Miten reagoisitte?
Olin äsken synttäreillä 3,5 kuukautisen vauvan kanssa. Emäntä antoi SALAA kakkua vauvalle. Ok, ei ehkä maailman vakavinta, mutta mua ärsytti se, että tehdään salaa noin ja multa kysymättä. Itse en antaisi edes toisen koiralle mitään kysymättä lupaa. Tässä tapauksessa emäntä tiesi, ettei kakkua saa antaa, mutta antoi silti. " Pitäähän sen saada." Myöhemmin kun vauva itki, vielä arveli sen johtuvan kakusta.
Korpeaa ja emäntä kyllä huomasi sen.
Kommentit (42)
fia123:
Jos lapsi olisi saanut allergisen reaktion niin olisihan se voinut tulla myös siitä äidin suuhunsa panemasta palasta, eikö?Ja kun kyseessä on normaali ruokaa syömätön pikkuinen niin oletko varma että se edes sitä murusta nielaisi? Miettikääpä/muistelkaapa vain niitä ensimmäisiä syöttökokeiluja.
Mitäs sitten kun lapsi kasvaa ja alkaa mättämään tuolla pihalla kaikkea mielenkiintoista, hiekkaa, ötököitä yms. suuhunsa, kenen kanssa sitten välit poikki pannaan ;)
Itseasiassa vauvalla on ollut oireilua eri ruoissa (äidin syömissä) ja tietenkin siis maidon kautta. Allergisoituminen maidon kautta on lievempää kuin suoraan suuhun tungetussa täytekakussa. Mutta pääasia tässä on salailu ja puuttuminen asiaan, joka ei kuulu muille kuin meille vanhemmille. Ei kävisi mieleenikään, jossain kylässä alkaa maistattamaan rintavauvalle salaa jotain kakkua tai muutakaan sapuskaa. Haloo! Ja vauva kuulemma nielaisi kakunpalan. Mitenkäs se allerginen reaktio olisi hoidettu, jos olisi tullut ? Kaikki on mahdollista ja siksi on älytöntä antaa kakkua tai muutakaan varsinkaan muiden vauvoille. Mistä vi....a kukaan muu voi tietää esim. minun (isän) allergisuuden tai muunkaan kun en ole mikään hyvä tuttu. Täältä on pitkä matka apuun tai avun tuloon.
Joillain on se tapa, että vauvoille aletaan antaa kaikenlaista maistiaista jo hyvin pienenä. Varsinkin meillä vanhemmat mummot,olivat kovin mielellään tarjoamassa pienenkin suuhun vähän makoisaa...
En ole rohjennut tuosta meteliä nostaa,koska tuli sitä itsekkin sitten annettua suuhun uusia makuja. En usko,että ihan pieni maistiainen mitään pahaa saa vauvalle aikaiseksi,mutta ei se tuollainen salaa antaminen kysymättä mukavaa ole.
Näitä tällaisia juttua tulee eteen monenlaisia ja olen vaan sitä mieltä ettei niistä kannata ihan kamalasti pulttia ottaa,tai saa olla tämän tästä suutuksissa jollekulle.
Siis minä olisin suuttunut todella tuollaisesta. Siis, kenellä on oikeasti noin typerä ajattelumaailma! Mulle oli todella tärkeää, etten antanut MITÄÄN lapselleni ennen 6kk, kun kerta pelkkä rintamaito riitti. Ja vieläkin olen tarkkana, etten anna ennen 1v mitään, mikä ei sallittua. Joo, tottakai hengissä selvitään, mutta kyllä tuo suoliston rauhassa kehittyminen rauhassa on tärkeää. Joku kommentoikin fiksusti, että se oli hyökkäys nimenomaa äitiyttäsi kohtaan. Kyllä meidänkin lapselle ois sukulaiset halunnu lusikallisen antaa kermaa kakusta ym. mutta sanoin jyrkästi ei. Voi, voi....No, tsemppiä sulle, että löydät oikeat sanat, jolla emäntää " komennat" . Hän ei yhtää arvosta sinun päätöksiäsi ja tuommoinen ottaa ihan sikana päähän!!!
Minä pistäisin välit poikki tuollaisesta. Tai siis en omasta puolestani pitäisi yhteyttä ennen kuin lapsi on isompi ja yhteydenottoihin suhtautuisin viileästi.
Eivätköhän nämä, jotka sanovat tätä ylireagoimiseksi ole niitä samoja ihmisiä, jotka ovat toisten vauvojen suuhun kakkua työntämässä.
Lapsella siis omat vanhemmat mukana, jotka nimenomaan tekivät selkeiksi, että itse muksunsa syöttävät.. Joten miksi salaa syöttää? Ja jokainen peruslukion biologian- ja kemian kurssit lukenut varmasti ymmärtää kuinka herkkä on ihmisen - saati keskeneräisen vauvan elimistö väärille aineille. Esim. se suoliston nukka muistaakseni aikuisillakin epäterveellisiä tai ko. yksilölle sopimattomia aineksia syödessä/juodessa joka kerralla tuhoutuu lisää - jopa tosi pienistä määristä. Ja ellei muistissani ole vikaa.. niin se nukka ei uusiudu.. ja tämä vaikuttaa erinäisten sairauksien syntyyn.
Okei, jätetään atomitarkkuus sikseen. Mutta valitettavasti tällaiset eivät ole (ainakaan kaikki) provoja vaan ainakin meidän perheen elämässä aivan tuikitavallinen ilmiö. Eli mm. mummu (äitini) on syöttänyt salaa moni-allergista esikoistytärtämme taaperona kielloista huolimatta kekseillä ja sitten kehdannut vielä ihmetellä miksi lapsemme on ruvennut käyttäytymään kuin sekopäinen, vatsa on ollut kipeä eikä uniaankaan ole saanut nukutuksi.
Itse olen ko. tapauksessa suuttunut ja suutun. Koitan kuitenkin mahdollisimman asiallisesti itseäni ilmaista (välillä siinä onnistumatta). Karmeata, kun meidän typy sai maistaa 1,5 v:nä kaksi karpaloa - tuli tosi kipeäksi. Mitenköhän, jos joku olisi tupannut 3kk:na täytekakkua naamaan?
Onhan niitä " peltimasuja" . Vauvoja joille tuntuu voivan jo vastasyntyneestä asti syöttää melkein mitä vain, eikä tunnu olevan vaikutusta sillä erää.. Mutta siitähän ei voi mennä vastuuseen, etteikö vauva-ajan ruokaerehdykset kostautuisi sitten vanhemmalla iällä..
- Tiina -
olen toisaalta samaa mieltä toisaalta eri.
minäkään en tykkäisi siitä että kukaan muu kävisi ilman lupaani työntämässä lapseni suuhun yhtään mitään. päätös on kuitenkin vanhempien ja muilla ei ole siihen nokan koputtamista vaikka olisi kuinka eri mieltä. oli kyllä törkeää käytöstä emännältä. minä en nyt ihan välejä menisi poikkaisemaan siltikään, mielummin istuisin alas ja puhuisin asiasta
silti joallain tapaa täällä suurin osa on ihan kauhuissaan yhdestä kakusta. en minäkään 3kk ikäiselle lapselle kakkua antaisi enkä ole antanutkaan, mutta ei se maistaminen lasta tapa. tuskin niin pieni määrä laukaisisi edes mitään allergista reaktiota! eli eipäs tehdä kärpäsestä härkästä. meillä poika sai maistaa täytekakkua jo 6kk iässä, ja on se joskus jätskiäkin nuolassut muistaakseni ja kerran imi pillimehuakin :) mä en ole viitsinyt ottaa mitään kauheen nipottavaa linjaa tohon. makean maistelun jälkeen pestään sit vaan hampaat. ja tietysti alle vuodenikäinen ei voi ruveta sokeria syömään, mutta maistaminen on varmasti haitatonta
Mä en nyt ymmärrä ollenkaan. Ilmeisesti ihan vaan siksi, että äiskästä tai mummusta on niin liikkistä katsella pikkuisen ilmettä, kun saa namia suuhunsa? Vai kuvitteletko Milla-79 tekeväsi vauvallesi jonkun hyvänkin työn maistattamalla sillä herkkuja? Vai onko vaan niin kiire saada se pikkuvauva isoksi, ettet malta odottaa muutamaa kuukautta?
Nykytutkimuksen mukaan vauvan suolisto kestää kiinteää ravintoa keskimäärin puolen vuoden iässä. Maitotuotteita vasta vuoden kieppeillä. Mä olen ainakin ihan mielelläni nipo, tosikko yms. enkä rupea työntämään jotakin baakkelsseja lähes vastasyntyneen suuhun oman huvini vuoksi, saati naapurin anopin mieliksi.
Typerää oli se, että emäntä meni salaa laittamaan kakkua vauvan suuhun. Typerää ja aika huvittavaakin, siinä mielessä että kyllä oli typerä ihminen! Minä olisin suuttunut siitä että joku salaa ruokkii lastani, jonka ruokavalio koostuu vasta pelkästä maidosta.
Mutta sitä en ihan täysin ymmärrä miten nyt pidetään niin pahana sitä että tämä vauva sai kakkua. Kyse tuskin on siitä että kukaan syöttää joka päivä kakun palasia vauvalle tai muutakaan herkkua, ja siten pilaa lapsen suoliston. Mutta ei se nyt niin vakavaa ole jos vauva saa muutaman kerran ennen 6kk ikää pienen murun kakkua tai pullaa. Ei oikeesti ole vakavaa! Vauva ei sitä osaa pyytää, onneksi, eikä sen puoleen TARVITSE mitään herkkuja. Jos ei mitään allergioita ole, niin ei se vauva tuosta kuitenkaan kärsi.
Johan meni njoammilla muki nurin :)
Ensinnäkin, minähän kirjoitin juuri, että en itsekkään antaisi 3kk ikäiselle kakkua, enkä ole antanut, joten en ymmärrä miksi minulle tiuskit että pitääkö minun vastasyntyneelle kakkua antaa. Höpsö!
Ajattelin aikoinaan että en anna mitään hyvää lapselleni ennen kun se osaa sitä vaatia, no toisin kävi. Meidän poika halusi kakkua maistaa kun juhlissa näki minun sitä syövän. Yritin ensin tarjota tilalle pilttiä, mutta poika oli käsi ojossa kakkuun päin. Ajattelimme sitten mieheni kanssa, että maistakoon vaan jos haluaa. Se maistaminen ei hukkaan mennyt, sillä vauva ei tykännyt kakun mausta ja eipä ole toistamiseen pyytänyt :)
Jätskiä vauva maistoi korkeasaaressa. Se oli ihan meidän oma päähänpistos, haluttiin katsoa osaako tuo nuolaista jäätelöä. Osasihan se, mutta enpä usko että jäätelöä ihan kauheasti mahaan asti pääsi, sillä suurin osa jäätelöstä jäi huulille. Poika lipoi onneissansa huuliansa vielä monien tuntienkin päästä. Taisi olla hyvää :) Meidän perheessä on kaikki vähän persoja jätskille. Kyllä se sitten toisenkin kerran jätskiä nuolas kotona. Viime viikolla. Ja poika on nyt siis 9kk.
Öö..pillimehua se sai vauvauinnin päätteeksi kun ei ollut vettä mukana ja pikkuisella oli kova jano. Näen huomattavasti tärkeämmäksi antaa lapselle janoisena nestettä kuin miettiä sitä voiko hänelle nyt antaa huikan pillimehusta. Pillimehua on siis saanut nyt vasta kerran, eikä oikein välittänyt siitäkään.
No mutta pointti oli se, että ei minustakaan vauvoille tarvi ehdoin tahdoin makeaa suuhun työntää ja olen ehdottomasti teidän puolella jotka ette makeaa anna. En ikinä sanoisi kenellekkään, että " anna nyt jo makeeta kun onhan se jo 7kk" Jokainen päättäköön itse. Meidän poika ei kuitenkaan siihen kuole jos on tasan 4 kertaa 3kk:n aikana (6kk eteenpäin) saanut makeaa maistaa HUOM ei syödä. Jokainen tyylillään!
Ja ei siitä meidän pojasta kauheen iso tullut vaikka jäätelöä lipaisikin :) pieni on edelleen
Noista allergisista reaktioista.. Yhä useammilla vauvoilla on niitä ja voimakkaampia - syystä tai toisesta.. Ja sitten ihan puhtaahsti voi olla, että monien lasten elimistö ei ole sille, tälle ja tolle ruoka-aineelle tuossa iässä tai myöhemminkään valmis. Ja sitten jos joku laukaisee ärsytyksen, niin saattaa muistakin ruoka-aineista saada herkemmällä.
Mutta kyllä ne tosi pienestä (myös isommatkin ihmiset!) voivat saada erilaisia reaktioita. Meidän tytär 3kk iässä sai voimakkaita vatsan väänteitä äidinmaitonikin kautta, jos menin pienen palasen täytekakkua antamaan, niin hui jui!Esim. mansikkatäytekakussa olisi ärsyttänyt: mansikka, kermavaahto, viljat ja kananmuna. Yksikin aines noista olisi varmasti aiheuttanut voimakkaan reaktion (ainakin kermavaahto - kun tilkka Tutteliakin tosi todella sairaaksi telo!) kuinkas, sitten kun kaikista olisi saanut? Ja mitäs jos olisi tuossa vaiheessa saanut jo hengenahdistustakin.. (,kuten isänsä yhdestä mansikasta ihottuman lisäksi..)
Näissä asioissa kannattaa ihan oikeasti kuunnella/uskoa vanhempien ohjeita. Ketjuun kirjoittanut isukki sanoi fiksusti, että mistä joku tietää noista esim. lapsen isältään perimistä allergioista (eikös se jotenkin näin mennyt). Ja meillä eivät 2,5 vuoden viikottaisten lapsenhoidon ja aktiivisen opastuksenkaan jälkeen lapsen isovanhemmat meinaa edelleenkään muistaa niitä muutamaa hassua ruoka-ainetta, joka edelleen esikoista ärsyttää.. Kuinka sitten joku tuttu/ystävä kahvikekkereillä?
Tyttäremme allergialääkäri, vanha kokenut ja viisas herrasmies jaksaa päivitellä sitä, kun ei enää lapsen vanhempia missään uskota ja kuunnella - allergioiden suhteen ja muutenkaan. Kaikkialla pitää olla tutkittua tietoa lapsesta ja todistuksena kaiken maailman lippulappua tutkimuksista, että edes joku uskoo. Olen hänen kanssaan samaa mieltä.
- Tiina -
Milla-79:
Ensinnäkin, minähän kirjoitin juuri, että en itsekkään antaisi 3kk ikäiselle kakkua, enkä ole antanut, joten en ymmärrä miksi minulle tiuskit että pitääkö minun vastasyntyneelle kakkua antaa. Höpsö!(6kk eteenpäin) saanut makeaa maistaa HUOM ei syödä.
Ja jokainen voi toki käyttää ihan mitä verbiä tahtoo lieventääkseen sitä tosiasiaa, että antaa omaksi huvikseen vauvalle ruoka-aineita, jotka sille ei vielä kuulu. Maistaa, maistella, makustella...näitähän riittää! " Meillä alettiin maistella pottua 2,5 kuukauden iässä."
mikäs sen ihanampaa kun antaa pienelle pikku maistiainen herkkua! ei vauvankaan suu tuohesta ole, meidän neiti nassuttaa kauan suutaan kun saa jotain hyvää.
miettikää kuin hyvältä itellä maistu esim karkki lapsena...
en tarkota että kannustaisin vauvoille syöttämään herkkuja, mutta älkää ihmiset olko noin tiukkapipoisia ja täydellisiä ihmisiä ja äitejä. :)
maailma ei todellakaan kaadu vauvan kakun maisteluun...
itse olen ainakin niin epätäydellinen äiti, että annan vauvalleni joskus herkku-maistiaisia. enkä vaadikkaan itseltäni sitä täydellisyyttä, millaisia tähän keskusteluun osallistuneet ovat.. kaikki erilaisia! :)
Se on parasta makeaa vauvalle. Muuta makeaa vauva ei tarvitse eikä osaa itse pyytää.
Pienikin muru jotain vauvan luonnolliseen ruokavalioon kuulumatonta voi olla haitaksi. Kaikki haitat vain eivät tule heti tai ole selviä.
En lähtisi leikkimään vauvan terveydellä tässä asiassa. Karkkia ja kakkua ehtii maistelemaan myöhemminkin. Jos vauvaa haluaa ilahduttaa, sen voi tehdä lukemattomilla muilla tavoilla kuin ruualla.
äityli_85:
maailma ei todellakaan kaadu vauvan kakun maisteluun...
