Hyvinvointialueiden rekrytointi - palkataan tuttuja ja sukulaisia
Olen ollut useammassakin rekryssä mukana, aina top 3 sakissa osaamisen suhteen - koskaan ne top3 hakijaa eivät ole pääseet haastatteluun. Eli siis tämä ei koske vain minua vain muitakin jotka ovat päteviä, kokeneita. Aina sieltä hakijalistan keskivaiheilta tai surkeimmasta päästä valittu jatkoon menijät ja sitten aika usein käynyt ilmi että on jonkun pomon tuttu tai sukulainen.
Kuntalaki sanoo että paras tulisi valita ja tehdä ansiopisteytys. MISSÄÄN tuota ei ole tehty eikä sitä ole pyydeyyäessä näytetty (lain mukaan pitäisi näyttää).
Koko homma on täysi vitsi.
Onneksi sain työpaikan jo yksityiseltä, mutta harmittaa monen muun oikeasti hyvän hakijan puolesta. En tajua mitkä on valinnan kriteerit noissa pomonpaikoissa? Onko se sukulaisuus? Vai poliittinen tausta?
Kommentit (31)
Usein ne haut on suoraan räätälöity jollekulle. Esim. lauseella "arvostamme xx-osaamista" ja se on sellainen mikä on hyvin specifi.
Kuntapuolella ei pätevin tai osaavin paikkaa saa, vaan sen saa joku tuttu. 99,99% rekryistä menee siellä suhteilla ja ne osaa kirjoittaa valintaraportit niin että se tuttu näyttää pätevältä. Vrt. esim se Yli-viikarin johtopaikka missä vaatimus oli ranskan kieli, vaikka itse työssä sitä ei tarvittu mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkiset haut on ainakin meillä päin anonyymeinä.
Ei voi olla jos virka kyseessä, laki on yksiselitteinen ja pyydettäessä hakemukset pitää näyttää.
Tottakai näytetään. Haku vain tapahtuu alussa ilman nimeä, ikää ja sukupuolta eli vain tutkinnot ja ansiot merkitsee. Haastatteluun valitessa tulee ilmi sitten muut tiedot.
Olisipa noin muuallakin. Nyt näissä hyvinvointialueissa varmaan kaikki pomopaikat menneet tuttuus/sukulaisuus valinnoin
Noin se menee.
Mun opiskelukaveri aikoinaan, joka on eliittisuvusta ja isä tunnettu ihminen rahoineen jne jne. Sen isä kysyi mihin haluat töihin, kun valmistut. Sit, kun valmistuttiin ja oli päätöksen tehnyt mikä kiinnostaa, niin se alotti työt siellä firmassa. Ei haastatteluja ei mitään. Isi kysyi ja poika ilmoitti. Siellä on edelleen töissä johtavassa asemassa ja isolla palkalla tietenkin. Sitä se on kun isi tuntee kaikki oikeat ihmiset, niin on helppoa.
Tää mun opiskelukaveri ei ymmärrä, että miten joku ei löydä töitä tai pääse töihin.
Niinm sunhan ei tarvitse tollasia miettiä, niin et voi myöskään ymmärtää. Jos olis samalla viivalla, kun muut ehkä se sit ymmärtäis. Mutta oli huvittava kommentti siltä silloin. Ite ilmottaa mihin haluaa.
Olen töissä sotepiirissä ja IHAN KAIKKI virat uudessa hyvinvointialueessa oli johtotasolla ennakkoon jaettu. Haku oli pelkkää teatteria.
Miksi lehdistö ei kiinnostu tästä? Ai niin kun nekin on poliittisia. Maakuntamediat siis.
Olen kerran tehnyt valituksen, kun vakituiseen virkaan valittiin epäpätevä sukulainen, jolla ei ollut alan koulutusta eikä juurikaan työkokemusta. Hakijoissa oli ammattitaitoisia, kokeneita ja päteviä työntekijöitä. Valitus meni läpi ja paikka laitettiin uudestaan hakuun. En saanut sitä paikkaa, mutta mielestäni oikeus toteutui silti. Ihan kaikkea perseilyä ei tarvitse kunnankaan töissä hyväksyä.
Valitusprosessi ei koskaan tuo tulosta, siis ikinä. Aina kunta tai kuntayhtymä osaa selitellä niin että valittajaa ei voitu valita koska (keksityt) syyt x, y, z jne.
Ja vaikka voitat valituksen, et sitä virkaa silti saa vaan se sukulaiselle annettu virka pysyy sillä epäpätevällä sukulaisella. Voit vaan saada korvauksia. Ei maksa vaivaa, maine menee, lehdet kirjoittelee, sinusta tehdään vaikeilija.
Tämän takia edelleen tutuille menee virat.
Vierailija kirjoitti:
Valitusprosessi ei koskaan tuo tulosta, siis ikinä. Aina kunta tai kuntayhtymä osaa selitellä niin että valittajaa ei voitu valita koska (keksityt) syyt x, y, z jne.
Ja vaikka voitat valituksen, et sitä virkaa silti saa vaan se sukulaiselle annettu virka pysyy sillä epäpätevällä sukulaisella. Voit vaan saada korvauksia. Ei maksa vaivaa, maine menee, lehdet kirjoittelee, sinusta tehdään vaikeilija.
Tämän takia edelleen tutuille menee virat.
Epäpätevää ei saa valita. Jos huomaa niin on hyvä valittaa. Usein valittaja on myös ulkopuolinen henkilö, joka on huomannut epäkohdan. Maine ei mene kuin niiltä, jotka on epäpätevän valinnut.
Oliko se turun seudulla kun jopa muutettiin kelpoisuus ehtoja kun jollain ei ollut riittää koulutusta.🤣
Mistä sinä noin tarkkaan tiedät muiden hakijoiden osaamiset ja pätevyydet?
No voi toki joku tuonkin keksiä. Mutta siis vaatimus tulee laista.