Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa keksimään viriketoimintaa autisminkirjolaisille

Vierailija
17.10.2022 |

Menen lähihoitajan harjoitteluun, jossa täytyy suunnitella kaksi eri viriketoimintaa. Toisen olen ajatellut olevan leipomista, ehkä pipareita koska harkka kestää melkein jouluun asti niin sopisi kauteen. Toista en keksi, koska en ole yhtään luova ihminen ja hirveän vaikeaa miettiä mitään. Onko kellään omia kokemuksia tai muuten vaan ehdotuksia? Kohderyhmänä siis tosiaan autisminkirjolaiset aikuiset, osa on hyvin omatoimisia ja osa ei lainkaan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askarrelkaa sielu.

Vierailija
2/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiktokissa tuli just vastaan et vanhuksille oli pingispallot ja kertakäyttömukit joita ne liikutteli pöytää vasten. Sit reunoille oli laitettu pahvit. Ruokapöydässä pelasitvat kahdestaan vastakkain yrittäen työntää liuttamalla pallo toisen päätyyn. Kaikki pelas siis yhtäaikaa kahdestaan. Ruokapöydässä oli väliseinät vaan laitettu kenttien väliin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen vertaa pysty, että keksisi itse. Ja kysyy vauvapalstalta. Antaa melkoisen kuvan lähihoitajista.

Vierailija
4/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistiharjoitus tuokio, jossa huomioitu aisti yli/ali herkyydet. Tuokiossa tutustutaan esimerkiksi erilaisiin:

- ääniin (luonnon äänet, eläimet, kulkupelit jne vaikka levyraadin tyyppisesti, eli potilaat saavat antaa pisteitä suosikeilleen tai arvailla vain muuten vain oikeaa vastausta)

- makuihin (tehdään potilaille ns makulautaset, jolle erilaisia makuja/mausteita)

- tuntemuksiin (potilas saa valita jonkin tunto harjoituksen, esim hieronta erilaisin apuvälinein/sively pensselillä/venyttely avustetusti jne)

- liikkeisiin (esim jonkinlainen yksinkertainen jumppaharjoitus tai tanssi musiikin tahdissa).

Jokainen potilas sitten osallistuu oman päivän vointinsa ja kiinnostuksensa mukaisesti, joko ei ollenkaan, osan aikaa tai koko tuokion ajan. Ei kannata varmaankaan kovin suurta porukkaa ottaa kerrallaan osallistumaan.

Tsemppiä harjoitukseen!

Vierailija
5/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen vertaa pysty, että keksisi itse. Ja kysyy vauvapalstalta. Antaa melkoisen kuvan lähihoitajista.

Minkälaisen kuvan nyt sait lähihoitajista, kun 2kk opiskellut ei vielä osaa kaikkea?

Vierailija
6/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiktokissa tuli just vastaan et vanhuksille oli pingispallot ja kertakäyttömukit joita ne liikutteli pöytää vasten. Sit reunoille oli laitettu pahvit. Ruokapöydässä pelasitvat kahdestaan vastakkain yrittäen työntää liuttamalla pallo toisen päätyyn. Kaikki pelas siis yhtäaikaa kahdestaan. Ruokapöydässä oli väliseinät vaan laitettu kenttien väliin

En ole varma ymmärsinkö nyt tätä täysin, pitäisi ehkä nähdä se video.

Vierailija
7/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aistiharjoitus tuokio, jossa huomioitu aisti yli/ali herkyydet. Tuokiossa tutustutaan esimerkiksi erilaisiin:

- ääniin (luonnon äänet, eläimet, kulkupelit jne vaikka levyraadin tyyppisesti, eli potilaat saavat antaa pisteitä suosikeilleen tai arvailla vain muuten vain oikeaa vastausta)

- makuihin (tehdään potilaille ns makulautaset, jolle erilaisia makuja/mausteita)

- tuntemuksiin (potilas saa valita jonkin tunto harjoituksen, esim hieronta erilaisin apuvälinein/sively pensselillä/venyttely avustetusti jne)

- liikkeisiin (esim jonkinlainen yksinkertainen jumppaharjoitus tai tanssi musiikin tahdissa).

Jokainen potilas sitten osallistuu oman päivän vointinsa ja kiinnostuksensa mukaisesti, joko ei ollenkaan, osan aikaa tai koko tuokion ajan. Ei kannata varmaankaan kovin suurta porukkaa ottaa kerrallaan osallistumaan.

Tsemppiä harjoitukseen!

Kiitos, tää kuulostaa hyvältä, jotain aistijuttuja mietinkin kun kyseessä on autistit, en vaan osannut itse kehitellä siitä mitään järkevää.

Vierailija
8/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua stressaa ja masentaa tää asia tosi paljon. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Ap

Vierailija
9/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisen kuvan nyt sait lähihoitajista, kun 2kk opiskellut ei vielä osaa kaikkea?

Ei tuon vertaa keksi. Ei sovellu alalle.

Vierailija
10/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa piilosta.

Vierailija
11/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua stressaa ja masentaa tää asia tosi paljon. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢

Ap

Yksikään väitteesi ei osunut kohdalleen, mutta kiitos yrityksestä t. oikea ap

Vierailija
12/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuon vertaa keksi. Ei sovellu alalle.

Hieno analyysi t. ap

Vierailija
13/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

P e p p u s e k s i

Vierailija
14/14 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mä en usko et sulla pitäisi olla näytöä varten suunnitelma valmis eka harjoittelu päivänä, näkemättä, kokematta ym. millainen ryhmä on.

Mene siis harjoitteluun ja tutustu heidän tapoihinsa ja näet minkä tyylisiä juttuja tekevät niin saat ideoita mitä voisit tehdä heidän kanssaan.

Lisäksi sulla on siellä harjottelupaikalla ohjaaja jonka kanssa voit puhua näistä asioista. Ohjaajan kuuluu auttaa sua keksimään tekemistä ryhmälle.

Autisteja on niin monta eri tasoa ja voi olla muuta huomioitavaa joten vaikea sanoa tietämättä millainen tekeminen sopii ryhmällä.

Voisitteko lähteä ulos kävelylle ym liikuntaa.