Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä kaiken ylijäämäruoan voi säilyttää myöhempää käyttöä varten pakastamalla? Voiko esimerkiksi juustoa tai keitettyä riisiä pakastaa?

Vierailija
16.10.2022 |

Minkä kaiken voi laittaa pakkaseen, jos jää yli?

Voiko esimerkiksi riisipuuroa, kermaa tai juustoa pakastaa ja käyttää myöhemmin? Entä kasviksia? Paprikaa?

Mitä kaikkea sinä laitat pakastimeen?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunoiden määrä keittäessä on hankala välillä arvioida kun perunat on keskenään eri kokoisia.

Pastan ja riisin voi helpommin arvioida vaikka lasilla tai desimitalla ja tulee keitettyä juuri oikea määrä.

Jos haluaa keittää sopivia määriä ja keittiövaaka löytyy niin punnitsemalla löytää varmaan sopivan annoskoon. Itse harvemmin keitän perunoita sellaisenaan lisukkeeksi (kesäkauden varhaisperunaa lukuunottamatta), mutta perunamuusiin saan sopivan määrän vaa'an kautta.

Vierailija
42/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusin loput voi pakastaa ja käyttää vaikka taikinoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakastan siivutettua juustoa, koska ostan vain sitä enkä kokonaisia juustokimpaleita. Käytän pakastetun ja sulatetun juuston lämpimiin voileipiin.

Vierailija
44/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjat tietenkin voi pakastaa.

Mutta miten vaikkapa kaali tai kesäkurpitsa?

Kaalikääryleitä tehdessä kaalin voi kuulemma pakastaa ensin kokonaisena, jolloin lehdet pehmenevät ja kääryleet saa tehtyä ilman kaalin keittämistä.

Jos ajattelit tehdä kaalista jotain muuta, niin suosittelisin nopeaa keittämistä tai paistamista. Menee pienempään tilaankin.

Kesäkurpitsan voi pakastaa raakana raasteena. Ja tietysti paistettuna yms.

Vierailija
45/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräiset kuohukermat olen monesti pakastanut suoraan pakkauksessaan, jonka suljen pussinsulkijalla jos on avattu. Pakastaminen jotenkin rikkoo kerman rakenteen, joten pakastettua kermaa käytän vain lämpimiin suurustettaviin ruokiin. Kermakalikan sulattaminen on hidasta, joten yleensä otan käyttöön suoraan pakkasesta niin, että leikkaan purkin pois siitä kermakalikan ympäriltä ja nakkaan sitten kermakalikan keittoon tai kastikkeeseen. Kiusauksiin pakastettu kerma ei mielestäni sovi, koska se maistuu vähän hapankermalta ja rakenne tosiaan vaatii suurustuksen.

Vierailija
46/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkottu tai raastettu kesäkurpitsa kuulostaa tosi kätevältä, jos voi suoraan pakkasesta lisätä ruokaan.

Vierailija
47/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeittoa tulee yleensä niin paljon kerralla, että ne pakastan. Pakastan rasioissa annoksina.

Vierailija
48/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilkottu tai raastettu kesäkurpitsa kuulostaa tosi kätevältä, jos voi suoraan pakkasesta lisätä ruokaan.

Äitini esivalmisteli syksyllä paljon kasviksia pakkaseen juuri sillä ajatuksella, että se nopeuttaa sitten ruuanlaittoa arjessa. Kesäkurpitsa oli pilkottuna tai raasteena, jolloin pussillisen heitti nopeasti pataan vaikka suoraan pakkasesta. Samoin oli paprikaa ja porkkanaa (esikeitettynä) pilkottuna pieniin minigrip-pusseihin. Tuli helposti syötyä ruuassa erilaisia kasviksia, kun se aikaa vievä pilkkominen oli jo tehty. Loistava tapa hyödyntää myös tarjoukset!

Vierailija
49/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätevää, jos yrtit voi laittaa pakkaseen. Eihän sitä isoa puskaa saa syötyä kerralla, jos sellaisen ruukun ostaa.

Tottakai yrtit voi pakastaa. Silpuksi vain ja pakkaseen.

Vierailija
50/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkivääri on hyvä pakastettuna. Ostan semmoisen ison juuren ja pilkon sen 2-3 cm palasiin(jostain syystä ruokaohjeissa on aina 2 cm inkivääriä) ja isken palasina pakkaseen. 

