Onko teillä ollut joskus tili kauppaan?
Mun lapsuudenperheellä oli tili läheiseen K-kauppaan. Minullakin oli lupa käydä sieltä ostamassa, ja kassat ja kauppias tunsivat minut ulkonäöltä ja tiesivät kenen tilille laitetaan. Kerran kuussa äiti kävi maksamassa koko kuun laskun.
Sitä en tiedä saiko tuon laskun kuka vaan hoksasi hakea tai oliko siihen laitettava joku pantti tms.
Kommentit (48)
Muistan kun tulin koulusta nälkäisenä ja ostin välipalaa tilille lähikaupasta.
Sitten katsomaan oliko postissa tullut mitään kivaa eli lehtiä ja kirjeitä. Kasarielämää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma oli minunkin lapsuudenkodissa. Lisäksi kauppias toimitti ostokset kotiin, kun puhelimella tilasi. Nyt aikuisena olen käyttänyt ruuan verkkokauppoja niin kauan kuin niitä on ollut, se on ollut aina minulle luontevin tapa tehdä ostokset. Varmaan sitä kasarin lähi-K-kaupan kotiinkuljetusta syyttäminen.
Mun mies oli nuorena poikana kesätöissä kaupan tsupparina, ja kuskasi niitä ostoksia asiakkaille kotiin 60 - luvulla.
Siksi meitä aina naurattaa, kun nyt hehkuteen verkkokaupan/kotiin kujetus palveluja.
Meillä oli ollut jo -60 luvulla. Kauppias oli vienyt ostoksia ennen kyläkaupan aukeamista. Silloin ei ollut keksitty autoihin lohkolämmittimiäkään eikä maaseudulla monella ollut omaa autoa. Kovilla pakkasilla oli laskenut Mossen öljyt pesuvatiin ja uuninpäälle että sai autonsa käyntiin notkeilla lämpimillä öljyillä. Kyllä woltti kuskeilla on helppoa tuohon verrattuna.
Näissä oli aikamoinen väärinkäytösten mahdollisuus, kun tilille sai ostettua vain sanomalla tilinomistajan nimen.
Meillä oli ysärillä lähikaupassa tili, siihen oli kai kauppiaan kanssa sovittu joku "katto". Kun yläasteella aloimme vastata kauppareissuista sisarteni kanssa, meidän tuli huolehtia ettei sitä luottokattoa ylitetty.
Käytännössä tuo olikin tietylle summalle sovittu luotto, joka tuli lyhentää kuukausittain.
Mul oli kun olin k kaupas töissä, siitä vaan sit palkasta vähennettiin. Ärrällä kun oli töissä niin siel oli kans.
Oli meillä tili ruokakauppaan kun olin kouluikäinen. Aikoinaan olin saman työnantajan palveluksessa töissä useammassakin eri yksikössä ja jokaisella yksiköllä oli omat tilit useampaankin kivijalkakauppaan. Kaupassa sitten myyjät aina kaivoivat sen ruutuvihkon tiskin alta ja etsivät oikean sivun mihin työpisteeseen sillä hetkellä olin hakemassa tavaraa ja tarvikkeita. Samoin olen hakenut tarvikkeita ja ostoksia useamman eri yhdistyksen laskuille. Nykyisellä työnantajalla on myös tilit pariin liikkeeseen.
Tämmöiset häiriköt kannattaa ilmoittaa ylläpidolle. Eli teet ilmoituksen viestistä ja laitat siihen, että häiriköi ts. spämmää palstalla.