Mitä kaikkea kannattaisi olla hankittuna ennen kuin lapsi syntyy? Minkä voi ostaa myöhemmin?
Itsestäänselviä tuntuu olevan, että etukäteen on
- vaunut
- pieniä vaatekokoja bodeja ja housuja
- turvakaukalo
- pieniä kokoja vaippoja
- sänky ellei mene äitiyspakkauksella
Mutta mitä muuta kannattaa olla hankittuna?
Millaisia talvivaatteita vauvalla on hyvä olla? Jonkinlainen nuttu ja kerrasto? Pipo? Kannattaako äidinmaidonkorviketta ostaa?
Mikä on sellaista mikä helposti unohtuu?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 kirjoitti:
Talkkia.
M50
Sitä on äippäpaketissa.
M56
Ei todellakaan ole. Ei sellaista nykypäivänä käytetä. Tutkimusten mukaan talkissa on myrkyllisiä aineita.
Bepanthen ja sinkkivoide ovat ehdoton hankinta vaippaihottumaa estämään. Kaikki kannattaa olla valmiina, ettet joudu pienen vauvan kanssa väsyneenä ramppaamaan kaupassa.
Talvihaalari hupulla, merinovillainen kypärämyssy tai hattu, töppöset ja sormettomat lapaset sekä villahaalari ovat vauvalle sopivia talvivaatteita. Villahaalarin voi korvata villahousuilla ja villapaidalla.
Sinkkivoide voi aiheuttaa järkyttävää pahoinvointia. Levitäpä sitä joskus kunnon kerros itseesi kun olet esim. nälissäsi. Voi alkaa huimaamaan ja oksettamaan ihan huolella. Sama efekti jos syö useamman sinkkitabletin, 50-100 mikrog. Tätä ei monet tajua vaan sit ihmetellään miksi vauva huutaa ja puklailee paljon..
Höpö höpö. Älä ap usko tuota edellistä trollia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ajatellut ostaa korviketta valmiiksi, koska se on vauvan potentiaalisista tarpeista suunnilleen ainoa, jota saa 100 % varmuudella 24/7 parin kilometrin säteellä meidän kodista, ainakin näin kaupunkilaisen näkökulmasta. Eli sitä lähtee kyllä sitten helposti ostamaan, jos tarve tulee.
Kannattaa ostaa juuri kaikki elintärkeä. Lapsihan kuolee, jos sinulta ei tule maitoa. Et voi etukäteen tietää tuleeko sitä tai tuleeko tarpeeksi. Ei siinä odoteta 15 minuuttia, kun lapsella on nälkä. Lapsi huutaa silloin kuin palosireeni. Maito on oltava valmiina
Kyllä se maito alkaa tulla jo heti syntymän jälkeen sairaalassa jos on tullakseen. Nykyihmiset pelkää että se vauva kuolee jos on tunnin ilman maitoa. Mutta oikeasti hormonit toimii niin että mitä enemmän se huutaa ja könyää tissin vieressä, sen varmemmin lähtee maito tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 kirjoitti:
Talkkia.
M50
Sitä on äippäpaketissa.
M56
Ei todellakaan ole. Ei sellaista nykypäivänä käytetä. Tutkimusten mukaan talkissa on myrkyllisiä aineita.
Bepanthen ja sinkkivoide ovat ehdoton hankinta vaippaihottumaa estämään. Kaikki kannattaa olla valmiina, ettet joudu pienen vauvan kanssa väsyneenä ramppaamaan kaupassa.
Talvihaalari hupulla, merinovillainen kypärämyssy tai hattu, töppöset ja sormettomat lapaset sekä villahaalari ovat vauvalle sopivia talvivaatteita. Villahaalarin voi korvata villahousuilla ja villapaidalla.
Sinkkivoide voi aiheuttaa järkyttävää pahoinvointia. Levitäpä sitä joskus kunnon kerros itseesi kun olet esim. nälissäsi. Voi alkaa huimaamaan ja oksettamaan ihan huolella. Sama efekti jos syö useamman sinkkitabletin, 50-100 mikrog. Tätä ei monet tajua vaan sit ihmetellään miksi vauva huutaa ja puklailee paljon..
Höpö höpö. Älä ap usko tuota edellistä trollia.
En ole trolli, korkeastikoulutettu ja käytän sinkkiä 9 kk vuodesta!
