Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosi tai kaksi enää, ja sitten jää Suomi taakse

Vierailija
14.10.2022 |

Olen kyllästynyt tähän paskaan, pimeyteen, ihmisten ei vieraanvaraisuuden, naapureille ei puhuta, bussipysäkillä ollaan 5 metrin päässä toisistaan ja ollaan niin kaksinaismoralistisia kuin vain voi olla.
Helvettiin tämä skeida ja Uusi Elämä koittaa vielä!

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
82/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mulle kyllä jutellaan kaupassa ja lenkkipoluilla. Usein kyllä aloitan itsekin. Ruokaa nyt ei kotiin kiikuteta, paitsi kun olin joskus tosi kipeä.

Tulipas hyvä mieli kun tajusin miten mukavassa osassa Suomea asun.

Juu, itsellekin (olen mies) on tultu juttelemaan lenkillä, penkillä istuessa, bussipysäkillä ja muutamissa muissa tilanteissa, keskellä kirkasta päivää. Ei sitä tietenkään edes viikoittain tapahdu mutta yleensä ihan kivaa kun tapahtuu.. Toki kertoja on vielä enemmän jos juopot ja muut lasketaan mukaan, en sitten tiedä olenko jotenkin lähestyttävän näköinen vai mistä johtuu.

En tiedä missä asut, itse pks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkään aloituksen varsinainen pointti ei ole muutto vaan suomalaisten haukkuminen. Sitten joku vielä ihmettelee kun vastaukset eivät olekaan niin kivoja.

Vierailija
84/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin jo kymmenen vuotta sitten enkä ole tulossa takaisin, elämää ja vieläpä parempaa on muuallakin!

Mutta jäit sitten vauva-palstalle? :D

Kysymyksen esittäjään kiteytyy juuri se ihmistyyppi joita en suomesta kaipaa.

Katsos kun äidinkieleni on yhä suomi ja tämä on ainoita paikkoja missä tulee kirjoitettua edes jotakin suomeksi. Seuraan myös suomen uutisia ja onhan mulla jopa suomenkielisiä keittokirjoja!

Vierailija
85/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se puhumispuoli on kyllä ihan oman peiliin katsomisen paikka. Vai jättääkö joku Suomessa muka vastaamatta, jos suomalaiselta jotain suoraan kysyy tai alkaa itse puhumaan muille? Ei minun kokemukseni mukaan.

Kannattaa siis ruveta opettelemaan se suun aukaisu itse ja ensimmäisenä, jos ulkomaille haluat ja siellä meinaat pärjätäkin. Siellä saatkin sitten luultavammin ihmetellä sitä, koska oikein saisit itsekin jonkun suunvuoron.

Vierailija
86/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä ilmeesi, kun tajuat, että ihan samanlaista se arki on joka puolella maailmaa 😂😂

No ei todellakaan ole samanlaista. Hyvä ilmasto vaikuttaa tosi paljon perusarkeen. 

Ilmastolla on kyllä iso merkitys. Asuinmaassani on tällä hetkellä yli 20 astetta lämmintä. Viime talven kylmin yö oli -4 astetta. Lunta sataa ehkä parina päivänä sellainen kiva peite nurmikon päälle.

Myös toimiva joukkoliikenne tekee arjesta mukavampaa.

Suurin arkeen vaikuttava tekijä on kuitenkin parempi elintaso, palkasta jää käteen paljon enemmän!

Vierailija
87/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä ilmeesi, kun tajuat, että ihan samanlaista se arki on joka puolella maailmaa 😂😂

No ei todellakaan ole samanlaista. Hyvä ilmasto vaikuttaa tosi paljon perusarkeen. 

Ilmastolla on kyllä iso merkitys. Asuinmaassani on tällä hetkellä yli 20 astetta lämmintä. Viime talven kylmin yö oli -4 astetta. Lunta sataa ehkä parina päivänä sellainen kiva peite nurmikon päälle.

Suurin arkeen vaikuttava tekijä on kuitenkin parempi elintaso, palkasta jää käteen paljon enemmän!

Mikä maa?

Vierailija
88/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä maa?

Israel tai Espanja

Vierailija
89/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi vielä vähän hankalampaa vieraalla kielellä ilman minkäänlaisista tukiverkkoa ja tietämystä paikallisista systeemeistä.

T: neljässä maassa asunut

Turha niitä faktoja on alapeukuttaa käykää kokeilemassa esim veroilmoituksen täyttämistä vieraalla kielellä tai pankkitilin tai vaikka internetin avaamista toisessa maassa. Hauskaa ja helppoa

Ei näissä mitään ylitsepääsemättömän vaikeaa ole!

Veroilmoitus: tein google haun tax advisor, otin yhteyttä ja toimitin pyydetyt dokumentit. Tax advisor tekee veroilmoituksen puolestani ja lähettää mulle paperit joihin on post it lapuin merkitty kohdat jotka allekirjoitan. Vien paperit allekirjoitettuna postiin ja veroilmoitus on tehty.