Ei kaadu maailma, mutta välit kyllä viilenevät, jos ei voi luottaa siihen, että omalle puolustuskyvyttömälle lapselle ei kukaan ole mitään suuhun tunkemassa, jos silmä vähän välttää. On yksi juttu viedä lasta sairaalaan oman huolimattomuuden vuoksi ja toinen juttu hoidattaa jonkun " kyllä pienen täytyy saada vähän maistaa" -älypään aiheuttamia vaivoja.
Meidän lapsemme ei tunnu onneksi olevan millekään allerginen (ei edes sille kärpäselle, jonka tässä yhtenä päivänä lattialta nappasi), mutta lähipiirissä on sen verran monta vakavaa tapausta, että kyllä ihmetyttää tällainen " hällä väliä" -asenne. Ei noista muutaman kuukauden ikäisistä vielä tiedä, millaisia vaivoja on piilemässä.
Mä tunnen kanssa näitä, jotka syöttäneet lapselleen suklaata, karkkia ja tyyliin limpparia puolivuotiaasta. En todellakaan käsitä miksi, mutta tehköön he omalla tyylillään, en siihen puutu.
Mutta jos joku tuttava/mummo/kummi antaisi mun pojalle (nyt 9kk) jotain herkkua tietämättäni niin kyllä hermostuisin. Mun mielestä vauvan ei tartte syödä karkkia, kakkua tai muutakaan aikuisten ihmisten herkkua. Mä olen täysin vakuuttunut, että lapsi ehtii elämänsä aikana syödä niitä kaikkia liiankin kanssa, mutta haluan mahd.pitkään pitää karkit ja keksit poissa lapsen suusta.
Lapsi ei tiedä suklaasta tuon taivaallista. Pakkoko se on suklaan perään totuttaa jo vauvana? Se on meidän aikuisten joku ihmeen päähän-pinttymä, että " pitäähän lapsen saada kakkua" -siis mun mielestä ei pidä. Jos joku antaa, niin antakoon omalle lapselleen. Mutta minä ainakin haluan itse tehdä päätökset siitä, koska meidän muksun herkkuhetket alkaa.
Tottakai lapsi tykkää makeasta ja jos sille suklaata antaa, niin varmasti hymyssä suin sen syö. Mutta jotenkin pitäis aikuisten osata ajatella... siis että kysyy, saako lapselle antaa makeaa.
Oli jo aikamoinen kilari lähellä kun mummi antoi vauvalle kahvia teelusikallisen. Ei, en usko että poikamme elimistö siitä kärsi, mutta mun mielestä kahvi ei vaan kuulu pienen vauvan ruokavalioon. Ei sitä kahvia ole pakko antaa, vauva kyllä pärjää ilmankin.
...ja toisin sen kyllä heti tietoon!
Myötätuntoni on nyt kyllä kirjoittajaa kohtaan! Itse olen taistellut 4,5 vuotta anoppini kanssa lasteni syömisistä. Hän kun antoi salaa meidän lapsille suklaata, muuta namia ja kermavaahtoa jo puolen vuoden iästä. Nyt joku tietysti ihmettelee miten näin pieni on karkkia pystynyt syömään, mutta kun sen silppuaa oikein pieneksi niin kyllähän se alas menee! Paras oli kun väiteltiin anoppini kanssa juoko meidän esikoinen vauvana vettä vai sokerilla kyllästettyä vettä... Poikamme joi vettä mielellään ja piti " mausta" (siis silloin kun hampaita alkoi tulemaan niin vesi viilensi hyvin...) mutta anopin mielestä vesi maistuu lapselle paremmin kun laittaa sokeria sekaan. Kerran poikamme oli anopillani hoidossa ja kun tulimme takaisin niin poika lupsutti vettä. Oli ihan pakko maistaa sitä ja kuinka ollakkaan siinä oli rutkasti sokeria!!! heitin veden mäelle.
Toinen kerta oli kun anoppini oli hoitokeikalla keittänyt 2kk:selle lehmänmaitoa ja taas sitä sokeria sekaan...kyllä tiettekö otti pannuun!
MUTTA KUN ENNENKIN LAPSET JOIVAT TÄLLÄISTA!!! oli kommentti. minä siihen, että NYKYÄÄN EIVÄT ja oli ihan pakko vielä kommentoida, miksi mieheltäni ja hänen siskoltaan on otettu hampaat lapsina pois! Mätänivät nääs suuhun.
