Miten se vilkun näyttäminen liikenneympyrästä poistuttaessa voi olla niin vaikeaa?!
Kehä kolmosen ulkopuolelle kun lähtee, niin noissa kehyskuntien pikkukaupungeissa ei osata vilkun käyttöä!
Kommentit (70)
Olen nähnyt monta tilannetta kun ympyrässä perässä ajava meinannut rysäyttää poituvan perään, kerran nähnyt kun osui, kun tämä poistuva onkin joutunut tekemään kesken ympyrän äkkijarrutuksen, sen poitumisen sijaan, kun olen kävellyt suojatielle sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööh vilkkua ei missään nimessä laiteta ympyrästä poistuttaessa! Opetalkaa nyt käyttämään sitä vilkkua, eli vilkku päälle kun tulette ympyrään, vilkku pidetään päällä ympyrän suuntaan niin kauan ennenkun poistutte. Tässä vaiheessa vilkku pois. Selkeää, yksinkertaista ja suoraviivaista.
Nyt jäi vielä epäselväksi, mihin suuntaan sitä vilkkua pitää näyttää.
t. Ajokortti vuodesta 1984 lähtien
Sen ympyrän suuntaan tietty!
Miksi vilkun näyttäminen on vaikeaa missään tilanteessa jos ajaa bmw merkkisellä autolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalliseen risteykseen ajettaessa vilkun käytöstä on selkeästi hyödyllistä, kun näkee edellä ajavan laittavan vilkun päälle, siitä tiedän sit valmistautua hidastamaan ja ohittamaan kääntyvää autoa .
Vilkutta kääntyminen on välillä aiheuttanut yllätyksiä ja äkkijarrutuksia.Mutta..
Liikenneympyrässä edellä ajava yleensä poistuu ympyrästä liittymään niin sujuvasti ja nopeus ei välttämättä edes hidastu. Eikä takana ajavalla yleensä ole tarvetta jarruttaa. Niin, en muista yhtään tilannetta jossa vilkun käyttämättä jättäminen olisi aiheuttanut jotain yllättäviä hankaluuksia..
Pöljä. Entäs se joka odottelee vuoroaan ajaaksen ympyrään eikä saa vilkkuviestiä siitä että sinä tai joku muu yhtä idi ootti onkin poistumassa ympyrästä.
Ei mulla ollu tuossakaan tilanteessa ollu mitään ongelmia, auton liikkeistä näkee muutenkin, poistuuko ympyrästä. Ja eikä sitä vilkkua muutenkaan aina pysty näkemään, näet autosta enimmäkseen vasemmanpuoleisen kyljen ja keulaa, automallista riippuen oikeanpuoleisen vilkut eivät aina näy liittymässä odottavalle autoilijalle.
Joten liikenneympyrään liittyessäni olen seurannu enemmän lähestyvän auton liikkeitä kuin vilkkuja.
Mutta kyllä mä itse käytän vilkkua aina liikenneympyräkuvioissa, onhan se mennyt selkäytimeen tämä toimintamalli mutta rehellisesti sanoen, koskaan ei ole mulle tullut ongelmia silloin ku joku muu ei käytä vilkkua liikenneympyrässä.
Vilkun mulauttelijat vilkuttavat murheellisesti.
No älä ap lähde kehä kolmosen ulkopuolelle jos et osaa siellä ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavalliseen risteykseen ajettaessa vilkun käytöstä on selkeästi hyödyllistä, kun näkee edellä ajavan laittavan vilkun päälle, siitä tiedän sit valmistautua hidastamaan ja ohittamaan kääntyvää autoa .
Vilkutta kääntyminen on välillä aiheuttanut yllätyksiä ja äkkijarrutuksia.Mutta..
Liikenneympyrässä edellä ajava yleensä poistuu ympyrästä liittymään niin sujuvasti ja nopeus ei välttämättä edes hidastu. Eikä takana ajavalla yleensä ole tarvetta jarruttaa. Niin, en muista yhtään tilannetta jossa vilkun käyttämättä jättäminen olisi aiheuttanut jotain yllättäviä hankaluuksia..
Ei sen ympyräs käyttämättä jättäminen aiheuta hankaluuksia. Mutta se hidastaa sitä liikennettä. Muutin tähän mis noita ympyröitä on paljon. Jotenki tuntui et vähän vilkuttivat ja liian myöhään. Sit alkoi lisääntyä toi mun vilkutustapa vuosi vuodelta enemmän. Eikä tarvi turhaan pysähtyä. Kun nois ympyröissä on näkyvyyttä. Ja vilkku laitetaan auton etukulman ollessa edellisen poistumisliittymän kohdalla. Ei seuraava tulija kerkeä reagoida siihen pienessä ympyrässä. Isossa ympyrässä vilkku laitetaan metriä ennen tulokaistaa päälle, kun ihmiset laittavat sen metriä ennen poistumista. Näin se näkyy tarpeeksi ajoissa seuraavalle tulijalle. Jonka ei tarvitse pysähtyä turhaan jollei ole jo seis.
Ei sen vilkun muu tarkoitus ole kuin se et selkeyttää ja nopeuttaa liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen liikenneympyrät on liian pieniä. Jos et halua vilkuttaa (väärin) jo edellisen poistuman kohdalla, vaan vasta sen jälkeen, niin hyvä kun vilkku ehtii kerran välähtää, ennen kuin olet jo kääntynyt ja ulkona ympyrästä. Ehkä siksi.
Tämä.
Ajan paljon 140 tietä ja kun olen poistumassa pienen liikenneympyrän ensimmäisestä liittymästä ulos laitan vilkun päälle hyvissä ajoin ennen liikenneympyrää. Tällä tavalla siitä samasta liittymästä ympyrään ajava tietää ajoissa minun aikeeni.
Kun kirjoitin tästä tavastani edistää muiden tietoutta aikeistani, paskamyrsky repesi. Niin ei saa kuulemma tehdä, koska se on vastoin tieliikennelakia. Yritin selittää, että autoni keula on jo menossa ulos liittymästä, kun perä on vasta saapumassa siihen (iso perheauto). Mielestäni minä annoin ajoissa muille informaatiota aikeistani, mutta "rikollisen" leiman sain otsaani.
Jossakin, en muista missä, maassa on tapana vilkuttaa vasemmalle, niin kauan kuin jatkaa ympyrän kiertoa. Ulos ajaessa laitetaan vilkku oikealle. Tämä olisi hyvä tapa pienissä liikenneympyröissä, joissa ei ole mahdollista nähdä vilkun oikealle syttymistä, kun keula estää näkyvyyden. Vasemmalle vilkuttamisen lopettamisen näkee selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Menin Turusta Kuopioon ja silmään pani, että Kuopiossa vilkkuja käytetään aika harvakseltaan...
Enpä kyllä kehuisi Turunkaan vilkkujen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vilkun näyttäminen on vaikeaa missään tilanteessa jos ajaa bmw merkkisellä autolla?
Niissä on paljon tyyppivikoja: vilkut ei toimi, nopeusmittari näyttää liian pientä nopeutta, ohjauksessa häikkää, tämmöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vilkku takan olevaa varten ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen liikenneympyrät on liian pieniä. Jos et halua vilkuttaa (väärin) jo edellisen poistuman kohdalla, vaan vasta sen jälkeen, niin hyvä kun vilkku ehtii kerran välähtää, ennen kuin olet jo kääntynyt ja ulkona ympyrästä. Ehkä siksi.
Tiheään asutussa Suomessa ei ole tilaa isompiin liikenneympyröihin.
Nii-in. Mutta ehkä siksi kaikki ei ehdi havaita sitä yhtä vilkun pilkahdusta, ennen kuin käännyn :)
Pakkoko niitä ympyröitä on joka paikkaan tehdä?
