Pelottaa millä kaikella isä houkuttelee lapsia jäämään vain hänelle
Ero siis kyseessä. Mies ei halua jakaa vanhemmuutta tasan. Vaan että lapset ovat pääsääntöisesti toisella ja käyvät toisella. Eron iso syy on erimielisyydet kasvatuksessa.
Miehellä on ollut melko riitaisat autoritaariset välit lapsiin. Syyttää tietenkin asiasta minua.
Nyt pelkään että houkuttelee 13, 15 vuotiaita luokseen sillä, että hänen luona saa saunakaljaa, ja olla yksin öiden yli, jopa useamman yön putkeen ja lähes viikottain. Samalla tuttu koti säilyisi. Tottahan tämä tuon ikäisiä houkuttaa. Minun kanssa ei onnistu.
Tuskin teinit ovat tuommoisien houkutusten edessä kypsiä tekemään muunlaista päätöstä.
Minulle on perhe ollut aina kaikki kaikessa. Mies elänyt omaa elämäänsä. Ei ole paljon osallistunut, silti kokee tekevänsä kaiken yksin. Ja on tästä kaikesta kovin kuormittunut.
Tuntuu todella todella pahalle, jos joudun jatkossa tyytymään viikonloppuäidin osaan. Sydän särkyy.
Kommentit (66)
Onpa ikävää, kaikkien kannalta, että lapsi määrättiin aikoinaan isälle. Oliko isä kenties voimakas ja ajoi asiansa läpi?
Tässä meidän tapauksessa mies on niin voimakastahtoinen ja aina oikeassa tyyppinen ihminen. Ajaa oman asiansa läpi vaikka harmaan kiven. Siinä muut ihmettelee mitä tässä oikein tapahtui?
Minäkin uskon jo tehneeni virheitä, pelkkiä virheitä ja olevani syypää tähän kaikkeen. Vaikka järjellisinä hetkinä ymmärrän asioiden olevan toisin. Voin vaan kuvitella miten kaikin tavoin mies minua jatkossa ihmisille haukkuukaan.
On syyttänyt minua mitä kummallisimmista asioista, pettämisestä kaverinsa kanssa täällä meidän kodissa kun kävin yöllä toppi ja alushousut päällä juomassa, humalassa kyllä. Mutta syytös oli että alasti juoksentelen täällä ja pihalla olin käynyt kaverinsa kanssa panemassa. Joka siis oli meillä yötä. Ja kaverille soitti, ja hänkin myönsi nöin käyneen. Oikeasti tätä jankutti niin kauan että lopulta jo itsekkin epäilin omaa toimintaani. Enkä siis todellakaan ole ikinä häntä pettänyt. En ikinä. Enkä ketään muutakaan.
Asian myötä lopetin alkoholin juomisen lähes vuodeksi. En enää ikinä halua vastaavien syytösten kohteeksi.
Joten, hän varmasti saa viranomaisille syötettyä ties mitä soopaa minusta. Uskottavasti.
Onneksi lapset kuitenkin on jo isoja, ja osaavat kertoa miten asiat oikeasti ovat. Jos uskaltavat. Tiedä sitten miten heidät manipuloidaan.
Onneksi lähisukulaisensa hänet tuntevat. Tosin, eivät varmasti uskalla asettua häntä vastaan, vaan haluavat säilyttää välit hyvinä. Joten uskovat ja pokkuroivat miehen mielen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli samankaltainen houkuttelija. Muutin sisarusteni kanssa äidin kanssa pois, mutta sen jälkeen kun äidilläni alkoi uusia lapsia tulemaan uuden kumppanin kanssa muutin isäni luokse. Pari vuoden jälkeen tajusin virheeni ja "houkuttelun". Tositilanteessa olin se joka siivosi taloa ja teki muut kotityöt kun isä joi "saunakaljaa". Kun houkuttelu onnistui eipä enään viitsinyt panostaa eikä lahojakaa tullut edes synttäreillä.
Muutin täysi-ikäisenä omilleni eikä vieläkää isän kanssa kunnolliset välit osittain juurikin tuon "houkuttelun" takia. Äidin kanssa hyvät välit. Kyllä lapsi aikanaan tajuaa virheensä jos erkanee muuttaa/jäädä isän luokse. Pidä huolta että siellä myöskin lapsesta isä pitää huolta eikä toisinpäin.
