Paras kirja jonka olet lukenut?
Eli suositelkaa parhaita kirjoja joita olette lukeneet tai mitä voisitte lukea uudestaan monta kertaa :) Yritän löytää luettavaa syyslomalle, joten apu olisi aivan ihanaa!
Kommentit (773)
Luin vasta Wilhelm Mobergin Maastamuuttajat.
Oli todella hyvä kuvaus Ruotsista Pohjois-Amerikkaan lähteneestä perheestä.
Adams , Ruohometsän kansa - Kukkia Algernonille, - Soylent Green Harry Harrisonin versio, Stanislav Lem, Kyberias ....vaatii satiirista scifi ymmärystä.
Vierailija kirjoitti:
Voinko vastata, jos paras kirja on manga? Kirjasnobien mukaan mangat ei ole muka kirjoja... :D Mitä mieltä AP on?
Ei ainakaan minua haittaa, jos vastaat.
Mutta manga ei kyllä ole kirja, ja tämä ei ole mielipide. Manga on japanilaista sarjakuvaa, jossa tyylipiirteenä on usean perinteisen lajityypin sekoittuminen (toki japanilaisen "puhtoisen" piirroksen lisäksi). Tosin niin Suomessa kuin joissakin muissakin maissa sarjakuvaa esim.myydään myös kirjakaupoissa, että en sikäli suhtaudu mangaankaan mitenkään aletuvasti ...
Evankeliumin jälkeen Samuelin kirjat, kun paimenpoika Daavidista tulee kuningas. Ja Ilmestyskirja. Jesajan kirjakin on tosi hyvä. Itse asiassa suositella voi kaikkia kirjoja Raamatusta.
Kaikkien aikojen parasta kirjaa en ikävä kyllä koskaan päässyt lukemaan, koska sitä ei lopulta julkaistu.
Kyllähän tämä olisi ollut heittämällä paras:
https://kansallinen.fi/tuote/miten-suomi-paatti-voittaa-koronan/
Pösilöitä taas palsta täynnä.
Eivät lue koskaan yhtään mitään.
Tuskin edes osaavat lukea kunnolla.
Ne muutamat jotka alootuksern vastasivat, tietävät taatusti mitä suosittelevat: Koska lukevat paljon, ja myös ymmärtävät lukemansa.
Pari kirjaa, jotka jaksan lukea uudestaan ja uudestaan:
Corinne Hofmann: Valkoinen masai
André Aciman: Kutsu minua nimelläsi
Millaisesta tyylistä pidät? Paljon on ehdotettu klassikoita, mutta onhan näitä uusiakin suosittuja mm. Delia Owens - Suon villi laulu, Miranda Cowley Heller - Paperipalatsi... En tosin tiedä lukisinko välttämättä uusiksi.
Vaikea se on suositella jos et kerro yhtään millaisesta kirjallisuudesta pidät.
Itse pidän lähinnä fantasiasta ja scifistä ja varmaan kaikkien aikojen paras kirja on minun subjektiivisesta mielestäni Dyyni.
Mutta ei kirjoja kannata lukea niinkutsutun sivistyksen vuoksi (kuka muka jaksaa lukea pelkästään ulkoisten motivaatioiden vuoksi, vaan lukea sitä mikä kiinnostaa. Aivoja se kehittää joka tapauksessa.
Jos tykkää 1800-luvusta kannattaa lukea sen aikakauden kirjailijoita, eikä vain niitä, jotka sijoittavat kirjansa siihen aikakauteen. Siltä ajalta esim. Brontën sisarusten kirjat ovat ihan hyviä. Charlotte Brontën klassikko Kotiopettajattaren romaani. Myös Anne Brontën kirjoittama Wildfell Hallin asukas on aika hyvä.
Anton Tsehovin novelli Nainen ja sylikoira.
Vierailija kirjoitti:
Pösilöitä taas palsta täynnä.
Eivät lue koskaan yhtään mitään.
Tuskin edes osaavat lukea kunnolla.Ne muutamat jotka alootuksern vastasivat, tietävät taatusti mitä suosittelevat: Koska lukevat paljon, ja myös ymmärtävät lukemansa.
Mikä ihmeen änkyrä sinä olet? Mistä sinä tiedät, mitä ihmiset lukevat? Tuo sinun agressiivinen tyylisi kyllä kertoo sinusta paljon.
Se on makuasia, mikä kenenkin mielestä on "paras" kirja.
Liity johonkin facen kirjallisuusryhmistä. Sieltä saat joka päivä monta vinkkiä.
Taigan erakot .. en muista kirjoittajan nimeä. Mut minulle kolahti lujaa tämä tositarina perheestä joka asui siperian metsissä 30 vuotta täysin eristyksissä siviilisaatiosta. 3 lasta syntyi tämän eristyksen aikana. Elättivät itseään luonnon antimilla, viljelyillä yms.
Saatana saapuu moskovaan
Amerikan psyko
Alaston lounas
Haudatkaa sydämeni wounded kneehen
Pyhä keihäs
Margaret Atwood: Herran tarhurit
Dystopia siitä, kun tuho on vallannut koko maapallon ja muutamat henkiinjääneet taistelevat olemassaolostaan, kun tuhka peittää maanpinnan
Ani Kellomäki -Kosteusvaurioita