Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mastiffi tappoi pienemmän koiran ja vahingoitti ihmisiä Ylöjärvellä

Vierailija
15.10.2022 |

Mastiffi-rotua oleva koira onnistui karkaamaan kotoaan ja hyökkäämään ohikulkijoiden kimppuun perjantai-iltana Ylöjärvellä.

Tilannetta todistanut Ilta-Sanomien lukija kertoo mastiffin käyneen kiinni ohikulkumatkalla olleeseen toiseen, pienempään koiraan. Pienempi koira kuoli tilanteessa, lukija kertoo.

Samassa rytäkässä loukkaantui myös ainakin kaksi ihmistä. Paikalle saapui ambulanssi ja ainakin toisen henkilön vammat olivat sitä laatua, että hän tarvitsi hoitoa. IS

Miksei tästä saa keskustella? Edellinen avaus poistui lähes heti.

Kommentit (1190)

Vierailija
921/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina lehdet vaahtoavat milloin mistäkin somemyrskystä, kun joku on kirjoittanut jonkun kommentin johonkin. Nyt olisi aika nostaa oikea somemyrsky, niin eiköhän joku kansansuosiota janoava poliitikkokin sen huomaisi. Tämä vauvapalstalla valitus ei riitä. Te, jotka olette Facebookissa tms. laittakaa myrskyämään vaan. Itse en ole, patustelen vain täällä.

Täysin selvää että kansalaisaloite on ainoa tapa saada lehdistössä huomiota. Piskejä kuo lee säännöllisesti näiden ta ppajien toimesta mutta kukaan ei näe tarpeelliseksi nostaa asiaa pöydälle, jotta tälle saataisiin loppu. En usko myöskään tämän tapauksen kunnanjohtajan intresseihin lähteä viemään asiaa eteenpäin (päätellen siitä että uutisissa taisi lähinnä surkutella hyökkääjäkoiran omistajien tilannetta miten on traagista heillekin tämä). Koska erilaiset sumutteet eivät keskustelusta päätellen tehoa näihin ta ppajiin, ainut tapa pienen koiran omistajana on kantaa puukkoa mukana, mikäli haluaa edes yrittää säilyttää sen koiransa hengen tilanteen tullessa omalle kohdalle. Ja lopputulos taitaa vielä olla se, että saat syytteen sen käytöstä?

Vierailija
922/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo toki kovin idealistista toivoa valvonnan ja opastuksen riittävän, mutta eihän se nyt niin mene. Pölvästit myyvät pölvästeille eikä kukaan valvo niitä. Ei auta sakot. Ainoa mikä auttaa on totaalinen kielto näille koirille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt joku, mitä näiden staffien ja pittien kanssa harrastetaan? Kentillä niitä ei näy ja silti tässäkin ketjussa väitetään, että niiden kanssa harrastetaan? Eli siis mitä lajeja?

Ei yhtään mitään. Ei ne toimi kuin alkuperäistarkoituksessaan.

Minä harrastan staffini kanssa rally-tokoa. Myös näyttelyitä ollaan kierretty paljon. Muutenkin vietetään hyvin aktiivista elämää esimerkiksi liikutaan paljon luonnossa eikä tosiaan ole mikään sohvakoira.

Miksi tätä on alapeukutettu? Siksikö, etten ole se stereotyyppinen staffin omistaja (jos tätä palstaa on uskominen), joka on nisti eikä harrasta koiransa kanssa mitään muuta kuin egon pönkittelyä?

Vierailija
924/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyskielto! Kansalaisaloite kehiin ekana, hyvä sepustaja voi luoda sen. Mä olen huono kirjoittamaan mitään, mä niim toivon et joku viestinnän ammattilainen täällä näkis vaivaa ja tekis sen.

Vierailija
925/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua tämä julkinen lynkkaaminen. Susia vaaditaan tappotuomiolle, kun suurempi mahdollisuus on joutua hirven hyökkäyksen kohteeksi metsässä. Koirista kun puhutaan, niin omistaja on aina vastuussa, oli rotu mikä tahansa. Mastiffit myy paremmin lehdistössä, kuin sakemannit ja kultaiset noutajat, jotka aiheuttaa enemmän puremia.

Sakemannin ja kultaisen noutajan purema ei yleensä tapa kohdettaan.

Sakemannit kyllä yleensä ottaen myös ns. pilalla rotuna, harva on täyspäinen.

Ei pidä paikkaansa. Sakut vaan kypsyy ja aikuistuu aika hitaasti, noin 2-3 vuoden ikäisenä. Räyhäävä tai muuten perseilevä on usein vielä nuori koira vaikka kooltaan täyskasvuinen. Meilläkin vuoden ikäistä kutsuttiin hulluksi koiraksi, kun yritti jahdata polkupyörää. No, nyt se on kolmivuotias ja ihan yhteiskuntakelpoinen.

Vierailija
926/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan täällä tee mitään aloitetta. En mäkään kun en osaa kirjoittaa. Sitten taas kauhistellaan seuraavaa kertaa. Rotuja 2kg-82kg kokoisina omistaneena voin sanoa, että ainoat rodut, joita pelkään on pitit ja bullit. Hirveitä koiria.

Vierailija
927/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt joku, mitä näiden staffien ja pittien kanssa harrastetaan? Kentillä niitä ei näy ja silti tässäkin ketjussa väitetään, että niiden kanssa harrastetaan? Eli siis mitä lajeja?

Ei yhtään mitään. Ei ne toimi kuin alkuperäistarkoituksessaan.

Minä harrastan staffini kanssa rally-tokoa. Myös näyttelyitä ollaan kierretty paljon. Muutenkin vietetään hyvin aktiivista elämää esimerkiksi liikutaan paljon luonnossa eikä tosiaan ole mikään sohvakoira.

Miksi tätä on alapeukutettu? Siksikö, etten ole se stereotyyppinen staffin omistaja (jos tätä palstaa on uskominen), joka on nisti eikä harrasta koiransa kanssa mitään muuta kuin egon pönkittelyä?

Varmaan siksi, että rotua inhotaan.

Vierailija
928/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vikahan näissä tapauksissa on aina koiran omistajassa, ei rodussa. Toiset rodut ja yksilöt ovat reaktiivisempia/hermorakenteeltaan heikompia kuin toiset, mutta vihaisia ja arvaamattomia yksilöitä löytyy ihan kaikista roduista ja kokoluokista.

Minun ja pienen koirani (joka oli tuolloin alle vuoden ikäinen pentu, eikä ikinä edes haukahtanut muille koirille) kimppuun on käynyt mm. bernhardinkoira, wiemarinseisoja ja vehnäterrieri. Kaikki nämä koirat olivat irti, eikä omistajillaan ollut niihin yhtään minkäänlaista otetta, eli eivät uskoneet omistajiensa käskyjä lainkaan. Minua uskoivat (onneksi), kun karjuin keuhkojen täydeltä. Terrieriä jouduin potkimaan, että sain sen pidettyä poissa oman koirani kimpusta. Se yritti purra tuolloin muutaman kuukauden ikäistä pentuani, ilman minkäänlaista provosointia meidän taholtamme. Syöksyi suoraan puskasta kimppuun. Siinä kuuli kyllä kunniansa niin koira kuin sen omistajakin ja samalla varmaan puoli kylää, sen verran kovalla äänellä annoin rouvalle huutia.

Jos koira on aggressiivinen, eikä kunnioita omistajaansa, sitä ei prkl pidetä ikinä missään irti, oli se sitten kääpiövillakoira tai tanskandoggi tai ihan mitä tahansa siltä väliltä!!!

