Minkä kaiken ylijäämäruoan voi säilyttää myöhempää käyttöä varten pakastamalla? Voiko esimerkiksi juustoa tai keitettyä riisiä pakastaa?
Minkä kaiken voi laittaa pakkaseen, jos jää yli?
Voiko esimerkiksi riisipuuroa, kermaa tai juustoa pakastaa ja käyttää myöhemmin? Entä kasviksia? Paprikaa?
Mitä kaikkea sinä laitat pakastimeen?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä säilyy myös muutaman viikon pakastimessa.
Vain pari viikkoa?
Itse olen vuosia pakastanut leipiä ja syönyt vielä kuukausien, puolen vuoden päästä. Koskaan ei ole tullut mitään oireita ja hyviä ovat olleet. Kokonaiset leivät viipaloin ensin, säilyvät myös paperipussissa. Pakastan myös kääretorttuja, kakkuja ym. Nekin viipaloituina, siitä on helppoa ottaa yksi viipale ja sulaa huoneenlämmössä nopeasti. Ei mene pahaksi, vaikka on kreemitäytekin.
Mietin aina, että onko jotakin pakastealtaassa myynnissä ja jos on, sitä voi itsekin pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Inkivääri on hyvä pakastettuna. Ostan semmoisen ison juuren ja pilkon sen 2-3 cm palasiin(jostain syystä ruokaohjeissa on aina 2 cm inkivääriä) ja isken palasina pakkaseen.
Pakasteesta otettuna kuori on helppo kuoria perunankuorimisveitsellä ja jäisenä raastaa
Inkivääri on yks mun lemppareista. Ja katsoin uteliaana sen videon inkiväärin kuorimisesta lusikalla. Se muuten oikeasti toimii! Ei mee hukkaan, vaan saa just vaan kuoren pois. Ja voi pakastaa, ainahan maku vähän laimenee pakastaessa, mutta sellasta se on.
Rasva menee pilalle pakkasessakin eli rasvainen kala ei säily yhtä hyvin kuin kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipä säilyy myös muutaman viikon pakastimessa.
Vain pari viikkoa?
Itse olen vuosia pakastanut leipiä ja syönyt vielä kuukausien, puolen vuoden päästä. Koskaan ei ole tullut mitään oireita ja hyviä ovat olleet. Kokonaiset leivät viipaloin ensin, säilyvät myös paperipussissa. Pakastan myös kääretorttuja, kakkuja ym. Nekin viipaloituina, siitä on helppoa ottaa yksi viipale ja sulaa huoneenlämmössä nopeasti. Ei mene pahaksi, vaikka on kreemitäytekin.
Mietin aina, että onko jotakin pakastealtaassa myynnissä ja jos on, sitä voi itsekin pakastaa.
Mullakin on säilynyt yli puoli vuotta pakkasessa leipäviipaleet. Suoraan jäisenä leivänpaahtimeen vaan, hyvin toimii. Gluteenittomana kyttään aina -30% pusseja ja kerään pakkaseen, varmistan vaan että viipaleet ovat irti toisistaan. Ainut mikä kärsii pitkästä säilytyksestä on maku, vähän. Pilalla ne eivät ole vielä pitkään aikaan jäädytettynä. Sulatettuna pitää syödä saman päivän aikana..
Vanhempani pakastivat kiinalaista noutoruokaa ja friteerattuja kananpaloja. Ei kyllä kannattaisi, ei tuollainen säily.
Rakastan usein sitrushedelmistä kuorta pakkaseen. Maustaa monet leivonnaiset, vokit ja jälkiruuat.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan usein sitrushedelmistä kuorta pakkaseen. Maustaa monet leivonnaiset, vokit ja jälkiruuat.
Heh, raastan
Vierailija kirjoitti:
Tuo riisi kiinnostaa. Voiko riisiannoksen laittaa pakkaseen?
Säilyykö rakenne ja onko turvallista?
Olen pakastanut keitettyä riisiä, eikä rakenne muuttunut. Pakastetaanhan raaka ja paistettuja karjalanpiirakoitakin.
Tomaatti on ihan hyvää myös pakastettuna esim. ruokiin. Samoin raaka porkkana. Ehkä myös kaali, kun sato korjataan ensipakkasten jälkeen.
Samoin maito, kerma, voi, juustot jne.
Raaka kananmunaa en ole koskaan pakastanut?
Mutta sehän säilyy muutenkin kuukausia.
Useamman kuukauden. Rasvaiset tuotteet ovat niitä, joissa maku saattaa huonota, erit kala, sianliha.
Kerma- ja hapankerma rakeutuu, mutta sen voi käyttää johonkin uuniin menevään laatikkoruokaan.