Kävin juuri hengen ja tiedon messuilla. Mikä oikein siinä huuhaassa vetää keski ikäisiä naisia puoleensa?
Kävijöistä varmaan yli 75% oli naisia.
Ja tarjonta oli juuri sitä ufo, enkelihoito, meedio, selvännäkijä, energiaterapia jne linjaa. Ja kaikenlaisia (parantavia?) kiviä oli myynnissä todella iso valikoima.
Kommentit (207)
Miksi menet sinne jos se ei kiinnosta yhtään ja pidät kaikkea huuhaana? Vaikka osa olisi huuhaata, siellä voi olla näytteilleasettajia joilla on myytävää, ihan laadukastakin esimerkiksi cd meditaatioon, käsityönä tehty rumpu, jotain jokaiselle, tosin kauppoja on verkossa ja kivijalassakin. On muutama ok luennoitsija, jos heidän joukosta etsii etukäteen sopivan. Englanniksi löytyy varmaan myös materiaalia muualta kuin messuilta. Maalaisjärkeä nimenomaan saa käyttää, ei tarvitse aivopeseytyä tai hypnotisoitua. En ollut siellä, mutta asiaa tutkinut. Messuilla voi olla hyvä tunnelma yleensä, osa keskustelee ja osa kontaktoi. Aina ON vältettäviä henkilöitä, siitä ei pääse mihinkään tai jos ei ole kykyä varoa vääriä ihmisiä /kultteja - silloin ei mene, mutta se sopii muuhunkin elämään ohjeeksi samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä veikkaan et aika sama demografiikka kuin Astral-TV:n meedioille soittavilla.
Huvittaa tuo asenteesi. Sinäkin voit saada vielä elämässäsi yliluonnollisia kokemuksia, toivottavasti ne laajentavat maailmankuvaasi. Aika monelle käy niin, sellaisia kokemuksia on yllättävän monella. Arvioiden mukaan 2040 prosenttia suomalaisista kokee elämänsä aikana jotain yliluonnollista. Sinunkin kollegoista niitä on yllättävän monelka, et vain tiedä siitä, koska niistä ei paljon jutella muille.
Olen mäkin kokenut, mutten sen takia käy kiertelemässä puoskarimessuja ja antamassa huijareille rahaa ja näkyvyyttä.
No tää. Mun hengellinen, selityksiä uhmaava ja näin ollen mahdollisesti yliluonnollinen kokemus on minun henkilökohtainen juttu, tai sitten jaettu niiden ihmisten kesken, jotka oli läsnä tai joille haluan siitä kertoa.
En yhtään ymmärrä miten se, että olen kokenut jotain tuollaista perustelee että menen kaupallisille messuille kuulemaan laidasta laitaan miten joku on parantanut kaihin tai taloustilanteensa meditoimalla, manifestoimalla tai kristalleilla.
Ei tarvitse mennä. Ei kukaan tyrkytä niitä, toivottavasti. Se on heille joita kiinnostaa kivet, värit tai muut asiat. Se antaa uusille tulijoille vinkkejä, mihin suunnata, joilla ei ole kokemusta. Jos joku on huono juttu, ei kai sitä jatka.
Miksei tämä incel mene Grinderiin, kun siellä olisi niitä parempia ihmisiä sinulle? Vai eikö suo jaksa muut miehetkään.
Mä käyn välillä tollasissa tapahtumissa vaikka noin 80% kaikesta on musta ihan huuhaata. Meen usein kavereiden kanssa, jotka on vähän enemmän tollaseen kallellaan. Mulla on empiirisesti orientoitunut maailmankuva, mutta pyörin paljon psykedeelistä trancea ja muutakin hippeilyä harrastavissa piireissä ja (ehkä hieman valitettavasti) myös tällainen ideologinen hörhöily on siellä varsin yleistä. Itse sitä hiukan vierastan, joskaan en tietty tuomitse, ellei mennä vaarallisten salaliittoteorioiden tai esim sytostaatit syrjäyttävien vaihtoehtoisten syöpähoitojen puolelle.
Mut vaikka paljon ois vaikka mitä kristallihippiskeidaa niin siellä on myös monesti kivoja käsitöitä - vaatteita, ruokaa, taidetta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12479 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ihan oikeasti säääliksi ihmisiä, joilla ei ole muka minkäänlaisia hengellisiä/selittämättömiä/yliluonnollisia kokemuksia itsellään. Ihmisen täytyy silloin olla jotenkin autistinen, eikä tervettä aivokapasiteettia ole silloin tarpeeksi vastaanottaa hengellisiä kokemuksia tai tulkita niitä.
Tai ehkä olet itse vähän aivokapasiteetiltasi puutteellinen etkä ymmärrä tavallisia asioita ilman epämääräisiä konsepteja kuten energiat ja henget.
Yleensä ne hengelliset kokemukset just siks tulkitaan sellaisiksi, koska niille ei oo oikein muuta ymmärrettävää selitystä. -eri
Monesti niille on ymmärrettävä selitys, josta kokemuksen kokija ei ole tietoinen, tai suostu uskomaan.
-myöskin eri
Aijaa, no olen siinä tapauksessa sitten kiinnostunut vastaanottamaan selityksen sille, että miten pystyin näkemään unta, joka myöhemmin tapahtui kaikkine yksityiskohtineen ja uusine henkilöineen oikeassa elämässä. Mihin tällainen voisi perustua? Itse olen selittänyt asiaa sillä, että ihmisen alitajunta voi päästä vaikka minkälaisiin informaatioihin käsiksi mistä me ei edes tiedetä, mutten siltikään aivan ymmärrä. Sen verran ymmärrän, että en sulje pois "yliluonnollisen" mahdollisuutta tuollaisen kokemuksen jälkeen
1. Sattuma
2. Valemuisti/konfabulaatio; kuvittelet jälkikäteen että asiat tapahtuivat kuten unessasi, mutta itse asiassa muistikuva ei pidä paikkaansa
3. Valehtelet. Se että sinä väität ennustaneesi jotain ei tee siitä totta, maailman historia on täynnä tämän sorttisia kusettajia. En siis väitä että sinä valehtelet, väitän että se on mahdollisuus minkä takia tällainen kokemus ei juuri herätä uskoa yliluonnolliseen kenessäkään muussa kuin sinussa.
Sattuman mahdollisuus on varmaan sama kuin siinä, jos heittäis kourallisen hiekkaa ilmaan ja ne muruset laskeutuu hienoks mandalakuvioks lattialle. En väitä ennustaneeni mitään, elin vain hetken uudelleen, jonka olin nähnyt aiemmin unessa. Enkä tietenkään oleta, että minun kokemus herättäis jossain toisessa jotain, ei se ookkaan sen tarkoitus. Jos maailman historia on täynnä tästä aiheesta kusettajia, niin voisko siinä olla sittenkin jotain perää, että heiän kokemukset olis olleet todellisia? Tuohon valemuistohommaan en osaa sanoa oikein mitään, koska ihan selkeästi unen jälkeen jäin muistamaan kyseisen henkilön ulkonäön, jonka tunnistin myöhemmin tapahtuman tapahtuessa. Nää ei oikein vielä vakuuttanu minua, mutta kiitos kun yritit
Vierailija kirjoitti:
Käy ihan oikeasti säääliksi ihmisiä, joilla ei ole muka minkäänlaisia hengellisiä/selittämättömiä/yliluonnollisia kokemuksia itsellään. Ihmisen täytyy silloin olla jotenkin autistinen, eikä tervettä aivokapasiteettia ole silloin tarpeeksi vastaanottaa hengellisiä kokemuksia tai tulkita niitä.
On eri asia kokea asioita joille ei sillä hetkellä keksi selitystä kun alkaa selittämään kokemaansa itselleen että se kolaus oli varmasti mummon henki tai enkeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on luonnollista halua hengellisyyteen, mutta aikanaan Raamatulla päähän hutkiminen, syyllistäminen ja helvetillä uhkailu ovat aiheuttaneet sellaiset traumat ettei ainakaan kristinuskosta kiinnosta paljon henkistä antia hakea. Kristinusko myös huutelee vain reunatotuuksia mutta ei anna kunnollisia työkaluja matkan varrelle. Toisin kuin enkelihoidot ym., jotka tarjoavat apua ja kannustusta tähän hetkeen.
Ymmärrettävää. Raamattu ja sen sanoma kannattaa erottaa siihen perustuvista uskonnoista, jotka on ihmisen viritelmiä. Se mitä "kristinusko huutelee" on aivan erillinen asia esimerkiksi jeesuksen opeista, jotka voi oikeasti olla antoisia
Myös Raamattu on ihmisen viritelmä.
... En tarkoita tätä siis Raamattua pilkkaavasti, mutta se on ihmisen viritelmä samalla tavalla kuin uskonnotkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12479 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä olet itse vähän aivokapasiteetiltasi puutteellinen etkä ymmärrä tavallisia asioita ilman epämääräisiä konsepteja kuten energiat ja henget.
Yleensä ne hengelliset kokemukset just siks tulkitaan sellaisiksi, koska niille ei oo oikein muuta ymmärrettävää selitystä. -eri
Monesti niille on ymmärrettävä selitys, josta kokemuksen kokija ei ole tietoinen, tai suostu uskomaan.
-myöskin eri
Aijaa, no olen siinä tapauksessa sitten kiinnostunut vastaanottamaan selityksen sille, että miten pystyin näkemään unta, joka myöhemmin tapahtui kaikkine yksityiskohtineen ja uusine henkilöineen oikeassa elämässä. Mihin tällainen voisi perustua? Itse olen selittänyt asiaa sillä, että ihmisen alitajunta voi päästä vaikka minkälaisiin informaatioihin käsiksi mistä me ei edes tiedetä, mutten siltikään aivan ymmärrä. Sen verran ymmärrän, että en sulje pois "yliluonnollisen" mahdollisuutta tuollaisen kokemuksen jälkeen
1. Sattuma
2. Valemuisti/konfabulaatio; kuvittelet jälkikäteen että asiat tapahtuivat kuten unessasi, mutta itse asiassa muistikuva ei pidä paikkaansa
3. Valehtelet. Se että sinä väität ennustaneesi jotain ei tee siitä totta, maailman historia on täynnä tämän sorttisia kusettajia. En siis väitä että sinä valehtelet, väitän että se on mahdollisuus minkä takia tällainen kokemus ei juuri herätä uskoa yliluonnolliseen kenessäkään muussa kuin sinussa.Sattuman mahdollisuus on varmaan sama kuin siinä, jos heittäis kourallisen hiekkaa ilmaan ja ne muruset laskeutuu hienoks mandalakuvioks lattialle. En väitä ennustaneeni mitään, elin vain hetken uudelleen, jonka olin nähnyt aiemmin unessa. Enkä tietenkään oleta, että minun kokemus herättäis jossain toisessa jotain, ei se ookkaan sen tarkoitus. Jos maailman historia on täynnä tästä aiheesta kusettajia, niin voisko siinä olla sittenkin jotain perää, että heiän kokemukset olis olleet todellisia? Tuohon valemuistohommaan en osaa sanoa oikein mitään, koska ihan selkeästi unen jälkeen jäin muistamaan kyseisen henkilön ulkonäön, jonka tunnistin myöhemmin tapahtuman tapahtuessa. Nää ei oikein vielä vakuuttanu minua, mutta kiitos kun yritit
Nyt kun kerroit lisää, niin taitaa olla ihan klassinen deja-vu.
Sinua tuskin vakuuttaisi mikään, sellaisia nää uskon asiat vähän on. Mut se homma menee näin: jos haluat että kukaan muu uskoo yhtään mitään, niin yleensä pitää tarjota muitakin todisteita kuin "ihan oikeesti, mä vannon".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin Hengen ja Tiedon messuilla. Olen lapsesta asti ollut kiinnostunut erilaisista asioista ja käynyt kyseisillä messuilla jo useita vuosia ihan nuoresta lähtien. Nyt vaan satun jo olemaan keski-ikäinen. Kyllä siellä messuilla käy kaikenikäisiä.
Mutta minuakin kiinnostaa, miksi aloittaja itse sitten kävi siellä!?Kävin erittäin nuorena. Mutta huomasin että on muitakin tapoja olla henkinen ja hengellinen. Messut oli aika esinekeskeistä ja konkreettista, kuin jotain alkukantaista magiaa vaikka ideaa sinänsä pidetään positiivisena. Luulen että tuo arjesta poikkeavasti erilaisesti valoisa ja lohdullinen positiivisuus vetää puoleensa, sille on tarve. Ja se on sitä hengellisyyttä ihmisessä, vai enimmäkseenkö naisissa :D Enkä tiedä jos jotain salaista tietoa onkin, en vain kaipaa sitä niin kovasti, normaalijärjellä pitäisi tulla toimeen.
Se riippuu ihmisestä mihin käyttää kykyjään tai suuntaa. Osalla se ei ole musta magia todellakaan, ainakin jos on hereillä. Jotkut esineet ovat luonnon materiaaleista valmistettu ja niille joilla on tarve sisustaa, kokea jotain positiivista esineen kautta, koetaanhan soittimen kauttakin musiikkia tai värien kautta hyviä tuntemuksia. Rahasysteemi on tietenkin toinen keskustelun aihe ja materialistisuus, liika tai turha. Ennen Suomessa ei edes ollut sitä, mitä nyt on saatavilla, oli hyvin vähän mitään. Hienoa jos joku pärjää ilman mitään, osa kaipaa ehkä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12479 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-myöskin eri
1. Sattuma
3. Valehtelet. Se että sinä väität ennustaneesi jotain ei tee siitä totta, maailman historia on täynnä tämän sorttisia kusettajia. En siis väitä että sinä valehtelet, väitän että se on mahdollisuus minkä takia tällainen kokemus ei juuri herätä uskoa yliluonnolliseen kenessäkään muussa kuin sinussa.Sattuman mahdollisuus on varmaan sama kuin siinä, jos heittäis kourallisen hiekkaa ilmaan ja ne muruset laskeutuu hienoks mandalakuvioks lattialle. En väitä ennustaneeni mitään, elin vain hetken uudelleen, jonka olin nähnyt aiemmin unessa. Enkä tietenkään oleta, että minun kokemus herättäis jossain toisessa jotain, ei se ookkaan sen tarkoitus. Jos maailman historia on täynnä tästä aiheesta kusettajia, niin voisko siinä olla sittenkin jotain perää, että heiän kokemukset olis olleet todellisia? Tuohon valemuistohommaan en osaa sanoa oikein mitään, koska ihan selkeästi unen jälkeen jäin muistamaan kyseisen henkilön ulkonäön, jonka tunnistin myöhemmin tapahtuman tapahtuessa. Nää ei oikein vielä vakuuttanu minua, mutta kiitos kun yritit
Nyt kun kerroit lisää, niin taitaa olla ihan klassinen deja-vu.
Sinua tuskin vakuuttaisi mikään, sellaisia nää uskon asiat vähän on. Mut se homma menee näin: jos haluat että kukaan muu uskoo yhtään mitään, niin yleensä pitää tarjota muitakin todisteita kuin "ihan oikeesti, mä vannon".
Oon kokenu myös deja-vun. Se tunne oli tosiaan monta tuntia läsnä myös, mutta ainut erotus oli että muistin myös sen unen.
Mulla ei oo sellaista päämäärää, että haluaisin vakuuttaa jonkun uskomaan mun kokemusta, tiiän että se on mahdotonta, enkä edes hyötyis siitä mitään. Ihan vaan selityksiä lähin hakemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia kokea asioita joille ei sillä hetkellä keksi selitystä kun alkaa selittämään kokemaansa itselleen että se kolaus oli varmasti mummon henki tai enkeli.
Joidenkin tietoisuuden taso on sen verran korkealla, että nuo yliluonnolliset tapahtumat ovat heille ihan arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on luonnollista halua hengellisyyteen, mutta aikanaan Raamatulla päähän hutkiminen, syyllistäminen ja helvetillä uhkailu ovat aiheuttaneet sellaiset traumat ettei ainakaan kristinuskosta kiinnosta paljon henkistä antia hakea. Kristinusko myös huutelee vain reunatotuuksia mutta ei anna kunnollisia työkaluja matkan varrelle. Toisin kuin enkelihoidot ym., jotka tarjoavat apua ja kannustusta tähän hetkeen.
