Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveystarkastus paljasti: Iso osa lihatiskien jauhelihasta on kelvotonta

Vierailija
15.10.2022 |

Terveystarkastajat hakivat kesän aikana näytteitä 20 turkulaisesta kaupasta, joissa myydään itse valmistettua jauhelihaa. Mukana oli sekä ketjuliikkeitä että yksittäisiä yrityksiä. Näytteistä 35 prosenttia oli hyviä, 45 prosenttia välttäviä ja 20 prosenttia huonoja.

Nurmen mukaan osasta näytteitä löytyi jopa ulosteperäisiä bakteereja. Yleisimmät syyt näytteiden huonoon laatuun olivat puutteet hygieniassa tai laitteiden ja välineiden puhtaanapidossa.

Nurmen mukaan tulokset korostavat sitä, että jauheliha on aina syytä kypsentää huolellisesti. Esimerkiksi välttävän laatuinen liha ei todennäköisesti aiheuta terveysuhkaa, jos se on valmistettaessa kypsennetty hyvin.

KEBAB-NÄYTTEITÄ tarkastajat ottivat 33 ravintolasta. Tulokset olivat parempia kuin jauhelihan kohdalla. Kebab-näytteistä hyviä oli 75 prosenttia ja välttäviä 11 prosenttia. Huonolaatuista lihaa löytyi siis 14 prosentissa näytteistä. Nurmen mukaan kebablihan heikkoon laatuun syynä olivat useimmiten väärä säilytyslämpötila tai huono käsittelyhygenia.

Onneksi pesen jauhenlihani.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta koskaan tiskiltä jauhelihaa. Jos tekisin jotain tatar-pihvejä, jauhaisin lihan itse. Mutta emme syö raakaa lihaa, yök. Jauhelihaa ostan paketissa. Kun tuli nämä tiiviit tyhjiöpakatut jauhelihat, niin aluksi inhotti, tuntui että olisi jokin kissanruokkapaketti. Mutta sitten hoksasin miten paljon parempilaatuista liha niissä oli. Kun jauhelihan ruskisti, se oli oikeasti ruskeaa eikä harmaata, kuten niissä suojakaasupakatuissa on jauhelihoissa kävi usein.

Vierailija
82/82 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan aina jauhelihan muovirasiassa. En ole koskaan ostanut lihatiskiltä.

Kertoo jotain sun iästäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla