Miksi jotkut vanhat äidit takertuu lapseensa?
Jos on vaikka terveitä muuten. Eikö olisi parempi tehdä oman ikäisiä ystäviä tai hankkia vaikka kumppani? Mun mielestä on sairasta että odotetaan että oma lapsi aika viihdyttäisi ja alkaisi omaishoitajaksi
Kommentit (27)
Meillä minä olin nuorin lapsi, ja äiti takertui minuun. Se oli raskasta. Tottakai halusin auttaa, ja autoin, mutta liika on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun edesmennyt mummi olisi halunnut päälle 80-vuotiaana muuttaa mun lapsuudenkotiin asumaan tai sitten setäni kotiin. Kumpikaan mummin lapsista ei tähän suostunut. Eli sitten viimeiset vuotensa yksin.
Miksei suostuneet? Ennen oli luonnollista auttaa vanhusta, ja on monessa maassa yhä.
Kyllähän tuo on hyvinkin inhimillistä ja syiden luulisi olevan jokaisen kuviteltavissa, vaikka ei moista hyväksyisikään tai pitäisi lapsen kannalta reiluna.
Oma äiti on jo hyvin iäkäs, mutta itsenäinen. Onneksi. Hän ei tykkäisi yhtään, jos puuttuisimme hänen elämäänsä. Kun taas on tuttuja, joiden iäkäs äiti tai isä vaatii kaiken. En minäkään käsitä sitä ripustautumista. Oletan, että se ripustautuminen on olluthenkilöllä aina. Ensin puolisossa ja kun puoliso kuolee iskee turvattomuuden tunne. Lapsi on ratkaisu siihen, ettei edelleenkään kykene luottamaan itseensä?
Omaishoitajuutta ei ole pakko kenenkään tehdä. Enkä tajua, mitä ihmeen vanhan äidin viihdyttämistä edes tarkoitat.
Tavallisesti aikuiset lapset haluavat auttaa vanhenevia vanhempiaan jollain tavalla. Se on kuin maksaisi takaisin siitä huolenpidosta, mitä itse on heiltä aikanaan saanut. Mutta onhan meitä itsekkäitäkin.
Joo, mitähän tuolle voi tehdä. Itse haluaisin ainakin matkustaa ja reissata mutta vanha äiti tarvitsee koko ajan. Pitäisikö jättää oma elämä elämättä? Varmaan kaduttaa sitten vanhempana.... Toisaalta en haluaisi että äitiini on yksin koko ajan. Haluaisin myös asua ulkomailla jonkin aikaa. Ehkä muutan sinne. Jos minulla olisi lapsi, luultavasti haluaisin että hänkin nauttisi elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajuutta ei ole pakko kenenkään tehdä. Enkä tajua, mitä ihmeen vanhan äidin viihdyttämistä edes tarkoitat.
Tavallisesti aikuiset lapset haluavat auttaa vanhenevia vanhempiaan jollain tavalla. Se on kuin maksaisi takaisin siitä huolenpidosta, mitä itse on heiltä aikanaan saanut. Mutta onhan meitä itsekkäitäkin.
Äitini on aina selvästi masentunut ja yksinäisen oloinen jos en ole käynyt siellä pariin viikkoon. Haluaisi että kävisin ainakin joka päivä. Minulla on sellainen olo että olen hänen viihdyttäjä että hän pysyy järjissään. Koska ketään muita tuttuja ei halua tehdä, katkera miehille ja saman ikäisille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mitähän tuolle voi tehdä. Itse haluaisin ainakin matkustaa ja reissata mutta vanha äiti tarvitsee koko ajan. Pitäisikö jättää oma elämä elämättä? Varmaan kaduttaa sitten vanhempana.... Toisaalta en haluaisi että äitiini on yksin koko ajan. Haluaisin myös asua ulkomailla jonkin aikaa. Ehkä muutan sinne. Jos minulla olisi lapsi, luultavasti haluaisin että hänkin nauttisi elämästään.
Mikset voi uhrata muutaman vuoden vanhalle äidillesi? Kun se kohta kuolee pois, olet vapaa tekemään mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun edesmennyt mummi olisi halunnut päälle 80-vuotiaana muuttaa mun lapsuudenkotiin asumaan tai sitten setäni kotiin. Kumpikaan mummin lapsista ei tähän suostunut. Eli sitten viimeiset vuotensa yksin.
Miksei suostuneet? Ennen oli luonnollista auttaa vanhusta, ja on monessa maassa yhä.
Se on luonnollista niissä maissa joissa naiset eivät käy töissä ja joissa on perheverotus. Mitä se vanhus siellä kotona yksin tekee päivät pitkät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi uhrata muutaman vuoden vanhalle äidillesi? Kun se kohta kuolee pois, olet vapaa tekemään mitä huvittaa.
Äitini on vasta päälle 70.voi elää. Vielä vaikka 15 vuotta. Silloin minäkin olisin jo 50v.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole saaneet vanhemmiltaan huolenpitoa. Jotkut vanhemmat ovat väkivaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olin nuorin lapsi, ja äiti takertui minuun. Se oli raskasta. Tottakai halusin auttaa, ja autoin, mutta liika on liikaa.
Tällainen taakka on yleensä narsistivanhempien nuorimmilla lapsilla. Vanhin lapsi on usein siitä siiten kateellinen ja on sitä miltä, että nuorimmaista "paapotaan". Taakkahan se on, eikä mitään paapomista. Fiksuimmat esikoiset näkevät tilanteen läpi, riisuvat siten narsistivanhempi aseista ja auttavat itsensä lisäksi koko perheen.
Itse viihdyn hyvin vanhempieni seurassa. Tavataan aika usein.
Myös jo aikuisen lapseni kanssa tavataan usein. Mitään omaishoitaa kukaan ei oleta kuitenkaan kenestäkään saavansa
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei ole mitään velvollisuutta maksaa yhtään mitään siitä että vanhempi on päättänyt lisääntyä.
Kuulostaa mun äidiltä :'D Ei halunnut, että muutan pois. Jäin sitten sen mieliksi ja opinnot viivästyivät useamman vuoden..
Arvatkaa kaduttaako.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa mun äidiltä :'D Ei halunnut, että muutan pois. Jäin sitten sen mieliksi ja opinnot viivästyivät useamman vuoden..
Arvatkaa kaduttaako.
Munkaan äiti ei halunnut että muutan pois. Tykkäsi paasata ja tehdä puolestanikaikki. Kun kerroin että muutan oli silmin nähden järkyttynyt ja pettynyt. Ja olin päälle 24 vuotta silloin! Eikö äitien pitäisi haluta että lapset itsenäistyy/pärjää yksin? Tästä muuten seurasi ongelmia kun äiti oli tehnyt kaiken puolestani, en juuri osannut tehdä mitään yksin kun sitten muutin. Mutta nyt pari vuotta osaan tehdä kaiken kun opettelin. Äitini vieläkin haluaisi "auttaa" kaikessa mutta sanon aina että nyt osaan tehdä ykisn
Vierailija kirjoitti:
Entinen anoppi hankki lapsensa lähinnä töiden tekijöiksi. Nyt hän roikkuu itse siinä, joka ei pysty oikein mihinkään.
Tuon perheen kiintymyssuhteet ovat jotain, mikä ei koskaan oikein avaudu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole saaneet vanhemmiltaan huolenpitoa. Jotkut vanhemmat ovat väkivaltaisia.
Tai muulla tavoin kyvyttömiä ratkaisemaan ongelmiaan.