Pakasteesta otettuna kuori on helppo kuoria perunankuorimisveitsellä ja jäisenä raastaa

Vierailija
51/69 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inkivääri on hyvä pakastettuna. Ostan semmoisen ison juuren ja pilkon sen 2-3 cm palasiin(jostain syystä ruokaohjeissa on aina 2 cm inkivääriä) ja isken palasina pakkaseen. 

Pakasteesta otettuna kuori on helppo kuoria perunankuorimisveitsellä ja jäisenä raastaa

OT mutta tuo inkiväärin määrä ohjeissa on aina hyvin epämääräinen. 2 cm inkivääriä voi olla ihan mitä vain, kun inkivääriä on ohutta ja paksua. Minulla on ollut inkivääri, jonka leveys on ollut sama kuin kämmeneni ja inkivääriä, joka on sormen paksuinen.

Vierailija
52/69 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi inkivääri on hyvä vinkki. Yrtit ja inkivääri on sellaisia mistä tulee käytettyä ruokaa laitettaessa vain pieni määrä ja saa olla kekseliäs että tulee käytettyä kaikki parin päivän sisällä.

Jos pakasteesta helppo ottaa niin kätevää ruokaa laittaessa.

Säilyykö maku?

Vierailija
53/69 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyä riisiä olen paljastanut ja käyttänyt. En tiedä saisiko tehdä mutta ei mitään seurauksia tullut. Toki tuore parempaa.

Vierailija
54/69 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko valmisruokia laittaa pakkaseen? Esimerkiksi ylijäämä pinaattiletut tai nakkipaketin lopun? Voiko käyttää myöhemmin vaikka nakkikeittoon?

Vierailija
55/69 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee kasvimaalta aina paljon kesäkurpitsaa. Olen laiska enkä viitsi kaikkea edes raastaa, vaan viipaloin suurimman osan ja pakastan. Kyllähän se muuttuu pakastimessa vetiseksi, mutta on hyvää uunipaistoksissa esim. moussakassa.

Vierailija
56/69 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko valmisruokia laittaa pakkaseen? Esimerkiksi ylijäämä pinaattiletut tai nakkipaketin lopun? Voiko käyttää myöhemmin vaikka nakkikeittoon?

Olen pakastanut nakkipaketin loppuja monesti. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
57/69 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tulee kasvimaalta aina paljon kesäkurpitsaa. Olen laiska enkä viitsi kaikkea edes raastaa, vaan viipaloin suurimman osan ja pakastan. Kyllähän se muuttuu pakastimessa vetiseksi, mutta on hyvää uunipaistoksissa esim. moussakassa.

Ei haittaa uuniruoissa vaikka pehmenisi rakenne. Lasagnessa menee myös.

Vierailija
58/69 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voi! Valmisruuat kestää yleensä pakastusta hyvin. Pinaattiletuissa ja nakeissa ei ainakaan ole mitään ongelmaa, ja myös esim. valmiit einesruoka-annokset voi hyvin pakastaa.

Vierailija
59/69 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjat tietenkin voi pakastaa.

Mutta miten vaikkapa kaali tai kesäkurpitsa?

Kaalin ja kesäkurpitsan voi pakastaa keittämisen jälkeen. Suoraan tuoreena ei kannata pakastaa.

Kaalilaatikon voi pakastaa paistamista vaille valmiina. On sitten tuoreempaa syötävää vasta paistettuna. kuin kypsänä pakastettu.

No tässäpä vinkki. Tosin aika paljon menee aikaa käyttää raakaa kaalilaatikkoa uunissa kun vie niin paljon aikaa ja sähköä.

Eikö helpompi pakastaa kypsänä ja sitten sieltä lämmittää jääkaapin ja mikron kautta annos?

Nimen omaa paksasteesen kypsänä

Vierailija
60/69 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi inkivääri on hyvä vinkki. Yrtit ja inkivääri on sellaisia mistä tulee käytettyä ruokaa laitettaessa vain pieni määrä ja saa olla kekseliäs että tulee käytettyä kaikki parin päivän sisällä.

Jos pakasteesta helppo ottaa niin kätevää ruokaa laittaessa.

Säilyykö maku?

Mä olen monesti pakastanut inkivääriä, koska harvemmin sitä saa juuri sen kokoisena palana että menisi yhteen ruokaan. Maku on säilynyt hyvin, toki ei varmaan kannata kuukausikaupalla pakastaa? Itse olen käyttänyt pari kuukautta pakastettua ja hyvin on toiminut.