 080806
no johan tupsahtelee porukkaa täältä Hämeestä. onkohan joku muu mahtanut olla KHKS:ssa 8.-11.8.???
Joku (sorit taas) kyseli siitä miten alle 1v. pärjäilee päiväkodissa. musta tuntuu että ainakin meillä täällä kaikki alle 1v. sijoitetaan kyllä perhepäivähoitoon. Ainakaan meiän päiväkodissa ei alle 1v. ole ollut, mutta vähän vanhempia onkin sitten jo näkynyt. Yhden pojan muistan joka ei vielä osannut kävellä, kun aloitti. Itse olen ajtellut laittaa nämä omat minini perhepäivähoitoon ekaks vuodeks ja sitten tod.näköisesti päiväkotiin. On toi Peppi vielä yksvuotiaana vähän pikkanen päiväkodin pienten ryhmään missä vanhimmat kuitenkin huitelee jo helpolla yli kolmeekin ja pahimmillaan tällä hetkelläkin työpaikkani pienten ryhmässä taitaa olla 16 lasta vaikka 12 paikkanen ryhmä onkin. Ryhmis voisi kanssa olla ihan kiva vaihtoehto. Mutta tälläinen siis tämän lton ajatus asiasta.
Tämä viikonloppu on ton raksaprojen kanssa ollut mulle rankkakin rankempi. Ei jaksa ei!! Tuntuu että pää hajoo tähän yksinoloon ja siihen, että joutuu pyytämällä pyytään mieheltä pientä omaa vapaa-aikaa (jos vaikka ihan sittariin pääsis yksin " hurvittelemaan" ), kun silläkin on tietenkin tarve olla niin paljon tuolla tontilla kuin mahd. kun on nyt hyvät kelitkin. Huh huijaa, valitusta valitusta, mutta aina ei jaksais. eilen Peppikin jo " vierasti" isäänsä ja itku meinas tulla jo multakin:(
Mutta poistun jälleen taustalle!
Vieteri
onko sivuu mis voi käydä kattelee?
Kokeillaan, josko toimii
http://www.babyidea.fi/riippumatto/riippumatto.html
Ja tuo ei ole ainoa sivu. Kun googlettaa " lasten riippumatto" , pääsee useille eri sivuille ja myyjien omille sivuille. Amautissa näytti olevan Bambino-matto 29.90e tarjouksessa. Meillä se Bambino oli eka matto ja hirmu hyvä!
Voin vaa kuvitella, miten raskasta on olla kaiket päivät ja etenkin illat yksin. Uskallatko paljastaa, minne päin rakennatte?
Meillä on koko muu bändi unilla edelleen, joten pitää olla hiljaa ja istua koneella...todella ikävää =)
Vielä tosta riippumatosta. Chico- ja Bambina-matothan kestää aikuisen painon (80kg), eli siinäkään mielessä sijoitus ei ole huono: vauva-ajan jälkeen matolla on käyttäjiä, paitsi taapero itse niin isommat sisarukset ja jopa vanhemmat voivat sitä käyttää. Riippumatto ei siis ole mikään tavallinen vauvanvaruste. Meillä tuo kohta 2v. nukkuu parhaillaankin riippumatossaan päikkäreitä, eli meillä tuo lentävä matto on ollut käytössä näin pitkään. 3v. isoveli käy riippumatossa lukemassa kirjoja.
miten tuo tulee kiinni sänkyynkö? kandeisko sit tilaa tuo amautin tarjous riippumatto? meillä 6.v vanha ikeasta ostettu sänky että onko liian pitkä siihen? ja toimiiko tuo? äskenki tyttö venkoili vaunuissa nostin syliin ni tuli pari röyhyä..söi meinaa 160ml maitoo ennen lenkkiä mutta röyhtäs kyllä ennen sitä..että ilma vissiin ei anna nukkua :(
mietin päikkäreille tota riippumattoo
Meillä on ollut vain ja ainoastaan noita isoja mattoja, jotka menee isoillekin lapsille. Niitä lyhyempiä voi ainakin sitoa pinnasänkyyn. Mutta kun ainakin meillä se liike oli tärkein, niin eihän pinniksen sisällä mahdu millään keinumaan.
Eli meillä matot on olleet kiinni niillä koukuilla, joita babyidean sivuilla esiteltiin. Niitä saa ostaa ihan marketeista ja rautakaupoista. Matto pitää olla joko sängyn päällä tai lattian rajassa. Meillä on olleet lattian rajassa, alla vain matto, peitto tai patja, mitä milloinkin.
Mitat ovat siis tärkeät, eli katso sen tarjousmaton pituus. Yleensä hyvän levyinen matonsijoituspaikka on joku käytävä tai sitten lastenhuoneessa poikittain seinästä toiseen. Edellisessä kodissa meillä oli riippumaton toinen koukku kiinni seinässä, toinen hoitopöydän päädyssä. Huom. matonhan saa aina napattua pois tieltä, kun sitä ei käytä, eli meilläkin on aina unieaikojen ulkopuolella molemmat matonpäät samassa koukussa nipussa. Eli vaikka sen joutuisi sijoittamaan vähän outoonkin paikkaan, niin eihän se siinä jatkuvasti ole auki. Meille siitä oli ainakin niin paljon apua, että kaikki sovellukset otettiin käyttöön.
Sitten vielä yksi pointti. Meillä poika on nukkunut matossa aina poikittain, eli ei niin kuin yleensä matossa ollaan. Edelleenkin lähes 2-vuotiaana mahtuu olemaan poikittain. Kun poika oppi matossa kääntyilemään, ei tarvinnut pelätä silloinkaan putoamista. Leveyssuunnassa Chico-matto on muistaakseni isompi kuin Bambino. Meillä on ne molemmat matot olleet ja kestäviä ovat.
elikkä meiän kannattaa ottaa sellanen missä on jalusta,koska meillä ei oo paikkaa mihin niitä koukkuja laittaa.. kalliimpi se jalustalla,mutta toisaalta sen voi laittaa kesällä vaikka terdelle :) tai ottaa reissuun mukaan..
kiitoksia neuvoista..
Toi telineellinen on kyllä ihana!
meilläki näköjää jaksetaan olla 1h-1,5h hereil ja sitte alkaa natina,mutta ei malta nukkuukkaan..aika rasittavaa..meillä ei näköjää koisata ku liikkuvissa vaunuissa.nytteki hytkytän sylissä ja joutu kapaloimaan et malttaa rauhottuu ja ottas pikku unet..ootteko muuten ottanu sängystä pois heti vai kokeillu tutinkaa viel nukuttaa? niin ku päiväunista on kyse et ku tääki nukkuu esim.20min ja herää ni joskus tuntuu et otan liian aikasin pois ja sitte on ilonen vähän aikaa ja alkaa natina..mua niin vituttaa tää hytkyttäminen ja kanniskelu..kasvais nopee..alkaa hermo mennä ku yksin saa kaikki tehä:@ ukko nytte laittaa autoon uusii jarrupaloja..eilen pitkänpäivän duunis..et ku kuuntelee ja kanniskelee yksinään ni alkaa keittää jossain vaihees!!!!