Ihmisen piittaamattomuus ja laiskuus on ainut syy näihin koirahyökkäyksiin. Siksi sen sijaan, että vängätään tiettyjen rotujen kieltämisestä, pitäisi keskustella siitä, mitä voitaisiin tehdä, että koiria ei päätyisi niiden pitoon kykenemättömien ihmisten käsiin ollenkaan. Kasvattajien pitäisi tuntea vastuunsa ja entistä tarkemmin katsoa, kenelle pentuja myyvät. Kasvattamista pitäisi myös voida valvoa paljon nykyistä tarkemmin, ettei ihan kuka tahansa voi alkaa pennuttaa koiriaan edes "virallisella" kasvattajanimellä vain käymällä Kennelliiton kasvattajakurssin. 

En yleensä kannata h_lhoamista ja ylenmääräistä sääntelyä, mutta tässä koira-asiassa alan kallistua siihen suuntaan, että valvontaa ja rajoituksia pitäisi lisätä. Ei vain kerta kaikkiaan ole oikein, että vastuunsa tunteva koiranomistaja joutuu lenkillä pelkäämään lemmikkinsä ja jopa oman henkensä puolesta vain siksi, että joku piittaamaton k_simato on saanut hankittua itselleen koiran, vaikkei tajua sellaisen pitämisestä yhtään mitään. 

Varmaan ymmärrät että vaihdat tietyn rodun noiden hyökkääjien tilalle, niin koirasi ei olisi enää elossa. 

Olisihan se ihanaa ajatella että asiat ratkaistaisiin tuolla tavoin mitä sanot, kaikki voittaisivat täydellisessä maailmassa, mutta valitettavasti epärealistista ja naiivia puhetta. Joku sen jo sanoikin, totaalikielto ainut ratkaisu. 

Vierailija
929/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää koiranomistaja, joten asia ei koske tai kiinnosta. Jos olisin, niin tekisin kyllä kansalaisaloitteen ja heti. Ei täällä kukaan edes uskalla tehdä moista, mikä on säälittävää. Ei nämä ihmiset oikeasti ajattele koiriensa parasta.

Vierailija
930/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Koirajutuissakin on niin, et machot vie jatkeineen, nisti pitteineen. Fiksu keskiluokka ottaa tässäkin trpaan. Nöyrtyy ja nöyrtyy. Sitten taas koiria menehtyy. Vikistään lisää, eikä asialle tehdä mitään.

Vierailija
931/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisaloite ja tiettyjen rotujen täyskielto olisi ehdottomasti tarpeen.

Lisäksi koira pitäisi voida luokitella vaaralliseksi jo sen perusteella, että se hyökkäilee toisten koirien kimppuun. Nythän vain vaarallisuus IHMISELLE noteerataan.

Olen itse joutunut pienen koirani kanssa koirahyökkäyksen kohteeksi. Kolmen poliisin kanssa asioin, heistä kaksi yrittivät, että suostuisin jutun käsittelyssä sovitteluun = koiran omistajalle ei tule tällöin mitään "rikosmerkintää" ja kun koirapeto uudestaan hyökkää, niin tuota sovittelulla hoidettua tapausta ei huomioida mitenkään!

Älkää siis milloinkaan suostuko sovitteluun, vaan rikosilmoitus ja käräjille, niin on edes pieni mahdollisuus saada kulmakunnan vaarallinen koira piikille.

Vierailija
932/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi koira pitäisi voida luokitella vaaralliseksi jo sen perusteella, että se hyökkäilee toisten koirien kimppuun. Nythän vain vaarallisuus IHMISELLE noteerataan.

Olen itse joutunut pienen koirani kanssa koirahyökkäyksen kohteeksi. Kolmen poliisin kanssa asioin, heistä kaksi yrittivät, että suostuisin jutun käsittelyssä sovitteluun = koiran omistajalle ei tule tällöin mitään "rikosmerkintää" ja kun koirapeto uudestaan hyökkää, niin tuota sovittelulla hoidettua tapausta ei huomioida mitenkään!

Älkää siis milloinkaan suostuko sovitteluun, vaan rikosilmoitus ja käräjille, niin on edes pieni mahdollisuus saada kulmakunnan vaarallinen koira piikille.

Selvisikö koirasi? Ei mitään sovitteluja, ei näissä tapauksissa. Käräjille suoraan.

Vierailija
933/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamautinta käytetty ja pittiä oli silti vaikea saada irti toisesta koirasta...

Vierailija
934/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisikö koirasi? Ei mitään sovitteluja, ei näissä tapauksissa. Käräjille suoraan.

Kiitos kysymästä. Koira selvisi, muutaman karvatupon hyökkääjä sai revittyä. Ehdin ottaa syliin ja nostaa pääni päälle. Huusin apua niin kovaa kuin kurkusta pääsi, koira alkoi puremaan minua ja ihan viime hetkellä päästiin lähimpään taloon turvaan. Hullu koira koitti päästä sisään oven raosta, ihan kuin kauhuleffasta koko tapahtuma!

Vierailija
935/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole enää koiranomistaja, joten asia ei koske tai kiinnosta. Jos olisin, niin tekisin kyllä kansalaisaloitteen ja heti. Ei täällä kukaan edes uskalla tehdä moista, mikä on säälittävää. Ei nämä ihmiset oikeasti ajattele koiriensa parasta.

Voihan sitä toki lähimmäisten parasta ajatella, vaikkei asia itseä koskisikaan, mutta ovat ne taistelurotuiset koirat koirattomien ihmistenkin päälle hyökänneet ja ulkomailla tappaneetkin, joten kyllä tämä sua ja muitakin koirattomia ihmisiä  koskee. Tässä tuorein esimerkki Suomesta, lisää löytyy googlettamalla valitettavasti pilvin pimein:

https://yle.fi/uutiset/3-12527436

Vierailija
936/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lamautinta käytetty ja pittiä oli silti vaikea saada irti toisesta koirasta...

Olen nähnyt tämän videon, poliisi täysin kädetön. Omistaja pelasti koiransa. Onneksi ei ollut pikkukoira, olisi jo mennyt. Olen myös nähnyt videon, missä väkijoukko päästää ilmat bullista, kun tämä hyökkää toisen koiran päälle. Siksi kannankn puukkoa mukava pientä koiraani taluttaessa, olen jo muutaman vuoden tehnyt niin. Olen kasvanut maatilalla, joten sen käyttäminen ei olisi ongelma. Miten saan pitin irti, no kunnon rauta on miltei ainoa väline.

Tuo on kuin villieläin, eihän toi ole enää kotieläimeksi

luokiteltava millään tasolla.

Vierailija
937/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä toki lähimmäisten parasta ajatella, vaikkei asia itseä koskisikaan, mutta ovat ne taistelurotuiset koirat koirattomien ihmistenkin päälle hyökänneet ja ulkomailla tappaneetkin, joten kyllä tämä sua ja muitakin koirattomia ihmisiä  koskee. Tässä tuorein esimerkki Suomesta, lisää löytyy googlettamalla valitettavasti pilvin pimein:

Toki olen huolissani asiasta, mutta toivoisin jonkun koiraihmisen tarttuvan tähän asiaan.

Vierailija
938/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki olen huolissani asiasta, mutta toivoisin jonkun koiraihmisen tarttuvan tähän asiaan.

Kuka tahansa siihen sitten tarttuukin, sydämellinen kiitos hänelle/heille, aloitteessa kannattaa korostaa sitä, että taistelurotuiset koirat ovat vaaraksi ihan jokaiselle - muille koirille sekä koirattomille ja koirallisille ihmisille - tällöin asia myös kiinnostaa ja aloitetta kannatetaan enemmän.

Vierailija
939/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpiiskan voi ostaa maatalouden liikkeistä. Niitä saa pienikokoisiakin. Sillä lähtee rakki irti hyökkäystilanteessa.

Vierailija
940/1190 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpiiskan voi ostaa maatalouden liikkeistä. Niitä saa pienikokoisiakin. Sillä lähtee rakki irti hyökkäystilanteessa.

Tuo totu ei irrota, vaan saa lisää vettä myllyynsä. Sähköllä niitä koulutetaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä