Ärsyttää oma negatiivisuus. Onko oikeasti muka mahdollista muuttaa itseään positiivisemmaksi?
Minä keksin joka asiasta negatiiviset puolet. Ja ne negatiiviset puolet yleensä voittaa kaikki positiiviset. En tee sitä tahallaan, mutta aivoni on vaan sellaiset, että ne oikein etsimällä etsii kaikesta jotain negatiivista. Voiko tällaisesta muuttua? En kyllä usko..
Kommentit (8)
Aivot on plastiset eli muistiratoja voi muokata.
Vaatii toistoja.
En tiedä, koska en koskaan ollut täysin pessimistinen. Silti tuli mieleeni, että voisikohan itsemyötätunto auttaa? Eli alat puhumaan ensin itsellesi ymmärtävästi ja hyväksyen niin voisi heijastaa sitten myös muihin asioihin.. Ehkä. Ei siis ole mitään hippihommaa vaan termiin törmäsin alunperin palautumisen ja oman resilienssin kehittämisen yhteydessä ja ainakin itse suhtaudun nykyisin itseeni levollisemmin.
Omaa temperamenttia eli erilaisia synnynnäisiä persoonallisuuspiirteitä ei voi kokonaan muuttaa, mutta aivoja voi treenata kyllä paljonkin. Uusien ajatusmallien kehittyminen kestää aikansa, mutta on palkitsevaa, kun huomaa muutosta tapahtuneen! Useampi viikko kannattaa varata tulosten odotteluun, ja sen ajan sinnikkäästi harjoitella ajattelemaan asioita eri reittiä kuin mitä on tottunut. Sitten voi jatkaa lisää, niin uudenlainen tapa ajatella vahvistuu entisestään ja alkaa tuntua luontevalta vuosien mittaan.
Oletko uupunut? Silloin kielteinen ajattelu korostuu.
Itse luulin olevani sellainen ihminen, kunnes pääsin pois negatiivisten valittajien vaikutuspiiristä. Löysin positiivisen asenteen mitä valittajat eivät yrityksistä huolimatta ole saaneet enää hävitettyä, vaikka huonoja hetkiä on tietysti minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta vaatii paljon työtä.
Työtä ja aikaa, mutta kannattaa, olo paranee niin paljon.
Voi, mutta vaatii paljon työtä.