Onko henkilökohtaisten WhatsApp viestien julkaisu somessa ok?
Tätä pohdin, kun törmäsin linkkarissa jonkun musiikkialan opettajan hiljattain julkaisemaan suoraan ruutukaappauksen WhatsApp-viestistä, jonka oli ilmeisesti saanut kiitokseksi työstään joltain oppilaaltaan.
Oppilaan nimeä tai kuvaa ei toki kaappauksessa näkynyt, mutta itse en haluaisi, että henkilökohtaisesti toiselle tarkoittamaani viestiä julkaistaan yleisesti näkyvänä somessa. Edes sillä varjolla, että kiitoksen kohde ja kuvan julkaisija haluaa maailmalle tiedottaa, kuinka hyvä ja pidetty hän ammatissaan on.
Miten te näette asian, ja onko tämmöinen yleistä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin juridisesti asia on käsittääkseni täysin ok. Kirjesalaisuus tarkoittaa sitä, että toisten viestejä ei saa vakoilla. Itselle tulleissa ja tarkoitetuissa ei taas mitään automaattista salassapitovaatimusta ole, vaan sellaisista asioista pitäisi sopia erikseen. Jos julkaisussa ei edes näy lähettäjän nimeä ja sisältö on hyvin geneerinen kiitosviesti, on todella vaikea nähdä, mikä tässä olisi niin kovin ongelmallista. Luulen, että iso osa ihmisistä siis hyväksyisi tällaisen toiminnan.
Juu toki. Mutta juoruilu ja toisten juttujen levittäminen on huonotapaista ja loukkaavaa, vaikkei laitonta olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opettajana julkaissut joskus kuvan joltain oppilaalta saamastani kivasta kortista, jossa on ollut jokin kiitosteksti. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos kortin antajaa ei voi mitenkään tunnistaa. Ihan eri asia, jos teksti on jotenkin tosi henkilökohtainen.
On kyllä tosi vaikea nähdä, miksi tällaista tehdään. Etkö osaa iloita siitä kiitoksesta ja suhteesta kahden kesken?
Vierailija kirjoitti:
Aloitushan ei kerro sitä, onko viestin kirjoittajalta kysytty lupa viestin julkaisuun.
Viestin kirjoittaja painoi lähetä-nappia, sen jälkeen häneltä ei kysytä enää mitään. Viestin saaja tekee viestillä mitä haluaa, vaikka sitten kirjailee siitä huoneentaulun. Ulkopuolisilla ei ole oikeutta omalla toiminnallaan kaivaa viestin sisältöä esiin saati julkaista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eräänä aamuna heräsin siihen kun eräs sukulainen soitti ja kyseli kuulumisia. Puhelun aikana hän kertoi ihmetellen että hän oli nähnyt omassa puhelimessaan intiimejä viestejä joita minä ja minun puolisoni olimme lähetelleet toisillemme hiljattain ennen mainittua puhelua ja joiden sisältö pitäisi olla salainen. Hän osasi kertoa viestien sisällöstä riittävän tarkasti joten tunnistin viestien olevan osa keskusteluamme. Osaako joku kertoa miten se on mahdollista että ulkopuolinen pääsee lukemaan viestini vaikka WatsApp vakuuttaa että WhatsApp-viestit ovat salaisia ja että myöskään WatsApp ei lue viestien sisältöä?? Olin tietysti viesti vuodon kuultuani järkyttynyt ja olen vieläkin järkyttynyt ja ymmälläni.
Olisiko mies juorunnut tai sitten on nähnyt unta. Oikeasti mikään ei ole salaista tässä maailmassa. Mutta silti ei saa esim. kaivella toisten viestejä.
Minusta tuo on ihan yhtä OK kuin ne viestit, joita tindermiesten naisille lähettämistä keskusteluista kaapataan ja laitetaan someen esille.
Miksi olisi väärin julkaista materiaalia, jonka julkaisemisesta kaupallinen media ei saisi rangaistusta?
Eräs itseään suurin piirtein pyhimyksenä pitävä harrasti paljon tuota että minulle laittoi kuvakaappauksia jostain yksityisviestittelyistään kavereidensa kanssa ilman näiden lupaa niin että kaikki näkyi. Kerran myös minua vaati näyttämään yksityistä keskusteluani toisen kanssa kun halusi tietää mitä hänestä on siellä puhuttu, mutten näyttänyt koska itsellä ei ole samanlainen tyyli kylvää yksityisasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin juridisesti asia on käsittääkseni täysin ok. Kirjesalaisuus tarkoittaa sitä, että toisten viestejä ei saa vakoilla. Itselle tulleissa ja tarkoitetuissa ei taas mitään automaattista salassapitovaatimusta ole, vaan sellaisista asioista pitäisi sopia erikseen. Jos julkaisussa ei edes näy lähettäjän nimeä ja sisältö on hyvin geneerinen kiitosviesti, on todella vaikea nähdä, mikä tässä olisi niin kovin ongelmallista. Luulen, että iso osa ihmisistä siis hyväksyisi tällaisen toiminnan.
Juu toki. Mutta juoruilu ja toisten juttujen levittäminen on huonotapaista ja loukkaavaa, vaikkei laitonta olekaan.
Mitä huonotapaista ja loukkaavaa on kertoa, että on saanut kiitoksia työstään?
Kannattaa nyt muistaa, että kaikki kirjallinen viestintä kaikissa kanavissa on vastaanottajansa /lukijansa kopioitavissa ja levitettävissä ellei laki siitä sisällöstä toisin määrää. Eikä ole edes huonotapaista ja loukkaavaa jatkolähettää asiakkaan törkyposti omalle esimiehelle esimerkkinä siitä, mitä asiakkaat kirjoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Eräs itseään suurin piirtein pyhimyksenä pitävä harrasti paljon tuota että minulle laittoi kuvakaappauksia jostain yksityisviestittelyistään kavereidensa kanssa ilman näiden lupaa niin että kaikki näkyi. Kerran myös minua vaati näyttämään yksityistä keskusteluani toisen kanssa kun halusi tietää mitä hänestä on siellä puhuttu, mutten näyttänyt koska itsellä ei ole samanlainen tyyli kylvää yksityisasioita.
Viestin saajan ei tarvitse pyytää lähettäjän lupaa viestin edelleenjakamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestin saajan ei tarvitse pyytää lähettäjän lupaa viestin edelleenjakamiseen.
Että ihanko vapaasti saa jakaa ja levittää ja vaikka häpäistä jakamalla yksityisiä viestejä, joo enpä usko.
On aika yleistä ja nimenomaan lasten kohdalla näitä ylilyöntejä näkee ihan jatkuvalla syötöllä. Myös kumppanien ja kavereiden. Huonotapaistakin se on, eräänlaista henkselien paukuttelua. Itse laitan tällaiset tyypit muteen ja välttelen heidän kanssaan tekemisissä olemista, sillä omaavat varmaan muutenkin rahvaita tapoja.