Autismikuntoutuksen potilas hyökkäsi lähihoitajan päälle ja paiskasi seinään
Ihan kuin olisin lukenut uutisen edellisestä työstäni.
"Oikeus hylkäsi työnantajaa vastaan nostetut syytteet työturvallisuusrikoksesta.
Potilas hyökkäsi hoitajan päälle, tarttui tätä hiuksista ja paiskasi seinään siten, että tämä sai vammoja päähänsä ja niskaansa.
Väkivaltaa viikottain, ei voi mitään, se kuuluu työhön.
Osastolla oli naisen mukaan erilaisia suojavälineitä, joilla pyrittiin estämään lyömistä, puremista ja tarttumista. Pään suojaksi oli tarjolla pipo, kolhulippis ja pehmokypärä. Hän sanoi, että osan asiakkaista kohdalla esimerkiksi pipoa ei voinut pitää, sillä se provosoi heitä enemmän."
https://www.karjalainen.fi/kotimaa/autismikuntoutuksen-potilas-hyokkasi…
Käykäähän lukemassa tuo uutinen, siinäpä vilkaisu lähihoitajan työhön.
Siihen on syynsä että se on nyt minun entinen ammatti.
Kommentit (84)
Vinkkinä kaikille: nämä asiat eivät tule muuttumaan. Se on utopiaa. Eli joko kestät väkivallan, tai sitten kannattaa suosiolla vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun turvakeinoja käytetään niin ovat potilaan omaiset huutamassa miten ne ovat potilaan ihmisarvoa alentavia.
Yksi syy työpaikan vaihtoon oli edellämainitun tapauksen kaltaisia tilanteita. Väkivaltaa oli odotettavissa muutamilta asiakkailta, juurikin autisminkirjoon kuuluvilta. Vaikka kuinka tilanteita pyrittiin ennakoimaan ja ehkäisemään, et voi ikinä tietää mitä toisen ajatuksissa liikkuu ja yllättäviä tilanteita syntyy.
Asiaa jos yritit ottaa esille johdon kanssa, niin kehoitettiin olemaan omaisiin yhteydessä. Omaiset taas nostivat metelin. Eli asiat eivät edenneet suuntaan tai toiseen.
Olen nyt pari vuotta tehnyt töitä toisaalla ja huomattavan paremmissa olosuhteissa. Minun ei tarvitse olla kenenkään nyrkkeilysäkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus sikiöseulonta pettää..
Missäs seulonnassa autismin pitäisi näkyä???
Vierailija kirjoitti:
Sitten uutiseen liittymätön seikka, lähihoitajan työhön aikuisten kehitysvammaisten parissa liittyy eräs tietty piire josta täällä ei ole lupa puhua, silloin ketju menee heti poistoon.
Mutta ei siitä sen enempää. On tabu.
Ap
Mikäköhän tämä piirre on? Itse olen työskennellyt yli 20 vuotta haastavasti käyttäytyvien autististen henkilöiden parissa sekä suljetulla laitospuolella että asumisyksikössä, enkä tiedä mistä puhut. Rakastan muuten työtäni, sillä näen koko ajan miten ihmisen elämään voidaan vaikuttaa positiivisesti, kun vaan löydetään sopivat keinot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja taitaa olla ainoa ammatti, jossa pahoinpitelyn kohteeksi joutuminen kuuluu ikään kuin työnkuvaan ilman kunnollista oikeutta puolustautua. Muistakaa nuoret tämäkin, kun mietitte uravalintaanne!
Kävisin jonkun itsepuolustuskurssin, jos olisin tekemisissä uhkaavien/impulsiivisten asiakkaiden kanssa.
Ei kai itsensä puolustamista missään kielletä? Sitä en silti epäile, etteikö turvallisuusasioissa voisi olla paljonkin parannettavaa.
Ja sitten saa itse syytteet kun potilaalle on tullut ruhjeita, vaikka kuinka selittäisi itsepuolustuksena
Jos olisin tuon kaltainen potilas syystä tai toisesta, haluaisin eutanasian. Ei tuollainen paskassa pyöriminen, toisten ahdistelu tai kaiken pelkääminen ihmisarvoista elämää ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten autistin voi kuntouttaa ja onko asiaa kysytty autistiselta itseltään?
Autisteissa on hieman sellainen piirre, että jos yritetään tehdä heidän tahtonsa vastaista asiaa, he vastaavat asiaan vaikka väkivalloin.
Parasta on vain jättää rauhaan.
Samalla voisi lopettaa se ADHD:den myrkyttämisen. Uniongelmat myrkyn vuoksi ei ADHD:ta paranna.
Koko psykiatrian voisi lakkauttaa hyödyttömänä, ihmisiä tuhoavana räpeltämisenä.
Psykiatria pelasti henkeni kahteen otteseen kun sairastuin psykooseihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin työn kehitysvammaisten parissa, koska olen pienikokoinen nainen enkä pystynyt puolustautumaan usein toistuvaa seksuaalista ahdistelua ja väkivaltaisuutta kohtaan riittävästi. Eikä useimmiten ole sitä henkilökuntaa niin että siinä olisi toinen aina turvaamassa.
Tuo on mielenkiintoista että aina harmitellaan kun pienikokoinen nainen ei pärjää ja nainen tarvitsisi enemmän turvaa. Milloin muka poliisit menevät yksin väkivaltaista ihmistä taltuttamaan, olivat miten isoja hyvänsä? Poliiseilla on suojaliivit ja aina vähintään yksi kollega mukana. Ja hoitajille annetaan joku lippis!?
Lukiko joku artikkelin?
Ei puhuttu autisminkirjolaisista, vaan ihan oikeasti autistista. Kannerista tmv.
Autisti on oma lajinsa ja vaatii tietyt taidot osata hoitaa tällaista ihmistä.
Erityisherkkänä tiedän "suojattomuuden", ja tarpeen olla omissa oloissaan.
Ei kaikista ole kaikkeen eikä tarvitsekaan.
Iloa.
Kyllä minuakin kerran yritti joku vammainen huitoa, mutta minä plittaisin kovemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuo autisti rikosoikeudellisessa vastuussa on? Pahoinpitely on rikos?
Varmaan syyntakeeton , eli ei tule mitään. Odotan mielenkinnolla milloin keskustelu poistuu , hys hys ettei tule asseille paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minuakin kerran yritti joku vammainen huitoa, mutta minä plittaisin kovemmin.
Mulla sama , olen nainen kun kaveri tuli leipäveitsen kanssa eteeni ja aikoi "kutitella" , onneksi sain juttelemalla tilanteen rauhoittumaan. Nämä tilanteet on arkipäiväisiä kehitysvamma- ja mielenterveys puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama , olen nainen kun kaveri tuli leipäveitsen kanssa eteeni ja aikoi "kutitella" , onneksi sain juttelemalla tilanteen rauhoittumaan. Nämä tilanteet on arkipäiväisiä kehitysvamma- ja mielenterveys puolella.
Mitä samaa tuossa juttelemisessa on sen kanssa että minä plittaisin niin että vammailija lensi orapihlaja-aitaan niin että rytisi?
Vierailija kirjoitti:
Joskus sikiöseulonta pettää..
No tasan pettää! Autismi ei näy missään sikiöseulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että OSAN väkivaltatapauksista voi ehkäistä hyvillä ihmissuhdetaidoilla. Mutta kun puhutaan esimerkiksi kehitysvammaisista, tai pahoin muistisairaista tai varhaisista mielenterveyspotilaista, on ihan sama kuinka lempeä on lähestymistapasi, jos asiakas raivostuu tai vaikka säikähtää.
On itsellänikin kokemuksia, että osa muiden mielestä raivohulluista paapoista onkin mun kanssa toiminut hienosti, mutta toisaalta taas olen mä osumaakin saanut ihan tarpeeksi. Mulla on esimerkiksi ikuinen arpi kädessä yhden pureman seurauksena. Mua on myös revitty hiuksista niin, että esimies on joutunut tulla irrottamaan asiakasta musta irti. Mua on heitelty tuoleilla, ja mut on uhattu tappaa. Samoin mua on läpsitty takapuolelle ja puristeltu intiimeistä paikoistani.
Esimerkiksi mielenterveyspotilaiden/asiakkaiden hoitoon/ohjaukseen kuuluu rajoittaminen, mikä usein laukaisee aggression. Jotkut työntekijät saattavat yrittää mielistellä tai jättää rajoittamatta selvässäkin tilanteessa väkivallan pelosta. Sitten taas ne jotka uskaltavat rajoittaa, saavat aggression niskaansa. Rajoittamisella tarkoitan esimerkiksi rajattomaan tai uhkaavaan käytökseen puuttumista jne. Ala ei sovi kaikille, koska se toisen ihmisen kieltäminen ja rajaaminen on psyykkisesti raskasta hommaa ja kaikista ei siihen ole. Osa kuvittelee, että työ on leppoista ihmissuhdetyötä, mutta se on väärä oletus. Mukaan päihteet ja esim lääkkeettömyys, niin tilanne on usein eskaloituva.
En tiedä miten tuolla kehitysvammapuolella menee, mutta näin psykiatristen asiakkaiden kanssa.
Siksihän niitä miehiä tuonne kaivattaisiin. Fyysisesti paremmat eväät suojautua ja pitää riehujat aloillaan. Joskus vaan se voima pysäyttää, puhe ei riitä.
Meillä psyk osastolla on mieskiintiö, eli miehiä pitää olla jokaisessa vuorossa tietyn verran. Näin on ollut meillä koko 22 vuotta jonka olen alalla työskennellyt. Taasen mitään tuollaista mielistelyä tai "raojittamisen" pelkoa en ole kohdannut työntekijöiden puolelta missään tilanteessa. Meillä on nollatoleranssi uhkaavalle käytökselle, ja ammattitaitoiset ihmiset töissä, joten väkivaltaa tulee harvemmin vastaan. Sen uhka tosin on läsnä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista työtä tekevälle lähihoitajalle palkankorotuksen voisi suodakin. Täytyy kuitenkin muistaa että suurin osa heistä tekee huomattavasti kevyempää työtä.
Totta, ei kaikki tietenkään näin pahaa ole. Lähihoitajan työssä on kuitenkin paljon väkivaltatilanteita, monet muistisairaat vanhukset ovat yllättävän väkivaltaisia. Työnantajapuoli taas pyrkii hyssyttelemään asiat hiljaiseksi.
ApEnemmän olen huolissani vanhuksista, jotka joutuu asumaan samoissa paikoissa väkivaltaisten vanhusten kanssa.
Kaverini isän huonekaveria pelkäsi kaikki hoitajat. Se huonekaverisi oloinen täysin mielisairas ja väkivaltainen. Silti kaverini isä joutui vanhuksena samaan huoneeseen asumaan.
Tällaista valitettavasti on, kaikki eivät pääse itselleen sopivimpaan hoitopaikkaan. Ei vain ole tilaa.
Ap
Ongelma on siinä ettei ole sopivaa paikkaa. Ei vanhuutensa vaivojen vuoksi seonnut kuulu psykiatriselle osastolle, eikä normi vanhainkotiin. Heille on antaa vain eioota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista työtä tekevälle lähihoitajalle palkankorotuksen voisi suodakin. Täytyy kuitenkin muistaa että suurin osa heistä tekee huomattavasti kevyempää työtä.
Totta, ei kaikki tietenkään näin pahaa ole. Lähihoitajan työssä on kuitenkin paljon väkivaltatilanteita, monet muistisairaat vanhukset ovat yllättävän väkivaltaisia. Työnantajapuoli taas pyrkii hyssyttelemään asiat hiljaiseksi.
ApTyöhöni kuuluu autismikuntoutus eikä yksikään mun työkavereistakaan ole lähihoitajia. Ihan turha väittää tätä erityisesti lähihoitajien asiaksi.
En ole mitään sellaista väittänytkään. Puhun väkivallasta lähihoitajan työssä isommassa kuvassa, vanhustenhuollossa, kehityisvammaisten puolella jne. En vain tuosta yhdestä yksiköstä, josta uutisessa kerrottiin.
Ap
Niin puhut ja se ei ole mikään vain lähihoitajien työn ongelma.
Niin? Kaikkien kantti ei kestä tuota työtä, ja on hyvä sekä itsesi että asiakkaiden kannalta, että vaihdoit alaa.
T. Itsekin alalla työskennellyt
Vierailija kirjoitti:
Sitten uutiseen liittymätön seikka, lähihoitajan työhön aikuisten kehitysvammaisten parissa liittyy eräs tietty piire josta täällä ei ole lupa puhua, silloin ketju menee heti poistoon.
Mutta ei siitä sen enempää. On tabu.
Ap
Valitettavasti tiedän tämän, mutta tästähän ei saa puhua. Asukkaina isoja, aikuisia miehiä, joilla on pikkulapsen aivotoiminta ilman mitään kontrollia. Vastaavaa myös joillain mt-ongelmaisilla ja muistisairailla vanhuksilla.
Etälamautin, höh? Kolme aikuista yhtä asiakasta kohden riittää. Henkilöstöä lisää. Pärjätään kahdestaankin, mutta kolme olisi jo turvallista kaikkien kannalta. Yksi ohjeistaa, toinen on oikeusturvana ja hoitaa ja suojaa molempien toimintaa. Kolmas olisi hätävaralla siinä lähistöllä valmiudessa. Yksin ei missään tapauksessa jätetä.