Onko ruuanlaitto taito kadonnut nykyihmisiltä,kärryt täynnä valmisruokia?!
Vai laiskuusko vaivaa? Velton näköisiä vetelyksiä kahmii rasvaisia ruokia ja sokerijuomia. Ei ihme että lihavuutta!
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me kaikki voida olla eläkeläisiä, työttömiä tai kotiäitejä. Eläteillä ei muuta olekaan kuin aikaa.
Miksi ei voisi olla kotiäitejä? Kansan hyvinvointi paranisi kun lapset saisi olla äidin kanssa, saisi terveellistä ruokaa, ei olisi pahoinvointia työpaikoilla....
Kyllä sinäkin voit alkaa koti-isäksi. Ei mainitsemiisi askareisiin sukuelintä käytetä.
Kansan hyvinvointi tarkoittaa sinulle omaa hvinvointiasi eli sitä, että voit taloudellisella väkivallalla pompotella naista.
Ei lähde mihinkään vaikka hakkaa, kun ei ole rahaa eikä suojaverkkoja.
Olen nainen. Hae apua tuohon vihaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me kaikki voida olla eläkeläisiä, työttömiä tai kotiäitejä. Eläteillä ei muuta olekaan kuin aikaa.
Miksi ei voisi olla kotiäitejä? Kansan hyvinvointi paranisi kun lapset saisi olla äidin kanssa, saisi terveellistä ruokaa, ei olisi pahoinvointia työpaikoilla....
Kaikkien paitsi äitien hyvinvointi paranisi. Syntyvyys romahtaisi ihan nolliin jos lapsi tarkoittaisi että pitää ryhtyä vuosikausiksi kotipiiaksi ja toisen armoille taloudellisesti. Puhumattakaan siitä, ettei perheillä ole rahaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kokkailla työpäivän jälkeen, on paljon harrastuksiakin ja niiden jälkeen tykkään iltaisin vain vähän lämmittää jotain valmista. Ei ole lapsiakaan joille tarvitsisi laittaa ruokaa.
Viikonloppuisin ja lomilla tykkään laittaa itse ruokaa.
Minä tykkään laittaa ruokaa! Hyvin ruoka maistuu vaikka olen sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Energian- ja ajansäästön takia olen alkanut suosia eineksiä. Aika ei yksinkertaisesti riitä nysväämään pannujen ja kattiloiden kanssa tuntitolkulla+tiskit päälle. Jos sähköä kerran pitää säästää, niin top 3:een kuuluu uuni ja liesi. Valmissalaatteja kulhoon tai keittoja mikroon. Pari minuuttia- ja valmista. Raataminen vähällä vapaa-ajalla ei tee minusta parempaa ihmistä, eikä Raamatussakaan luvata että kyökki-ihminen pääsisi vip-kaistaa taivaaseen.
Tämä oli niin hyvä. En kestä. Olen niin pettynyt, kun ei olekaan vip-kaistaa taivaaseen. Minä teen kaiken siis itse, mutta tykkään tosi paljon laittaa ruokaa. Kehittelen itse reseptejä ja kokoan nyt omaa keittokirjaa. Mutta ei siis kiinnosta tippaakaan mihin kukakin aikansa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko miehen vai yhteiskunnan elättinä? Miehen ok, yhteiskunnan ei.
Ei kummankaan vaan kotiäitinä. Lapset on elätteinä.
Kotihoidontuella et laskuja ja lainoja maksa, joten silloin olet miehen elätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko miehen vai yhteiskunnan elättinä? Miehen ok, yhteiskunnan ei.
Ai meinaat että se äiti elää pyhällä hengellä vai?
Minä teen tosi harvoin itse ruokaa, ruuanlaitto on yksinkertaisesti tylsää ja teen siihenkin kuluvalla ajalla mieluummin jotain muuta. Lisäksi tämän kiinnostamattomuuden vuoksi itse söin todella paljon epäterveellisemmin kun tein itse ruuan: Se ruoka kun ei todellakaan ollut mitään työlästä terveellistä salaattia tai muutakaan vaan hiilari-rasvamoskaa.
Kaikki eivät halua viettää vapaa-aikaansa keittiössä. Osaan, mutta haluan usein käyttää aikani johonkin kivempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energian- ja ajansäästön takia olen alkanut suosia eineksiä. Aika ei yksinkertaisesti riitä nysväämään pannujen ja kattiloiden kanssa tuntitolkulla+tiskit päälle. Jos sähköä kerran pitää säästää, niin top 3:een kuuluu uuni ja liesi. Valmissalaatteja kulhoon tai keittoja mikroon. Pari minuuttia- ja valmista. Raataminen vähällä vapaa-ajalla ei tee minusta parempaa ihmistä, eikä Raamatussakaan luvata että kyökki-ihminen pääsisi vip-kaistaa taivaaseen.
Tämä oli niin hyvä. En kestä. Olen niin pettynyt, kun ei olekaan vip-kaistaa taivaaseen. Minä teen kaiken siis itse, mutta tykkään tosi paljon laittaa ruokaa. Kehittelen itse reseptejä ja kokoan nyt omaa keittokirjaa. Mutta ei siis kiinnosta tippaakaan mihin kukakin aikansa käyttää.
Minun unelma olisi, että saisi koko päivän laittaa ruokaa eikä ikinä tarvitsisi siivota.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ketään kuka tekee. Ennen oli mutta sitten tuli voimaantumiset, tasa-arvoiset aihattelut ym.