Ymmärrettävää. Raamattu ja sen sanoma kannattaa erottaa siihen perustuvista uskonnoista, jotka on ihmisen viritelmiä. Se mitä "kristinusko huutelee" on aivan erillinen asia esimerkiksi jeesuksen opeista, jotka voi oikeasti olla antoisia
Myös Raamattu on ihmisen viritelmä.
Ja ihminen on Jumalan "viritelmä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä12479 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-myöskin eri
Joo, mutta se ettei me tiedetä eikä ymmärretä vielä kaikkea, esim. uneen ja alitajuntaan liittyy paljon sellaista, mihin ei ole vielä vastauksia, ei tarkoita, että joku puoskari tietää yhtään sen paremmin ja sille pitää antaa rahaa kurssien ja kirjojen muodossa. Jos jokin asia vaatii sokeaa uskoa, tai mielen ohjelmointia ns. todellisuustunneliin, ei se ole riittävän väkevää totuutta seistäkseen omilla ansioillaan.
Minäkin olen nähnyt enneunia ja kokenut vaikka mitä muutakin, mutta ei se todista eikä tarkoita yhtään mitään. Vai pitäisikö tässä itsekin alkaa rahastaa?
Avoin mieli, terve skeptisyys ja nöyryys elämää sekä tuntematonta kohtaan on ne mistä oikean mestarin tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn välillä tollasissa tapahtumissa vaikka noin 80% kaikesta on musta ihan huuhaata. Meen usein kavereiden kanssa, jotka on vähän enemmän tollaseen kallellaan. Mulla on empiirisesti orientoitunut maailmankuva, mutta pyörin paljon psykedeelistä trancea ja muutakin hippeilyä harrastavissa piireissä ja (ehkä hieman valitettavasti) myös tällainen ideologinen hörhöily on siellä varsin yleistä. Itse sitä hiukan vierastan, joskaan en tietty tuomitse, ellei mennä vaarallisten salaliittoteorioiden tai esim sytostaatit syrjäyttävien vaihtoehtoisten syöpähoitojen puolelle.
Mut vaikka paljon ois vaikka mitä kristallihippiskeidaa niin siellä on myös monesti kivoja käsitöitä - vaatteita, ruokaa, taidetta jne.
Harrastat siis ilmiselvää kulttuurista omimista. Ja jo toisessa polvessa, koska vaikka et itse ole sellainen, niin omit kristallihippien kulttuuria. Keravalla syntyneiden, valkoisten, kristallihippien joiden sukunimet päättyy "nen". Ja nämä ovat omineet rastat, mandalat, joogan, tai chin, meditaation, pilven polttamisen ja kaikki keskeisimmät kulttuurielementit muilta väestöiltä.
Häpeä!
Tuovat syvempää merkitystä elämään. Hyödyllistä silloin kun ihminen tajuaa rajallisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastat siis ilmiselvää kulttuurista omimista. Ja jo toisessa polvessa, koska vaikka et itse ole sellainen, niin omit kristallihippien kulttuuria. Keravalla syntyneiden, valkoisten, kristallihippien joiden sukunimet päättyy "nen". Ja nämä ovat omineet rastat, mandalat, joogan, tai chin, meditaation, pilven polttamisen ja kaikki keskeisimmät kulttuurielementit muilta väestöiltä.
Häpeä!
Unohdit shamaanirummun.
Vierailija kirjoitti:
Aivotutkimus toteaa täsmälleen toisinpäin: yliluonnollisusko ja "hengelliset kokemukset" korreloivat vaurioituneen ohimoaivokuoren kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeä!
😂
No jos Raamattu on perehtymisen arvoinen kirja niin ihan oikealla asialla uskonnot ovat kun ovat tuoneet opuksen vuosisatojen läpi muuttumattomana nykypäivään asti.