Miten se vilkun näyttäminen liikenneympyrästä poistuttaessa voi olla niin vaikeaa?!
Kehä kolmosen ulkopuolelle kun lähtee, niin noissa kehyskuntien pikkukaupungeissa ei osata vilkun käyttöä!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen liikenneympyrät on liian pieniä. Jos et halua vilkuttaa (väärin) jo edellisen poistuman kohdalla, vaan vasta sen jälkeen, niin hyvä kun vilkku ehtii kerran välähtää, ennen kuin olet jo kääntynyt ja ulkona ympyrästä. Ehkä siksi.
Kyllä mä ehdin vilkuttaa.
Niin minäkin, mutta kun risteysten väli on 2 metriä, niin ei se vilkku vaan monta kertaa ehdi välähtää sillä matkalla.
No enpä ole noin pientä väliä vielä nähnyt, kyllä se yleensä on vähintään sen 5 metriä. Hyvin ehti, käsi valmiina vilkulla laittamaan se heti päälle, kun on auton nokka ympyrässä. Toki, jos on pakko putää rattia lujasti kahdella nyrkillä kiinni, niin voi olla vähän vaikeeta.
"Yleensä on", ei tarkoita sitä, että aina on. Pienissä liikenneympyröissä se ratinkääntö sisään ajaessa pysyy samassa kulmassa, kun ajetaan seuraavasta liittymästä ulos. Se, että sinä et ole sellaista nähnyt, ei tarkoita sitä, että sellaisia ei ole.
Eukko on niin mustasukkainen että en voi ilmoittaa minne olen menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen liikenneympyrät on liian pieniä. Jos et halua vilkuttaa (väärin) jo edellisen poistuman kohdalla, vaan vasta sen jälkeen, niin hyvä kun vilkku ehtii kerran välähtää, ennen kuin olet jo kääntynyt ja ulkona ympyrästä. Ehkä siksi.
Tämä.
Ajan paljon 140 tietä ja kun olen poistumassa pienen liikenneympyrän ensimmäisestä liittymästä ulos laitan vilkun päälle hyvissä ajoin ennen liikenneympyrää. Tällä tavalla siitä samasta liittymästä ympyrään ajava tietää ajoissa minun aikeeni.
Kun kirjoitin tästä tavastani edistää muiden tietoutta aikeistani, paskamyrsky repesi. Niin ei saa kuulemma tehdä, koska se on vastoin tieliikennelakia. Yritin selittää, että autoni keula on jo menossa ulos liittymästä, kun perä on vasta saapumassa siihen (iso perheauto). Mielestäni minä annoin ajoissa muille informaatiota aikeistani, mutta "rikollisen" leiman sain otsaani
Minäkin toimin noin, vaikka on pieni auto. Ei luulisi kenenkään päivän menevän pilalle siitä, että tietää ajoissa, mitä toinen autoilija aikoo tehdä.
Ongelma on ettei hyvissä ajoin ennen ympyrää vilkuttavista varmuudella tiedä ovat he teidän kaltaisia vai jotain uunoja jotka laittaa vilkun vasemmalle koska aikovat kääntyä siitä 3. poistumiskohdasta vasemmalle :-(
No itse käytän vilkkua poistuessa ympyrästä. Ja niissä ympyröissä ei saa ajaa kuin max kaks kierrosta.
Nii ja jotkut pitää sitä vilkkua päällä siellä ympyrässä, vasemmalle 😅
Suomen tieliikennelaki kohtelee liikenneympyrää kuin ympyrän muotoista tietä josta on tienhaaroja oikealle. Kaikki liikenne ympyrätielle tulee kolmion takaa.
Tämän perusteella ei pitäisi olla ylivoimaista käyttäytyä liikenneympyrässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on jo itseohjautuvia autoja, niin ei luulisi olevan mahdoton tehtävä yhdistää navigaattoriin automaattisesti toimiva vilkku, niin näistä virheettömistä vilkun käytön rutisijoistakin päästäisiin ainakin tässä asiassa eroon.