Vierailija kirjoitti:
Mä en ajatellut ostaa korviketta valmiiksi, koska se on vauvan potentiaalisista tarpeista suunnilleen ainoa, jota saa 100 % varmuudella 24/7 parin kilometrin säteellä meidän kodista, ainakin näin kaupunkilaisen näkökulmasta. Eli sitä lähtee kyllä sitten helposti ostamaan, jos tarve tulee.
Niinkö ajattelit ensin kuunnella vähän aikaa kotona itkua, et ai sul on nälkä. No meillähän on kaapit tyhjänä. Ai ulkona on kylmä ja sataa, no aletaas tästä pukemaan ( voisitsä olla jo hiljaa), annas ku laiteaan tää pipokin. Vitsit täs tulee kuuma, missäs mun avaimet? Joo, joo, lähdetään hakemaan maitoa.. Sateenvarjo.. Öö, missäs se oli..
Kips kaps kävellään se pari kilsaa kenties.. Vauva naama punasena edelleen huutaa sitä maitoa.. No niin päästiin kauppaan.. Ai yks kassa ja 10 ihmistä jonossa.. Itsepalvelukassat ei toimi. Hmm...
Wää wää wäää wäää!! Hys hys..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuohon muuta juuri tarvitse alkuun hommata. Äidinmaidonvastiketta kannattaa jokunen purkki olla. Talven aloitussetti lienee äippäpaketissa.
M56
Ei äippäpaketissa ole mitään vastasyntyneelle sopivaa talvivaatetta. Ne talvivaatteet sopii n. 6-12kk ikäiselle lapsesta riippuen. Haalaria voi toki käyttää vaunuissa makuupussin lisänä niin, että ei edes yritä laittaa käsiä ja jalkoja hihoihin ja lahkeisiin.
Äitiyspakkauksen haalarin saa vetoketjuilla makuupussiksi. Se on oikein hyvä vastasyntyneelle vaunukoppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa juuri kaikki elintärkeä. Lapsihan kuolee, jos sinulta ei tule maitoa. Et voi etukäteen tietää tuleeko sitä tai tuleeko tarpeeksi. Ei siinä odoteta 15 minuuttia, kun lapsella on nälkä. Lapsi huutaa silloin kuin palosireeni. Maito on oltava valmiina
Kyllä se maito alkaa tulla jo heti syntymän jälkeen sairaalassa jos on tullakseen. Nykyihmiset pelkää että se vauva kuolee jos on tunnin ilman maitoa. Mutta oikeasti hormonit toimii niin että mitä enemmän se huutaa ja könyää tissin vieressä, sen varmemmin lähtee maito tulemaan.
Kaikilla ei vaan toimi asiat kuin oppikirjassa. Maidon nousuun voi hyvin mennä kaksi viikkoakin. Ei puhuta mistään tunneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö ajattelit ensin kuunnella vähän aikaa kotona itkua, et ai sul on nälkä. No meillähän on kaapit tyhjänä. Ai ulkona on kylmä ja sataa, no aletaas tästä pukemaan ( voisitsä olla jo hiljaa), annas ku laiteaan tää pipokin. Vitsit täs tulee kuuma, missäs mun avaimet? Joo, joo, lähdetään hakemaan maitoa.. Sateenvarjo.. Öö, missäs se oli..
Kips kaps kävellään se pari kilsaa kenties.. Vauva naama punasena edelleen huutaa sitä maitoa.. No niin päästiin kauppaan.. Ai yks kassa ja 10 ihmistä jonossa.. Itsepalvelukassat ei toimi. Hmm...
Wää wää wäää wäää!! Hys hys..
Sinne kauppaan voi laittaa miehenkin menemään tai tilata woltin pikatoimituksena. Tosin pari purkkia varastossa ei haittaa, vaikka jäisi käyttämättäkin.
