Alle 60kg painavat naiset! Paljonko voitte herkutella?
Paljonko te alle 60kg painavat naiset voitte herkutella ja kuinka usein ilman että paino nousee? Itse olen pudottanut painoa noin 15kg sillä seurauksella että ruokavalio on nykyään tosi niukka. Ruokailulla pitää syödä suunnilleen sen verran että aina jää vähän nälkä eikä herkuille juuri ole varaa. Esim. sokeria en syö yhtään. Ehkä tämä tasaantuu tästä ajan myötä. Tasaantuuhan...? Ja elämäntyylini on aktiivinen ja liikunnallinen.
Kommentit (77)
Makuaisti muuttuu dieetin mukaan,mikä on "herkkua"?
En syö mitään herkkuja arkisin, vaikka tarjottaisiin esim. kahvipullaa.
Viikonloppuna pidän yhden päivän, jolloin syön minipussin sipseja ja pienen määrän irtokarkkeja, pieni makuvesi päälle.
Jos alan lipsumaan, niin alkaa painokin nousta. Liikuntaa pyrin harrastamaan jokapäivä.
Olen helposti pyöristyvää sukua ja ainoa normaalipainoinen naisista.
Mä syön herkkuja aikalailla päivittäin, viikonloppuisin yleensä myös pikaruokaa. Olen aina pysynyt helposti hoikkana, en vaan lihoa.
165cm/53kg N42
Painan 53 kg, olen 160 cm. Olen aina ollut hoikka.
Herkuttelen kyllä silloin tällöin. Mitään isoja herkkupaketteja en kyllä osta ikinä. Ihmettelen että kaikesta pitää aina olla niin valtavia pakkauskokoja.
Ostan maksimissaan suklaapatukan, en ikinä suklaalevyä tai kokonaista karkkipussia.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön herkkuja aikalailla päivittäin, viikonloppuisin yleensä myös pikaruokaa. Olen aina pysynyt helposti hoikkana, en vaan lihoa.
165cm/53kg N42
Lisään vielä, että liikun noin 4 kertaa viikossa. Käyn kävelylenkeillä ja sillon tällöin uimassa.
Viikonloppuisin tinttaan paarhaillaan pari pulloa viinaa plus tietenkin darramätöt.
No nyt ei ole kuitu muutamaan päivään, mutta tänään vedin palan miehen pitsasta ja falafel aterian ranskalaisilla. Vähän nachoja ja suklaata päälle.
Eilen kaksi hampurilaista ja ranskikset.
Normaali ruokavalio ehkä normaalia kevyempi kun oikeasti tykkään enemmän kasviksista ja rasva alkaa yököttää nopeaan.
Aiemmin nuorena syömishäiriöitä. Syömättömyys pukkaa stressitilanteissa ja normioloissa myös liikun säntillisesti. Alkoholia menee tosin liikaa viikonloppuisin.
Mitat 162 cm ja paino vaihtelee 51-54 välillä, harrastan myös liikuntaa mutta en piiskaa sillä itseäni kuten nuorena.
Joskus pidin testinä kuukauden jolloin vedin mitä huvittaa milloin huvittaa. Saatoin vetää yöllä vessaan mennessä jääkaapista puolikkaan kääretortun esim, mitään en rajoittanut. Paino nousi 52 kilosta 55 kiloon. Seuraavana kuuna palasin normaaliin ja parissa viikossa alle lähtöpainon. Kevyttuotteet jätettyäni nuorena paino alkoi hissukseen tippumaan ja tasaantui tähän. Pahimmillaan painoin 64, pienimmillään 45 ja se vaati jo todella tiukkaa ruokavaliota ja liikaa liikkumista. Tuon jälkeen painoa tulikin nopealla tahdilla kymmenen kiloa ja siitä ei sit lähtenyt pitkään aikaan yhtään. Vaikka alipainoa oli vain niukasti, niin keho halusi pitää kiinni kaiken mitä sisään meni.
En tajua tätä itsekään kun on geneettinen taipumus kummaltakin puolelta ylipainoon.
Mutta kai keho on kaiken syömishäiriö kikkailun jälkeen päättänyt sen ihanne painonsa ja liiallinen syöminen vähentää automaattisesti ruokahalua vähäksi aikaa, sama toisinpäin.
Eniten ns ylimääräinen paino tuntuu olotilassa. Vaikka mahdin edelleen XS/s- koon vaatteisiin niin olo on tukala ja turvonnut.
Pari viikkoa ilman vaaleaa vehnää ja sokeria niin timmiydyn, mutta painoon se ei juuri vaikuta.
Olen 163 cm ja painan 50 kg. Sairastin keväällä koronan ja sen jälkeen on paino tippunut entisestään, kun ei ruoka maistu. En juurikaan herkuttelee ja tänä viikonloppuna olen syönyt yhden keksin. Syön normaalia kotiruokaa.
Niin paljon kuin haluan. Ei nouse paino vaikka vuosia yritetty saada vähän muotoja.
Raskauden aikana paino nousi 8kg ja silloinkin söin mitä mieli teki, koska ei ollut juurikaan pahoinvointia.
Liikun kyllä paljon, mutta en hallitakseni painoa, vaan hyvinvoinnin vuoksi.
Mitat 170/48. Paino taitaa olla alipainon puolella, mutta olen tällainen siis luonnostani.
Miksi aina kysellään jostain ihme herkuttelusta? Eikö elämässä pitäisi olla enimmäkseen muuta sisältöä kuin herkut? Siis sillä oletuksella että ne herkut on sipsiä, karkkia ja pullaa... Teillä on jotain pielessä jos aivoissa pyörii pelkkä suklaapatukka.
Sana "herkutella" on niin ällö. Tulee mieleen sormiaan nuoleskeleva röyhtäilevä pieruihminen joka on juuri vetänyt kassillisen lisäainedonitseja.
Vierailija kirjoitti:
Painan 53 kg, olen 160 cm. Olen aina ollut hoikka.
Herkuttelen kyllä silloin tällöin. Mitään isoja herkkupaketteja en kyllä osta ikinä. Ihmettelen että kaikesta pitää aina olla niin valtavia pakkauskokoja.
Ostan maksimissaan suklaapatukan, en ikinä suklaalevyä tai kokonaista karkkipussia.
Olet ihan normaalipainoinen, etkä erityisen hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Makuaisti muuttuu dieetin mukaan,mikä on "herkkua"?
Oliko toi kysymys vai toteamus? Mulle herkut on aina olleet samoja dieetistä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon kuin haluan, mutta yleensä en halua mitään jättiannoksia (ruokaa tai herkkuja). Syön kuitenkin aina pienen jälkiruoan jokaisen aterian päätteeksi. Olen aina ollut hoikka enkä ole koskaan ole laihduttanut.
Minkä ikäinen olet?
Voihan sitä herkutella vaikka kuinka paljon, mutta kyse on loppujen lopuksi siitä miten muuten syö niiden herkutteluhetkien ulkopuolella. Eli kun pitää mättöhetket minimissä niin ihan sama mitä tai kuinka paljon silloin syö, kun 95% ruokavaliosta on kunnossa.
Syön ehkä pari pussia sipsiä ja pari pussia karkkia kuukaudessa ja kerran-kaksi kuukaudessa hampurilaisateria tai pizza. En juo kaloripitoisia juomia. Muuten pyrin syömään tulehdusta hillitsevää kotiruokaa ja liikkumaan 3-4 kertaa viikossa. Mutta toisaalta koen kyllä herkuttelevani lähes päivittäin, koska aidosti nautin pähkinöistä, raakakaakaosta, marjoista ym. Ja hyvästä kahvista!
161 cm 54 kg 38v.
Kiitos kaikille hyvistä ja asiallisista vastauksista! Jos näistä nyt jonkinlaisen yhteenvedon voisi tehdä niin ehkä sen että luontaisesti hoikkia ja suuremman painon pudotuksen läpikäyneitä eivät koske samat "herkuttelusäännöt." Varmasti aineenvaihdunta selittää joltain osin asiaa mutta suurempi syy taitaa vielä olla se että subjektiivinen käsitys herkuttelusta on näillä kahdella ryhmällä erilainen. Kyllähän minullekin herkut maistuisivat! Juuri se suklaa ja pullamättö minkä luontaisesti hoikka varmasti useammin jättäisi kaupan hyllylle. En kai minä muuten olisi lihava koskaan ollutkaan...
Jos jollain on vinkata hyvää kirjallisuutta tai tutkimuksia aiheesta niin otan sellaisia mielelläni vastaan!
-ap
Syön silloin kun tekee mieli, eli n. kerran viikossa jotain makeaa ja useammin jos on ollut jollain tapaa raskas viikko. Liikun niin paljon että ei ole ongelmia painon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 165cm ja 59kg. Syön varmaan päivittäin jotain herkkuja ja hyvin usein roskaruokaa, silti ei kilot tosta muutu..
Oot varmaan todellinen himoliikkuja.
Juu, kävelen sen minkä pakko päivän aikana. Muuta liikuntaa en harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 165cm ja 59kg. Syön varmaan päivittäin jotain herkkuja ja hyvin usein roskaruokaa, silti ei kilot tosta muutu..
Oot varmaan todellinen himoliikkuja.
Tämäkin myytti on jo vuosia sitten purettu. Liikunnan merkitys painonhallinnassa ei ole niin suuri kuin yleisesti vieläkin näytetään luulevan.
Jos haluan pysyä jatkuvasti samassa painossa, niin ehkä yhtenä päivänä viikossa. Normaalisti painoni seilaa 57-62 kg välillä. Jos kosken sokeriin, jää herkkujen ahmiminen päälle hetkeksi. Sokeri on mulle koukuttavampaa kuin tupakka. Nyt se on edelleen vähän päällä, mutta ei niin pahasti.
Odotas, milloinkohan olen viimeksi syönyt jotain herkuiksi laskettavaa.. Viikonloppuna söin pienen sipsipussin. Aiemmin viikolla söin karkkipussin ja pienen suklaalevyn. Niin ja join vkl pullon kokista. Onneksi minulla menee niin, että jos syön herkkuja, ei tee mieli syödä isoja annoksia kunnon ruokaa. Eli kalorit jäävät vähäisiksi.
Jos yhtenä päivänä herkuttelen niin kahtena seuraavana syön kevyesti, eli laihdutan herkut heti pois.