Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Määräaikainen työsuhde päättyy 31.12. ja uutta ei vain hoideta kuntoon lupauksista huolimatta

Vierailija
15.10.2022 |

On siis onneksi osa-aikainen työ, mutta pakkohan minun on pystyä suunnittelemaan töitäni ja talouttani.

Mutta siis, nyt on ollut yhden vuoden, eli 2022, määräaikainen työ, jossa siinäkin työsopimuksen hoitaminen kuntoon työnantajan puolelta viivästyi 2 kuukautta, kunnes ilmoitin, etten odota enää.

Nyt on jatkuvasti toisteltu, että määräaikaisen työsopimuksen uusiminen ensi vuodelle, eli vuodelle 2023, on vain muodollisuus. Asia luvattiin hoitaa jo syyskuussa. Nyt huomautin asiasta uudestaan noin viikko sitten ja esimies (josta kuulemma kaikki on kiinni ja joka ei ole hoitanut tarvittavia tietoja HR:lle), ilmoitti, että tulen saamaan asiasta viestin tämän viikon aikana.

No, eipä taaskaan tullut mitään viestiä eikä asia ole edistynyt mitenkään. Olen ilmoittanut, että työsopimuksen uusimisprosessi pitää laittaa todistetusti alkuun viimeistään lokakuun loppuun mennessä, tai joudun suunnittelemaan työni ottamatta tätä projektia huomioon. Se on myös sikäli dedis, että organisaation HR on ilmoittanut, että jos haluaa vuodenvaihteessa loppuvat määräaikaiset työsopimukset uusittaviksi tammikuun alkuun mennessä, pitää esimiesten laittaa prosessi alkuun viimeistään marraskuun alussa jotta he ehtivät hoitaa asiat.

Itseltäni alkaa mennä hermot tämän jatkuvan epäluotettavuuden ja mokailun ja odotuttamisen kanssa. Mitä tekisitte tässä tilanteessa, painostaisitte enemmän vai yksinkertaisesti unohtaisitte koko jutun ja toimisitte sillä oletuksella, että projekti ei jatku ensi vuonna ja täyttäisitte kalenterinne muilla töillä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä odotellaan parempaa tilalle

Vierailija
2/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen on määräaikainen, ei sen ole tarkoitus jatkua ellei tule uutta projektia. Tuossa tapauksessa hakisin toiseen työpaikkaan, koska määräaikaisen päättyessä ei ole mitään velvollisuutta jäädä, vaikka joskus joulukuussa uusi sopimus olisikin olemassa, sitä vain ei enää allekirjoita.

Toisaalta nuo on hauskoja: HR:ltä menee 2 kk siihen, että saavat yhden työsopimuksen jatkamisen / uuden määräaikaisen sopimuksen järjestelmiin, jossain alle 10 hengen yrityksessä tuo tapahtuu 15 minuutissa edellyttäen, että tulostin toimii ja saadaan nimet papereihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjolla on jotain muuta, mikä itsellesi on hyvä, lähtisin siitä ettei työt nykyisessä paikassa jatku. Jos käy myöhemmin ilmi, että olisikin jatkunut, etsiköön pomo jonkun muun pellen tanssimaan oman pillinsä mukaan.

Jos olet putoamassa tyhjän päälle, on varmaan parempi painostaa esimiestä vielä lisää.

Vierailija
4/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei uusita niin jäät kotiin heti ens vuoden alusta, toisaalta oikeassa elämässä suullisesti voi myös sopia työsuhteen. Tiedän yhden tyypin joka viisi vuotta teki suullisella sopimuksella töitä, palkka ja lomat tuli ajallaan ei mitään ongelmia

Vierailija
5/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea jo katsomaan uutta työtä ja jos löydät parempi palkkaisen työn niin helppo vaihtaa. Jos nykyinen tarjoaa uutta sopparia niin pääset näpäyttämään 👍

Vierailija
6/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tähän, että tilanteen tekee vielä epämukavammaksi se, että minulle toistellaan, että jos en vain kärsivällisesti odota vaan lähden projektista, niin se on huonoksi maineelleni ja Suomi on pieni maa.

Tuntuu vain niin käsittämättömältä, että kai nyt jokainen käsittää, että oma tilanteeni on aika kusinen, jos vain odotan ja odotan ja sitten joskus tammikuun alussa minulle kerrotaan, että "eipä me sun työsopimusta uusitakaan". Siinäpä sitten olen vain yhden osa-aikaisen työn varassa, joka yksinään ei kunnolla kata elinkustannuksia.

Kai sitä nyt jokainen tajuaa, että jos työsopimusta ei uusita, niin silloin ei voi olettaa minun vain odottelevan varalla. Ja että jos en tähän suostu, niin miten se voisi haitata mainettani? Samalla minua uhkaillaan sillä, että jos joskus sanoisin tulevaisuudessa mitään negatiivista tästä työnantajasta, niin sekin tuhoaisi maineeni ja työllistymismahdollisuuteni. Eli olen kuin vanki, että minut halutaan pitää varalla, mutta ei hoideta työsopimusta kuntoon. Ja samalla uhkaillaan, että jos en alistu kaikkeen mitä vaaditaan, niin sitten tuhoavat maineeni ja urani.