Täälläpäin näkee usein ruotsalaisia, jotka vilkuttaa ympyrässä vasemmalle. Onko Ruotsissa tämä idiootti tapa käytössä?
minulla ei ole tapana vilkuttaa hidasteissa. uudemmat ympyrät eivät ole rakennettu parantamaan liikenteen sujuvuutta vaan niistä tehdään niin ahtaita ja pieniä, että ne toimivat vain hidasteina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on paljon tyyppivikoja: vilkut ei toimi, nopeusmittari näyttää liian pientä nopeutta, ohjauksessa häikkää, tämmöisiä.
Nykyään bemareissa erilaiset toiminnot liisataan asiakkaille (ovelaa). Tästä on tietysti vedetty johtopäätös vilkun käyttämisestä, kun rele naksuu, liisari laskee euro, kaks, kolme, neljä, releen tahdissa.
Kaikkien pitää ymmärtää, että bemarin vilkun käyttäminen on liian kallista lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ajan paljon 140 tietä ja kun olen poistumassa pienen liikenneympyrän ensimmäisestä liittymästä ulos laitan vilkun päälle hyvissä ajoin ennen liikenneympyrää. Tällä tavalla siitä samasta liittymästä ympyrään ajava tietää ajoissa minun aikeeni.
Kun kirjoitin tästä tavastani edistää muiden tietoutta aikeistani, paskamyrsky repesi. Niin ei saa kuulemma tehdä, koska se on vastoin tieliikennelakia. Yritin selittää, että autoni keula on jo menossa ulos liittymästä, kun perä on vasta saapumassa siihen (iso perheauto). Mielestäni minä annoin ajoissa muille informaatiota aikeistani, mutta "rikollisen" leiman sain otsaani
Minäkin toimin noin, vaikka on pieni auto. Ei luulisi kenenkään päivän menevän pilalle siitä, että tietää ajoissa, mitä toinen autoilija aikoo tehdä.
Samoin autoilijan väistämisvelvollisuus ympyrään mennessä ja poistuessa, ei vaan porukka osaa. Parhaimmillaan ympyrä on mitä parhain systeemi risteävälle liikenteelle: kun ajetaan tarpeeksi hiljaa, ei autoilijan tarvitsisi edes pysähtyä.
Nyt moni ajaa niin lujaa kohti ympyrää, etten pyöräilijänä uskalla lähteä ylittämään (vaikka autoilija kolmion takaa tulevana onkin väistämisvelvollinen) koska minähän siinä pannukakkuna olen jos auto vain tuleekin. Juuri oli tällainen tilanne: auto ajoi kovaa, kuski ei vilkuillut risteävää liikennettä. Pysähdyin. Kohdalla auto lyö suurinpiirtein liinat kiinni ja huiskii minulle, että mene yli. Joo, kiitos, niin sun kuuluukin päästää mut yli mutta olis ollut kaikille helpompaa, että olisit hiljentänyt ajoissa niin, että olisin ehtinyt turvallisesti ajaa yli ja sä olisit päässyt ilman pysähtymistä ja uutta kiihdytystä sinne ympyrään.
Ympyrästä poistuvat vasta kivoja onkin, ei voi tietää poistuuko auto just tästä mitä lähden ylittämään ja katsooko liikennettä vai puhelinta. Tai näkeekö edes mitään, jos kyse on jostain seniorista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ehdin vilkuttaa.
Voi taas tätä ylemmyydentuntua asuinpaikastaan. Ja asuu vielä paikassa johon suuri joukko ei olisi ikinä valmis muuttamaan.
Ai kappas kun minä olen asunut Kuopiossa kohta kolmekymmentä vuotta ja kyllä täällä vilkut välkkyy ahkeraan. Poikkeuksena bemarit, niistä vaikuttaa olevan joka toisesta vilkut kokonaan rikki, mutta tämä lienee maanlaajuinen ilmiö.