Apua! Vauva herailee yolla itkemaan keskimaarin puolentunnin valein!! Mika sita mahtaa vaivata? miten sen sais nukkuu pitkia younia?
tätä on jatkunu ainakin noin 2 kuukautta, vauva on nyt 6kk. Alhaalle on tullu jo hampaat, eikä näytä siltä että ihan heti olis tulossa lisää. et ei ehkä se oo vaivaamassa. " Tassuttelusta" ei ollut apua.. Liekö sitten pelkkää ilmavaivaa.. kun piereskelee ja itkee ja röyhtäilee. Röyhtäytän aina joka syötön jälkeen, mutta silti.. Neuvolassa ei osattu auttaa.
Jos tämä on ilmavaivoja, miten kauan se voi jatkua? voiko vielä 8 kuisellakin olla ilmavaivoja? välillä vauva rauhottuu syliin hyssyttämällä, mt monesti vaan tissille rauhottuu.. ja kun syö usein, saa aina uudet ilmat mahaansa vaivaamaan.. huhhuh!!
onko muilla kokemuksia vastaavasta? mikä auttoi? vai auttoiko mikään? aika raskasta on..
Kommentit (9)
HEI!
Jos lapsellasi on toistuvasti selviä vatsavaivoja, alkaisin itse epäilemään mahdollista allergiaa. Maitoallergia on aika yleistä nykyisin ja myös muut allergiat pitää sulkea pois! Myös pelkästä äidin maidosta voi tulla vatsavaivoja, koska luonnollisesti äidin syömä ruoka ja juoma kulkeutuu rintamaitoon. Käänny lääkärin puoleen allergioiden pois sulkemiseksi!
Luulen että tissistäsi saa vain pelkkää ilmaa....olen kokenut samaa,siirry pulloon ja korvikkeeseen
tulee mullekin mieleen. Tuo suurperh.äidin neuvo kuulostaa kyllä hölynpölyltä, sorry vaan.
Jos vauva päivällä syö selvästi harvemmin niin eihän sieltä tissistä silloin " pelkkää ilmaa" tule. Oli sitäpaitsi tosi rumasti sanottu suurperheen äidiltä :( Kannattaa minunkin mielestä käydä lääkärissä, ainakin korvatulehdus voi aiheuttaa tuollaista.
Mutta kyllä minäkin tuossa tilanteessa kokeilisin antaa lisämaitoa pullosta ja katsoisin, vaikuttaako. Ettei vaan nälkää itke. Sitä rintamaitoa kun ei ihan kaikilta tule ihan tarpeeksi, vaikkei sitä täällä kai saiskaan " ääneen sanoa" .
Toki syitä voi olla paljon muitaki, mutta tuo nyt on helppi kokeilla ja ihan takuulla ei muutama korvikepullo imetystä kaada...
ettei ehkä maito riitä. Mutta pitääkö sanoa niin rumasti että " pelkkää ilmaa sulta tulee" kun kyseessä on kuitenkin aika arka asia? Onhan se ihan mahdollista ettei oo tarpeeksi maitoa, mutta sitä varmaan jokainen jo itsekin ensimmäiseksi ajattelee. Ja voisi ehkä sanoa vähän nätimmin?
Hei,
Meillä neiti nyt reilu 6kk. ja sama vaiva eli herätään itkien yöllä noin 1 tunnin välein ja ei rauhotuta ihan helpolla. Meillä tosin hampaitakin pukkaa ja haetaan konttausasentoa eli nämäkin varmasti vaikuttavat.
Tässä sinulle erittäin hyvä artikkeli luettavaksi vauvojen unihäiriöistä: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649
Tässä yksi kohta artikkelista: " Kuuden kuukauden iässä vauvan kehitys etenee nopeasti sekä motorisella että emotionaalisella alueella. Tässä, kuten myöhemmissäkin voimakkaan kehityksen vaiheissa, vauvan yöuni häiriintyy helposti. Useimmiten apua unihäiriöihin haetaankin kuuden kuukauden ja yhdeksän kuukauden välissä. Aiemmin kohtuullisen hyvin nukkunut vauva on tässä vaiheessa alkanut tarvita huomattavasti enemmän aikuisen apua nukahtamiseen ja unessa pysymiseen."
Mitään kikkakolmosta ei minullakaan valitettavasti ole antaa, mutta ymmärrän sinua oikein hyvin! Itse hoen itselleni lähes joka päivä että: " tämä menee ohi, tämä menee ohi" :)
Tsemppiä!
T. Emmi ja huonosti sekä yöllä että päivällä nukkuva neiti
suurperh.äiti:
Luulen että tissistäsi saa vain pelkkää ilmaa....olen kokenut samaa,siirry pulloon ja korvikkeeseen
suurperh.äiti ja pidä luulot ominasi ja perehdy vauvojen kehitysvaiheisiin. Luulisi sinun jo jotain tietävänkin nimimerkistäsi päätellen. Vaan eipä se tiedonhakemisen taito lasten määrän lisääntyessä välttämättä näköjään kasva.
Todella törkeä kommentti. Taitaa olla tahallista provosointia..
Enpä voi muuta kuin antaa vertaistukea... Eli meidän vauvamme heräili keskimäärin 1-1,5 tunnin välein ensimmäiset 7-8 kuukautta ja aika loppuhan siinä äiti alkoi olla. Mutta sitten ihan yht äkkiä yöt paranivat. Tuntuu, että meillä auttoi se, kun sapuskoihin tuli liha mukaan.
Nyt yöunet ovat taasen hieman häiriintyneet ilmeisesti kävelyn myötä, mutta ei mitään tohon aikaisempaan verrattuna! :)
Toivon sulle jaksamista ja toivottavasti sulla on joku, joka myös välillä hoitaa yöheräämiset... tai että saat ainakin joskus päivisin nukkua.
pj78 ja poika kohta 1 v