Vanupuikkoja ja -lappuja tarvitsi navan ja silmien putsaukseen, niitä kannattaa olla kotona. Ja paljon vaippoja, useampaa eri kokoa. Ensimmäisistä kasvaa hetkessä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla se on lähtenyt tulemaan aina kunnolla vasta kolmantena päivänä (melonivaihe, rinnat jättikokoiset, kovat ja pinkeät, kun maito on alkanut nousemaan) ja sen jälkeen sitä on ollut yllin kyllin. On sitä tuota ennenkin ollut, mutta pieniä määriä. Yhdelle meni maito maha-nenäletkulla alkuun, silloin osasin lypsää jo hyvin, mutta hänelle annettiin lisämaitoa jossain välissä. Aina olin yli 3 päivää sairaalassa, milloin oman kunnon takia, milloin lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eip. Mulla meni 2 viikkoa että sain pisaran ulos. Meinasin jo luovuttaa, mutta sen pisaran nähtyä itkin onnesta. Siinä vaiheessa oli jo haaste saada vauva pullosta tissille. Mulla rintamaito oli oikeasti ihan laihaa litkua. Sen tiesi siitä, että 2 lasta kokoajan rinnalla. Vartin tauko ja taas monen tunnin imetys. Tätä jatkui ja jatkui 2 lapsen kohdalla, kunnes itse havahduin, että vaihdetaan korvikkeeseen. Kuin salama kirkaalta taivaalta, korvikkeella oli vatsat täynnä ja niin vauvat ja minä pystyimme tekemään muutakin.
Synnärillä myös vauva oli 9 tuntia putkeen tissillä, kunnes menin kansliaan itkien, että tarviin unta,kun vauvakaan ei nuku ja vaan imee. No ne anto korviketta, vauva jäi kasliaan ja sain nukkua joku 4 tuntia. Sit tulivat herättämään vähän toruen: et hyvinhän se vauva nukku, mitä sä höpiset,ettei muka nuku?No varmaan nukkukin, korvikkeella, koska rinnoistani ei tullut mitään.
Parit imetysliivit ja liivinsuojia on hyvä olla valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luuletko ettei sairaalassa huomata tuleeko maitoa vai ei? Sitten kotimatkalla voi ostaa, tai mies käy ennen kotiutumista kaupassa. Ei kukaan pääse kotiin asti ja sitten ihmettele että oho, mitäs tää vauva syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luuletko ettei sairaalassa huomata tuleeko maitoa vai ei? Sitten kotimatkalla voi ostaa, tai mies käy ennen kotiutumista kaupassa. Ei kukaan pääse kotiin asti ja sitten ihmettele että oho, mitäs tää vauva syö.
Ei ainakaan mun kohdalla huomattu ettei tule. Itse näin jo kolmantena päivänä kuivumisen merkkejä vauvassa, mutta mitä minä tavallinen tallaaja menen kätilöitä neuvomaan. Siellä vaan sanottiin, anna tissiä anna tissiä. Korviketta sait melkein ruinata.
Pakko oli kotiin päästyä ostaa korviketta, koska kotiutuessa nänneihin sattui niin paljon, että itkin. Mitä sitä imetystä niin hehkutetaan, kun sattuu niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään lähtisi ostamaan korviketta. Sitä saa melkein mistä vain.
Meillä vauvalle on pienet tutit myös olemassa. Perheessä on kuitenkin entuudestaankin lapsia ja asunto ei mikään valtava, jos nukkuu paremmin tutin kanssa (niinkuin aiemmat vauvat) on tutit jo olemassa.
Me myös tavoittelemme tilannetta että vauvalle kelpaa sekä rinta, että pullo. Aiempienkin lasten kanssa isä on osallistunut paljon ruokintaan, mikä on helpottanut kaikkien parempaa nukkumista. (Mies siis käy aiemmin nukkumaan, mutta herää aamulla syöttämään, kun taas itse valvon myöhempään ja hoidan myöhäisen syötön, mutta saan aamulla nukkua pidempään)
Muita meillä hyödyllisiä asioita on ollut harsot, kuolalaput, tuttinauhat, Bepantheen, vanupuikot, vauvan amme (kaikki lapsemme ovat tykänneet kylpeä ja alaston pieni vauva on liukas suihkussa), vaipanvaihtotaso ja alusta lähellä hanaa.
Tietenkin vähemmälläkin pärjää ja kaikki ei kaikkea tarvitse, mutta kyllä vastasyntyneen kanssa asiaa helpottaa kun on asiat jo valmiiksi kotona. Jos jäävätkin käyttämättä (tai vähälle käytölle) ovat useat hankinnat olleet kuitenkin suht edullisia ja monelle on hyvät markkinat kierrätettynä eteenpäin. Meilläkin tutteja ja pulloja lukuunottamatta ollaan hankittu lähes kaikki käytettynä tai on jäänyt vielä edellisten lasten jäljiltä.
Terveisin rv39
Minä kun imetin niin lanoliinivoide oli ihan paras ja tarpeellista. Sattui ihan sikana ekaa kertaa imettää.