Mikä auto hankintaan: sähkö, diesel vai bensa?
Olisi auton hankinta edessä n. 30t budjetilla ja toki muillakin vaatimuksilla. Eipä tässä vaan oikein tiedä, millä tuleva auto kulkee.
Millaisia hankintoja te olette tehneet tai tulette tekemään?
Kommentit (73)
Itselleni tulee helmikuussa Opel Mokka-e. Ensi kesänä pihaan tulee myös latausinfra.
Millaiseen käyttöön se tulee? Paljon päivittäistä ajoa, paljon vuodessa, tuleeko pitkiä reissuja? Olisiko latausmahdollisuus kotona?
Kaasuhybridi. Tällä hetkellä biokaasu on edullisin polttoaine vaihtoehto, varsinkin jos otetaan ostohinta mukaan kustannuslaskelmaan.
Kannatta kävellä, jos ei osaa itse päättää millä ajaa.
Itse hommaisin sähkö-kaasuhybridin, mutta en tiedä saako 30t. sellaista. Tuskin uutta ainakaan, ja vähänlaisesti niitä muutenkaan vaikuttaa olevan.
Riippuu ihan täysin auton käyttötarpeesta, paljonko tilaa tarvitaan ja millaista ajoa tulee. Luonnollisesti myös latausmahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kaasuhybridi. Tällä hetkellä biokaasu on edullisin polttoaine vaihtoehto, varsinkin jos otetaan ostohinta mukaan kustannuslaskelmaan.
Me ajetaan bioetanolilla. Ei saasteita
Just ostin dieselin, takuuvarma menopeli ja sopii mun käyttöön paremmin kuin ladattavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on vielä tällä hetkellä kalliimpaa kuin biokaasu. Toki hyvä vaihtoehto sekin.
Kannattaa myös miettiä auton huoltokuluja, jotkut merkit hajoaa herkemmin ja varaosat kalliita, hybridi puoli kun hajoaa, autolla ei voi ajaa lainkaan, myös kuinka pitkäikäinen auto on.
Kaasu ei ole vaihtoehto ja ajoa on vuodessa n. 25 000km.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Just ostin dieselin, takuuvarma menopeli ja sopii mun käyttöön paremmin kuin ladattavat.
Jep!
Kun talous kyykkää ja rekat ei enää kulje, diisseli ei maksa enää mitään!
Teslan valmistaja Elon Musk totesi, että ensi vuonna Teslaan tulee uudet ja vallankumoukselliset akut ja autojen hintakin laskee paljon. Itse odottelemme siis vielä hetken, niin voi säästää helposti 20 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Teslan valmistaja Elon Musk totesi, että ensi vuonna Teslaan tulee uudet ja vallankumoukselliset akut ja autojen hintakin laskee paljon. Itse odottelemme siis vielä hetken, niin voi säästää helposti 20 000 euroa.
Musk on ukrainan tappolistalla, joten sieltä ei välttämättä tule mitään.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/86c5ca70-e8ee-4c15-8cc7-c475eda65…
Uusi ihmeakku saattaa romahduttaa sähköautojen hinnat – Elon Musk: tuotantoon jo loppuvuonna.
Teslan kehittämä vallankumouksellinen menetelmä voi parhaassa tapauksessa puolittaa akkujen tuotantokustannukset. Se näkyy myös autojen hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen autoni on täyssähkö, edellinen kulki etanolilla. Siitähän on n. 30% fossiilista (85% on maksimipitoisuus, käytännössä useimmiten 70%). Lisäksi kulutus on 20% korkeampi, joten ei tuo nyt ihan saasteetonta ole. Hyvä vaihtoehto kuitenkin jos ei aja paljon.
Meillä on kaksi dieseliä ja kaksi bensa autoa. Ehkä joskus tulevaisuudessa kun lataus matkat on pidempiä ja tekniikka edullista huoltaa niin voi ladattavia harkita, siihen asti ajellaan noilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noilla kilsoilla täyssähkö alkaa olla no-brainer, jos tarpeisiin sopiva sähkäri löytyy budjettiin sopivalla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sähköauto tulee noilla km halvemmaksi (riippuu kyllä osittain myös sähkösopimuksesi hinnasta) mutta sopiiko se ajoihisi muuten. Budjetillasi saa pienehkön sähköauton, joissa wltp yleensä noin 300km.
Lataushybridi