Ja tehtäisiin auton ajamisesta täysin aivot narikkaan suoritusta?
Täysin itseohjautuvat autot tekevät ajamisesta matkustamista, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ajan paljon 140 tietä ja kun olen poistumassa pienen liikenneympyrän ensimmäisestä liittymästä ulos laitan vilkun päälle hyvissä ajoin ennen liikenneympyrää. Tällä tavalla siitä samasta liittymästä ympyrään ajava tietää ajoissa minun aikeeni.
Kun kirjoitin tästä tavastani edistää muiden tietoutta aikeistani, paskamyrsky repesi. Niin ei saa kuulemma tehdä, koska se on vastoin tieliikennelakia. Yritin selittää, että autoni keula on jo menossa ulos liittymästä, kun perä on vasta saapumassa siihen (iso perheauto). Mielestäni minä annoin ajoissa muille informaatiota aikeistani, mutta "rikollisen" leiman sain otsaani
Minäkin toimin noin, vaikka on pieni auto. Ei luulisi kenenkään päivän menevän pilalle siitä, että tietää ajoissa, mitä toinen autoilija aikoo tehdä.
Tuo on ihan sallittua näyttää jo ennen ympyrässä oloa, että poistuu seuraavasta heti ulos. Mutta itse en ainakaan luota näihin vilkuttajiin, kun en tiedä, kuka vilkutaa väärin vaan sitä, että tulee ympyrään. Näitähän riittää, jotka ei osaa sitä vilkkua käyttää oikein. Tosin mä en pysähdy ennen ympyrää varmistamaan, tuleeko joku mun eteen, jos siellä ympyrässä ei edes ole ketään.
Jos ympyrässä on neljä liittymää (kahden tien risteys), vilkku vasemmalle kertoo, että en poistu ensimmäisestä liittymästä. Kahden tien risteyksessä, ilman ympyrää, vilkkua näytetään oikealle ja vasemmalle kääntyessä. Ympyrässä ei voi ajaa suoraan, mutta vilkulla on mahdollista kertoa aikeistaan. Vilkku oikealle, poistun ensimmäisestä. Vilkku vasemmalle, en poistu vielä ensimmäisestä. Ja sitten ympyrän sisällä näytetään vilkkua vasemmalle, kunnes tulee aika näyttää oikeaa vilkkua. Ruotsalaiset osaa, mutta kun ne koetaan tyhmiksi, me emme sellaiseen ala ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Tuo on ihan sallittua näyttää jo ennen ympyrässä oloa, että poistuu seuraavasta heti ulos. Mutta itse en ainakaan luota näihin vilkuttajiin, kun en tiedä, kuka vilkutaa väärin vaan sitä, että tulee ympyrään. Näitähän riittää, jotka ei osaa sitä vilkkua käyttää oikein. Tosin mä en pysähdy ennen ympyrää varmistamaan, tuleeko joku mun eteen, jos siellä ympyrässä ei edes ole ketään.
Jos ympyrässä on neljä liittymää (kahden tien risteys), vilkku vasemmalle kertoo, että en poistu ensimmäisestä liittymästä. Kahden tien risteyksessä, ilman ympyrää, vilkkua näytetään oikealle ja vasemmalle kääntyessä. Ympyrässä ei voi ajaa suoraan, mutta vilkulla on mahdollista kertoa aikeistaan. Vilkku oikealle, poistun ensimmäisestä. Vilkku vasemmalle, en poistu vielä ensimmäisestä. Ja sitten ympyrän sisällä näytetään vilkkua vasemmalle, kunnes tulee aika näyttää oikeaa vilkkua. Ruotsalaiset osaa, mutta kun ne koetaan tyhmiksi, me emme sellaiseen ala ollenkaan.
Mitäs ruotsalaiset tekee 2-kaistaisessa liikenneympyrässä? Kaikki vilkuttaa koko ajan vasemmalle mutta ei kukaan tiedä onko ruotsalainen vaihtamassa kaistaa vai ei.
Mahtoiko oikeasti olla pykälä noin 50 vuotta sitten? Oisko lähdettä heittää?