- ap

Vierailija
7/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sen kun haet muita töitä?

Mikset luota sanottuun?

Vierailija
8/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarjolla on jotain muuta, mikä itsellesi on hyvä, lähtisin siitä ettei työt nykyisessä paikassa jatku. Jos käy myöhemmin ilmi, että olisikin jatkunut, etsiköön pomo jonkun muun pellen tanssimaan oman pillinsä mukaan.

Jos olet putoamassa tyhjän päälle, on varmaan parempi painostaa esimiestä vielä lisää.

On tarjolla muuta, eli en ole putoamassa tyhjän päälle. Minua vain uhkaillaan, että urani tuhotaan jos en jää odottelemaan vaan suunnittelen oman jatkoni muiden töiden varaan.

- ap

Vierailija
9/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidättäisi hengitystä kyllä. Sen sijaan katsoisin kiiruusti jo toista paikkaa, etten putoaisi tyhjän päälle lupauksia odotellessa. Jos työnantaja herää liian myöhään, niin se on hänen oma mokansa.

Vierailija
10/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määtäaikaisuuteen pitää olla peruste. Sijaistaminen, yksittäisen työprojektin suorittaminen. Kun se peruste lakkaa olemasta, määräaikaisuus päättyy.

Sullako se peruste jatkuis vuodenvaihteen yli? Siis nykyisen määräaikaisuuden peruste ei ole lakannut olemasta?

Vierailija
11/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän, että tilanteen tekee vielä epämukavammaksi se, että minulle toistellaan, että jos en vain kärsivällisesti odota vaan lähden projektista, niin se on huonoksi maineelleni ja Suomi on pieni maa.

Tuntuu vain niin käsittämättömältä, että kai nyt jokainen käsittää, että oma tilanteeni on aika kusinen, jos vain odotan ja odotan ja sitten joskus tammikuun alussa minulle kerrotaan, että "eipä me sun työsopimusta uusitakaan". Siinäpä sitten olen vain yhden osa-aikaisen työn varassa, joka yksinään ei kunnolla kata elinkustannuksia.

Kai sitä nyt jokainen tajuaa, että jos työsopimusta ei uusita, niin silloin ei voi olettaa minun vain odottelevan varalla. Ja että jos en tähän suostu, niin miten se voisi haitata mainettani? Samalla minua uhkaillaan sillä, että jos joskus sanoisin tulevaisuudessa mitään negatiivista tästä työnantajasta, niin sekin tuhoaisi maineeni ja työllistymismahdollisuuteni. Eli olen kuin vanki, että minut halutaan pitää varalla, mutta ei hoideta työsopimusta kuntoon. Ja samalla uhkaillaan, että jos en alistu kaikkeen mitä vaaditaan, niin sitten tuhoavat maineeni ja urani.

- ap

Suomi on pieni maa, eli jos sulla nyt on hyvä maine niin etsit uuden työpaikan. Haastattelussa kerrot rehellisesti, että halua oppia uutta ja nykytyössä on tietty polku kuljettu loppuun, koet, että sinusta on enempäänkin. Ja sitten siihen jotain faktaa ympärille. Eli annat kuvan siitä, että nykytyönantaja on ollut hyvä koulu isommille ympyröille tai mitä nyt tavoitteletkin, tavallaan kehut, etä kerro mitään määräaikaisuuksista tai kesken jäävistä projekteista.

Vierailija
12/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tarjolla muuta, eli en ole putoamassa tyhjän päälle. Minua vain uhkaillaan, että urani tuhotaan jos en jää odottelemaan vaan suunnittelen oman jatkoni muiden töiden varaan.

- ap

No jopas! Aika pupputarinalta alkaa vaikuttaa! Osa-aikainen ja niin tärkeä että uhkaillaan!!

Vierailija
13/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

En jäisi työpaikkaan jossa tuolla lailla uhkaillaan. Kuulostaa hirveältä. Kiusataanko siellä muutenkin?

Vierailija
14/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määtäaikaisuuteen pitää olla peruste. Sijaistaminen, yksittäisen työprojektin suorittaminen. Kun se peruste lakkaa olemasta, määräaikaisuus päättyy.

Sullako se peruste jatkuis vuodenvaihteen yli? Siis nykyisen määräaikaisuuden peruste ei ole lakannut olemasta?

Kyseessä kahden vuoden (eli 01/2022-12/2023) projekti, jolle erikseen myönnetty rahoitus, jonka edellytyksenä budjetissa on itselleni varattu työtehtävä ja sen rahoitus. Eli määräaikaisuuden peruste oli alunperinkin, ja on edelleen, se että on olemassa kahden vuoden rahoitettu projekti.

Halusivat vain alunperin jakaa tuon kahden vuoden projektihomman kahteen vuoden työsopimukseen. Ja syy, miksi en oikein luota hommaan nytkään on, että kun projekti alkoi 01/2022, niin kesti maaliskuuhun asti ennenkuin saivat työsopimuksen tehtyä. Ja silloinkin vain koska itse hoidin asiat suoraan HR:n kanssa, jolloin kävi ilmi, että esimies (jolta tiedot olisi pitänyt HR:lle tulla) oli yksinkertaisesti laiminlyönyt koko homman kahden kuukauden ajan.

- ap

Vierailija
15/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

No jopas! Aika pupputarinalta alkaa vaikuttaa! Osa-aikainen ja niin tärkeä että uhkaillaan!!

Tervetuloa yliopistomaailmaan ja sen rahoituskuvioihin :=D

- ap

Vierailija
16/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella nuo työn jatkumiset ovat monesti kiinni määrärahoista.

Että onko olemassa valmiiksi rahat budjetissa, että työt jatkuu.

Ja projejtit ovat projekteja.

Eivät ne ikuisesti jatku.

Projekti on tietty työ, jolla tietyt puitteet ja aikataulu, jolloin projektin pitää olla valmis.

Projektiin palkataankin aina vain määräaikaisesti.

Ap puhuu jotenkin sekavia aloituksessaan.

Kyllä kai jokainen aikuinen ihmine käsittää, että määräaikaiseen

työsuhteeseen liittyy aina epävarmuustekijöitä.

Vierailija
17/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella nuo työn jatkumiset ovat monesti kiinni määrärahoista.

Että onko olemassa valmiiksi rahat budjetissa, että työt jatkuu.

Ja projejtit ovat projekteja.

Eivät ne ikuisesti jatku.

Projekti on tietty työ, jolla tietyt puitteet ja aikataulu, jolloin projektin pitää olla valmis.

Projektiin palkataankin aina vain määräaikaisesti.

Ap puhuu jotenkin sekavia aloituksessaan.

Kyllä kai jokainen aikuinen ihmine käsittää, että määräaikaiseen

työsuhteeseen liittyy aina epävarmuustekijöitä.

Kuten jo vastasin, rahat tälle projektille kahdeksi vuodeksi on jo myönnetty loppuvuodesta 2021. Eli projektin rahoitus on vuosille 2022 & 2023. Omalla kohdallani projektirahoitus vain splitattiin kahteen eri soppariin. Ja oman roolini rahoitus on myös rakennettu sisään rahoitushakemukseen, eli sille on osoitettu jo rahoitus sekä vuosille 2022 ja 2023 jo kun myönteinen rahoituspäätös tehtiin loppuvuonna 2021.

Ja joo, voi hyvin olla, että etsivät jotakuta toista paikalleni. Jolloin entistä enemmän olen sitä mieltä, että olisi todella typerää minulta ryhtyä kiltisti vain odottelemaan. Mietin lähinnä sitä, viitsinkö enää edes painostaa asian suhteen vai yksinkertaisesti itse päättää, että lähden lätkimään ja keskityn nyt järjestämään asiat kuntoon itseni kohdalla tammikuusta lähtien sillä silmällä, että täytän kalenterini muilla tehtävillä.

- ap

Vierailija
18/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Suomi on pieni maa, eli jos sulla nyt on hyvä maine niin etsit uuden työpaikan. Haastattelussa kerrot rehellisesti, että halua oppia uutta ja nykytyössä on tietty polku kuljettu loppuun, koet, että sinusta on enempäänkin. Ja sitten siihen jotain faktaa ympärille. Eli annat kuvan siitä, että nykytyönantaja on ollut hyvä koulu isommille ympyröille tai mitä nyt tavoitteletkin, tavallaan kehut, etä kerro mitään määräaikaisuuksista tai kesken jäävistä projekteista.

Tämä! Tässä se paras toimintatapa on kiteytettynä.

Vierailija
19/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksi teet asiasta näin vaikeaa. Jos uutta työsopimusta ei ole allekirjoitettu niin etsit uusia töitä joissa voit aloittaa tammikuun alussa. Jos työnantaja myöhemmin kyselee niin sanot että olet jo sopinut uuden työpaikan. Jos uutta työtä ei ole siihen mennessä niin sitten voit tarttua nykyisen tarjoukseen. Ei kannata tehdä yksinkertaisesta asiasta liian vaikeaa vatkaamalla eri näkökulmia ja tulkintoja.

Vierailija
20/34 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut vastaavassa tilanteessa muuta työtä, ja saanut sen. Se uusi työ oli juuri jokseenkin tuollaiseen paikkaan, josta edellinen oli lähtenyt kesken projektin, liekö hänelläkin ollut määräaikainen.

Mutta miksi ihmeessä jatkuvasti määräaikaisia? Voi mennä pari kuukautta ennen kuin keksitään sille laillinen perustelu varsinkin siinä tilanteessa, että noita projekteja tulee jatkuvasti. Älä unohda pyytää uuteen sopimukseen irtisanomispykälää, jotta pääset siitä kätevästi eroon, jos ei ole nollasopimus. Silloin sinulla olisi oikeus ilmoittaa, että teet 0 tuntia ja menet toiseen paikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän