Vääntö teinin kanssa: selitä, mitä mielestäsi tarkoittaa A) lantraaminen ja B) läträäminen
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Näemmä lantrata juontaa ruotsin kielen sanasta blanda, sekoittaa. Läträtä lienee ihan suomen kielestä peräisin.
Ei, vaan verbistä blandra = laimentaa. Ja läträtä tulee kiertoteitse verbistä pluttra = sotkea vedellä, lutrata, läträtä
A) laimentaa
Pultsarit ei lantraa jallua vedellä.
B)Leikkiä ja läiskyttää nestettä
Lapset läträvisät vesirapakossa.
Vierailija kirjoitti:
Ette ole googlesta kuulleet?
Googlella ei ole mielipidettä mun ajatuksista, "mitä mielestäsi tarkoittaa" oli kysymys.
Kiitos kaikille. Olen repeillyt, kun teini puhuu aina mehun läträämisestä, kun siihen lisätään vettä. Ei meinannut millään uskoa, kun selitin näiden sanojen merkityksen. Ehkä tähän nyt saatiin selvyys 😁
T. Ap
P. S. Sori teini 🤭
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille. Olen repeillyt, kun teini puhuu aina mehun läträämisestä, kun siihen lisätään vettä. Ei meinannut millään uskoa, kun selitin näiden sanojen merkityksen. Ehkä tähän nyt saatiin selvyys 😁
T. ApP. S. Sori teini 🤭
Olet reipeillyt? Aikuisen tehtävä on nolata se teini aina uudelleen ja uudelleen? Miksi et ole heti korjannut asiaa vaan pitänyt lastasi pilkkanaan?
Vierailija kirjoitti:
T. ApP. S. Sori teini 🤭
Elämäsi kohokohta nolata oma lapsi?
kirjoita kaunokirjoituksella niin ei tarvi vääntää, kun se teini ei osaa enää lukea sitä.
Vierailija kirjoitti:
T. ApP. S. Sori teini 🤭
Oikein oppikirjaesimerkki siitä, mistä täällä palstalla on puhuttukin paljon, eli nuorten huonosta kielitaidosta, kun puhutaan suomesta.
Ei ymmärretä sanoja ja nekin mitkä muka ymmärretään, ymmärretään väärin.
Syyksi tähän on todettu lukemattomuus, eikä nyt puhuta netistä, vaan painotuotteista.
Vierailija kirjoitti:
T. ApP. S. Sori teini 🤭
Älä unohda jakaa tätä lapsen kavereille, tulevalle kumppanille, mummille, vaarille, jne.
ps. Lapset oppii esimerkistä. Ei ihme, että lapsia kiusataan koulussa.
Ei teinin kuulukaan tietää mikä on lantraaminen. 18 v vasta tai oikeestaan 20 v vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. ApP. S. Sori teini 🤭
Oikein oppikirjaesimerkki siitä, mistä täällä palstalla on puhuttukin paljon, eli nuorten huonosta kielitaidosta, kun puhutaan suomesta.
Ei ymmärretä sanoja ja nekin mitkä muka ymmärretään, ymmärretään väärin.
Syyksi tähän on todettu lukemattomuus, eikä nyt puhuta netistä, vaan painotuotteista.
Ja kenen vastuulla tämä asia on? No, sen vanhemman. Ap, kun lapsi avaa suunsa hän puhuu kodistaan.
Vierailija kirjoitti:
Lantraaminen on laimentamista, vaikka viinan. Läträäminen on joko vedellä leikkimistä tai runsasta dokaamista.
Oikein. 10/10 pistettä. Esimerkiksi viinan kanssa läträäminen tarkoittaa runsasta toistuvaa juomista.
Vierailija kirjoitti:
T. ApP. S. Sori teini 🤭
Sen sijaan, että olisitte yhdessä hakeneet tietoa sinä tulet osoittamaan oman tyhmyytesi nettiin?
Täällä taas mallivanhemmat pätemässä. Ap hoi, meilläkin on teinin kanssa vastaavaa leikkimielistä vääntöä 👍 AV-raati on joskus auttanut meitäkin 😆
Lantraaminen tarkoittaa laimentamista ja läträäminen huomattavan nestemäärän (yleensä veden) käyttöä johonkin esim. jos suihku kestää tunnin niin se on veden kanssa läträämistä.
Läträtäkin tulee ruotsista. Pluttra -> lutrata -> läträtä