Meillä oli vähän samanlainen tilanne. Lapsemme oli teininä pahoissa ongelmissa teiniytensä kanssa (hän on lisäksi kroonisesti sairas fyysisesti) ja lastensuojelu puuttui peliin minun pyynnöstäni. Tämä oli tietenkin hemmetinmoinen virhe. Monien vaiheden kautta lapsi sijoitettiin minun toiveitani vastaan, mutta lapsen ja isän ja lasun vakaasta toiveesta isälleen. Sieltä lapsi sitten lähtikin sijoituslaitokseen, kun isänsä oli koko ajan humalassa (tämä kerrottiin lasulle udean tahon toimesta jo ennen isälle sijoittamista).
Isä lupaili siis lapselle kaikkea hyvää, ja haukkui minua ja naureskeli miten minä en pärjää lapsen kanssa kun en lasta ymmärrä, ja hän kyllä ymmärtää jne.
Olisi voinut luulla sitä sun tätä, mutta lopputulos olikin sitten se että minulla nja lapsella on todella hyvät välit toistemme kanssa nykyään, ja isälleen lapsi ei soita enää koskaan eikä häntä tapaa.
Isä siis ryyppäsi ja oli silti kaikkien, paitsi sinun, mielestä parempi vaihtoehto? Ei tainnut lapsen ongelmat johtuvat teiniydestä...
Kyllä, juuri näin. Lastensuojelu halusi mieluummin sijoittaa lapsen alkoholisti-isälleen, koska se oli halvempaa ja helpompaa heille. Vein asian eteenpäin tuolloin, ja lasu sai nuhteet toiminnastaan.
On todella suloista miten ruusuinen kuva monella on naivissa mielessään siitä että lasu toimisi aina oikein. Harmi että se on usein pelkkää hattaraunelmaa.
Pyydätkö vielä lapsen, isän ja sossun kertomaan oman versionsa tilanteesta? Koska epäilen, että et tainnut olla mikään pullantuoksuinen mamma.
Olet väärässä jos luulet että lähden tuohon sinun provoviritelmääsi mukaan, tai että tulisit saamaan mielisairasta tyydytystä siitä että jotenkin loukkaisit minua. Minä vastasin toisen kirjoittajan viestiin tsempaten häntä että asiat kyllä jossain vaiheessa kääntyvät oikealle tolalleen, kuten meilläkin kävi, ja osoitin myös empatiaa kokemukseni kautta ap:lle. Ja siihen viestini myös jää.
Minä haluan vain muistuttaa lukijoita, että näissä ero- ja huoltajuuskiistoissa on vähintään kaksi osapuolta, joista kuulemme vain yhden esittämän version. Mistä me tiedämme, ettei ap:n kauhistelemat saunakaljat ollut yksi kerta, kun isä antoi teinin maistaa olutta? Tai ettei yllä oleva ollut miestään pahempi juoppo ja vielä väkivaltainen?
Tuo on ihan totta, ei voikaan tietää, ja monesti onkin niin että vanhempi vääristelee. Meillä, (eli lainaamasi viestin kirjoittajalla) näin ei kuitenkaan ollut. Lasulla oli tiedossa päihdeklinikalla käynnit, ja muu selvä tieto siitä että isä joi paljon, tämä on fakta, ei mielipide. Fakta on myös se etten käytä alkoholia ollenkaan, enkä ole sitä käyttänyt lapsen saamisen jälkeen. Tämä ei siis ole mielipide, vaan fakta. Väkivaltainen ei ole kukaan meistä. Kuten kerroin, meillä on nykyään mahtavat, läheiset ja lämpimät välit lapseni kanssa, isänsä kanssa lapsi ei ole tekemisissä. Kyllä lapsi nyt aikuisena osaa itse hyvin eritellä mitä kävi ja miksi, ja on myös itse ollut lasuun yhteydessä siitä miten lasu asiaa hoiti.
LASA se vasta valehtelee ja vääristeleekin, eikä ihme, kun ottaa huomioon miten rahakasta hommaa se lapsikauppa on.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpä lasu on auttanut ja tukenut niin hyvin, että nyt molemmat lapseni on itsetuhoisia.
Lasun mielestä tämä on vain "hyvä ja oikein"
Näytäpä se, missä yhdenkin lastensuojelun mielestä lasten itsetuhoisuus on hyvä ja oikein.