Taisit unohtaa arvostaa sitä tekijää ja hänen tekemistään. Ole viisaampi seuraavalla kerralla, jos sellainen vielä koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun unelma olisi, että saisi koko päivän laittaa ruokaa eikä ikinä tarvitsisi siivota.
Se olisikin kiva jos saisi rauhassa kokkailla ja joku muu siivoaisi jäljet. Harmi vaan ettei se oikein ole mahdollista kun elämässä on muitakin velvoitteita ja itse pitää jaksaa siivota ne sotkutkin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaan tämän. Kokkaisin vaikka kaikki päivät, mutta töissäkin pitää välillä käydä.
Sana 'eines' on ihan typerä. Miksei voi puhua valmisannoksista, valmisruoista?
Niitä on nykyään aivan laadukkaitaja terveellisiä, ja usein ostan tarjouksesta useammankin.
Syön lähes pelkästään valmisannoksia tai puolivalmisteita. Ruoanlaittovihannekset ja -juurekset ostan valmiiksi paloiteltuina pakasteina. Vain tuoreeltaan, sellaisenaan syötävät ostan tuoreosastolta.
Ruokahävikkini on lähes nolla.
Elän ja syön terveellisesti, mitä nyt välillä karkkia ja suklaata menee. Olen hyväkuntoinen, normaalipainoinen (BMI 21) eläkeläinen, 65 v.
Kun lapset olivat vielä kotona, tein ruokaa päivittäin ja leivoin usean kerran viikossa.
Kun asuin ulkomaassa, totuin kokkaamaan kerralla ison määrän, jota sitten söin 2-3-4 päivää.
Lopetin normiruoanlaiton jo muutama vuosi sitten. Nykyään kokkaan vain helppoja ja nopeita annoksia, itselleni. Energian- ja ajansäästö ovat syiden joukossa, mutta tärkein syy on se, ettei minua huvita viettää tuntikaupalla aikaa pöperöiden laitossa vain itselleni, ja sitten vielä se inhoamani kattila- ja pannupyykki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän parisuhde ei ole ikinä voinut huonommin kuin silloin, kun olin kotiäitinä. Opin myös vihaamaan sitä iänikuista ruuanlaitto-keittiönsiivousrumbaa lasten roikkuessa lahkeessa. Joten ei, se ei lisäisi hyvinvointia.
Opiskelen kokiksi ja tykkään laittaa ruokaa _muille_.
Olen itse hyvin huono syöjä - tosin noita kamalia valmisaterioita ei minunkaan kaapeistani löydy.
Hyvä jos on edes nuudeleita.
Itse elän lähinnä keitto- ja salaattilinjalla aina - jos tulee vieraita, niin toki silloin panostan ihan kotiruokaankin.
Mistähän eineksistä näissä ketjuissa aina vaahdotaan? Jostain nugeteista ja valmispizzoista - vai mistä?
Väitän, että valtaosa valmisaterioista on ravintoarvoltaan ihan OK. Kalliimmat Kokkikartanot ja muut eivät edes maun puolesta poikkea erityisesti kotiruuasta, harvemmin reseptinkään osalta. Jos lisäaineita on käytetty, ne harvemmin on mitään sen kummoisempia kuin tyyliin emulgointiaine soijalesitiini.
Eli mistä kumpuaa tuo jäätävä eineskammo eräille? Oletteko viime vuosina lukeneet eineksien ainesosaluetteloita?
Joo, suolaa ja kovaa rasvaa joissakin valmisruuissa toki on. Mutta hetkinen - suomalainen ruokavaliohan noin yleensäkin on runsassuolaista ja voin käyttöön perustuvaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Einesten syöjät on hyvin usein semmoisia plösöjä.
Ei olla, terkuin tiukka bmi 18,5.
Ei välttämättä tosiaan, terkuin kotiruuan syöjä, bmi 27 ;)
Vierailija kirjoitti:
Mistähän eineksistä näissä ketjuissa aina vaahdotaan? Jostain nugeteista ja valmispizzoista - vai mistä?
Väitän, että valtaosa valmisaterioista on ravintoarvoltaan ihan OK. Kalliimmat Kokkikartanot ja muut eivät edes maun puolesta poikkea erityisesti kotiruuasta, harvemmin reseptinkään osalta. Jos lisäaineita on käytetty, ne harvemmin on mitään sen kummoisempia kuin tyyliin emulgointiaine soijalesitiini.
Eli mistä kumpuaa tuo jäätävä eineskammo eräille? Oletteko viime vuosina lukeneet eineksien ainesosaluetteloita?
Joo, suolaa ja kovaa rasvaa joissakin valmisruuissa toki on. Mutta hetkinen - suomalainen ruokavaliohan noin yleensäkin on runsassuolaista ja voin käyttöön perustuvaa....
Se on Hyvän Ihmisen merkki jos tekee itse ruokansa. Laiskurit käyttää eineksiä. Vähän sama kuin jossain oli tutkimus jossa pikakahvin käyttäjiä pidettiin jotenkin laiskempina ihmisinä kuin niitä, jotka keittää kahvit perinteisesti. Lopputuloksen kannalta ei ole juurikaan merkitystä kumpaa tapaa käyttää, vaikka toki einekset tai se pikakahvi tulee kalliimmaksi.926
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisikin kiva jos saisi rauhassa kokkailla ja joku muu siivoaisi jäljet. Harmi vaan ettei se oikein ole mahdollista kun elämässä on muitakin velvoitteita ja itse pitää jaksaa siivota ne sotkutkin sitten.
Kyllä mä keittiön jaksan siivota, mutta kun yleensä pitää siivoilla joka puolella taloa ja pestä pyykkiä ym... inhottavia hommia.