Vuosi tai kaksi enää, ja sitten jää Suomi taakse
Olen kyllästynyt tähän paskaan, pimeyteen, ihmisten ei vieraanvaraisuuden, naapureille ei puhuta, bussipysäkillä ollaan 5 metrin päässä toisistaan ja ollaan niin kaksinaismoralistisia kuin vain voi olla.
Helvettiin tämä skeida ja Uusi Elämä koittaa vielä!
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla että joillain on sujunut helposti. Itse olin mm sellaisessa limbossa etten saanut vuokrattua asuntoa ilman pankkitiliä enkä saanut pankkitiliä ilman osoitetta lopulta piti maksaa vuoden vuokra ennakkoon että päästiin asiassa eteenpäin.
Internetin kytkeminen kesti 6 viikkoa.
Molemmissa tapauksissa puhuin asuinmaassa kieltä sujuvasti.
Veikkaan, että toinen asuinmaa oli Iso-Britanniassa ja kierteen syy oli puuttuva Proof of Address :D
Epämiellyttävä fakta: ap:n kaltaiset ihmiset ovat yhtä negatiivisia missä tahansa maailman kolkassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä ilmeesi, kun tajuat, että ihan samanlaista se arki on joka puolella maailmaa 😂😂
Paitsi vielä vähän hankalampaa vieraalla kielellä ilman minkäänlaisista tukiverkkoa ja tietämystä paikallisista systeemeistä.
T: neljässä maassa asunut
Turha niitä faktoja on alapeukuttaa käykää kokeilemassa esim veroilmoituksen täyttämistä vieraalla kielellä tai pankkitilin tai vaikka internetin avaamista toisessa maassa. Hauskaa ja helppoa
Ei näissä mitään ylitsepääsemättömän vaikeaa ole!
Veroilmoitus: tein google haun tax advisor, otin yhteyttä ja toimitin pyydetyt dokumentit. Tax advisor tekee veroilmoituksen puolestani ja lähettää mulle paperit joihin on post it lapuin merkitty kohdat jotka allekirjoitan. Vien paperit allekirjoitettuna postiin ja veroilmoitus on tehty.
Pankkitili: etsin pankin jonka nettisivut on saatavilla englanniksi. Menen pankkiin ja kerron haluavani avata tilin. He kertoo mitä dokumentteja tarvitaan, toimitan ne ja muutamassa päivässä saan kortit ja nettipankkitunnukset. Ilmoitan työnantajalle tilinumeroni.
Netti: menen palveluntarjoajan liikkeeseen ja kysyn palvelua englanniksi - aina löytyy joku joka sen verran osaa että päästään asiassa eteenpäin. Kerron osoitteeni ja teen sopimuksen. Saan modeemin mukaani, menen kotiin, kytken piuhat ja alan käyttää nettiä.
Kaikki onnistui muutaman ylimääräisen kommervenkin tai vaikeuden jälkeen. Kai se tuokin silti lasketaan jotenkin eduksi tai plussaksi verrattuna Suomeen, jossa (näin kansalaisena) noiden asioiden hoitaminen sujuu helposti.
Aina muistetaan mainita se että talvella ei ole loskaa eikä lunta. Unohdetaan mainita että kämpässä on silti niin kylmä että hampaat kalisten värjötellään pipo päässä ja nukutaan kuumavesipullojen kanssa.
Sekin unohdetaan kertoa että kesällä on pitkiä hellejaksoja jolloin kärvistellään 30-35-40 asteen helteissä.
Mutta ulkomailla kun ollaan niin paskakin on kultaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tietäisit /ymmärtäisit syyt miksi suomessa ei haluta epämääräistä seuraa pysäkillä tai jokaisen naapurin kanssa puhuta, tulisi uusi näkökulma, pakko ei ole. Tajusin silti pointin että kaipaisit kivaa seuraa tai ystävällisyyttä, ja parempaa ilmastoa jne. Osa ilmastoa kaipaavista ei silti kaipaa ylisosialisointia joka kulmalla, kommunismia.
En tiedä, mistä paikasta nyt puhutaan, mutta kyllä täällä päin ainakin puhutaan sekä naapureiden ja joskus myös bussipysäkkiläisten kanssa. Helsingissä siis. Ei todellakaan puhuta kaikkien kanssa, sehän olisi seksuaalista häirintääkin, mutta monien mielenkiintoisten ja -kiinnottomien kanssa on juttua väännetty milloin mistäkin.
Miksi pitää odottaa, että sinulle tultaisiin puhumaan, kun voit tehdä sen itse?
Kyllä ainakin omalla kohdalla on ollut TODELLA harva se kerta kun olen tuntemattoman kanssa puhunut bussipysäkillä. Helsingissä. Ei ole ketään naapuriakaan kiinnostanut jutella kanssani. Moikkaavat sentään rapussa.
Jos joku tuntematon sitten jutteleekin niin onhan se jotenkin luonnotonta ja vaivaannuttavaa. En minä sellaista tikusta asiaa - touhua edes kaipaa.
Ulkomailla käydessäkin paikalliset tavat alkaa nopeasti ärsyttää. Ei ole minun juttu. Mutta menkööt ne ketkä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähdin jo kymmenen vuotta sitten enkä ole tulossa takaisin, elämää ja vieläpä parempaa on muuallakin!
Mutta jäit sitten vauva-palstalle? :D
Kysymyksen esittäjään kiteytyy juuri se ihmistyyppi joita en suomesta kaipaa.
Katsos kun äidinkieleni on yhä suomi ja tämä on ainoita paikkoja missä tulee kirjoitettua edes jotakin suomeksi. Seuraan myös suomen uutisia ja onhan mulla jopa suomenkielisiä keittokirjoja!
Kai nuo kuvittelevat, että Vauva.fi lakkaa mystisesti toimimasta heti Suomen rajojen ulkopuolella. :D
Internetissä tosiaankin on sellaisiakin sivuja, joihin pääsy on estetty, jos ei asu ko. maassa ja yrittää niille toisesta maasta. Silloin tulee ilmoitussivu asiasta, eikä sivut avaudu. Olen muutaman kerran päätynyt sellaiseen tilanteeseen. Eivätkä ne ole olleet edes mitään erikoisia sivuja.
Muun muassa Suomesta ei pääse kaikille USAn nettisivuille. YLEn kaikki sivut eivät avaudu, jos niille koittaa mennä ulkomailta. Jne.
Tuskin tulet näkemään noita aikoja. Ei pahalla. Ei kukaan meistä.
Mitä AP ole tässä neljän päivän aikana tehnyt suunnitelmiesi edistämiseksi?
Ihania aina nämä ulkomaille muuttajat, ihan kuin ulkomaat olisi joku yhtenäinen onnela jossa kaikki olisi ihanaa ja helppoa ja AP & kaltaisensa toivotettaisiin avosylin tervetulleeksi.
Voin näin sadassa maassa matkustaneena, kolmella mantereella ja neljässä maassa asuneena todeta että se arki on aika erilaista eri maissa.
Täsmentäkää kohde/haavemaanne niin voidaan puhua konkreettisista asioista eikä vaan uhoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä mystisissä ulkomaissa olla yhtään sen mukavampia naapureille tai ystävällisempiä. Siellä vaan on pakko esittää hilpeää kaikille, vaikka vit u ttaisi kuin pientä oravaa. Se ystävällisyys on ihan täyttä sanahelinää. Lämpimästä suomalaistenkin suosimasta maasta kotoisin oleva kaverini on kertonut paljon tuosta, jos luulette että täällä on paljon selkäänpuukottajia niin tervemenoa muualle vaan. Tulette maitojunalla takaisin.
Tuo on kyllä totta. Käytöstavat ymmärretään kyllä kaikkialla ja jossain kohteliaisuus korostuu. Mutta se on vain pintataso. Voidaan olla varsin varautuneita sen alla.
En tiedä vaikuttaako maailmantilanne nyt niin, että luottamus on vähentynyt. Elämme kummallista aikaa.
Tietysti ystävällisiä ja ihania ihmisiä on, mutta sitten on myös paljon ahdasmielisyyttä. Riippuu varmaan paljon siitä, mitä tekee työkseen millaisiin ihmisiin tutustuu ja mistä voi puhua. Kyllähän ihmiset edelleen luovat todellisia ystävyyssuhteita, mutta onkohan se silti vähän vaikeampaa? Semmoista mutuilua tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Aina muistetaan mainita se että talvella ei ole loskaa eikä lunta. Unohdetaan mainita että kämpässä on silti niin kylmä että hampaat kalisten värjötellään pipo päässä ja nukutaan kuumavesipullojen kanssa.
Sekin unohdetaan kertoa että kesällä on pitkiä hellejaksoja jolloin kärvistellään 30-35-40 asteen helteissä.
No se nyt riippuu vähän siitä mitä on lähdetty pakoon.
Kyllä voi edelleen ihan hyvin tajuta mikä vaikka Briteissä vetää puoleensa. Samoin ihmiset on eriasteisesti herkkiä tietyille asioille.
Vierailija kirjoitti:
No meille tulee talon alakertaan lattialämmitys ja kamina, ylls patterit ja ilpit viilennykseen ja lämmitykseen. Ei tarvi palella:)
Koko heinäkuu oli 34-38 lämmintä enkä kertaakaan valittanut vaikka teimme 4 vkoa raskasta raksahommaa. Lämmön ansiosta olin kivuton toisin kuin Suomessa ikinä.
Jos paska on tällaista niin kiitos siitä😍
Heippa!
Ei täällä tarvitakaan heikkoja raukkoja.
Pohjoinen maa karsii kyllä jyvät akanoista, ainoastaan vahvat jaksaa ja selviää.
Vierailija kirjoitti:
No hei jos on vuoden tai kahden kuluttua vasta muuttamassa niin ei kai sitä nyt vielä tartte mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla että joillain on sujunut helposti. Itse olin mm sellaisessa limbossa etten saanut vuokrattua asuntoa ilman pankkitiliä enkä saanut pankkitiliä ilman osoitetta lopulta piti maksaa vuoden vuokra ennakkoon että päästiin asiassa eteenpäin.
Internetin kytkeminen kesti 6 viikkoa.
Molemmissa tapauksissa puhuin asuinmaassa kieltä sujuvasti.
Veikkaan, että toinen asuinmaa oli Iso-Britanniassa ja kierteen syy oli puuttuva Proof of Address :D
Itse asiassa oli Ranska, Briteissäkin pankkitilin avaaminen oli aikamoista salatiedettä ja korttien saaminen kesti viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei jos on vuoden tai kahden kuluttua vasta muuttamassa niin ei kai sitä nyt vielä tartte mitään tehdä.
No nyt voisi vaikka opiskella kieltä, säästää rahaa, hankkiutua eroon ylimääräisistä tavaroista, kirjoitella kohdemaan suomalaisten Facebook ryhmässä jne
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka vauva-palstalla kertoo lähtevänsä, ei koskaan lähde.
I did, a long time ago.
Onneksi on kesämökki Cap Verdellä, niin saa valita ihan fiiliksen mukaan missä nukkua yönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka vauva-palstalla kertoo lähtevänsä, ei koskaan lähde.
I did, a long time ago.
Kauanko kirjoittelit vauvapalstalla lähteväsi ennen kuin tartuit toimeen?
Ei siellä mystisissä ulkomaissa olla yhtään sen mukavampia naapureille tai ystävällisempiä. Siellä vaan on pakko esittää hilpeää kaikille, vaikka vit u ttaisi kuin pientä oravaa. Se ystävällisyys on ihan täyttä sanahelinää. Lämpimästä suomalaistenkin suosimasta maasta kotoisin oleva kaverini on kertonut paljon tuosta, jos luulette että täällä on paljon selkäänpuukottajia niin tervemenoa muualle vaan. Tulette maitojunalla takaisin.