Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vääntö teinin kanssa: selitä, mitä mielestäsi tarkoittaa A) lantraaminen ja B) läträäminen

Vierailija
17.10.2022 |

Mielellään esimerkin kanssa!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näemmä lantrata juontaa ruotsin kielen sanasta blanda, sekoittaa. Läträtä lienee ihan suomen kielestä peräisin.

Läträtäkin tulee ruotsista. Pluttra -> lutrata -> läträtä

Vierailija
22/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näemmä lantrata juontaa ruotsin kielen sanasta blanda, sekoittaa. Läträtä lienee ihan suomen kielestä peräisin.

Ei, vaan verbistä blandra = laimentaa. Ja läträtä tulee kiertoteitse verbistä pluttra = sotkea vedellä, lutrata, läträtä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) laimentaa

Pultsarit ei lantraa jallua vedellä.

B)Leikkiä ja läiskyttää nestettä

Lapset läträvisät vesirapakossa.

Vierailija
24/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ole googlesta kuulleet?

Googlella ei ole mielipidettä mun ajatuksista, "mitä mielestäsi tarkoittaa" oli kysymys.

Vierailija
25/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille. Olen repeillyt, kun teini puhuu aina mehun läträämisestä, kun siihen lisätään vettä. Ei meinannut millään uskoa, kun selitin näiden sanojen merkityksen. Ehkä tähän nyt saatiin selvyys 😁

T. Ap

P. S. Sori teini 🤭

Vierailija
26/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille. Olen repeillyt, kun teini puhuu aina mehun läträämisestä, kun siihen lisätään vettä. Ei meinannut millään uskoa, kun selitin näiden sanojen merkityksen. Ehkä tähän nyt saatiin selvyys 😁

T. Ap

P. S. Sori teini 🤭

Olet reipeillyt? Aikuisen tehtävä on nolata se teini aina uudelleen ja uudelleen? Miksi et ole heti korjannut asiaa vaan pitänyt lastasi pilkkanaan?

Vierailija
27/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

P. S. Sori teini 🤭

Elämäsi kohokohta nolata oma lapsi?

Vierailija
28/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoita kaunokirjoituksella niin ei tarvi vääntää, kun se teini ei osaa enää lukea sitä.

Vierailija
29/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

P. S. Sori teini 🤭

Oikein oppikirjaesimerkki siitä, mistä täällä palstalla on puhuttukin paljon, eli nuorten huonosta kielitaidosta, kun puhutaan suomesta.

Ei ymmärretä sanoja ja nekin mitkä muka ymmärretään, ymmärretään väärin.

Syyksi tähän on todettu lukemattomuus, eikä nyt puhuta netistä, vaan painotuotteista.

Vierailija
30/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

P. S. Sori teini 🤭

Älä unohda jakaa tätä lapsen kavereille, tulevalle kumppanille, mummille, vaarille, jne.

ps. Lapset oppii esimerkistä. Ei ihme, että lapsia kiusataan koulussa.

Vierailija
31/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teinin kuulukaan tietää mikä on lantraaminen. 18 v vasta tai oikeestaan 20 v vasta.

Vierailija
32/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

P. S. Sori teini 🤭

Oikein oppikirjaesimerkki siitä, mistä täällä palstalla on puhuttukin paljon, eli nuorten huonosta kielitaidosta, kun puhutaan suomesta.

Ei ymmärretä sanoja ja nekin mitkä muka ymmärretään, ymmärretään väärin.

Syyksi tähän on todettu lukemattomuus, eikä nyt puhuta netistä, vaan painotuotteista.

Ja kenen vastuulla tämä asia on? No, sen vanhemman. Ap, kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan.

Vierailija
33/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lantraaminen on laimentamista, vaikka viinan. Läträäminen on joko vedellä leikkimistä tai runsasta dokaamista.

Oikein. 10/10 pistettä.  Esimerkiksi viinan kanssa läträäminen tarkoittaa runsasta toistuvaa juomista.

Vierailija
34/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

P. S. Sori teini 🤭

Sen sijaan, että olisitte yhdessä hakeneet tietoa sinä tulet osoittamaan oman tyhmyytesi nettiin?

Vierailija
35/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas mallivanhemmat pätemässä. Ap hoi, meilläkin on teinin kanssa vastaavaa leikkimielistä vääntöä 👍 AV-raati on joskus auttanut meitäkin 😆

Vierailija
36/36 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantraaminen tarkoittaa laimentamista ja läträäminen huomattavan nestemäärän (yleensä veden) käyttöä johonkin esim. jos suihku kestää tunnin niin se on veden kanssa läträämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi