Onko henkilökohtaisten WhatsApp viestien julkaisu somessa ok?
Tätä pohdin, kun törmäsin linkkarissa jonkun musiikkialan opettajan hiljattain julkaisemaan suoraan ruutukaappauksen WhatsApp-viestistä, jonka oli ilmeisesti saanut kiitokseksi työstään joltain oppilaaltaan.
Oppilaan nimeä tai kuvaa ei toki kaappauksessa näkynyt, mutta itse en haluaisi, että henkilökohtaisesti toiselle tarkoittamaani viestiä julkaistaan yleisesti näkyvänä somessa. Edes sillä varjolla, että kiitoksen kohde ja kuvan julkaisija haluaa maailmalle tiedottaa, kuinka hyvä ja pidetty hän ammatissaan on.
Miten te näette asian, ja onko tämmöinen yleistä?
Kommentit (30)
Lain mukaan on ok, jos viestin laittajan nimi on peitetty. En itse näkisi muutenkaan pahaa siinä, jos oma positiivinen viestini olisi julkaistu.
Ei todella ole ok. Ihmisillä ei ole enää tilannetajua, vaan oma egon pönkittäminen menee kaiken muun edelle. Riippuu oppilaasta, näkeekö opettajaan enää samoin silmin koskaan, jos nyt edes saa tietää että tälle henkilölle tarkoitettu kirjoituson jaettu maailman nähtäväksi.
Ainakin juridisesti asia on käsittääkseni täysin ok. Kirjesalaisuus tarkoittaa sitä, että toisten viestejä ei saa vakoilla. Itselle tulleissa ja tarkoitetuissa ei taas mitään automaattista salassapitovaatimusta ole, vaan sellaisista asioista pitäisi sopia erikseen. Jos julkaisussa ei edes näy lähettäjän nimeä ja sisältö on hyvin geneerinen kiitosviesti, on todella vaikea nähdä, mikä tässä olisi niin kovin ongelmallista. Luulen, että iso osa ihmisistä siis hyväksyisi tällaisen toiminnan.
Vierailija kirjoitti:
Siis olet sitä mieltä ettei vastaanottaja saa julkaista saamiaan viestejä?
Jos asia ei koske sua niin älä sekaannu.
ekaan provolauseeseesi en vaivaidu edes kommentoimaan.Katsoppa vielä vaikka nykysuomen sanakirjasta, mitä "sekaantuminen" tarkoittaa.
miksi kysymykseen mitä mieltä olette, pitää vastata lakipykölöillä? ne nyt varmasti jokainen osaa googlettaa, eikö tässä kysytä mielipidettä, ja "hyvän maun mukainen" toiminta ei tarkoita että kaikkea mitä laki sallii, voi tehdä. Ehkä siksi yhteiskunta on niin sekaisin, kun moni näin luulee, ja häpyä saati toisten kunnioitusta ei ole
Ihan ok riippuen viestin sisällöstä. Omaa järkeä voi käyttää.
Mielenkiintoinen ketju jo tässä vaiheessa! Vilkaus someen yleisellä tasolla kyllä paljastaa, miksi niin moni provosoituu tästä kysymyksestä...
Aloitushan ei kerro sitä, onko viestin kirjoittajalta kysytty lupa viestin julkaisuun.
Kaikkea sinäkin ehdit linja-autossa miettiä.
Minä keskityn maisemiin.
Jopa vanhan sanonnankin mukaan "Mies tekee, mies vastaa."
Vierailija kirjoitti:
Aloitushan ei kerro sitä, onko viestin kirjoittajalta kysytty lupa viestin julkaisuun.
Tämä. Jos mä haluaisin erikseen kiittää jotakin ihmistä ja tämä kysyisi, saako anonyymina julkaista kiitokseni, niin mikä ihmeen syy mulla voisi olla kieltää sitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitsekaan kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitsekaan kysyä.
Ei tarvitsekaan, mutta jos on kysytty, niin sittenhän asiassa ei pitäisi olla kenellekään yhtään mitään ihmeteltävää ja kauhisteltavaa.
Yleensä tuollaisten postausten julkaisijat ovat kysyneet lähettäjältä, että saavatko julkaista viestin somessa nimettömänä. Luultavasti oppilas on antanut tähän luvan ja sinä stressaat aivan turhasta asiasta :)
Itse olen opettajana julkaissut joskus kuvan joltain oppilaalta saamastani kivasta kortista, jossa on ollut jokin kiitosteksti. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos kortin antajaa ei voi mitenkään tunnistaa. Ihan eri asia, jos teksti on jotenkin tosi henkilökohtainen.
Mitäpä ap jos keskittyisit omiin asioihisi?
Todennäköisesti julkaisuun on lupa ja muutenkin joku kiitosviesti on täysin eri asia kuin parisuhteiden selvittelyt facebook-seinällä joita myös näkee harrastettavan.
Kaverilla on tapana näyttää kuvakaappauksia henkkoht keskusteluistaan jonkun ns. kaverinsa kanssa jos toinen on sanonut jotain hassua tai typerää. Toki nimi peitetty, mutta eräänkin tunnistin kuvan perusteella kun oli facessa tullut vastaan. Vähän epämiellyttävä olo tulee, että levittelee minunkin juttujani muille kavereilleen.
Antaisin pataan jos joku niin tekisi.
Eräänä aamuna heräsin siihen kun eräs sukulainen soitti ja kyseli kuulumisia. Puhelun aikana hän kertoi ihmetellen että hän oli nähnyt omassa puhelimessaan intiimejä viestejä joita minä ja minun puolisoni olimme lähetelleet toisillemme hiljattain ennen mainittua puhelua ja joiden sisältö pitäisi olla salainen. Hän osasi kertoa viestien sisällöstä riittävän tarkasti joten tunnistin viestien olevan osa keskusteluamme. Osaako joku kertoa miten se on mahdollista että ulkopuolinen pääsee lukemaan viestini vaikka WatsApp vakuuttaa että WhatsApp-viestit ovat salaisia ja että myöskään WatsApp ei lue viestien sisältöä?? Olin tietysti viesti vuodon kuultuani järkyttynyt ja olen vieläkin järkyttynyt ja ymmälläni.
Siis olet sitä mieltä ettei vastaanottaja saa julkaista saamiaan viestejä?
Jos asia ei koske sua niin älä sekaannu.