Taisit vetää mutkat suoriksi ja oman uskottavuutesi vessanpytystä alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää sinä + lapset perheterapiassa juttelemassa. Ei siksi, että saisit lasten päät käännettyä vaan ylipäätään selvittämässä tilannetta. Kaikille valtava elämänmuutos tulossa. Tuon ikäiset ymmärtää jo "kaiken", vaikka lapsia vielä ovatkin. Olin itse 15 kun vanhemmat erosi. Olin pääasiassa isäni luona, koska se oli lapsuudenkotini enkä olisi halunnut siitä lähteä, oma huone ja kaikki. Silti koko ajan vaivasi syyllisyys, kun äiti on yksin muualla. Sen takia oli vaikea mennä äidille, kun vaistosin että hänellä on kurja olo ja nuorena se pelotti minua, en osannut käsitellä enkä sanoa mitään äidille. Asiat meni kuitenkin omalla painolla parempaan suuntaan. Aikuisena äitiin paljon paremmat välit, vaikka ei isässäkään mitään vikaa ole.
Painu nyt jo v i t t u u n terapioinesi!
Toivottavasti sinä et ole kenenkään vanhempi, tai tule sellaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse yksittäisestä maistamisesta. Vaan mies on ilmaissut huolensa siitä, että lapset eivät ole vielä olleet kiinnostuneita alkoholista. Oikeesti!!
Tottakai olen yrittänyt kasvattaa heistä ajattelevia yksilöitä. Ja esikoinen 15v osaakin jo selvästi nähdä asioiden läpi. Nuoremmat ei.
Minä en haluaisi asioista taistella. Enkä aio tehdä erosta rumaa. Mies on ilmoittanut, että jos asiat ei mene hänen mielen mukaan, hän aikoo tehdä kaikesta hankalaa. Mm. Maksattaa minulla puolet hänen ottamistaan lainoista. Mistä ei ole ikinä sanallakaan keskusteltu ennen niiden ottamista. Tämän myötä minä olisin taloudellisessa vararikossa.
On myös totta, että mies pystyisi tarjoamaan lapsille enemmän. Rahallisesti. On ilmoittanut, että hän on laskenut pystyvänsä maksamaan elareita 400€. Kolmesta lapsesta. Enempään ei pysty. Tämähän ei ole totuus. Ei vaan ole ikinä halunnut maksaa esim. Lasten harrastuskuluja. Vaan käyttää rahat mielummin omiin harrastuksiinsa. Ei myöskään ole kiinnostunut lasten asioista. Paitsi hyvästä käytöksestä ja koulumenestyksestä. Ei ole koskaan aktiivisesti kuskannut lapsia harrastuksiin. Joitain yksittäisiä kertoja erikseen pyydettäessä on vienyt.
Mutta. Minä olen ja pysyn lasteni elämässä vakaana peruskalliona. Oli se lasten asuinpaikka sitten missä tahansa.
Vaikeaa on. Eikä helpotusta ole luvassa. Toki oma henkinen kuorma pienenee, kunhan pääsen miehestä eroon.
Sanot, että aikoo Maksattaa minulla puolet hänen ottamistaan lainoista. Mistä ei ole ikinä sanallakaan keskusteltu ennen niiden ottamista. Tämän myötä minä olisin taloudellisessa vararikossa.
Näinhän se kuule menee, jos olitte naimisissa, ja avioehtoa ei ole. Niin omaisuuden kuin velkojenkin arvo menee puoliksi. Sitä se tarkoittaa, kun ah, kaikki on yhteistä, ja avioehtoa ei tarvita.
Tuo on ihan totta, ei voikaan tietää, ja monesti onkin niin että vanhempi vääristelee. Meillä, (eli lainaamasi viestin kirjoittajalla) näin ei kuitenkaan ollut. Lasulla oli tiedossa päihdeklinikalla käynnit, ja muu selvä tieto siitä että isä joi paljon, tämä on fakta, ei mielipide. Fakta on myös se etten käytä alkoholia ollenkaan, enkä ole sitä käyttänyt lapsen saamisen jälkeen. Tämä ei siis ole mielipide, vaan fakta. Väkivaltainen ei ole kukaan meistä. Kuten kerroin, meillä on nykyään mahtavat, läheiset ja lämpimät välit lapseni kanssa, isänsä kanssa lapsi ei ole tekemisissä. Kyllä lapsi nyt aikuisena osaa itse hyvin eritellä mitä kävi ja miksi, ja on myös itse ollut lasuun yhteydessä siitä miten lasu asiaa hoiti.