Tätä voisi jatkaa loputtomiin, mitä anoppini on tehnyt ja mitä ei ;D
Ihmettelen suuresti, MIKSI kukaan AIKUINEN voi olla näin TYHMÄ? Mielestäni on lapsellista ja edesvastuutonta aikuiselta tuollainen käytös.
Neuvolassa ja hammaslääkärissä tiedetään anoppini metkut ja olemme yhdessä näiden tahojen kanssa suunnitelleet, että anoppini vie seuraavalla kerralla lapsemme hammaslääkärille ja siellä hammashoitaja ottaa asian käsittelyyn...asiallisesti ja tunteita loukkaamatta. Sillä voihan olla, että tuollainen ikä-ihminen on vain niin tietämätön joistakin asioista vaikka luuleekin ärsyttävällä tavallaan tietävänsä kaikki! ;D
vielä tuohon allergisuuteen.
Anoppini otti sitten omiin käsiinsä muutaman ruuan maistatuttamisen esikoisellamme. Teki tämän salaa, josta kylläkin myöhemmin kertoi kun oli ensin kunnolla säikähtänyt!
Oli ollut naapurissa poikamme kanssa kylässä ja olivat yhteistuumin syöttäneet vuoden ikäiselle pojallemme mansikkaa. Poika oli pitänyt mausta ja niinpä oli vetänyt niitä puoli litraa! Tulivat kotiin ja laitoin pojan päikkäreille. Parin tunnin kuluttua menin katsastamaan josko poika pikkuhiljaa heräisi niin oli 40,5 asteen kuumeessa sekä pojan kämmenen kokoisia rakkuloita täynnä!!! Mentiin sitten pillit ulvoen ensiapuun ja oli allerginen mansikoille! Tämän tapauksen jälkeen ei poika ole syönyt mansikkaa ja jos hän maistaa mansikan maun jossakin, jää se syömättä tai juomatta.
tiitiäinen79:
Toinen kerta oli kun anoppini oli hoitokeikalla keittänyt 2kk:selle lehmänmaitoa ja taas sitä sokeria sekaan...kyllä tiettekö otti pannuun!
MUTTA KUN ENNENKIN LAPSET JOIVAT TÄLLÄISTA!!! oli kommentti.
Sekä minulle, että miehelleni on tuota juotettu tuossa iässä, kun tissimaito ei riittänyt. Äiti sanoi silloin " tiedetyn" , että korvike aiheuttaa koliikkia. Sokeria tuossa oli siksi, että se sitoo lehmänmaidon proteiineja ja sotku on hellempää vatsalle.
Sitä on varmaan monen ikäihmisen vaikea uskoa, että se mitä omille lapsille on tullut syötettyä ei välttämättä ollutkaan hyväksi. Oma äitini kerran kommentoi, että miten he ollenkaan selvisivät, kun eivät tienneet kaikkea mitä me tiedämme. Mutta ihan hyvällä hän sen sanoi...
Sitä ei kai sitten voi ymmärtää ne, joilla ei allergioita ole. Ystävä antoi noin puolivuotiaalle pojalleen lusikallisen vaniljajäätelöä - sukujuhlissa kun tädit sitä kilvan vaativat " anna nyt pienen vähän maistaa" . Pojan kasvot ja kaula turposivat siinä määrin, että tuli kiire sairaalaan. Sekä omassa perheessäni että naapurustossa on niin allergisia lapsia, ettei ikinä tulisi mieleen mennä pienelle vauvalle laittamaan mitään salaa suuhun.
Jos lapsi olisi saanut allergisen reaktion niin olisihan se voinut tulla myös siitä äidin suuhunsa panemasta palasta, eikö?
Ja kun kyseessä on normaali ruokaa syömätön pikkuinen niin oletko varma että se edes sitä murusta nielaisi? Miettikääpä/muistelkaapa vain niitä ensimmäisiä syöttökokeiluja.
Mitäs sitten kun lapsi kasvaa ja alkaa mättämään tuolla pihalla kaikkea mielenkiintoista, hiekkaa, ötököitä yms. suuhunsa, kenen kanssa sitten välit poikki pannaan ;)