Terveystarkastus paljasti: Iso osa lihatiskien jauhelihasta on kelvotonta
Terveystarkastajat hakivat kesän aikana näytteitä 20 turkulaisesta kaupasta, joissa myydään itse valmistettua jauhelihaa. Mukana oli sekä ketjuliikkeitä että yksittäisiä yrityksiä. Näytteistä 35 prosenttia oli hyviä, 45 prosenttia välttäviä ja 20 prosenttia huonoja.
Nurmen mukaan osasta näytteitä löytyi jopa ulosteperäisiä bakteereja. Yleisimmät syyt näytteiden huonoon laatuun olivat puutteet hygieniassa tai laitteiden ja välineiden puhtaanapidossa.
Nurmen mukaan tulokset korostavat sitä, että jauheliha on aina syytä kypsentää huolellisesti. Esimerkiksi välttävän laatuinen liha ei todennäköisesti aiheuta terveysuhkaa, jos se on valmistettaessa kypsennetty hyvin.
KEBAB-NÄYTTEITÄ tarkastajat ottivat 33 ravintolasta. Tulokset olivat parempia kuin jauhelihan kohdalla. Kebab-näytteistä hyviä oli 75 prosenttia ja välttäviä 11 prosenttia. Huonolaatuista lihaa löytyi siis 14 prosentissa näytteistä. Nurmen mukaan kebablihan heikkoon laatuun syynä olivat useimmiten väärä säilytyslämpötila tai huono käsittelyhygenia.
Onneksi pesen jauhenlihani.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ostan aina ja vain tiskiltä jauhelihaa, ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa ja maku aivan eri maailmasta kuin niissä halvoissa suojakaasuun pakatuissa einestehtaiden lihassa.
Älä selitä! Leikit vain elitistiä mutta myyvätkin sinulle paskaa!
Parasta jauhelihaa saa kun ostaa lihat ja jauhaa itse. Teen näin jo vuosia. En käytä jauhelihaa päivittäin, en edes viikottain. Ostan kerralla pari kiloa kunnon lihaa ja jauhan, sitten pakastan n. 250-300 gramman annoksina.
Vierailija kirjoitti:
Ostan aina ja vain tiskiltä jauhelihaa, ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa ja maku aivan eri maailmasta kuin niissä halvoissa suojakaasuun pakatuissa einestehtaiden lihassa.
Se on ihan samaa kamaa. Kun päiväys lähenee, pakkaukset kipataan tiskiin.
Mä ostan aina jauhelihan muovirasiassa. En ole koskaan ostanut lihatiskiltä.
Vierailija kirjoitti:
Parasta jauhelihaa saa kun ostaa lihat ja jauhaa itse. Teen näin jo vuosia. En käytä jauhelihaa päivittäin, en edes viikottain. Ostan kerralla pari kiloa kunnon lihaa ja jauhan, sitten pakastan n. 250-300 gramman annoksina.
Jos haluaa varmasti luomua niin voi kasvattaa lihat itse. Salilla käymällä voi saada helposti monta kiloa lihasta vuodessa jotka voi leikata pois ja jauhaa lihaksi.
"Iso osa lihatiskien jauhelihasta on kelvotonta"
Otsikkohan on ihan peestä!
20% oli ollut huonoa, ei siis kelvotonta ja se vielä että tuo oli Turussa!!
Vierailija kirjoitti:
Syöt siis aina paskanmakuisia ruokia, no, valinta tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa varmasti luomua niin voi kasvattaa lihat itse. Salilla käymällä voi saada helposti monta kiloa lihasta vuodessa jotka voi leikata pois ja jauhaa lihaksi.
Huh, osu vähän kauhugenreen tää juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvänmakuisia ruokia syön. 🤗
Minäkin ostan jauhelihaa hyllystä. Se on halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paskanmakuisesta suojakaasulihasta voi tehdä mitenkään hyvän makuista ruokaa, ilmeisesti et edes tiedä miltä hyvä ruoka maistuu.
Niin ulosteperäisiä bakteereja, joten kantsii paistaa hyvästi.
Jauhelihaksi jauhetaan ne lihat mitkä ei menneet kaupaksi. Sehän on vain järkevää. Kypsennys on syytä olla aina well-done.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ostan jauhelihaa hyllystä. Se on halvempaa.
Joo, huono ruoka on yleensä halvempaa kuin parempi ruoka, mutta jos ihmisellä on makuaisti niin silloin ei shittiä kyllä syödä vaikka ois kuinka halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paskanmakuisesta suojakaasulihasta voi tehdä mitenkään hyvän makuista ruokaa, ilmeisesti et edes tiedä miltä hyvä ruoka maistuu.
Ihan hyvää ruokaa tulee. Tiedän miltä hyvän makuinen ruoka maistuu.🤗
Ei poikkea mitenkään naisille suunnatusta tarjonnasta Tinderissä. Varmaan samoilla prosenteilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihaksi jauhetaan ne lihat mitkä ei menneet kaupaksi. Sehän on vain järkevää. Kypsennys on syytä olla aina well-done.
Melkoista kauppiaiden mustaamista.
Kalatiskiltä löytyy usein ne vanhentumassa olevat graavikalat ja muovipussilohet.
Luin ensi, että iso osa lihatiskien naisista on kelvotonta.
Kuinka hauskaa. No tottahan tuo on.