Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä kaiken ylijäämäruoan voi säilyttää myöhempää käyttöä varten pakastamalla? Voiko esimerkiksi juustoa tai keitettyä riisiä pakastaa?

Vierailija
16.10.2022 |

Minkä kaiken voi laittaa pakkaseen, jos jää yli?

Voiko esimerkiksi riisipuuroa, kermaa tai juustoa pakastaa ja käyttää myöhemmin? Entä kasviksia? Paprikaa?

Mitä kaikkea sinä laitat pakastimeen?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen omat wokkivihannekset pakkaseen. Esim. parsa- ja kukkakaalia noin 3 min paloina kuumassa vedessä ryöpsäytän, paprikaa ehkä 30 sek, en ole laskenut. Sitten pakkaan ne valmiisiin annoksiin ja ne ovat valmiita wokkipannulle.

Valkosipulia ja sipulia on helppo jollain silppurilla kerralla silputa enemmän ja pakastaa, ne ovat sitten helposti valmiina kiirepäivinä.

Kookosmaitoa olen pakastanut myös.

Vierailija
22/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea, paitsi kovin vesipitoisia kasviksia ja perunaa... Kokeilemalla oppii!

Mä olen kyllä aika monta kertaa ostanut pakastealtaasta perunaa. Peruna ja keittojuurekset tänään viimeksi. Mihin perustat, ettei sitä voi pakastaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kokeilemalla oppii :D Kerran pakastin avatun maksamakkarapötkön. Myöhemmin sulatin ja suoraan palanen suuhun. Voi hirvitys. Tuli täydellinen oksennusreaktio ja vatsantyhjennysreaktio. En ole tuon jälkeen kyennyt ostamaan maksamakkaraa... 

En siis suosittele pakastamaan maksamakkaraa :D

Vierailija
24/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko tuo sipulin pakastus? Joskus jääkaapissa on tosi iso sipuli kun tarvitsisi pienemmän määrän.

Vierailija
25/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinattipuskasta ainakin voi pakastaa ihan sellaisenaan, pilkkoo sitten pakastettuna ruoan mausteeksi kun haluaa. Käy pastaan, keittoihin, munakkaisiin jne.

Vierailija
26/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko tuo sipulin pakastus? Joskus jääkaapissa on tosi iso sipuli kun tarvitsisi pienemmän määrän.

Kaupassakin myydään pakastettua sipulia, eli toimii kyllä hyivn :) laita tiiviiseen pussiin/purkkiin, ettei haju tartu muihin ruokiin pakkasessa.

Vierailija
27/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjat tietenkin voi pakastaa.

Mutta miten vaikkapa kaali tai kesäkurpitsa?

Lehtikaalia ja kesäkurpitsaa aina minulla pakkasessa. Pakastealtaasta kaupasta löytyy paprikaa, joten eiköhän sitä noin maalaisjärjellä ajatellen voi pakastaa.

Olen pakastanut paprikaa suikaleina ja kuutioina. Ei tarvitse keittää tai paistaa ennen pakastamista.

Vierailija
28/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä aika monta kertaa ostanut pakastealtaasta perunaa. Peruna ja keittojuurekset tänään viimeksi. Mihin perustat, ettei sitä voi pakastaa?

Ne on esikypsennettyjä. Raakaa pottua ei kantsi pakastaa.

Vierailija
29/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keittää liian monta perunaa niin voiko pilkkoa ja laittaa pakasterasiaan ja syödä myöhemmin mikron kautta? Jos jää toiselta kertaa vaikka ylijäämä kastiketta? Tai käykö vaikka pyttipannuun?

Vierailija
30/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivattaakin voi.

Vierailija
31/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pakastan ylijäämäriisin. Rakenne säilyy. Käytän kaalilaatikkoon, pasteijoihin tms, joten käy vielä uunissa sulamisen jälkeen.

En tiennytkään, kiitti vinkistä. Riisihän on yksi eniten ruokamyrkytyksiä tai melkoisia vatsanväänteitä aiheuttavista sapuskoista. Jotenkin ajatellaan että säilyy hyvin. Veteenhän se keitetään.

Voi pakastaa ja on ok. Tehnyt näin jo kauan. Älä päästä sulamisvaiheessa lämpiämään siten että riisi on sulaneena rasiassa lämpimänä. Sulatan eka huoneenlämmössä ja sit jääkaappiin kun sulaminen puolivälissä.

Vierailija
32/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipä säilyy myös muutaman viikon pakastimessa.

Vain pari viikkoa? 

Vierailija
33/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoiden määrä keittäessä on hankala välillä arvioida kun perunat on keskenään eri kokoisia.

Pastan ja riisin voi helpommin arvioida vaikka lasilla tai desimitalla ja tulee keitettyä juuri oikea määrä.

Vierailija
34/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on esikypsennettyjä. Raakaa pottua ei kantsi pakastaa.

Plus pakastusprosessi on hieman erilainen, teollinen, niin rakenne säilyy näissä.

Vierailija
35/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo riisi kiinnostaa. Voiko riisiannoksen laittaa pakkaseen?

Säilyykö rakenne ja onko turvallista?

Riisin voi pakastaa.

Vierailija
36/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin kerran pakastaa tekemääni makaronilaatikkoa, ja siitä tuli sulatettuna hirveää, makaronin koostumus ja maku menivät täysin pilalle pakkasessa!

Vierailija
37/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipä säilyy myös muutaman viikon pakastimessa.

Vain pari viikkoa? 

En tiedä mitä teen väärin mutta leipä kuivuu itsellä pakastimessa mitä kauemmin on. Saa kyllä lisäaikaa leivälle mutta ei se kuukausikaupalla säily.

Vierailija
38/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyä pastaa en kyllä pakastaisi.

Vierailija
39/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein mitä vain voi pakastaa. Martoilla on hyviä vinkkejä https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/sailonta/pakastaminen/kasvikset…

Joidenkin tuotteiden koostumus muuttuu pakastettaessa. Siksi esimerkiksi juusto kannattaa raastaa. Kerma taas ei vaahtoudu enää kunnolla pakastamisen jälkeen mutta sopii muuten ruuanlaittoon.

Vierailija
40/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos keittää liian monta perunaa niin voiko pilkkoa ja laittaa pakasterasiaan ja syödä myöhemmin mikron kautta? Jos jää toiselta kertaa vaikka ylijäämä kastiketta? Tai käykö vaikka pyttipannuun?

Keitetään monesti ylimääräisiä perunoita, koska paistinperunat ovat herkullisia. Jääkaappiin vain keittämisen jälkeen kokonaisina ja sitten pilkkoo pannulle ja paistaa rapean pinnan. Sopii vaikka salaatin sekaan. Tai siihen pyttipannuun.