Pankkitili: etsin pankin jonka nettisivut on saatavilla englanniksi. Menen pankkiin ja kerron haluavani avata tilin. He kertoo mitä dokumentteja tarvitaan, toimitan ne ja muutamassa päivässä saan kortit ja nettipankkitunnukset. Ilmoitan työnantajalle tilinumeroni.

Netti: menen palveluntarjoajan liikkeeseen ja kysyn palvelua englanniksi - aina löytyy joku joka sen verran osaa että päästään asiassa eteenpäin. Kerron osoitteeni ja teen sopimuksen. Saan modeemin mukaani, menen kotiin, kytken piuhat ja alan käyttää nettiä.

Vierailija
90/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi vielä vähän hankalampaa vieraalla kielellä ilman minkäänlaisista tukiverkkoa ja tietämystä paikallisista systeemeistä.

Turha niitä faktoja on alapeukuttaa käykää kokeilemassa esim veroilmoituksen täyttämistä vieraalla kielellä tai pankkitilin tai vaikka internetin avaamista toisessa maassa. Hauskaa ja helppoa

Veroilmoitus: tein google haun tax advisor, otin yhteyttä ja toimitin pyydetyt dokumentit. Tax advisor tekee veroilmoituksen puolestani ja lähettää mulle paperit joihin on post it lapuin merkitty kohdat jotka allekirjoitan. Vien paperit allekirjoitettuna postiin ja veroilmoitus on tehty.

Pankkitili: etsin pankin jonka nettisivut on saatavilla englanniksi. Menen pankkiin ja kerron haluavani avata tilin. He kertoo mitä dokumentteja tarvitaan, toimitan ne ja muutamassa päivässä saan kortit ja nettipankkitunnukset. Ilmoitan työnantajalle tilinumeroni.

Netti: menen palveluntarjoajan liikkeeseen ja kysyn palvelua englanniksi - aina löytyy joku joka sen verran osaa että päästään asiassa eteenpäin. Kerron osoitteeni ja teen sopimuksen. Saan modeemin mukaani, menen kotiin, kytken piuhat ja alan käyttää nettiä.

Olin just tulossa kertomaan, että mekin maksettiin veroilmoituksen tekemisestä, että varmasti menee oikein ja saa kaikki hyödyt ja alennukset. Itse vaan tsekattiin se ja allekirjoitettiin. 

Vierailija
91/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että sulla on näin hyviä kokemuksia.

Vierailija
92/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset puhu paikallista kieltä?

Vierailija
93/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että joillain on sujunut helposti. Itse olin mm sellaisessa limbossa etten saanut vuokrattua asuntoa ilman pankkitiliä enkä saanut pankkitiliä ilman osoitetta lopulta piti maksaa vuoden vuokra ennakkoon että päästiin asiassa eteenpäin.

Internetin kytkeminen kesti 6 viikkoa.

Molemmissa tapauksissa puhuin asuinmaassa kieltä sujuvasti. .

Vierailija
94/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin jo kymmenen vuotta sitten enkä ole tulossa takaisin, elämää ja vieläpä parempaa on muuallakin!

Mutta jäit sitten vauva-palstalle? :D

Kysymyksen esittäjään kiteytyy juuri se ihmistyyppi joita en suomesta kaipaa.

Katsos kun äidinkieleni on yhä suomi ja tämä on ainoita paikkoja missä tulee kirjoitettua edes jotakin suomeksi. Seuraan myös suomen uutisia ja onhan mulla jopa suomenkielisiä keittokirjoja!

Kai nuo kuvittelevat, että Vauva.fi lakkaa mystisesti toimimasta heti Suomen rajojen ulkopuolella. :D

Vierailija
95/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehty.

Vierailija
96/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme luoneet tukiverkkoja jo vuosien ajan lomaillessamme täällä ja talon oston jälkeen joka viikko tutustumme uusiin ihmisiin. Verkosto kasvaa koko ajan. Kieli on yllättävän hyvin hallussa, englantia tarvittaessa( työkielemme jo 30v)

Oletko siis AP?

En, ap:han on lähdössä vasta 2v kuluttua

Vierailija
97/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kiva kuulla mihin maihin ootte muuttamassa ja mistä maista teillä on kokemuksia?

T: ulkomaille muuttamisesta haaveileva

Vierailija
98/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin jo aikoja sitten ja sitten palasin. Se kuuluu tuohon nuoruuden intoon ja luuloon, että Suomi on tylsä maa. Sitten yhtäkkiä tätä osaakin arvostaa taas.

Vierailija
99/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minäkin lähden ensi vuonna tulevan aviomieheni matkaan enkä enää palaa. Uskonto/kulttuuriset erot eivät ole mitään, kun pääsee täältä rotankolosta lämpöön ja rakastavaan ilmapiiriin.

Vierailija
100/133 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervemenoa vaan, takaisin ei tartte tulla kuukauden tai 50 vuodenkaan päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän