Autismikuntoutuksen potilas hyökkäsi lähihoitajan päälle ja paiskasi seinään
Ihan kuin olisin lukenut uutisen edellisestä työstäni.
"Oikeus hylkäsi työnantajaa vastaan nostetut syytteet työturvallisuusrikoksesta.
Potilas hyökkäsi hoitajan päälle, tarttui tätä hiuksista ja paiskasi seinään siten, että tämä sai vammoja päähänsä ja niskaansa.
Väkivaltaa viikottain, ei voi mitään, se kuuluu työhön.
Osastolla oli naisen mukaan erilaisia suojavälineitä, joilla pyrittiin estämään lyömistä, puremista ja tarttumista. Pään suojaksi oli tarjolla pipo, kolhulippis ja pehmokypärä. Hän sanoi, että osan asiakkaista kohdalla esimerkiksi pipoa ei voinut pitää, sillä se provosoi heitä enemmän."
https://www.karjalainen.fi/kotimaa/autismikuntoutuksen-potilas-hyokkasi…
Käykäähän lukemassa tuo uutinen, siinäpä vilkaisu lähihoitajan työhön.
Siihen on syynsä että se on nyt minun entinen ammatti.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen valitsee ammattinsa ja työpaikkansa ihan itse.
Jokaisella tulee olla oikeus tehdä työtään turvallisesti. Jos hoitoalalla tämä ei tietyissä yksiköissä toteudu, voidaan varmaankin nämä hoitolaitokset sulkea? Sekin olisi valinta.
Vierailija kirjoitti:
Joskus sikiöseulonta pettää..
Sikiöseulonnassa ei seulota autismia.
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin työn kehitysvammaisten parissa, koska olen pienikokoinen nainen enkä pystynyt puolustautumaan usein toistuvaa seksuaalista ahdistelua ja väkivaltaisuutta kohtaan riittävästi. Eikä useimmiten ole sitä henkilökuntaa niin että siinä olisi toinen aina turvaamassa.
Tuotahan se juuri on, liian vähän henkilökuntaa ja on omillaan pärjättävä. Tietyistä potilaista kyllä osataan varoittaa, mutta aina ei vain saa toista työparia vierelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kai tuo autisti rikosoikeudellisessa vastuussa on? Pahoinpitely on rikos?
Tietysti pahoinpitely on rikos, mutta autistit/kehitysvammaiset eivät juuri koskaan ole vastuussa teoistaan. Aina vedotaan syyntakeettomuuteen.
Ihan järkyttävää, miten joskus sellasen vanhan ikäihmisen ympärille kokoontuu hirveä lössi virkaintoisia hoitajia ja vartijoita, jotka päättää, että nyt pistetään tämä kuriin. Tottakai se vanhus siitä säikähtää ja provosoituu lisää. Antas olla vaan, ehkä jotain rauhoittavaa lääkettä ja kattoa vähän aikaa sivusta miten asia etenee. Mutta toki joo eihän tällaiseen ole nykymaailmassa aikaa työntekijöillä kun kaikki resurssit on vedetty minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista työtä tekevälle lähihoitajalle palkankorotuksen voisi suodakin. Täytyy kuitenkin muistaa että suurin osa heistä tekee huomattavasti kevyempää työtä.
Työnanatjastahan se kiinni on.
Hoitajatkin voi joskus mennä itseensä ja miettiä omaa toimintaansa.
Joskus hoitaja on käytöksellään provosoiva mm. Muistisairaan kohdalla.
Voi kohdella muita niinkuin toivoisi itseään tai läheistään kohdeltavan.
On se kurjaa hommaa tuo lähihoitajan työ. Tuollaista väkivaltaa ja päälle haukutaan joka paikassa eikä kukaan arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Haista sinä paska.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää, miten joskus sellasen vanhan ikäihmisen ympärille kokoontuu hirveä lössi virkaintoisia hoitajia ja vartijoita, jotka päättää, että nyt pistetään tämä kuriin. Tottakai se vanhus siitä säikähtää ja provosoituu lisää. Antas olla vaan, ehkä jotain rauhoittavaa lääkettä ja kattoa vähän aikaa sivusta miten asia etenee. Mutta toki joo eihän tällaiseen ole nykymaailmassa aikaa työntekijöillä kun kaikki resurssit on vedetty minimiin.
Sitten kun annetaan riittävästi lääkkeitä rauhoittamaan, omaiset valittaa että vanhus on mennyt äkkiä täällä laitoksessa huonoksi, mitä lääkkeitä sille syötetään, ei saisi syöttää. Se ei vaan aina ole nättiä nähtävää se muistisairaan loppuaika esimerkiksi. Osa pelkää henkensä edestä koska ei tunnista enää paikkoja ja ihmisiä ympärillään ja jotkut on sen luontoisia että peloissaan puolustautuu henkensä edestä. Sitten on ulosteiden kanssa pelaajia, paikkansa rikki masturboivia jne. Kyllähän näillä tällaisilla usein on lääkityksiä jotka rauhoittavat mutta välillä silti sattuu, kuten viime viikolla kun eräs miespotilas oli jostain suuttunut hoitajalle ja hautonut kostoa, kakannut sänkyynsä ja pyöritellyt siitä kakasta tyynynsä taakse palloja, joilla sitten heittää ärsyttävää hoitajaa kun tämä tuli huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten uutiseen liittymätön seikka, lähihoitajan työhön aikuisten kehitysvammaisten parissa liittyy eräs tietty piire josta täällä ei ole lupa puhua, silloin ketju menee heti poistoon.
Mutta ei siitä sen enempää. On tabu.
Ap
Sekö että ne on seksuaalisesti holtittomia ja rajattomia ja niillä on usein iso penis? Sekö?
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin työn kehitysvammaisten parissa, koska olen pienikokoinen nainen enkä pystynyt puolustautumaan usein toistuvaa seksuaalista ahdistelua ja väkivaltaisuutta kohtaan riittävästi. Eikä useimmiten ole sitä henkilökuntaa niin että siinä olisi toinen aina turvaamassa.
Minä olen pieni nainen, enkä ole kokenut kuin yhden kehitysvammaisen uhkaavana. Ison miehen kokoinen alle vuoden vanhan lapsen tasolla oleva epileptikko, on kohtauksessa vaikea hallittava. Muuten olen selvinnyt puhumalla. Mielenterveyskuntoutuja on usein hankalampi.
hyyvä, pitikö kiusata niin paljon potilasta?
Vierailija kirjoitti:
Miten autistin voi kuntouttaa ja onko asiaa kysytty autistiselta itseltään?
Autisteissa on hieman sellainen piirre, että jos yritetään tehdä heidän tahtonsa vastaista asiaa, he vastaavat asiaan vaikka väkivalloin.
Parasta on vain jättää rauhaan.
Samalla voisi lopettaa se ADHD:den myrkyttämisen. Uniongelmat myrkyn vuoksi ei ADHD:ta paranna.
Koko psykiatrian voisi lakkauttaa hyödyttömänä, ihmisiä tuhoavana räpeltämisenä.
Mitä he*vettiä? Kirjoittelet nyt aiheista, joista sulla ei ole tietoa eikä ymmärrystä. Kumpaakaan.
Onneksi pääsin tuolta alalta pois. Enkä todellakaan ole palaamassa. Tein 15 vuotta tuota paskaa ja väänsin noiden kanssa, kunnes en enää jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on asia mistä harvoin puhutaan. Että ne kehitysvammaiset ei kaikki ole mitään lapsenkaltaisia ja aurinkoisia ja viattomia vaan osalla on hyvinkin vahvat seksuaalivietit, mutta "pidäkkeet" jotain haluavan nelivuotiaan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin on.
Viimeinen lause on sinänsä hyvä ohjenuora, mutta mun on äärimmäisen vaikea kuvitella, että alkaisin itse esimerkiksi silmittömästi lyömään jotakuta, joten en tiedä, miten toivoisin itseäni silloin kohdeltavan.
Ja sitten työnantajat ihmettelevät, kun ihmisiä lähtee noista työpaikoilta, ja kuinka ei tule enää samanlailla lisää työntekijöitä, kuten ennen tuli. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, ettei näitä kastroida niin, että testosteroni vähenisi ja käytös rauhoittuisi.
Itse pärjäsin tosi hyvin aikoinaan yhden isokokoisen musitisairaan papan kanssa, kun menin vain rauhallisesti tilanteisiin ja puhuin rauhallisesti ja annoin sille aikaa toimittaa asioitansa ja tottua siirtymisiin. Moni työntekijä piti häntä väkivaltaisena, vaarallisena ja hankalana. No ei ollut raukkapappa.