Miksi jotkut vanhat äidit takertuu lapseensa?
Jos on vaikka terveitä muuten. Eikö olisi parempi tehdä oman ikäisiä ystäviä tai hankkia vaikka kumppani? Mun mielestä on sairasta että odotetaan että oma lapsi aika viihdyttäisi ja alkaisi omaishoitajaksi
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun edesmennyt mummi olisi halunnut päälle 80-vuotiaana muuttaa mun lapsuudenkotiin asumaan tai sitten setäni kotiin. Kumpikaan mummin lapsista ei tähän suostunut. Eli sitten viimeiset vuotensa yksin.
Miksei suostuneet? Ennen oli luonnollista auttaa vanhusta, ja on monessa maassa yhä.
Kalskahti minunkin korvaan. Itselleni olisi ihanne, että voisin ottaa äidin luokseni asumaan sitten kun apua tarvitsee. Jos tarvitsee, eihän elämästä tai sen lopusta etukäteen tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Luin aiheesta hyvän artikkelin. Siinä neuvottiin, ettei kannata tukea ikääntyvää liikaa, koska se johtaa helposti siiheen, että tulee riippuvaksi ja passivoituu. Eli jos vanhemmat ovat vielä hyväkuntoisia, niin kannattaa tukea heitä tekemään asiat itse eikä tehdä asioita heidän puolestaan.
Huomasin kun annoin äidilleni paljon huomiota ja kyläilin usein, tekeytyi usein "avuttomaksi" vaikka osasi muuten hoitaa nuo asiat yksin kun en sitten auttanut. Hän on myös ihan terve ja hyväkuntoinen vielä. Muutenkin jos lapsi on koko ajan se ainoa turva ja tuki, hän ei koskaan lähde pois mukavuusalueelta tapaamaan muita ihmisiä. Kun en antanut niin paljon huomiota, hän oli jopa käynyt juttelemassa alakerran naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun edesmennyt mummi olisi halunnut päälle 80-vuotiaana muuttaa mun lapsuudenkotiin asumaan tai sitten setäni kotiin. Kumpikaan mummin lapsista ei tähän suostunut. Eli sitten viimeiset vuotensa yksin.
Miksei suostuneet? Ennen oli luonnollista auttaa vanhusta, ja on monessa maassa yhä.
Kalskahti minunkin korvaan. Itselleni olisi ihanne, että voisin ottaa äidin luokseni asumaan sitten kun apua tarvitsee. Jos tarvitsee, eihän elämästä tai sen lopusta etukäteen tiedä.
No itseni tulevaisuuteen ainakin kuuluu mies ja lapsia. Ihan kamalaa jos oma äiti olisi siinä viereisessä huoneessa hääräämässä kun harrastamme seksiä yms. :D Tietysti jos asuu yksin ja oma äiti on paras ystävä eikä haluaa elää omaa elämäänsä niin sitten tuo kuulostaa ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Itse viihdyn hyvin vanhempieni seurassa. Tavataan aika usein.
Myös jo aikuisen lapseni kanssa tavataan usein. Mitään omaishoitaa kukaan ei oleta kuitenkaan kenestäkään saavansa
Ne on ne mukavat ja fiksut, jotka eivät vaadi mitään.
Vaativilla on usein jokin ongelma korviensa välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin aiheesta hyvän artikkelin. Siinä neuvottiin, ettei kannata tukea ikääntyvää liikaa, koska se johtaa helposti siiheen, että tulee riippuvaksi ja passivoituu. Eli jos vanhemmat ovat vielä hyväkuntoisia, niin kannattaa tukea heitä tekemään asiat itse eikä tehdä asioita heidän puolestaan.
Huomasin kun annoin äidilleni paljon huomiota ja kyläilin usein, tekeytyi usein "avuttomaksi" vaikka osasi muuten hoitaa nuo asiat yksin kun en sitten auttanut. Hän on myös ihan terve ja hyväkuntoinen vielä. Muutenkin jos lapsi on koko ajan se ainoa turva ja tuki, hän ei koskaan lähde pois mukavuusalueelta tapaamaan muita ihmisiä. Kun en antanut niin paljon huomiota, hän oli jopa käynyt juttelemassa alakerran naapurille.
Tämä on nykyinen suuntaus myös hoitolaitoksissa. Saa elää itsenäisesti ja tehdä asioita niin kauan kuin pystyy. Myös petipotilaat pyritään nostamaan ylös ja jaloilleen joka päivä, jos eivät ole täysin halvaantuneita.
Meillä on toisinpäin eli nuoret ei suostu katkaisemaan napanuoraa. Äidille soitetaan, kun pitää saada joku hoitamaan lapsia tai auttamaan muutossa tai kastelemaan kukat, kun ollaan lomalla. Äidille soitetaan, kun pitäisi päästä mökille (maksutta tietenkin) tai tarvitaan autoa lainaksi. Kerran kysyin tuolta 35v pojalta, että etkö sinä oikeasti aio koskaan itsenäistyä ja opetella tulemaan toimeen ilman vanhempia, ei me täällä ikuisesti olla takaamassa lainoja ja hakemassa lapsenlapsia harrastuksista.